14
Fotogalerie

Dali Rubicon 5: muzikální sloupové reproduktory [test]

Kapitoly článku:


Jak to hraje

Jakkoliv je Rubicon 5 skladný model a nezabere moc prostoru, nenechte se oklamat - z kompaktní ozvučnice umí vylézt obrovský objem zvuku, který je snad největší, jaký jsme od takhle malých sloupků kdy slyšeli. Horší je, že reprosoustavy vyžadují nekompromisní kontrolu a autoritu od zesilovače, aby bas získal potřebné kontury. Kontrabas v "Moonlight" Charlieho Hadena ("Nocturne" | 2001 | Gitanes | 013 611-2) byl veliký, působivě objemný a hladce, měkce objímající.

2016-08-16-TST-Dali-Rubicon-5-2.JPG

Objemu bylo trochu moc, ale pokud reprosoustavám dáte dost prostoru vzadu a nezavřete je to

Na čem jsme poslouchali

Dali Rubicon 5 jsme poslouchali na sestavě Naim Nait XS + Naim FlatCap XS s OPPO BDP-105D, ale také naCambridge CXA80 s Cambridge CXC, alternoval také Apogee Groove nebo ASUS Xonar Essence One MUSESMKII. Měli jsem ale možnost nasadit také Audiolab 8300CD a 8300MB nebo Marantz HD-AMP1. Srovnávalo se sHarbeth Monitor 30, Xavian Perla, Fischer & Fischer SN 370, Dali Menuet nebo Canton Chrono SL 566. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver a Black a KratWire Lifestyle sérií.

20 metrů čtverečních (byť k tomu jejich exteriér svádí), nemusíte se bát hrát jak jen chcete - potichu i nahlas Dali vykouzlí mohutné basové vlny. Kontrabas neměl na většině testovacích systémů úplně plné tělo, bas nemá takovou tu energickou hutnost a pevnost, je spíše sametově něžný a klidný. Jednotlivé polohy už ale Rubicon 5 velmi pěkně odliší, stejně jako vám dají pocítit impuls, následující každý tón - není to jako rána z gumového praku, důraz má spíše neuspěchanost a sílu tektonických pohybů.

Sladší, hladší a něžnější pojetí se projevilo i ve středním pásmu, kdy vokál Vince Jonese v "This is the woman" ("Moving through taboos" | 2004 | Universal | VJ 356N) měl takový ten příjemně lehký, měkký a sametový nádech, který se tak dobře poslouchá a hladí. Vokály z Rubicon 5 doslova plynou, jde jim to lehce a nenásilně, přitom ale nepostrádají pocit "těla", hmotnosti a fyzičnosti, cítíte plasticitu a pod onou něžnou, měkkou slupkou se skrývá už i velice solidní rozlišení. Střední pásmo obecně je pak kompaktní, až překvapivě soustředěné a snadno přehledné, neúnavné a velice muzikálně líbivé.

Jak už ostatně pohled na dva výškové měniče napovídá, nejvyšší pásmo je odvážné a energické - linka činelů v "Question and Answer" Garyho Burtona ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6) byla velmi zřetelná, až trošku vytažená kupředu, reprosoustavy vám naservírují činel s velice pěkným prokreslením a mnoha detaily, každý úder rozezní kov s výraznou jiskrou a až lehounce přifouknutým objemem, celé je to lehké a znělé, maličko táhnoucí reprodukci směrem do "světla". Přesto je vše příjemně čisté a jasné, je ovšem důležité dobře vybrat elektroniku - kvůli basům musí dobře kontrolovat a kvůli výškám nebýt příliš jasná a ostrá.

2016-08-16-TST-Dali-Rubicon-5-7.JPG

Co se týká dynamiky, jsou na své rozměry Rubicon 5 rozhodně působivé. Nástroje Orbis Trio ve Dvořákově "Klavírním triu op. 90" (2016 | Xavian | AS 743-2) měly velice příjemnou živost, vnitřní drajv a i když je celkové vyladění spíše měkčí a poklidnější, když zaberou smyčce, pocítíte velikost jejich korpusů, pocítíte ten objem vzduchu, který se rozhýbe a slyšíte, že tón je kupředu katapultovaný se solidní energií. Dali Rubicon 5 se řadí do třídy, když už (zde s podmínkou správné elektroniky) je dynamika velice příjemná, v kombinaci s efektnějším charakterem těchto reprosoustav snad až působivá.

V "Tojours" od Sabiny ("Collected_01" | 2015 | Naim Audio | naimcd215) byla reprodukce celkově dostatečně dospělá, byť přístup k nejjemnějším detailům ne úplně usnadňují vysloveně zaplavující bas a vysloveně jiskrné, energické výšky - přesto je znát velmi solidní a cenové třídy hodná kontrola "tikání" perkusí a čím víc posloucháte, tím víc vnímáte schopnost Rubicon 5 poskládat detaily, jednotlivosti a velice slušně vykreslené nuance a drobnůstky do celkově velmi propojeného, koherentního a hutného celku. V mohutném a sytém, barevném zvuku vlastně nemáte potřebu pátrat, což je trochu matoucí, ale když se soustředíte, je potřeba soustředěnost a celkovou přehlednost ocenit - je to neokázalé, ale přesto velice slušné rozlišení.

V podání prostoru se Dali Rubicon 5 osvědčily zejména v šířce - "Warm Valley" Duke Ellingtona ("Money Jungle" | 2002 | Blue Note | 7243 5 38227 2 9) se roztáhla v pravolevém směru až za hranice ozvučnic, stejně jako byla hudba už vytažená dopředu a mimo reprosoustavy. Byl tu i malý náznak hloubky, ale ten jsme museli vybojovat posouváním a natáčením reprosoustav, stejně jako tím, že jsme je postavili co nejvíce to šlo do volného prostoru - přes své rozměry to nejsou sloupky vhodné do rohů a ke zdi (nebo spíše by jich tam byla věčná škoda). Je ale nutno říct, že přes nároky na umístění nejsou Rubicon 5 vysloveně obtížné - i páskový tweeter se dá poslouchat pod úhlem bez výraznějších změn v charakteristice, takže nejste vázáni na jediné maličké poslechové místo v horizontálním či vertikálním směru.

2016-08-16-TST-Dali-Rubicon-5-3.JPG

Dali Rubicon 5 jsou nicméně zjevně laděny pro zábavu, pro předání radosti z hudby i za cenu trochu "svého" zvuku. Sytý, barevný, proporčně veliký zvuk přinesl rockovou "Ashes to Ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012) do místnosti s nebývalou energií, (neuspěchaným) silným rytmem a rockovou okázalostí. Bylo to jednoduše super, Dali zahladily ostré hrany nahrávky a špičaté činely, zejména při hlasitějším hraní to ale byla paráda. Při úplně nejtišším poslechu budete pro tu správnou razanci potřebovat opravdu dobrou elektroniku, ovšem celkově umí Dali vystřihnout tu správnou podmanivou atmosféru s nadhledem a jistotou, jakkoliv se nikam neřítí.

DARub5_1_Zoom.jpg

Verdikt

Dali Rubicon 5 jsou ideálními reprodukčními nástroji pro ty, kteří chtějí krásný, muzikální, hladký, hebký a uvolněný zvuk, který dokáže zaplavit celou místnost a který neunavuje. Přes své nevelké rozměry umí tyhle sloupky nabídnout velký, velký bas a výrazně znělé nejvyšší tóny, zatímco ve středech se drží vysloveně "hezkého" charakteru.

Možná také nejsou nejvěrnější ve své třídě, ale umí pod trochu efektní rouškou odprezentovat i velice solidní množství detailů a přes atypický "dvojblok" tweeterů nemají problém s vykreslením prostoru nahrávek. Ale na konci dne je to něco úplně jiného, co stojí za zmínku - je s nimi jednoduše dobře a je úplně fuk co zrovna posloucháte, protože to prostě hraje s bezvadnou muzikálností.

Klady

+ jsou velice pěkné a skladné
+ mají nádherně hebký, klidný a hutný zvuk
+ neuvěřitelný objem basu z malé ozvučnice
+ muzikální a velmi tolerantní ("hezký") přednes

Zápory

- bas je zřetelně přebujelý a vyžaduje velmi pevnou kontrolu
- u cinkavějších nahrávek na sebe tweeter poutá trochu moc pozornosti

Dali Rubicon 5

Cena orientační: 79 998 Kč

Zapůjčil: Horn

  • Systém 2+0,5-pásmové reprosoustavy s bassreflexem 
  • Výškový reproduktor 1 x 17 x 45  mm ribbon 1 x 29 mm soft dome
  • Basový reproduktor 1 x 6 1/2"
  • Frekvenční rozsah (+/-3 dB) 45 Hz - 34 kHz
  • Citlivost (2,83 V/1 m) 86 dB
  • Jmenovitá impedance 4 Ω
  • Maximální SPL 107 dB
  • Doporučený výkon zesilovače 60 - 150 W
  • Dělící frekvence vyhybky 2.900 / 14.000 Hz
  • Typ ozvučnice Bass reflex
  • Frekvence ladění Bass reflexu 39 Hz
  • Terminály Bi-wiring / Bi-Amp
  • Doporučená vzdálenost od zdi 20 - 150 cm
  • Rozměry (V x Š x H) 890 x 195 x 338 mm
  • Hmotnost: 15,7 kg / ks

Poznámka redakce: autor je šéfredaktorem magazínu Hi-Fi Voice

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud