Lost Highway, Donnie Darko, Mulholland Drive, Fontána, Strom života nebo Zdrojový kód. Druhá desítka filmů, jež se vzpírá jednoznačné interpretaci a vyžaduje opakované zhlédnutí.
Pan Nikdo
r. Jaco van Dormael, Kanada / Belgie / Francie / Německo 2009
Nemo Nikdo (Jared Leto) se narodil v roce 1975 a byla mu dána do vínku schopnost participovat budoucnost. Jeho život sledujeme od doby před početím až po jeho poslední dny. Své rodiče si sice vybral s ohledem na jejich osobnostní kvality ještě před narozením, ale ani to nezabránilo vyprchání jejich lásky.
V devíti letech se tak ocitl před zásadním dilematem svého dosavadního života. Ke komu se přiklonit a zůstat s ním i po odloučení obou partnerů ve společné domácnosti? Jeden jediný okamžik ve vteřině může navždy ovlivnit trajektorii vašeho dalšího směřování. A tím se šňůra možných řešení klíčových rozhodnutí teprve začíná navlékat.
O více jak století později se planeta Mars stala oblíbenou rekreační destinací. V roce 2092 se pokrok ve vývoji nejen lékařské vědy dostal do fáze, která umožnila lidstvu stát se nesmrtelným. Čestnou výjimku tvoří stosedmnáctiletý letý muž, upoutaný na nemocniční lůžko. Jeho pozvolné odcházení ze světa, jehož pravidlům už nerozumí, sledují lidé jako zábavnou reality show na obřích obrazovkách. Jako každé kuriozitě, i této živé se dostává náležité mediální pozornosti.
Zestárlý Nemo teprve na smrtelné posteli s poťouchlým potěšením zjišťuje, že vše, co mu svazovalo ruce při volbě jeho zásadních rozhodnutí, se v oblasti reference o těchto událostech proměňuje v absolutní svobodu nakládání s realitou. Nyní se konečně může stát tím, kým chtěl vždy být. Vším, ale zároveň Nikým. Svobodným zhmotněním svých snů a nadějí, jež už nebrzdí strachy z jejich vykonání.
Hybnými pákami retrospektivního nahlédnutí událostí z minulosti v jeho podání jsou vzpomínky na tři ženy. Což je metoda, která bude určitě blízká mužské části diváctva, jež v mnoha případech podobně jako hlavní hrdina rekonstruuje při vyprávění svou minulost na základě její souvztažnosti s partnerskými vztahy.
Do Nemova osudu zasáhly tři archetypy ženství. Maniodepresivní blondýna Elise (Sarah Polley), nezvládající chod domácnosti, poslušná Asiatka Jean (Linh Dan Pham) a do třetice krásná volnomyšlenkářská hnědovláska Anna (Diane Kruger), největší láska jeho života.
Proces obtížného rozpomínání nejen na ženy svého života věrně ilustruje fragmentární forma filmového vyprávění. Chaotická změť nesourodých motivů a impresí, jež se navzájem více překrývají nebo rovnou popírají, než aby se doplňovaly, získává až s přibývající stopáží na provázanosti časové, prostorové i obsahové.
Belgický režisér Jaco van Dormael (Toto hrdina, Osmý den) hladce klouže po přísně vymezených hranách hned několika žánrů a my jsme svědky přepínání mezi romancí, sci-fi, tragikomedií i poetickým pábením z rodu Amélie z Montmartru.
Princip vyprávění, blízký Srdcové sedmě nebo Lole, běžící o život, znepřehledňuje režisér v tom, že tři alternativní verze reality po vzoru svých předchůdců neodděluje, ale tvoří z nich skrumáž, z níž se jednotlivé linie vynořují na povrch jak z rozbouřeného moře neuspořádaných vzpomínek.
Stírá přitom hranici mezi realitou, snem, halucinačním blouzněním a smyšlenou projekcí se a vytváří při vykreslení minulosti zdání jakéhosi surrealistického bezčasí, v němž vedle sebe levitují postavy skutečné i ty zcela fiktivní. Vzniká tak zcela nový prostor, který už není definovaný fyzikálními zákony a přísně racionálním uvažováním, ale tím, co se odehrává uvnitř našeho podvědomí.
A režisér se spolu s ústřední postavou ptá, zda není tato oblast nevědomí svou mnohoznačností mnohem barvitější a zajímavější pro percepci než lineárně pojatá demonstrace životních milníků ve stylu curriculum vitae. Van Dormael si je vědom, že řád, systém a logika jsou pojmy, stojící při přiblížení duše člověka na velmi vratkých základech a že mnohem komplexnější obraz o našem bytí podávají právě tyto vytržené střípky, jejichž povahu si v sobě dotváříme na základě vlastních zkušeností.
Vybíráme nejlepší filmy nebo seriály, které má smysl si pustit. Od thrillerů po romantiku, od válečných filmů přes sci-fi až třeba k nejlepším českým komediím. Nepřehlédněte ani Filmy na víkend, kde každý pátek doporučujeme zajímavé novinky na Netflixu, HBO a dalších streamovacích službách