13
Fotogalerie

Doktor Spánek od Stephena Kinga: snaha navázat na Kinga i Kubricka [recenze filmu]

Režisér Mike Flanagan se v pokračování Kingova Osvícení snaží skloubit psychologickou stránku vyprávění s tou žánrovou, která ale film tahá do mnohem spotřebnějších vod, než byla osobitost Kubrickova přístupu.

Plusy
Sázka na pomalé tempo vyprávění, kameru a hudbu, jež vytvářejí jeho znepokojivou atmosféru a dobrý herecký výkon Ewana McGregora, za pomocí něhož nás pouští do hlubin své traumatizované duše.
Minusy
Podoba tajemných záporných bytostí, jimž svítí oči, odkazuje k žánru teenagerských upírských fantasy typu Twilight ságy, vzájemné telekinetické souboje pak někam k X-Men sérii.
6  /10

Fanoušci tvorby Stephena Kinga museli být letos spokojeni, protože se v kinech a na streamovací platformě objevily hned čtyři filmové adaptace podle jeho knih, včetně této poslední. Nejprve to byl Řbitov zvířátek, potom dvojka To, pro Netflix vzniklý film Ve vysoké trávě a nakonec pokračování slavného Osvícení s názvem Doktor Spánek. 

Kingovy výtky proti Kubrickově adaptaci 

Stephen King vydal román Osvícení v roce 1977 a o tři roky později přišla do kin jeho neméně proslulá adaptace z dílny režiséra Stanleyho Kubricka. King ale s touto verzí nebyl spokojen a sám jako producent inicioval v roce 1997 třídílnou minisérii, která byla jeho předloze mnohem věrnější. 

King totiž Kubrickovi vyčítal nejen pozměněný závěr oproti knize, obsazení Jacka Nicholsona, který mu pro postavu spisovatele Jacka Torrance přišel příliš excentrický, ale i to, že se vzdálil od jejího ducha. I proto v doslovu k románu Doktor Spánek, který vyšel v roce 2013, čtenáře upozorňuje, že jeho kniha navazuje na románovou verzi Osvícení a ne tu filmovou. 

To vzdálení se od ducha předlohy silně pociťoval v tom, že zatímco on se prostřednictvím románu Osvícení vyrovnával s vlastní alkoholickou závislostí, tak Kubrick dle něj tento motiv potlačil. A namísto toho přišel se studií šílenství a potlačované agrese. King měl za to, že zatímco v jeho knize se Jack propadá do hlubin šílenství pod vlivem paměti místa, v němž se ocitá, a jeho vlastních slabostí, tak ve filmu je jeho šílenství dáno už dědičně a jen se v hotelu Overlook prohlubuje. 

Navázání na filmovou i literární podobu Osvícení

Před režisérem Mikem Flanaganem, který se ujal i scénáře filmové adaptace románu Doktor Spánek, tak stál nelehký úkol, jak navázat jak na románovou, tak filmovou verzi Osvícení, tak aby byl spokojený jak Stephen King, tak milovníci Kubrickova filmu. 

Musel se přitom vyrovnat hlavně s odlišným závěrem v knize a ve filmu. V knize hotelový kuchař Dick Hallorann, který pomáhal malému Dannymu, přežije a hotel Overlook po výbuchu shoří, ve filmu naopak Dick zemře a hotel zůstane stát. To, že zůstal stát, Flanaganovi přitom nahrálo k mnohem efektnějšímu finále než je v knize. Protože zatímco v ní se dospělý Danny vrací na místo ve Skalistých horách, kde hotel stál, aby tam spolu s jeho dospívající společnicí svedl souboj s „upíry“, vysávajícími z telepaticky nadaných lidí jejich energii či „osvícení“, tak ve filmu může tento střet proběhnout přímo v legendárním hotelu. 

Ale ani Flanagan se otrocky nedrží Kingovy předlohy, což je znát hlavně na samotném závěru filmu. V čem ji ale více ctí než Kubrick, je právě v tom ponoru do duše alkoholika, který má za sebou léta pití a teď se snaží abstinovat. 

Vyrovnávání se s vlastními schopnostmi i svou minulostí

Tím alkoholikem je Dan Torrance (Ewan McGregor), syn Jacka Torrance. V Osvícení mu bylo pět let, projížděl se po hotelu na tříkolce, viděl jeho bývalé mrtvé obyvatele a jeho otec ho snažil zabít sekerou. Teď je to dospělý muž, čtyřicátník, který se vyrovnává nejen se svými telepatickými schopnostmi, díky nimž je schopen vidět do budoucnosti i vyvolávat si události z minulosti, ale především s traumatickými vzpomínkami na události z jeho dětství, jež se odráží v jeho nespavosti a nočních můrách. 

To, čím si prošel od jeho pobytu s otcem a matkou v hotelu Overlook až doteď je obsahem poměrně obsáhlé expozice, která ukazuje jeho nelehké potýkání se s vlastními mimosmyslovými schopnostmi, označovanými jako „osvícení“. K jejich utlumení mu pomáhal právě alkohol, díky němuž se ale ocitl na úplném morálním dně. 

Když se od něho rozhodl odrazit, přestěhoval se kvůli tomu do jiného města a začal docházet na sezení Anonymních alkoholiků. Dan zároveň přijal místo v hospicu, kde jeho výjimečné schopnosti přispívají k útěše pacientů, jimž ulehčuje poslední chvíle života. Odtud jeho přezdívka, již nese tento film ve svém názvu. 

Moderní upíři

A to už se dostáváme ve vyprávění do současnosti, v níž se s Danem za pomocí telepatické komunikace spojí třináctiletá dívka Abra Stone (Kyliegh Curran), která je nadána mnohem větší schopností „záření“ než on. Díky tomu k sobě Abra zároveň přitáhne pozornost Rose (Rebecca Ferguson) a jejího kmene Pravý úhel, který se živí energií lidí, nadaných výjimečnými schopnostmi. Zejména těch mladých, kteří jí mají v sobě nejvíc.

Pravý úhel tyto osvícené děti a dospívající loví a vysává z nich jejich „páru“. Záhadné bytosti z Pravého úhlu byli původně také lidi, kteří se proměnili v jakési moderní upíry, kteří si svůj pobyt na zemi prodlužují o stovky, možná tisíce let tím, že vysávají z lidí jejich energii. Abra chce jejich řádění zastavit, Dan jí v tom pomáhá, díky čemuž je tak znovu nucen čelit svým démonům a minulosti, před kterou celý život utíká. 

Posun k teenagerským fantasy sériím

Návrat do hotelu Overlook se tak pro Dana stává způsobem, jak čelit démonům vnějším v podobě upírů, ale především těm vnitřním v podobě jeho traumatizujících vzpomínek. Doktor Spánek ostatně působí spíš jako psychologické drama s hororovými prvky než klasický horor, postavený na lekačkch. Děsivé je na něm to, co si neseme v sobě a ne to, co na nás někde vybafne. 

Podoba "upírských" bytostí, jimž svítí oči, odkazuje k žánru teenagerských upírských fantasy typu Twilight ságy, souboje pak někam k X-Men sérii. Tady se Mike Flanagan od Kubrickova Osvícení hodně vzdaluje a žánrově posouvá film Doktor Spánek do jiných vod. 

Protínání dvou linií a přístupů

V dvou a půl hodinovém minutovém filmu se tak protínají dvě linie. Jedna je psychologicky laděná a pojednává o boji s vlastními traumaty, ta druhá je žánrová a nabízí poměrně přímočarou upírskou historku, snažící se rozvíjet mytologii z předchozího filmu ohledně telepatických schopností postav. 

Tyto dva světy pak režisér propojuje s prostředím hotelu Overlook, což mu umožňuje nejen dohrát téma vyrovnání se s démonem alkoholu, který postihl jak Dana, tak jeho otce, ale i citovat nebo replikovat některé ikonické scény (obyvatelka pokoje č. 237, krev, valící se chodbami hotelu, zahradní bludiště) z Kubrickova filmu. 

Duchové Overlooku znovu ožívají a režisér Mike Flanagan (Oculus, Ouija: Zrození zla) po kingovské adaptaci Geraldovy hry a seriálu The Haunting - Dům na kopci ukazuje, který sice napsala Shirley Jackson, ale nese v sobě kingovské motivy, dokazuje, že mistrovi napětí rozumí. 

Flanagan ho přesvědčil o své vizi, jak se vyrovnat s dědictvím literární i filmové verze Osvícení, u diváků to ale tak snadné neměl, jak ukazují tržby okolo 50 milionů dolarů, které se vyrovnávají nákladům snímku. Režisér v něm vsadil na pomalé tempo vyprávění, kameru a hudbu, jež vytvářejí jeho znepokojivou atmosféru a dobrý herecký výkon Ewana McGregora, za pomocí něhož nás pouští do hlubin své traumatizované duše. 

Méně už se mu kromě Rebeccy Ferguson daří pracovat s tlupou záporáků, kteří spolu s třináctiletou hrdinkou posouvají žánrové vyznění filmu někam k upírským teenagerským fantasy. Tady se asi nejvíc ukazuje rozdíl mezi osobitostí Kubrickova přístupu ke Kingově předloze a tomu více řemeslnému od Flanagana. Přesto z letošních „kingovek“ mi tato připadá nejzdařilejší. 

Doktor Spánek od Stephena Kinga

  • Žánr: psychologické hororové drama
  • Původní název: Doctor Sleep
  • www.doctorsleepmovie.net/
  • USA, 2019
  • Scénář: Mike Flanagan (předloha Stephen King)
  • Režie: Mike Flanagan
  • Hrají: Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Carl Lumbly, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Bruce Greenwood, Jocelin Donahue
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 14. 11. 2019

Určitě si přečtěte

Články odjinud