Intuitivní ovládání s One Remote
Velká dávka využitelných aplikací
Chvílemi navýšená snaha o prosvětlení (AI)
Nemá Dolby Vision
Bixby s ovládáním a vyhledáváním přes mikrofon v ovladači neumí česky
9  /10

Nebyl by to Samsung, aby do útrob dravce nenastrkal další horu výdobytků moderní techniky s vylepšeným chodem operačního systému Tizen 6.0, který významně ovlivňuje umělá inteligence. V rychlosti projděme nejzajímavější prvky. Quantum Matrix Technology aneb špičkové ultrajemné ovládání světla. QMT má precizně řídit nové Quantum Mini LED k přesnějšímu ovládání světla pro podrobné detaily i v nejtmavších či nejjasnějších scénách.

K řízení všeho byl osazen Neo Quantum Processor 4K s podporou výkonného 4K upscalingu, který podporuje dříve zmíněná umělá inteligence. Quantum HDR 2000 směřuje k nejlepšímu výsledku v rozsahu kontrastu, údajně přesně tak, jak zamýšlel režisér filmu. Precizní barevné odstíny doplňují hluboký kontrast. Dynamické mapování tónů HDR10+ se snaží vylepšit barvy a kontrast v každé scéně a nechá vyniknout drobné detaily. Znalí tuší, že Quantum Dot technologie nechybí. Aneb se 100% barevným objemem promění Quantum Dot světlo cituji „ v dechberoucí barvu, která zůstane věrná při jakékoli úrovni jasu“.

Lesklou plochu 10bit panelu kryje antireflexní povlak. Některé zdroje přiřazují panelu spíše matný výraz. Dovolím si ze svého pohledu toto pozměnit a napsat… Alexandr Bray panel z bočního pohledu vidí leskle. Tvůrce díla se snažil taktéž o posílení šíře pozorovacích úhlů.

Vestavěné reproduktory sledují pohyb a dění na obrazovce (technologie OTS+). SpaceFit Sound kalibruje zvuk pro jeho optimalizaci v návaznosti na prostředí, ve kterém je umístěn. Active Voice Amplifier (AVA) zvýrazňuje hlas scény při případném výskytu hluku, a to tak, aby televizor divákovi poskytl zřetelný dialog.

K TV dokoupíte soundbar stejné značky při využití technologie Q-Symphony. Ta umožní, aby reproduktory TV a soundbaru fungovaly současně pro ještě lepší prostorový efekt bez ztlumení reproduktorů televizoru.

Hráči ocení Motion Xcelerator Turbo+ tj. vylepšení pohyb ve 4K 120 Hz s odezvou pod 10 ms, FreeSync PremiumPro ke hraní bez trhání a zasekávání a k tomu Super Ultrawide GameView a GameBar s poměry obrazovky 21:9 a 32:9. Změna poskytne další zobrazovací plochu k maximalizaci herního zážitku.

Samsungův výrobek nasadil technologii k multi zobrazování, tedy jakousi formu PiP/PaP. Nazval ji jednoduše – Multi View. K zrcadlení obsahu se připojíte pouhým dotekem – Tap View. Jednoduché zrcadlení však podporují pouze telefony výrobce Samsung Galaxy s Android OS 8.1 a novějším.

Design, základní popis

Ihned při instalaci si nelze nevšimnout chybějících vstupů a výstupů. Obdobný zásah samozřejmě dopřává designérovi větší volnost k začištění stroje ze všech stran, aby byla zachována plná pohledovost. Kromě toho, a to trochu odbočuji, se jeden z výrazně zahřívajících hardwarových prvků hřeje mimo útroby zařízení a svým vyzařovaným teplem negativně neovlivňuje další součástky. Ano, příznivci značky tuší. Využit je One Connect Box s dokonce dvou a půl metrovým, pevnějším a méně poddajným, kabelem. Samotný box tvarem a velikostí připomíná externí Blu-ray přehrávač.

Ale pojďme zpět. Samotný poměrně lesklý panel obepíná zpředu neznatelný temně titanovo stříbrný (zkosený) rámeček. Jeho velmi těžkou podpěru tvoří podstavec ve tvaru přivřeného písmene „L“, který v někom evokuje vzhled otočené vlny na moři. Podpěra svým černošedým provedením s drobným „třpytem“ obdobným kamínkům v písku, vhodně navazuje na vzhled panelu.

Samotné spojení obou částí zprostředkuje mohutný plastový mezikus. Cokoliv dalšího není patrno. Jediným „výčnělkem“ navíc, jest při pravém okraji pod spodní částí rámečku zesílení lemu s titěrným nápisem Samsung. Zde sídlí neznatelná stavová dioda a u ní prvek základního řízení pětadevadesátky.

Obecně o vizáži napíšu… nepostrádá nadčasovost, čistotu a určitou formu technického chladu. Je prostá nevhodných excesů a přebujelých výstřelků. A tak vlastně potvrdím text výrobce, který píše… NeoSlim Design – elegantní, 27 mm ultra tenký elegantní design vypadá krásně ze všech úhlů.

Pokračování 2 / 6

Konektorová výbava

V zádech panelu sedí jediné přípojné místo. Specifický port pro zasunutí koncovky kabelu vedoucího k One Connect Boxu. Vše ostatní (opravdu vše, včetně napájecí šňůry) zasunujete přímo do externí krabice. Neboť rozměr boxu dosahuje rozměrů externích DVD/BD přehrávačů, rozhodně nemíním psát o „krabičce“. Krom výše naznačeného omezení tepelného spadu vůči dalším dílům uvnitř samotné bedny, jednodušeji zapojíte veškerá současná, ale i budoucí zařízení. Prosím pěkně – bez nutnosti neustálého posunování s hlavní částí.

Jen doporučím, aby na čistotu domácnosti dbající hospodyňky neumístily box do skříňky, kde ho překryjí ubrusem, dekou atp. One Connect Box potřebuje mít okolo sebe trochu prostoru pro lepší odvod tepla. V naprostém tichu bylo v těsné blízkosti testovacího kusu boxu slyšet mírný brum, kdy navíc volně položená ruka na horní krycí desku pociťuje drobné chvění, které brum doprovází.

One Connect Box 1.jpgOne Connect Box detail SAT.jpg
One Connect Box, aneb vše zastrčte sem a pak jedním kabel spojte box s televizorem.

A teď už k samotným konektorům. Na těle krabice nacházíme 4 HDMI ve specifikaci HDMI 2.1 s podporou ARC (zpětného audio kanálu) a pokročilejšího eARC, včetně Anynet+ (HDMI-CEC), 3 kusy USB, Ethernet pro připojení k počítačové síti (LAN), digitální audio výstup (optika). Samozřejmě nechybí kombinovaný vstup pro koncovku od antény pozemního vysílání a kabelového signálu. Vedle zašroubujete dva koaxiální kabely jdoucí k satelitní parabole. Jejich přítomnost naznačuje zdvojení interní tunerové výbavy. Bohužel není podpořena zdvojením CI slotu pro modul s kartou placené TV.

Pro bezdrátové připojení k síti využijete samozřejmě Wi-Fi a Bluetooth. Podporu DTS a Dolby Atmos nevidím. Stejně tak chybí Dolby Vision. A to mrzí!

Dálkový ovladač

Samsungův nepodsvícený celočerný Smart Control ovladač s minimem tlačítek a malou velikostí nenapájí klasické tužkové baterie. Ovladač doplní energii skrze spodní solární panel. Anebo ho nabijte přes USB port ve spodní hraně. Kus jeho povrchu je efektně přebroušen. Povýšení vzhledu s sebou přináší snížení ulpívání otisků rukou.

Napočítal jsem celkem čtrnáct různých tlačítek, kdy směrový prstenec považuji za jedno. Od horní hrany tak využíváme knoflík vypnutí/zapnutí do pohotovostního režimu, kombinovaný k zavolání číselné klávesnice a barevných teletextových virtuálních tlačítek na obrazovku, aktivaci mikrofonu (osazen v horní části) a překvapení v podobě klávesy k vyvolání Multi View režimu (Obraz v obraze/Obraz a obraz). Pod nimi si pohraji se směrovým prstencem v jehož středu sídlí potvrzovací čudlík. Zrak klouže dolů a všímá si... „Zpět“, „Domeček“, tj. zavolání domovské obrazovky a klávesa přehrávače. Pokračují kolébkově se pohybující ovládání hlasitost a skokové přepínání programů. Závěrečnou trojkou jsou Netflix, prime video a Rakuten TV.

Ovladač 2.jpgOvladač solární panel.jpgOvladač.jpg
Prostřední fotka zachytila spodní stranu ovladače se zapuštěným solárním panelem.

Pro neznalého nutno doplnit, že některá tlačítka v rámci systému mají přiřazeno vícero funkcí. Tyto jsou volány rozdílnou délkou stlačení. Typicky kolébkově se pohupující regulaci hlasitosti a skokové přepínání programů, lze ještě stlačit dolů, směrem k tělu dálky. Krátký stisk skokově umlčí hlasitost, respektive vyvolá EPG/Guide (elektronického programového průvodce). Dlouhý pak zvukové submenu. U druhé klávesy spustí seznam naladěných stanic s možnou filtrací a přehozením na další tuner.

Malé rozměry a po stranách zaoblený tvar přispívají k mimořádně dobrému úchopu a ovládání jednou, klidně malou rukou.

Pokračování 3 / 6

Počáteční nastavení a ladění

Postup nastavení se více méně nemění. Na počátku vybereme adekvátně znějící pozdrav, tj. pozdrav v naší mateřštině a určíme styl dalšího nastavení – ovladačem/přes chytrý telefon. My zkoušíme ovladač. Volíme zemi určení, zadáváme PIN. Mimochodem při jeho zapomenutí si reset PINu zajistíte postupným svižným stlačením kláves regulace hlasitosti, zvýšení hlasitosti, návrat, snížení hlasitosti, návrat, zvýšení hlasitosti, návrat. V této chvíli by měl být PIN obnoven a obsluha zadá nový.

Pokračujeme… televizor žádá připojení a zapnutí všech externích zařízení k jejich identifikaci a teoretickému nastavení ovládání jedním ovladačem. Systém skutečně ukazuje seznam vstupů se zvýrazněním aktivních, a to včetně případně připojené antény a satelitní paraboly. Následně si v dalším kroku ve spodní partii obrazovky vyberu automatické nastavení s hledáním kanálů, laděním. Standardně pro Samsung se vše kolem jmenuje ANTÉNA.

Domovská 2.jpgAktualizace softwaru.jpg

Anténa taktéž zastupuje ladící proces pozemního digitálního vysílání. Pro satelit volte preferovanou platformu. Celkově vybíráte z dostupných Anténa/Kabel/Telly CZ/Freesat/ T-Mobile Czech Republic/Skylink/Satelit. Pokročilý ladič cítí po přečtení nabídky přítomnost rychlého vyhledání satelitních kanálů přes Fast Scan. Bohužel bez doplňkového AutoDiSEqC. Pro regulérní nastavení satelitního příjmu tak uživatelstvo musí provést prvotní určení pořadí družic na DiSEqC přepínači. Případně vypne v základním kvartetu ty, které obsazeny nejsou. Samsung umí pokročilejší DiSEqC 1.2 a USALS pro satelitní lovce s motoricky natáčenou parabolou. A to oceňujeme a děkujeme!

Typu připojení antény (kdy aktuálně je anténou trošku zmateně nazváno cokoliv zvoleného v první záložce, tedy i parabola) navolíme „Samostatná“. Duální nepožadujeme, nevyužíváme druhou parabolu přišroubovanou na druhou šroubovici mezi vstupy. Typicky pro Skylink přehodíme operátora na CZ (dostupná alternativa SK).

List stanic s editací a přehozením tuneru.JPGList stanic s přehozením tunerů.JPG
Šipky na prvním snímku ukazují filtraci. Druhé foto naznačuje výběr konkrétního tuneru s naladěnými kanály.

Jestliže očekáváte, že potvrzením se teď hned začnou sázet viditelně stanice do listu, mýlíte se. Pokračujete v nastavování určením typu připojení k internetu. Kdo zapojil kabel, systém si stav automaticky osahá, vyhodnotí a nabídne další krok. Smluvní podmínky zásady ochrany osobních údajů doporučuji citlivým jedincům nastudovat, aby měli kompletní přehled o tom, co všechno o nich zařízení chce a bude vědět. A skočíme na automatické hledání aktualizace. Použijte stávající Samsung účet, registrujte nový. Taktéž zaregistrujte svůj produkt. Tuto činnost přeskočím. Nejsem majitelem. Kdo standardně vlastní zařízení Samsung a má účet, jednoduše zálohuje nastavení a ve chvíli potřeby ho obnoví. Včetně nainstalovaných aplikací.

Znovu se dostávám k výběru zdroje signálu pro příjem televizního vysílání. Z nabídky Anténa/Kabelový settopbox/Satelitní settopbox/Nepřijímám signál vysílání standardně preferuji Anténu. Protože jsem použil z nabídky předvolbu navazující na Fast Scan, bleskově obdržím 357 satelitních stanic. Chci-li další, třebas z pozemního digitálu, přiladím je. Přidávám Anténa, z filtru ťuknu na Pouze digitální. Nutno dodat – skromná filtrace. Nalezení 89 programů zabralo systému několik desítek vteřin.

Apple TV.jpgInformace o pořadu.JPG
První obrázek zachytil prostředí Apple TV. Druhý informace o pořadu v rámci satelitního vysílání.

Obrazovo textový průvodce nabádá ke kontrole nastavení a předkládá námi navolený základ. Piktogramy s jednoduchými popisky ukazují, co bylo připojeno a naladěno. Nelze si nevšimnout zobrazeného přihlášeného účtu. Dávám HOTOVO. Průvodce chce rychlým stylem přidat oblíbené služby s registrací/přihlášení k nim. V našem případě se nabídka usadila na Amazon Prime video. Nechci, nevyužívám, přeskakuji.

Naskočí spektakulární multibarevná hra různorodých obrazců a scén, kdy průvodce hlásá… všechno je nastavené. Máme žít něco mimořádného, posunout sledování TV na vyšší úroveň a spustit inteligentní mód. Další hláška přináší informaci o aktivním světelném čidle. Povolíte inteligentní mód? Jestliže ano, ale následně nebude vyhovovat, nevadí. Jednoduše jde deaktivovat v menu.

Pokračování 4 / 6

Menu a nastavení - systém

Aktuální, již šesté pokračování Samsungova příběhu s Tizenem navazuje v mnoha směrech na předchozí vydání. Kromě ustálené nabídky a rozložení menu, obsluha vše řídí malým ovladačem s redukovanou klaviaturou. Řešení si nalézá své hlasité zastánce, a ještě hlasitější odpůrce. Mně nikterak nepřekáží. Velmi rychle si lze na princip chování systému a jeho řízení přivyknout. Má svoji jasnou, jednoduchou a pochopitelnou logiku.

Základní rychlé nabídky v domovské liště vysouvají doprovodné karty v horním prostoru nad hlavní lištou. Kompletní nastavení se děje standardně v kartě s piktogramem ozubeného kola. Tizen se zde rozpadá do šesti hlavních záložek Obraz/Zvuk/Vysílání/Obecné/Podpora/Ochrana osobních údajů. Ty se dále větví, kdy typicky u obrazových a zvukových korekcí mají dvě hlavní pole. Základní a pokročilé. U druhého ale musíme připomenout – Samsung má svůj styl a využívá v míře nadlimitní umělou inteligenci. Proto pokročilé úpravy mnohdy značí pouhou aktivaci automatiky, nebo naopak její vypnutí.

Domovská obrazovka.JPGMenu-Obecné.jpgAmbientní mód 2.JPG
Tři různé alternativy obrazovky - domovská obrazovka s lištou a kartami, klasické řádkové menu s nastavením a poutavý výjev z nabídky Ambient módu.

Už při primárním nastavení a naladění systém vybízí obsluhu k nasazení umělé inteligence, která vezme pod svá křídla obrazové i zvukové proporce. Obsluha se stává pouhým konzumentem, který si dotvoří více méně hlasitost. Komu cosi podobného nevyhovuje, jednoduše aktivitu robota zatrhne. Ať okamžitě, nebo později z menu. Přes obsluhou vyslovený zákaz, jsem sem tam měl stejně pocit, jak robot vstupuje do doladění obrazu a tento šteluje. Možná jen stihomam. V každém případě je nade vší pochybnost jasné, že tvůrce Samsung zvládá podobné automatické hrátky výborně. Proto nejeden konzument přijme nabídku AI (Artificial Intelligence - umělé inteligence) a už se jí nebude chtít vzdát. Mně u ní nevyhovuje chuť vysvítit obraz víc, než akceptuji při aktuálních světelných podmínkách v místnosti.

Nastavení Inteligentního režimu.jpg

Mnoho uživatelů se okamžitě ptá na stabilitu a rychlost operačního systému příslušného televizoru. Námi testovaný kus (a že Samsung občas dává do testů tzv. předprodukční vzorky), se za celou dobu testování nekousl. Nebyl nutný restart. Drobné zádrhely jsem zaznamenal při práci s aplikacemi, zvláště pak IPTV aplikacemi, YouTube atp. Sem tam se přehrávání zastavilo. Aplikace byla plně funkční, ale video nepokračovalo dál. Kde přesně je zakopaný pes nepovím. Je věcí vývojářů aplikací při spolupráci s výrobcem TV, aby vše chodilo na jedničku s hvězdičkou. Samozřejmě jsem postřehy v reportu předal dál.

Správa úložiště.JPG

Samotný start TV trvá po úplném vypnutí asi deset vteřin do načtení domovské lišty a dalších pět až sedm vteřin vezme natažení satelitního vysílání. Start, jak sami jistě cítíte, zabere rozdílný čas. Záleží vždy kam stroj startuje, co se načítá. Spuštění z pohotovostního režimu naskočí za neskutečnou vteřinu a půl. To je rychlík! Z druhé strany nutno podotknout, že nedočkavá obsluha po takto rychlém startu zaznamenává mírně delší odezvu na pokyn z ovladače než se skutečně, kromě grafického rozhraní, načte a spustí vše potřebné pro korektní chod. Zpomalení si nelze nevšimnout hlavně po úplném odpojení od napájení. Když jsme u měření rychlostí, tak doplním… přepnutí satelitních stanic uzme dvě a půl až zhruba čtyři a půl vteřiny.

Tápajícímu vypomůže integrovaný elektronický návod a na mnoha místech dostupné lokální resetování nevhodně nastavených parametrů. Šťourové navolí obrazový styl a uloží ho do jednoho z pěti profilů – Dynamický/Standardní/Přirozené/Film/FilmMaker Mode. Skromnou preferenční základnu zvukových profilů Standardní/Zesílení posiluje na jedné straně několik přepínačů v sekci umělé inteligence, na straně druhé sedmipásmový, individuálně nastavitelný ekvalizér.

Obrazové profily.jpg Zvuk-Nastavení pro pokročilé.jpg

Povšechně mohu po několika dnech náročného testování vyřknout, že Tizen šesté generace na testovaném vzorku rozhodně nezklamal. Drobné občasné anomálie jsou „akceptovatelné“ a nezpůsobují významný negativní šrám v tváři majitele. Lze předpokládat jejich odstranění u dalších aktualizací, a to nejen systému, ale také jednotlivých aplikací.

Pokračování 5 / 6

Obraz

V jedné z předchozích kapitol jsem si dovolil zařadit panel do kategorie lesklých. V konečném výsledku je to však jedno. Vždy záleží na ochotě zraku nenechat se ovlivnit případnými odlesky a samozřejmě na umu antireflexního filtru, kterýžto dopad čehokoliv naruší případným „smáznutím“.

Místní filtrace „rozmaže“ odlesk po panelu důkladně. Samsung QN95 má evidentně antireflexní schopnosti na pokročilé úrovni. Když se k tomu přidá obrazový výkon, není co řešit. Kompletní naladění filtrace a přednesu pozitivně vychází vstříc divákům, koukajícím na televizor z úhlu. Se Samsungem QE65QN95A získáváte výrazně nadprůměrný pozorovací úhel, který umožňuje větší odklon od kolmice, přičemž zrak pozorovatele netrpí zásadním pocitem ztráty obrazové radosti.

Menu-Obraz.JPG

Pro obraz, potažmo zvuk se musíte vydat jednou ze dvou cest. Cestou umělé inteligence a automatického řízení, či cestou více individuálně navolených parametrů po prvotním výběru obrazového profilu. Jedná se o mimořádně odlišný přístup s konečným jiným obrazovým přednesem. AI se snaží snímkům vdechnout obří prostor, zvýrazňuje detaily a prosvěcuje celou scénu pro její jednoznačnou zřetelnost. Toto mně ale někdy vadí. Vadí i „svítivost“ úryvků temných scén. Krom naznačeného ještě posune zabarvení do jakési přirozené neutrality, mimo úroveň „norem“. Přiznávám… příchuť barevné neutrálnosti, kterou vizuální prožitek dostává, ale na rozdíl od přechozího není špatná. Ba naopak. Nemálo očím lahodí a vyhoví.

Ať si navolíte AI anebo dáte přednost běžným profilům, nemine vás neskutečný virtuální prostor a jakási obrazová živost. Uživatelské profily Film a puritánský FilmMaker Mode dodávají příjemnou barevnost. Nicméně dokážu si představit její dobroušení. Více u klasického vysílání, pořadů starších formátů a rozlišení. Při UHD/4K a UHD/4K HDR se touha dolaďovat, subjektivně viděno, drobátko redukuje.

Výrobci se u pětadevadesátky podařilo velmi vkusně vypiplat vylepšení pohybu v jeho plynulosti a ostrosti. Ač uživatelstvo nasadí vylepšovátka, nespatří v každé rychlejší scéně artefakty. Ty se dostavují mimořádně a chvilkově, při čárově náročných prvcích. Plynulost a ostrost pohybu doladíte Motion funkcionalitou, a to na dvou posuvnících. K nim alternativně přiřadíte LED Clear Motion k ještě vyšší ostrosti a plynulosti. Bohužel s ním obraz potemní a hlavně dochází k jeho citelnějšímu neklidu – blikání. Při všech radostech, které QN95 dává, bylo pro citlivý zrak postiženého jedince nepříjemné nasazení pulzního řízení podsvícení (PWM). Už je na čase řídit podsvícení systémem, který zrak nenamáhá. Nebo chytré hlavy tohoto světa podobný krok nezvládnou?

Obraz-Nastavení pro pokročilé 2.JPGObraz-Nastavení zřetelnosti obrazu-pohyb.JPG

A co dopočty? Samsung QE65QN95A servíruje čistý, plnohodnotný zážitek s minimem přehmatů. Starší a méně kvalitní díla všudypřítomně nepřekrývá přehnané vyhlazování. Obličeje živých herců se neproměňují do výrazu voskových figurín. Děje se tak výjimečně a jen okrajově, ne zcela „voskově“. Tam si dokážu představit méně vyhlazení a více řízeného bodového reje. Méně kvalitní díla jsou představena v maximální čistotě a s chutí alespoň částečně zachovat detaily. Jak naznačuji… výjimečně se toto nepodaří a upřednostní se vyhlazení před přirozeností. Vysoké rozlišení sedí panelu skvěle. O UHD/4K nemá smysl ani psát. Zde se vše rozvíjí v čistotě, velké ostrosti, extrémním virtuálním prostoru s alternativní čistou a plynulou formou pohybu.

Domovská obrazovka nastavení-signalizace HDR.jpg
Signalizace HDR v liště u přepínání profilů. Na FilmMaker módu ale HDR piktogram nepřistane.

Práce s podsvícením v kategorii LCD zobrazovadel spadá do škatulky silně propracovaných. Panel umí nejen zcela pohasnout a odít se do skutečné černoty, ale u vhodně nastaveného uživatelského profilu si minimalizujete nežádoucí svatozář kolem světlých objektů na tmavém pozadí. Krom toho při přechodu světlého objektu jednotlivými zónami nedochází ke zpožďování práce se svitem, ani k viditelnému fázování hry světel a stínů. V tomto směru se přibližuje umění OLEDů.

Škoda pocitově menší ochoty se předvést u některých rozměrově drobnějších světelných bodů. Tam jakoby telka nechtěla navýšit svit z důvodu obav o případné nežádoucí prosvětlení okolí. U testovacích obrazců při velké rychlosti pohybu objektu si oko povšimne náznaku jakéhosi drobného pochybení. Ale to už jsme u technického týrání stroje, mimo běžné sledování videí.

Nejen testeři, ale i aktivnější internetoví diskutéři dlouhodobě volají po vzetí na milost rozšíření počtu zón u LCD. Podobný počin předpokládá výrazné omezení nedostatků a zpřesnění přednesu. Clouding, čili nesoulad v podsvícení nebyl běžně okem zaznamenán. U horších děl se při švenku kamerou může na barevně jednolitém pozadí drobně a na okamžik objevit jakýsi náznak lehounce rozdílného svitu širokých vertikálních pruhů.

Obraz-Nastavení pro pokročilé.JPGObraz-Pokročilá kalibrace_20 bodů.jpg
Barvy v pokročilé části umravníte ve dvacetibodové kalibraci.

Ultravysoké rozlišení ve spojení s HDR přitáhne zrak svým propracováním, klidem, čistotou a všudypřítomnou čitelností. Poslední jmenovaná ovšem u využití robotické automatiky (anebo u méně šťastně zvoleného nastavení) nemusí být vždy zcela přirozená. O snaze prokreslit temná zákoutí jsem už psal. Bílé zářivé plochy výrazně svítí a štípou až bolestivě – HDR lačný divák jásá. Náročný kinofil odstartuje porovnávací akci plnohodnotné automatiky s ručním vnucením individuálně stanovených preferencí.

Zvuk

Pětadevadesátka nemá implementován soundbar. V útrobách sedí reproduktory při rozložení 4.2.2 s celkovým výkonem 70 W. Využitá technologie OTS+ (Object Tracking Sound) má za úkol pohyb dění na panelu doplňovat „pohybem“ zvuku. Nemohu jednoznačně plesat nad skutečností, že by k podobnému jevu citelně a stále docházelo. Nicméně z druhé strany musím ocenit celistvost integrovaného zvuku, dostatečnou korektně vyzářenou hlasitost, důstojnost. Zvuk nemá sklony k extremistickému vybočování, které by zavánělo jakousi pomyslnou kvalitativní bolestivostí. Filmový sound se velmi hřejivě line k posluchači, naplňuje prostor při fascinující volnosti. Umí zahrát v prostorové šířce, hloubce a výšce. Prostorové efekty nikterak netrpí, ba naopak jsou akurátní, plynulé a bez umělých příkras.

Pozitivně překvapen jsem z kvality a zřetelnosti mluveného slova a výřezu výšek, které jsou detailní, avšak odolávají vstupu do nechtěné roviny agresivity. Při přehrávání kvalitních hudebních nahrávek mé ucho zaskočila slyšitelná porce dozvuků, kterou nejedna konkurence zazdí.

Menu-Zvuk.jpgEkvalizér 7pásem.jpg

Přesvědčivé hluboké tóny umí zadunět, avšak při složitější výzvě k práci a souběhu hlubokých tónů v různých frekvencích, se začnou potácet trochu zmateněji. Ztratí výraz a jako by se linuly nahrnuty do jednoho místa. Nutno dodat, že něco takového zásadně neublíží filmovému zvuku a efektům. Nevyhovuje u přehrávání náročnější hudby. Zvukové řešení rozhodně neurazí, umí zahrát více než slušně. Sluchově vybíravější diváctvo zváží posílení v podobě externího soundbaru ze stejné stáje, čímž si doplní chybějící podporu Dolby Atmos a nasadí připravenou technologii Q-Symphony.

Kontrastní zvukový projev vybudíte aktivací automatiky – umělé inteligence. Odzkoušejte, uslyšíte!

Pokračování 6 / 6

Multimediální a herní funkce

Samsung se vyřádil na funkcionalitě spojené s rozložením obrazu do dvou, tj. formě obrazu v obrazu a obrazu a obrazu (PiP a PaP). Řádil tak moc a troufám si napsat… vyslyšel hlas hračičků… že funkci přiřadil jedno přímé tlačítko na jinak strohém ovladači. Když jsem si zkusil s obrazoPiPáním pohrát, potěšilo mě. Výrobce zvolil logické prvky, které do sebe zapadají a mají svůj význam a hlavně přínos. Podobným krokem získá jistě nemálo plusových bodů, které v minulosti u hravějšího uživatelstva ztratil za ukončenou podporu DTS a DivX. K plné spokojenosti českého publika bych doladil Bixby.

Ambient+ Mode získává více a více nabídek, pozadí a animací, se kterými ozvláštníte místnost. Nemusíte akceptovat černý panel, ale proměníte ho v méně/více aktivní prvek, jehož výraz dokážete sladit třebas s barvou zdi za ním.

Moderní a uživatelsky přívětivý znamená taktéž podporující všemožné platformy. Velký Sam stále pracuje na SmartThinks, aneb řešení chytré domácnosti. V návaznosti na majitele elektroniky s logem nakousnutého jablka přidává podporu AirPlay. Jak jsem opakovaně odzkoušel, funguje příkladně. Jablíčkáři ale taktéž ochutnají Apple TV a Apple Music.

Ambientní mód nastavení.jpgAmbientní mód.JPGNastavení AirPlay.jpg

Interní přehrávač neakceptuje DivX a zvuk DTS. U starších formátů musíte krapet déle hledat, které půjdou přehrát. Novějších se omezení tolik nedotklo. Z moderních formátů bolí nepřítomnost Dolby Vision. Titulky, včetně vybavených českou diakritikou, si užijete. Nastavíte kódování, velikost, barvu a další. Pořad nahrajete na připojený disk. Upozornění na očekávaný pořad funguje, ale jen u zapnutého TV. Jakmile dojde k vypnutí do pohotovostního režimu, pořad zmeškáte. Škoda.

HbbTV verze 2.0.1 se v našem případě octlo v zařízení samovolně. Nebyla nutná instalace. Hybridní teletext s populárním přístupem k archivům televizních společností šlape korektně. Testovaná videa se přehrála. Stařičký teletext zavoláte. Dokonce v několika alternativních podobách rozložení na panelu. EPG/Guide posune obraz do malého výřezu a zvuk sledované stanice plynule pokračuje. Elektronický programový průvodce patří k velmi přehledným.

HbbTV-iVysílání.JPGTeletext.JPGEPG Guide.JPG

Tizen chce dodat a dodává porci využitelných aplikací pro našince. Za všechny jmenujme Kuki, Youtube, Netflix, Filmbox Live, VOYO, stream.cz, skylink.cz, Spotify, Apple TV, Apple Music, Tidal, Plex a další. K dispozici neschází sada drobnějších her.

Hráči preferující LCD s pomyslnou vyšší odolností vůči vypálení, s nadšením plesají nad podporou technologií k vylepšení herního zážitku. VRR (variabilní obnovovací frekvencí), ALLM (režimem automatické nízké latence), přehrávání 4K/120Hz a v neposlední řadě formou podpory kompatibility s Nvidia G-Sync a AMD Freesync. Třešinkou na dortu budiž podpora pro možnost hraní v ultra širokém poměru stran 21:9 a 32:9.

Aplikací pro našince není málo a rozhodně jsou využitelné. Prostřední foto představuje Kuki s modernějším vzhledem. Třetí pak konkurenci od Skylinku - Skylink Live TV.

Závěr

Samsung QE65QN95A potvrzuje fakta o tom, jak LCD technologie má stále své místo na trhu s televizory. Evoluce s Mini LED a navýšení počtu pracovních zón s podsvícením vylepšuje obrazovou krásu a významně omezuje nedostatky strojů s LCD panelem.

Testovaný borec jednoznačně sedne kupujícímu toužícímu koupit, nainstalovat a koukat. Umělá inteligence rozvine hru světel a stínů na vysoké a poměrně neutrální úrovni s ingrediencemi, které moderní divák z davu přijme za své. Dojde k jeho pohlcení a okouzlení. Zvláště obří virtuální prostor, smysl pro detail a vybrušovaná ostrost se mu zadře pod kůži. Byť se na UHD/4K HDR LCD televizor zadívá zrakem velkého kritika, neobjeví nic zásadního, nic co by ho dokázalo ranit. Jedině enormněji citlivý zrak si posteskne nad pulzním řízením podsvícení, které ale není výsadou LCD značky Samsung.

Až majitele chytne tvořivá nálada, dokáže si se svým elektronickým mazlíkem vyhrát. Odlišný výsledek představí variace, které pětadevadesátka schopně vykouzlí. Obrazově nestálému zraku nezevšední. Respektive, ve chvíli významně rozdílných obrazových preferencí v rámci všech očí rodiny, získá každý člen, co jemu blízké jest.

Zvuk vhodně doprovodí špičkový obraz a plnohodnotně dokreslí atmosféru scén. Nezradí obraz ani neurazí majitele. Až jeho integrovaná reproduktorová kvalita nebude dostačovat potřebám, alternativně ji posílíte zvukovým zařízením ze stejné stáje.

Široká základna využitelných aplikací českého majitele potěší. Hráči ocení moderní technologie zítřka. Zjištěné okrajové nedostatky v chodu pár aplikací nevytvářely fatální následky na chování zbytku systému. Za celou dobu testování nemuselo ani jednou dojít na restart, anebo dokonce plný reset televizoru. Odezva systému až na výjimky (hlavně těsně po startu) nebyla zasažena citelnější prodlevou.

Samsung QE65QN95A byl jedním z opravdu povedených kousků techniky, které jsem držel v rukách. Takto zdařile sestavenou poměrně komplexní audiovizuální „hračku“ musím doporučit vaší pozornosti.

Samsung QE65QN95A

Cena 68 000 Kč

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů: