Beseda u Bigbítu sází na žánrovou pestrost a odvážnou dramaturgii

Beseda u Bigbítu sází na žánrovou pestrost a odvážnou dramaturgii

Sedmadvacátý ročník nabídne zavedená jména i množství objevů domácí a slovenské alternativní scény, spolu s překvapivými zahraničními headlinery.

Dva poslední vyprodané ročníky a nadšené ohlasy napříč hudební scénou přesvědčily pořadatele Besedy u Bigbítu o životaschopnosti nekompromisní koncepce festivalu, který sází na kvalitu, aktuální jména z obou zemí bývalé federace a nejen optikou slováckého venkova překvapivé zahraniční headlinery.

Americká post-punková hvězda, britský synthpop, živelné australské country, belgický metal i horňácká cimbálka, takové kombinace na Besedě už nikoho nepřekvapí. Z odvahy dramaturgicky riskovat se stal standard, který otevření posluchači velmi oceňují. Sedmadvacátý ročník multižánrového hudebního dobrodružství proběhne 2. a 3. srpna v Tasově u Veselí nad Moravou, v malebném Topolovém hájku, kde se na třech scénách představí více než čtyřicet vystupujících.

Americký post-punk, britský synthpop, živelné australské country i belgický metal

Po loňské Zole Jesus nabídne Beseda i letos headlinera, kterého většinou můžeme znát z festivalů podstatně větší velikosti typu španělské Primavery. Čtyřčlenná formace z Atlanty Algiers na sebe poprvé upozornila před čtyřmi lety výtečným eponymním debutem, předloni pak vydala neméně oceňované album The Underside of Power. Ačkoli se s jejich jménem nejčastěji skloňuje škatulka post-punku, nalezneme v jejich politicky angažovaných skladbách, které otevřeně kritizují rasové předsudky či pozdní kapitalismus, i stopy jižanského rapu, funku, IDM nebo gospelu. Frontman Algiers Franklin James Fisher je jako působivý pastor, celou mašinérii pak pohání energický bubeník a zakládající člen kultovních Bloc Party Matt Tong. Ostatně ne náhodou si Algiers jako support vybrali i Depeche Mode.

Britští synthpopaři International Teachers of Pop sice vznikli teprve před rokem, za relativně krátkou dobu si ale díky svému chytlavému debutu podmanili mnoho koutů hudebního světa. Na první pohled se může tahle kapela z šedivého industriálního Sheffieldu jevit jako rádiově rozverná a přímočará, skrývá v sobě ale i jistou porci divnosti a znepokojení. Sympatické také bezesporu je, že kapela písničky skládá pomocí vlastnoručně vyrobených syntezátorů. Na Besedě u nás vystoupí v české premiéře.

Až z Austrálie do Topolového hájku zamíří The Kill Devil Hills. Jak už název i lokalita trochu napovídají, těšit se můžete na drsnou a živelnou směsku country, blues a garážového rocku. Kapela ze západního pobřeží Austrálie vznikla v roce 2003 a od té doby vydala čtyři desky.

Špičku nezávislé scény představuje i belgické post-hardcorové trio Brutus. Kapela z univerzitního města Lovaň debutovala před dvěma lety albem Burst, na které letos navázala nahrávkou Nest. Atmosférou své velice intenzivní tvorby se Brutus přibližují až k hranicím post-metalu a účinnost jejich tvorby dále podtrhují silné melodie a výrazný vokál bubenice Stefanie Mannaerts.

Jména, sbírající hudební ocenění

Zavedenější jména aktuální české a slovenské scény na festivalu zastoupí producent Tomáš Dvořák alias Floex, který s britským hudebníkem a skladatelem Tomem Hodgem představí Andělem oceněnou desku A Portrait of John Doe, a Čáry života Jana Boroše, jenž za album Stínítko obdržel cenu Apollo. Nominace na různé hudební ceny získaly i počiny dalších umělců v programu, WWW Neurobeat, Manon Meurt nebo společné album Katarzie a producenta Pjonino Antigona.

Po šesti letech se do Tasova vrátí hudebník a producent, držitel dvou cen Anděl, Boris Carloff, který zde představí převážně skladby ze svého posledního, v pořadí třetího alba The Solipsist. A po deseti letech zde zahrají také -123min., kteří svůj živelný set čerpající z jazzu, funky a blues opřou o právě dokončovanou novou desku.

Žánrový rozptyl festivalu potvrzují i další kapely. Five Second To Leave odkazují k post rocku i newyorským kapelám jako Swans nebo Cop Shoot Cop. Svůj typický humor s projektem Muzikant Králíček přiveze Petr Marek, frontman elektronické kapely Midi Lidi. Elektronickou tvorbu na Besedě s novou nahrávkou zastoupí obnovená Khoiba, Subject Lost, Himalayan Dalai Lama nebo další projekt Jonatána (Pjoniho) Pastirčáka Isama Zing.

Objevy české a slovenské hudební scény

Festivalové menu nabídne i řadu nových jmen a objevů české a slovenské hudby. „Rádi objevujeme mladé umělce, ve kterých vidíme potenciál. Mezi zásadní položky našeho programu tak patří také domácí kapely jako Bert & Friends, Lebanon nebo slovenští Luvver,“ doplňuje za pořadatele dramaturgyně festivalu Kač Fišer.

Mezi čerstvá jména na elektropopové scéně patří zpěvačka Aneta Martínková alias Margo, kapela se sportovním názvem Fotbal má zvukově blízko zase ke kraut-popu, psychedelii i mathcoru. Nekompromisní post-hardcore produkují Drom, leitmotivem intimního debutového alba projektu Leto s Monikou, s nímž Monika Midriaková zabodovala i v prestižních slovenských Radio Head Awards, je naopak „objevování klidu“. Podobným směrem jde i projekt Makak Akustikus violoncellistky Kateřiny Koutné.

Do Tasova dále přijedou vítězové soutěže 1Band2Play Chief Bromden, obdobně ostří Möbius nebo Tygroo kombinující funk, klezmer, balkánský folk a jazz. Pozoruhodný nadžánrový projekt představí Darkness Positive, reminiscenci devadesátek Panenské plameny a v nové poloze bez harmoniky zahraje Hana Lundiaková alias Stinka. Dvě kapely se na festival dostanou díky spolupráci s pořadem Startér Radia Wave - bizarní elektronická dvojice Hello Marcel a osvěžující rapeři P/\ST, kteří se v této soutěži dostali až do finále.

Lokální scénu na BESEDĚ zastoupí garážové duo Them Switcheroos a chybět nebude ani v podstatě už domácí rezident Dj Myslivec. Speciální položkou programu je pak koncert legendárního primáše a houslisty Martina Hrbáče, který počátkem letošního roku oslavil osmdesát let. Samotná Horňácká cimbálová muzika Martina Hrbáče zde před třemi lety oslavila úctyhodných padesát let od svého vzniku.

Soutěž písničkářů, přednáška o fake news, bitva ve slam poetry i stand-up

Neméně důležité jsou také ostatní programové bloky Besedy, jedenáctý ročník Soutěže písničkářů a tzv. Apollónova návštěva. „Reagujeme na aktuální vývoj společnosti a program se tomu snažíme přizpůsobit. O potřebě a přínosech digitálního detoxu povypráví Karolína Presová, na nebezpečí dezinformací a manipulací upozorní na konkrétních případech mediálních „šmejdů“ autor Nejlepší knihy o fake news Miloš Gregor, poetické naopak bude vystoupení básníka Petra Hrušky,“ říká kurátorka Apollónovy návštěvy Olga Petrová.

Jako první nehudební umělec na Besedě vystoupí v pátek večer scenárista Štěpán Hulík, držitel Českého lva za scénář k filmu Hořící keř (2013), Ceny české filmové kritiky za scénář k seriálu Pustina (2016) a Magnesie Litery za knihu Kinematografie zapomnění (2012). Na festivalu tento rodák z Uherského Hradiště pohovoří o své práci scénáristy a prostředí českého filmu.

O rozjezd soboty se ve festivalovém šapitó postarají tři herci z brněnského divadla Druhý pád se svým nekorektním a lehce lechtivým stand-up vystoupením. Na stejném pódiu s fyzickým básnictvím vystoupí i Petr Váša a odehraje se zde bitva ve slam poetry, jíž se zúčastní i několikanásobný mistr slamu z Plzně Anatol Svahilec.

Letošní Beseda u Bigbítu s progresivní dramaturgií, která nerezignovala na svou objevitelskou i zprostředkovatelskou roli, vám tak naservíruje to nejlepší z české i slovenské nemainstreamové scény a k tomu hned několik zahraničních jmen, které určitě stojí za pozornost. A zajímavý bude i nehudební program, který si na festivalech získává čím dál větší pozornost jejich návštěvníků.

Beseda u bigbítu

2. - 3. 8. 2019, Tasov u Veselí nad Moravou

www.besedaubigbitu.cz/

www.facebook.com/besedaubigbitu

Určitě si přečtěte

Články odjinud