Colectiv: rakovina korupce, prolezlá systémem zdravotní péče ve vítězném filmu festivalu Jeden svět [recenze filmu]

25. dubna 2020
Vítězný snímek festivalu Jeden svět thrillerovým způsobem vypovídá o korupci v systému rumunské zdravotní péče i té celospolečenské.

• Komplexní výpověď o zkorumpovaném systému.

• Mohl být dán prostor více přeživším obětem požáru.
9/10

Hlavní cenu na letošním festivalu Jeden svět získal rumunský snímek, který vzbudil velkou pozornost už loni na podzim, kdy byl uveden na festivalech v Benátkách, Torontu a poté i v Sundance. Od konce března pak tento investigativní dokument, ukazující prohnilost rumunského systému zdravotní péče, vstoupil do nabídky HBO. Natočil ho Alexander Nanau, čtyřicetiletý rodák z rumunské Bukureště, který žije od roku 1990 v Německu. Ten získal množství cen za své předchozí dva dokumenty Život podle Iona B. (2009) a Toto a jeho sestry (2014).

Požár v klubu, vedoucí k pádu vlády

V tom nejnovějším sleduje investigativní práci novinářů ze sportovního deníku Gazeta Sporturilor, která vedla až k pádu vlády. Na počátku všeho stál požár v nočním klubu Colectiv, k němuž došlo v Bukurešti 30. října 2015. Ten si vyžádal 64 mrtvých a více jak 180 zraněných. Požár propukl během koncertu rumunské metalcorové kapely Goodbye to Gravity, kdy se od použité pyrotechniky vznítila zvuková izolace na jednom z nosných sloupů naproti podiu.

I kvůli absenci nouzových východů přímo na místě zahynulo 27 lidí, včetně dvou členů kapely, dalších 37 pak podlehlo svým zraněním v následujících týdnech a měsících. Následné protesty, při nichž tisíce lidí v ulicích vinily vládu z korupce a neschopnosti dohlížet na dodržování bezpečnostních předpisů, vedly k odstoupení premiéra Victora Ponty a jeho sociálně demokratické vlády, k níž došlo 4. listopadu.

To je politická rovina tohoto případu, ale pak je tu ještě ta zdravotní v péči o popálené pacienty, jež rovněž ukazuje na zkorumpovanost a nevyhovující podmínky v tomto klíčovém odvětví. Nemocnice jim nedokázaly poskytnout péči na potřebné úrovni a ani zaručit sterilní prostředí. Zároveň je odmítaly předat zahraničním nemocnicím v Rakousku a Německu, které nabízely pomoc. Na zranění, která nebyla považována za život ohrožující, v důsledku bakteriální infekce tak zemřeli další lidé.

Klientelistické sítě ve zdravotnictví

V dokumentu o tom dá jeden z jejich ošetřujících lékařů echo týmu investigativních novinářů z deníku Gazeta Sporturilor. Příznačné pro stav rumunské společnosti je, že se jím tolik nezabývala masová média, ale malý sportovní deník. V něm trojice novinářů pod vedením Cătălina Tolontana, šéfredaktora a vedoucího investigativního týmu, upozorňuje na to, kdo se obohacuje na zdravotních zakázkách a proč kvůli tomu museli umírat lidé.

Společnost Hexi Pharma, která zásobovala nemocnice, totiž do 350 z nich, na 2000 operačních sálů, zřejmě po léta dodávala dezinfekci, jejíž účinnost byla tajně výrobcem ztenčena na desetinu její na obalech deklarované koncentrace. Jeden z lékařů přitom opakovaně v průběhu osmi let zpravodajské služby upozorňoval na tento stav. Majitel Hexi Pharmy Dan Condrea začal být vyšetřován, ale neuplynulo mnoho času a zemřel při podezřelé autonehodě.

Novináři z Gazety Sporturilor v dokumentu hovoří o manažerech nemocnic, z nichž vizáž a chování toho s příjmením Secureanu upomíná na známé postavy z českého podnikatelského polosvěta. A sledují spolu s nimi toky peněz, odcházející na zahraniční účty v souvislosti s veřejnými zakázkami. Se svým svědectvím přicházejí dvě účetní, které vypovídají o tom, že z nemocnic byly vyváděny desítky milionů eur. Mimo jiné firmám bývalého primátora Bukureště, který si za ně postavil luxusní kliniku ve Švýcarsku. Jedno odhalení střídá druhé, lidé na ně reagují demonstracemi, jež vedou k pádu vlády.

Zkorumpovaný systém se brání reformám

Je nastolena přechodná úřednická vláda odborníků, v níž se ministrem zdravotnictví stává sympatický a neformálně působící aktivista za práva pacientů Vlad Voiculescu, který po svém jmenování nechává v dokumentu nahlédnout pod pokličku nejen svého úsilí o reformu zkorumpovaného systému, ale také překážek, jimž je nucen čelit.

Jeho snaha o odpolitizování správních rad nemocnic i voleb ředitelů nemocničních zařízení naráží na omezený mandát jeho působení i neochotu úřadů s politickými nominanty na všech úrovních na tom spolupracovat. Když potom odmítne udělit akreditaci nemocnici na transplantaci plic, kvůli neodpovídajícímu stavu jejího pooperační oddělení, primátorka Bukurešti, která je spojena s jejím vedením, proti němu vytáhne nacionalistickou kartu. Že v minulosti působil ve Vídni a chce tamním zařízením tohoto typu přihrávat pacienty.

Výsledky řádných voleb pak nadějím na reformu vystavují stopku. Sociální demokracie v nich vítězí s velkou převahou takřka padesáti procent hlasů, tedy více než kdy předtím a vše se vrací do starých pořádků. Zavedené klientelistické vazby mohou pokračovat dál a ti, co na ně upozorňovali, tedy novináři, dostávají z prostředí tajných služeb varování, aby dávali pozor na sebe a své rodiny.

Thrillerový ráz

Komplexní dokument, jenž sleduje novináře, informátory nebo nového ministra zdravotnictví a jeho nejbližší tým, dostává i svou intimní rovinu, když zblízka sleduje jednu z přeživších, která se s popáleninami a bez prstů na rukou vyrovnává se svou traumatickou situací. Architektka Oprea Mariana nechává fotografem Alexem Csikim zaznamenávat šrámy jejího těla, které se stávají mementem tragédie v klubu i systémového selhání státu.

Ono selhání režisér zaznamenává až thrillerovým způsobem, kdy se střídají záběry z porad redakčních týmu, vlastního pátrání, výbušných debat v televizi, tiskových konferencí na ministerstvu zdravotnictví, protestů veřejnosti, emotivních setkání příbuzných těch, kteří v důsledku požáru i nedostatečné péče v nemocnicích zemřeli i z kanceláře a soukromí nového ministra zdravotnictví, který se stává protagonistou druhé půle vyprávění.

A spolu se všemi těmito událostmi tu vyvstává portrét dnešní společnosti, v níž si nemalá část lidí říká, co ještě se musí stát, aby procitli i ti lhostejností nebo neteční a aby se neustále neopakoval stav, kdy naděje, vzbuzené jednou garniturou politiků, vystřídala ještě větší beznaděj z těch, co přicházejí na jejich místo. Tedy stav, který dobře známe i od nás.

Velkou roli při tomto uvědomění a tvorbě kritického myšlení sehrávají právě novináři, kteří mají fungovat jako ti z deníku Gazeta Sporturilor. Mají být neodbytní a klást vládě a úřadům nepříjemné otázky, na něž se jim nechce při budování jejich pozitivního PR odpovídat. Tedy něco, co můžeme sledovat i teď u nás během koronavirové krize alespoň u některých médií a novinářů. Těm rumunským vzdává dokument Colectiv velký hold.

Colectiv

• Žánr: dokumentární
  • Původní název: Colectiv