Recenze filmu Uncharted. Režisér Zombielandu přichází s až příliš rutinní adaptací známé videoherní předlohy

Origin Nathana Drakea, který se ve scénáři neopírá o žádnou z videoherních předloh
Drhnoucí chemie mezi ústřední mužskou parťáckou dvojicí
6  /10

Málokterá videohra tak vybízela k filmovému zpracování jako dobrodružná akční série od vývojářského studia Naughty Dog, vydávaná pro konzole Sony PlayStation. Honba za bájnými poklady v odlehlých exotických destinacích, adrenalinové akční souboje, chemie mezi ústřední dvojicí, přesně na těchto prvcích stojí herní odpověď na Indiana Jonese a Tomb Raider.

První hra se objevila v roce 2006, poslední čtvrtá před šesti lety. V roce 2008 se začalo pracovat na vývoji filmové adaptace, na jejímž vzniku se v různých fázích vystřídalo nespočet scénáristů a šestice režisérů. Mezi nimi například David O. Russell, Neil Burger nebo Travis Knight. Pro roli Nathana Drakea se počítalo s Markem Wahlbergem nebo Bradleym Cooperem, přičemž první z nich si nakonec zahrál úlohu Sullyho.

A to pod taktovkou režiséra Rubena Fleischera, který zaujal hororovou komedií Zombieland, ale jeho další počiny jako Gangster Squad - Lovci mafie nebo Venom už vykazovaly mnohem rutinnější ráz.

Odškrtávání použitých motivů

Slovem rutinní se dá charakterizovat i jeho adaptace herní předlohy Uncharted. Ráda by kráčela ve stopách Indiana Jonese, ale jsou to spíš Lovci pokladů s Nicolasem Cagem, k nimž má kvalitou blíže. Těch vzorů, po nichž se Fleischer se scénáristy ohlíží, je více. Honba za diamantem, Mumie, Lara Croft, Dannyho parťáci, v akčních scénách zřetelně série Rychle a zběsile.

Vychází z toho ale jen standardní dobrodružná akční lupičská komedie bez nějakého výraznějšího tvůrčího vkladu. U níž si můžeme odškrtávat, které motivy tvůrci použijí. Takže tu máme dávný poklad, na jehož stopu a tím současně stopu zmizelého staršího bratra navede hlavního hrdinu (Tom Holland) zkušený lovec pokladů (Mark Wahlberg), který měl s oním bratrem při hledání pokladu co dočinění.

Ten poklad pochází z šestnáctého století a výprav portugalského mořeplavce ve službách španělského krále Fernãa de Magalhãese. Zájem o něj má i dědic původních mecenášů této výpravy Moncada (Antonio Banderas), který si nárokuje právo na hledané zlato, ukryté členy Magalhãesovy posádky.

Rozehrává se tak hra, kdo se dřív dostane ke zlatu, na níž nechybí vzájemné podrazy a úskoky, které mění dynamiku mezi ústředními postavami. Moncadovi pomáhá nájemná žoldačka Jo Braddock (Tati Gabrielle), Sully má spojku Chloe (Sophia Ali). Spojenectví jsou to ale velmi křehké a odvislé od situace a momentální převahy některého z aktérů této přetahované.

Origin Nathana Drakea

Děj svižně ubíhá, přes aukci v Bostonu a katakomby v Barceloně nás zavede až na Filipíny. Scenáristé při jeho konstrukci nevychází z žádné konkrétní herní předlohy, ale vytváří origin Nathana Drakea. Jeho postava je tak oproti hrám mladší, není to ten proslulý lovec pokladů, ale ocitá se teprve na začátku této dráhy.

Tomu jsou uzpůsobeny i charaktery postav. Victor "Sully" Sullivan spíše než mentorem je Nathanovi starším parťákem, ale značně proradným a prospěchářským, který ale nakonec ukáže dobré srdce. Knír má až v závěru, chemie mezi ním a Nathanem trochu připomíná tu Tonyho Starka a Petera Parkera. Ostatně i Tom Holland si tu bere hodně ze své nejslavnější role Spider-Mana. Což je patrné v akčních scénách, kde skáče ve vzduchu.

Zatímco u Sullyho je zištná motivace zřejmá, Nathan ji hledá, stejně jako se hledá tato postava. Antonio Banderas jako záporák působí karikaturně v přehnanosti svých manýrů. Ve vyprávění získává výraznější prostor než on Tati Gabrielle, která je ale poměrně jednorozměrnou zlou figurou.

Ve stopách Red Notice

Uncharted mi tak v mnohém připomíná netflixovský Red Notice. I v něm děj svižně ubíhal ve střídajících se atraktivních prostředích, postavy se podrážely, aby vzápětí uzavíraly účelová spojenectví, ale celé to působilo hrozně spotřebně. Jako sázka na jistotu bez výraznější invence.

Uncharted je podobný. Zvraty očekáváte, je to taková bojová hra ve stylu Šifry mistra Leonarda, kdy se musíte dostat k místu se skrytým předmětem, který vás nasměruje k další lokaci s jiným artefaktem. O postavy se moc nebojíte, že se snaží navzájem převézt, berete jako součást této hry.

Nejvíc adrenalinu ve vás vzbudí úvodní scéna za zádí letícího letadla, kde vzduchem poletuje několik beden s nákladem, na nichž probíhá souboj postav. Jde o nalákání na její pokračování v druhé půli vyprávění ve stylu přepálené a fyzikální zákony popírající akce v Rychle a zběsile. Druhou akční lahůdkou je souboj vrtulníků, nesoucích nad mořem starobylé španělské galeony.

Tyto pasáže nejlépe evokují ducha videoher, na něž pomrkává i obsazení Nolana Northa coby dabéra Nathana v nich do jednoho filmového camea. Potitulková scéna si říká o sequel, přičemž jsem zvědavý, zda vznikne, protože tenhle Nathanův origin sice nedělá vyloženě ostudu videoherním adaptacím, ale také nepřichází s něčím výjimečným, proč bychom si ho měli zapamatovat.

Chemie mezi ústřední mužskou parťáckou dvojicí v něm dost drhne a lépe funguje mezi Nathanem a Chloe. Postavy k sobě teprve hledají cestu a vlastně i k sobě samým. A příběh se vydává až příliš předvídatelným směrem, působícím jako ozvěna lepších dobrodružných příběhů. Možná kdyby se této videoherní série chopil někdo s větším zápalem a osobitostí, výsledek by mohl být zajímavější.

Uncharted

• Žánr: videoherní adaptace
  • Původní název: Uncharted