Cosmopolis: recenze filmu

Dobré filmové adaptace knih dokážou ze svých předloh vytáhnout myšlenku a atmosféru, aniž by trvaly na zachycení každé události, na každé postavě a větě. Špatné adaptace se snaží vypovědět vše a zůstávají těžkopádnou ilustrací, která bez znalosti knihy nedává moc smysl. David Cronenberg natočil špatnou adaptaci.

 

Kniha Dona DeLilla, dostupná i u nás, není objemná. Děj Cosmopolis zachycuje jediný den ze života bohatého unuděného finančníka Erika, který se rozhodne limuzínou projet New Yorkem zasekanými kolonami, aby se na druhé straně města mohl dát ostříhat.

Přerušovanou jízdu vyplňují letmé rozhovory Erika s řadou skoro zaměnitelných, typizovaných postav – se spolupracovníky, milenkami, novomanželkou, ochrankou a nakonec i s mužem, který ho chce zabít. Když kniha v roce 2003 vyšla, chválili ji ne příliš nadšení recenzenti hlavně za její literární styl.

Možná proto ji Cronenberg, který napsal i scénář, adaptoval tak, že její věty prostě překlopil do úst pohledných či známých herců. Jenže film je jiné médium. Co mohlo na stránce znít provokativně nebo vtipně, je tu umrtvené do nesrozumitelné pseudointelektuálnosti.

Náhlé objevování a mizení postav, výlev těžkopádných dialogů i znepokojivé ticho v odhlučněné luxusní limuzíně – to vše dobře inscenuje psychotickou náladu klaustrofobní noční můry. Po probuzení ale zůstává jen nepříjemný pocit. S podivem, že toto povrchní stylové dílo přijali do letošní soutěže na festivalu v Cannes (kde naštěstí nic nevyhrálo).

Snímek stojí na Robertu Pattinsonovi, který tu sice podává asi svůj zatím nejpřesvědčivější výkon, ovšem to moc neznamená u herce, jehož kariéra stojí na lásce ječících fanynek a osobním charizmatu. S postavou, která je vyprázdněná, apatická a zvídavě sebedestruktivní, hvězda Twilight ságy nic zvláštního nezmůže.

To není zas takové překvapení – na rozdíl od skutečnosti, že si s látkou neporadil ani zkušený Cronenberg. Tvůrce Mouchy, který měl vždycky rád úchylné absurdnosti a tabu, v poslední době tvořil svá nejpřístupnější a nejdospělejší díla (od Dějin násilí po Nebezpečnou metodu).

Jeho novinka se ale příliš podobá svému hlavnímu hrdinovi. Je natolik izolovaná od života a od emocí, že vlastně nemáme proč se o ni zajímat. Tváří se, že by mohla satiricky vyprávět o kořenech současné ekonomické krize, ale plká hlavně o tom, jak sama cool zní a vypadá.


Cosmopolis

  • drama
  • Kanada / Francie / Portugalsko / Itálie
  • 108 minut)
  • Režie: David Cronenberg
  • Hrají: Robert Pattinson, Paul Giamatti, Juliette Binoche
  • Premiéra: 9. srpna
  • Hodnocení: 30 %

Témata článku: , ,