Ctihodný občan: recenze filmu

22. listopadu 2009
Gerard Butler vrací v psychologicky rozehrané partii úder právnímu systému, který nedovedl adekvátně potrestat vrahy jeho blízkých.

Nebyl vždy zahořklým lovcem lidí. Násilné vniknutí dvou náhodných zlodějů do jeho domu mu ale změní život. Nebývalá krutost pachatelů připraví milujícího otce a manžela Clydea Sheltona (Gerard Butler) o ženu a dcerku. U soudu chybí stoprocentní usvědčující důkazy a sebevědomý advokát zdrceného mandanta přistoupí na návrh obhájce protistrany.

Přání smrti

Právník Nick Rice (Jamie Foxx) výměnou za mírnější trest pro jednoho z vrahů přijme jeho křivé svědectví jako důkaz proti tomu druhému. Díky tomu si komplicové nerovnoměrně vyberou svůj díl trestu. Zatímco na jednoho čeká za pár let svoboda, ten druhý míří vstříc trestu smrti. Tok spravedlnosti opět ukáže své vyschlé koryto a spokojí se s polovičatým řešením. Clyde bezmocí zatíná zuby a jeho právník si připisuje další zásek v takřka absolutním procentu vyhraných případů.

O deset let později…

Poprava smrtícími injekcemi se nezdaří tak jak by si zastánci definitivního ortelu nad životem představovali a odsouzený zemře v příšerných bolestech. Odporná kreatura, která byla jeho spolupachatelem a před lety pravým strůjcem a vykonavatelem zločinu, ji následuje záhy. Způsob jejího odchodu ze světa předčí ve své nehumánní zvrácené důmyslnosti i představy fanoušků hororové SAW-série. Dopadnout Jigsawova následovníka není tak těžké, problém nastává ve chvíli, kdy mu má být vina prokázána.

Záhada zamčené samotky

Clyde měl deset let na přípravu šílené pomsty, která má zasadit drtivý úder systému, který nedovedl adekvátně potrestat vrahy jeho rodiny. V ústraní během té doby studoval zákony a právní předpisy, rozmnožoval kapitál a sestavoval plán, pomocí něhož se rozhodl nastavit zrcadlo celému soudnímu soukolí. Čas jeho krvavé vendety, jenž má otřást základními pilíři práva a spravedlnosti, právě nadešel.

Z vězení rozehraje důmyslnou hru na kočku a myš, v níž dlouho tahá za ten delší kousek provázku. Soudci, obhájci a vyšetřovatelé, jež měli s případem co společného, padají do složitě strukturovaných brutálních pastí v rostoucí lineární řadě, zatímco jejich zosnovatel využívá všech práv, jenž mu jeho statut vězně umožňuje. Nepřipraveni na to, že jejich protivník není žádný novodobý hrabě Monte Christo, ale vynálezce a projektant s minulostí experta tajných služeb na likvidaci lidí na dálku, se dostávají zainteresovaní do víru událostí, v němž svádějí souboj s časem i nepředvídatelným protivníkem.

Ptají se přitom jako v detektivní záhadě zamčeného pokoje, zda má uvězněný venku za hradbami samotky, již obývá, spojence, vládne telepatickými schopnostmi nebo je snad převtělením Houdiniho a nenacházejí uspokojivou odpověď. Nick postupně zjišťuje, že v psychologické hře dvou silných individualit je on tím koncovým článkem, jemuž má být dáno za vyučenou a rozhodne se dosud podle pravidel vedenou hru zvrátit ve svůj prospěch jediným možným způsobem a tím je její narušení. Podaří se mu to?

Když spravedlnost je jen slovo

Scenárista Kurt Wimmer, jehož známe i jako režiséra sci-fi podívaných (Equilibrium, Ultraviolet), nosné téma slabin právního systému rozvíjí v žánrovém propletenci psychologického a akčního thrilleru. Slibný rozjezd přináší množství podnětů k zamyšlení nad otázkami, jež hýbou každou společností. Kde leží hranice mezi zločinem a trestem, jenž se sám stává zločinem? Jaká je asi ve společnosti atmosféra, když vymahatelnost práva pokulhává a zločinci všeho druhu se smějí policii i justici do tváře za nedostatečnou snahu o jejich dopadení a potrestání? Proč se nedodržování pravidel a pragmatické ohýbání a zneužívání práva v rozhodnutích jejích selhávajících arbitrů toleruje?

Střet soudního kolosu s realitou pak vede k propasti mezi jednotlivými stranami sporu a převládajícímu pocitu nespravedlnosti. I hlavní hrdina, jenž byl dosud oním zákony dodržujícím ctihodným občanem z názvu snímku, v této hluboké jámě totální deziluze uvízl a rozhodl se z ní vydrápat nahoru po svém.

Pro Michaela Douglase se ve Volném pádu spouštěcím mechanismem nahromaděných frustací ze stavu fungování společnosti, jejíž je součástí, stal zplihlý hamburger, na hony vzdálený tomu z reklamního poutače. Clydea zasáhla neúčinnost pozemské spravedlnosti v nejcitlivějším bodě, jímž je pro každého oblast jeho rodinného zázemí. Pocitu všeprostupující beznaděje, kdy právnické kličky zabrání tomu, aby byl dán prostor výkonu přirozeného zadostiučinění, rozumíme a s obětí pletich v talárech soucítíme. Jeho rozhodnutí dát systému na srozuměnou stylem, který předvádí, už méně.

Clyde si jako jedinec, obdařený vysokou inteligencí, musí být vědom, že rodinu mu pomsta nevrátí. Jednání, pomocí něhož upozorňuje jako průvodce na děravá místa fungování systému, který chrání vrahy a násilníky a méně už jejich oběti, ho zahání čím dál víc právě do řad prve jmenovaných. Naše sympatie ztrácí s každým vyhozeným autem do povětří, pod jehož troskami zůstávají ležet i těla obětí, s jeho případem pouze nepřímo spjatých.

Není cesty zpět

Gerard Butler tuto nejednoznačnost divácké percepce dovede věrohodně zprostředkovat. Charakter politováníhodného sympaťáka, který měl jen tu smůlu, že se ocitl v nesprávnou dobu na nesprávném místě, se lety přehoupne na opačnou stranu váhy co do zásadovosti morálních postojů. Bolestnou proměnu v nelítostného zabijáka, vedeného přísně racionální vizí odplaty, cítíme ze ztrápených záchvěvů mimiky představitele mužného Leonidase ze Snyderovy Třístovky. Možná někde v hloubi duše cítí, že cesta, na niž se vydal, není správná, ale už nemůže couvnout, aby tím před protivníky neodhalil svou slabou stránku. Shelton si proto radši nasazuje potměšile pobavený úsměv cynika z rodu Ledgerova Jokera, sledujícího nastalé hemžení, jež jeho akce vyvolávají.

Jamie Foxx v úloze ambiciózního státního návladního Rice je bystrý a arogantní způsobem ne nepodobným jeho soupeři. Působí díky tomu jako jeho zrcadlový odraz, který měl jen to štěstí, že ho osud nezasáhl podobně tragicky. Tento moment je symbolicky zvýrazněn i oznámením zrodu nového života, které přichází v čase, kdy Shelton o rodinné štěstí přichází. Dva čestné muže, kteří by za jiných okolností mohli spolu chodit na golf nebo šachové partie, rozdělila odlišná představa o relativitě chápání vymahatelnosti práva a postavila je do střetu, v němž už není možnost plichty.

Absurdní králíci z klobouku

Zkušení protagonisté tuto rozehranou partii zvládají s mrazivým klidem pokerových hráčů. Ve druhé polovině hutně rozehrané zápletky, v níž se obratně využívá předpokládaných chyb oponenta, se ale bohužel dostávají do osidel logických absurdit. Čím víc se tvůrci snaží být vynalézaví a vytahovat jak kouzelníci z klobouku nová a nová překvapení, tím obtížněji bereme příběh vážně. Úklady už jsou sofistikované do míry, že tajné služby, státní úřady i vězeňská ostraha se v jejich světle jeví jako jelimánci, které přelstí dobře připravený osamělý mstitel, vybavený zbrojním arzenálem o síle speciálně vycvičené jednotky. Z tohoto hlediska pak jen těžko přijmeme závěrečný twist, kdy se ten, který počítá s hned několika tahy dopředu, nechá nachytat jako školák na hruškách.

Fungující thrillerová atmosféra, již hnal režisérský rutinér F. Gary Gray (Vyjednavač, Loupež po italsku) v ulicích Philadelphie do vysokých obrátek, nedávajících vám v střídmé stopáži na chvíli vydechnout, ztrácí na účinnosti a díky těžko uvěřitelnému finále podtrhává sama sobě nohy. Zůstává ale pocit tísnivého napětí, který vás donutí přemýšlet nad funkčností právního státu, který při selhání zákona vede k násilnému převzetí spravedlnosti do vlastních rukou.

Ctihodný občan

• Žánr: thriller
  • Původní název: Law Abiding Citizen