Recenze filmu Babylon. Hollywood jako upír v tříhodinovém kolosu, plném drog, dekadentních večírků a zmarněných ambicí

Recenze filmu Babylon. Hollywood jako upír v tříhodinovém kolosu, plném drog, dekadentních večírků a zmarněných ambicí 

Plusy
Opulentní audiovizuální podání, Margot Robbie, téma přechodu němého filmu na ten zvukový
Minusy
Osudy postav se spíš potkávají, než že by tvořily pevnější celek
8  /10

Osmatřicetiletému Damienu Chazellemu stačily tři filmy, aby si získal srdce diváků i oscarových akademiků. Na hvězdnou dráhu ho na festivalu Sundance vystřelilo hudební drama o střetu dvou vůlí Whiplash, následované muzikálovou romancí La La Land. Vesmírný let Apolla 11 ve filmu První člověk pak pojal civilně a komorně v přiblížení rodinného traumatu jeho hlavního aktéra Neila Armstronga. 

Hollywood jako upír

Pátý celovečerní film Babylon je z jeho dosavadní filmografie titul dosud nejopulentnější, který svou opojnou pompézností může evokovat Velkého Gatsbyho, hédonistickou zhýralostí Vlka z Wall Street a energickým nábojem muzikál Moulin Rouge!. 

Chazelle se svými stálými spolupracovníky, kameramanem Linusem Sandgrenem, skladatelem Justinem Hurwitzem a střihačem Tomem Crossem, dovedl tento více než tříhodinový kolos, plný drog, dekadentních večírků a zmarněných snů a ambicí, naplnit hýřivou atmosférou, vystřídanou postupným ponurým pádem na dno. 

Přesně v souladu s ústředním tématem vyprávění, jímž je zachycení přechodu němého filmu do toho zvukového a spolu s tím těch, kteří se nebyli schopni adaptovat na nové podmínky zvukového filmu. Chazelle jako scenárista sleduje v období mezi léty 1926 až 1932 osudy několika fiktivních postav, jež odkazují ke svým reálným předobrazům, které tato technologická revoluce připravila o jejich kariéru i postavení. 

Na Hollywood v období roaring twenties nahlíží bez falešného sentimentu jako na místo, které sice umožnilo těm připraveným, kteří o to stáli nebo byli ve správný čas na správném místě, uspět, ale zároveň i jako na prostředí, jež stejně nemilosrdně dovedlo tyto hvězdné kariéry pohřbívat. 

Hollywood je tu představen symbolicky jako upír, který vysává a ničí ty, kteří mu podepsali úpis za příslib věčného života, zachyceného na filmovém pásu. Je to nenasytný moloch, který stravuje ty, jež chtějí být u vzniku něčeho výjimečného, neopakovatelného, čemu patří budoucnost a co je přesáhne. 

Neuvědomují si ale v té chvíli, že důležitější než jedinec je v tomto soukolí zábavního průmyslu samotný systém továrny na sny, který generuje další a další hvězdy, odpovídající lépe dobovým požadavkům publika. Každý je nahraditelný a pošlapávání důstojnosti a práv těch, kteří jsou nebo chtějí být jeho součástí, tu není ničím výjimečným. 

Snaha dostat se na vrchol

Režisér to dobře zrcadlí v několika výrazných sekvencích, které tvoří trochu nesourodou stavbu vyprávění. Hned ta úvodní předurčuje jeho satiricko kritický tón. Skupina mexických dělníků, mezi nimiž je i mladík Manuel neboli Manny (Diego Calva), se v ní snaží dopravit živého slova na bakchanální večírek v sídle šéfa studia Kinoscope a je přitom pokropena jeho exkrementy. 

O vyměšování jiného druhu není nouze ani na dekadentním mejdanu, kde se této libůstce oddává mladá herečka s obézním hercem. Ta se při tomto aktu předávkuje drogami, takže producent za ni pro zítřejší natáčení potřebuje rychle sehnat náhradu. Svým smyslným, vyzývavým tancem a tělo moc nezakrývajícím oblečením mu do oka padne dívka Nellie (Margot Robbie), která se tu rozhodla chytit štěstí za pačesy a stát se herečkou. 

Manny se tu s ní seznamuje a na druhý den už se oba stávají součástí hollywoodské mašinérie. Mexický přistěhovalec Manny se v ní vypracuje z takové té děvečky pro všechno na pozici filmového režiséra a manažéra produkce. Z tohoto pohledu sleduje, jako stoupá nahoru kariéra Nellie i jaké to s sebou nese náklady díky její nevyzpytatelné povaze. 

Na vrcholu se snaží udržet i slavný filmový herec Jack Conrad (Brad Pitt), ale ukazuje se, že to bude čím dál těžší. Svou pověst donchuána a veřejný zájem o svou osobu tak přiživuje sérií krátkodobých sňatků a následně bulvárem propíraných rozvodů.

9682f88c-df6a-4fd3-9603-b333042fa83f

Na úvodním večírku je přítomná i čínsko-americká kabaretní zpěvačka a kreslička titulků Lady Fay Zhu (Li Jun Li), černošský jazzový trumpetista Sidney Palmer (Jovan Adepo) a bulvární novinářka Elinor St. John (Jean Smart), jejichž postavy se protínají s trojicí těch hlavních. 

Každá z nich představuje jistý archetyp lidí, pohybujících se kolem filmu. Ambiciózní mladík, který se vypracoval od píky. Ctižádostivá, podnikavá dívka, která neunesla zápas se svými démony, stárnoucí seladon. Jack má v sobě něco z herce Johna Gilberta, Nellie z Clary Bow, Elinor z Heddy Hopper, když jsme u těch předobrazů. 

Výstavba jednotlivých pasáží výraznější než celku

Choreografie tohoto gigantického večírku, na němž nechybí alkohol, drogy, trpaslík i souložení na veřejnosti, dává kameramanovi možnost předvést dokonalou orchestraci prostoru, v němž přenáší pozornost z bavícího se celku na jednotlivce, kteří se už zde jasně profilují. Jeho dynamický ráz podtrhuje jazzová a swingová hudba Justina Hurwitze. 

Z extravagantního mejdanu nás režisér vrací na plac, kde na pahorku za městem probíhá natáčení hned několika filmů najednou. Chaoticky a za nevyhovujících bezpečnostních podmínek s následkem smrti jednoho statisty při bitevní scéně. 

Chazelle si nastudoval dobové prameny, vztahující se k vývoji kinematografie a ukazuje rozdíl mezi více improvizovaným natáčením němých filmů a důslednějším procesem vzniku těch zvukových. I v tom chaosu ale umí dát prostor magii natáčení, kdy se sežene náhradní kamera a podaří se v záři posledních paprsků Slunce přijít s poetickým záběrem, který okouzlí publikum. 

Odvrácenou stranu závislostí, jež přináší úspěch, přináší poslední třetina filmu, v níž se s Tobeym Maguirem coby gangsterem a organizátorem zvrhlých her v podzemí vydáváváme na místo, které připomíná peklo. Z pulzující první třetiny vyprávění se přes tu druhou, v níž nechybí komediálně pojaté pasáže zápasu s chřestýšem nebo výstupu Nellie na snobském banketu, dostáváme k té tíživé závěrečné. 

Jednotlivé pasáže umí režisér mistrovsky vystavět a prodchnout je patřičnou atmosférou, co se mu naopak tolik nedaří je vzájemné propojení postav. Všichni hrají dobře, Margot Robbie na oscarovou nominaci, ale v příběhu se jejich osudy spíše potkávají, než že by tvořily nějaký pevnější celek. 

Absenci výraznější jednotící dějové linie se snaží zamaskovat opulentní audiovizuální podání, které přináší množství znepokojivých výjevů, jež nás přinutí přemýšlet o tom, za jakých podmínek a v jaké atmosféře se rodí filmy, jež pak obdivujeme na filmovém plátně. Režisér nám umožní nahlédnout za toto pozlátko. 

Babylon

  • Žánr: drama
  • Původní název: Babylon
  • www.babylonmovie.com/
  • USA, 2022
  • Scénář: Damien Chazelle
  • Režie: Damien Chazelle
  • Hrají: Diego Calva, Margot Robbie, Brad Pitt, Jean Smart, Jovan Adepo, Li Jun Li, Lukas Haas, Max Minghella, Tobey Maguire, Samara Weaving, Olivia Wilde 
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 19. 01. 2023

Určitě si přečtěte

Články odjinud