Dárce: recenze filmu

15. září 2014
TWEET SDÍLET
Po Hunger Games a Divergenci je tu další orwelliáda pro teenagery, která pracuje s modelem totalitní společnosti, z níž zmizely barvy, emoce i kolektivní paměť lidstva.

O sedmasedmdesátileté americké spisovatelce Lois Lowryové se kvůli tématům, jež si vybírá pro zpracování, někdy mluví jako o nástupkyni Raye Bradburyho, Aldouse Huxleyho nebo George Orwella. Na rozdíl od svých předchůdců ale necílí na dospělé čtenářské publikum, ale na to teenagerské nebo dospívající.

Právě jemu se snaží přiblížit složitá témata jako rasismus, holokaust nebo smrtelná nemoc a s ní spjatá smrt. Ve svých knihách se zabývá genderovými i mezigeneračními problémy a často v nich pracuje s modelovými charaktery společenstev, které jsou založeny na omezených, uzavřených, sektářských nebo totalitních rysech.

Takové společenství vykresluje i v románu Dárce, který vyšel v roce 1993. O dvacet let později ho v českém předkladu vydalo nakladatelství Argo. Dárce se stal základem úspěšné tetralogie, kdy k prvnímu dílu přibyl o sedm let další, v roce 2004 přišla na trh část třetí a předloni zatím ta poslední.

Orwell pro teenagery

Dystopické sci-fi pro teenagery, odehrávající se v jakési variantě orwellovského světa Velkého bratra, jsou v současnosti v kurzu a není myslím náhoda, že jejich autorkami jsou většinou ženy. Právě ony totiž umí dospívajícím čtenářům podat mechanismy autoritářských zřízení tak, aby je pochopily i čtenářky časopisu Bravo.

Nejúspěšněji si z těchto filmových adaptací populárních knih pro mládež dosud vedly první dva díly Hunger Games trilogie autorky Suzanne Collins (1962). První díl vydělal 690 milionů dolarů, druhý ještě o takřka dvě stě milionů víc.

Není se proto čemu divit, že třetí díl s podtitulem Síla vzdoru byl po vzoru Harryho Pottera rozdělen z komerčních důvodů do dvou částí. Ta první by se měla objevit na konci listopadu letošního roku, druhá pak za rok. Příznivci hereckého mistrovství Philipa Seymoura Hoffmana jistě ocení, že po Nejhledanějším muži budou mít další možnost, jak se s ním po jeho smrti na filmovém plátně ještě potkat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Z povstalecké Divergence trilogie americké autorky Veronicy Roth (1988) byl dosud zfilmován první díl, který si už tak úspěšně jako Hunger Games nevedl. Při rozpočtu 85 milionů dolarů vydělal celosvětově 275 milionů dolarů.

V září nás čeká v našich kinech ještě premiéra filmu Labyrint: Útěk, který vznikl na základě další třídílné postapokalyptické ságy s mladými hrdiny, hledajícími únik z bludiště labyrintu, v němž jsou uvězněni. Autorem předlohy je jednačtyřicetiletý americký spisovatel James Dashner.

Předvídatelné schéma vyprávění

Knižní Dárce má oproti zmíněným předlohám starší datum vydání, ale je celkem pochopitelné, že se jeho filmová verze na současné vlně teen-orwellovských adaptací (k nimž je možno přiřadit i Niccolova Hostitele) svezla. Otázkou pak je, jestli k nim a k tomuto subžánru vůbec přispěla něčím novým.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Odpověď na ni není jednoznačná, protože pokud ano, tak jde spíš o drobné akcenty než celkový charakter díla. Jestli máte načtena díla klasiků (451 stupňů Fahrenheita, Konec civilizace) a nakoukány již zmíněné filmy z tohoto žánrového ranku teenagerských dystopií, Dárce vás asi těžko něčím překvapí.

Jeho děj je totiž pro ty poučené poměrně předvídatelný, stejně jako schéma osob, které v něm vystupují. Charakter společnosti, jež vznikla na základech té, která sebe sama málem vyhubila, vám také nebude neznámý.

Dokonalá konformní společnost

Hlavní hrdina Jonas (Brenton Thwaites) totiž žije ve světě, kde neexistují války, zločiny, bolest, závist ani strach. Všechno je tu dokonale organizováno a naplánováno. Od chodu rodiny, zahrnujícího počet dětí i jejich pohlaví, přes výběr povolání, partnera i bydlení.

Kdo na tyto konformní pravidla přistoupí, nemusí si s takřka ničím dělat starosti. Neboť jeho život probíhá spokojeně, bez trápení a nemocí. Kdo je porušuje, může být ze společenství vyřazený a poslaný jinam. Ale kam? Tato otázka ale v harmonii žijící obyvatele tohoto světa příliš nevzrušuje. Stejně jako jiné. Například kam mizí staří lidé, slabší, podměrečné děti či oni nepřizpůsobiví jedinci. Nebo co se odehrává za horizontem jejich jednotvárného bytí, svázaného striktními pravidly.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Každý z dospívajících v tomto společenství se při dosažení maturitního věku podrobuje obřadu, při němž se rozhoduje o jeho budoucím povolání, které budou vykonávat do konce života. Na základě jeho vlastností a schopností mu ho přidělí Rada, v jejímž čele stojí její šéfka (Meryl Streep).

Manipulovatelné lidstvo bez historické paměti

Jonas se na tento den velmi těší a jaké je jeho překvapení, když je mu svěřeno poslání nejváženější. A to stát se v pořadí teprve druhým Příjemcem a poté Strážcem paměti lidstva, který bude pro radu starších uchovávat poznatky z minulosti, které by se jí třeba jednou mohly hodit. Ukáže se, že právě on je vhodným kandidátem na tento post po dlouhých letech.

Jonas si tohoto vyznamenání velmi váží, ale současně je trochu zklamaný, že výcvik pro jeho nové povolání bude probíhat odděleně od jeho přátel. Jen s dosavadním Příjemcem, který se přijetím učedníka stává Dárcem (Jeff Bridges). Pod jeho vedením se začne seznamovat se skutečnostmi, které nikdo jiný nesmí znát a o nichž nesmí s nikým mluvit. Protože s občany, kterým chybí historická kolektivní paměť, je možno snadněji manipulovat.

Jonas se za pomocí Dárce noří do vzpomínek předchozích generací a poznává historii lidstva v jejích temných i světlých chvilkách. Dozvídá se o hladu, bolesti, utrpení a bezpráví, ale i o kráse, lásce, soucitu a přátelství. A začíná chápat, že jeho společenství sice žije v materiálním dostatku a bezpečí, ale za cenu totální absence citů a možnosti volby.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Lidé v tomto společenství, kde panuje nedůvěra v individuální úsudek, byli zbaveni možnosti rozhodovat o svých osudech. Protože z pohledu vládců kdyby tak učinili, rozhodli by určitě špatně. Osobní odpovědnost byla přenesena na radu starších, která vymazáním kolektivní paměti i jednotlivých vzpomínek na starý svět učinila lidstvo poddajnějším.

A s tímhle vědomím a s poznáním nových hodnot už Jonas nedokáže žít jako dřív. Neboť si uvědomuje, že tato společnost je jeden velký klam, který se rozhodne dál neudržovat při životě.

Emoce a barvy nežádoucí

Ono objevování minulosti a s ní spjatých věcí, které do té doby neznal, tvoří nejkouzelnější část vyprávění. Jonas poznává krásu hudby, zpěvu a tance. V knihách se učí chápat významy slov, jež byly zakázané. Skrze hrůzy, jimiž lidstvo prošlo, najednou umí ocenit i okamžiky jeho vzepjetí. V konfrontaci s dosavadní poznanou uniformitou nachází různé projevy odlišnosti. Uvědomuje si, že bez negativních emocí by nebyly ty pozitivní. Bez bolesti láska, bez strachu odvaha.

Svět, který byl dosud černobílý a bez nežádoucích citů a emocí, se najednou začíná zabarvovat. A s ním i celý film, který tuto proměnu Jonasova vnímání ve vizuální složce akcentuje. Ze začátku vidíme tedy pouze černobílý obraz, do něhož se vzpomínkami na minulost vstupuje barva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jonas barvy sám objevuje, učí se je znát a rozlišovat, neboť se ukáže, že představeným tohoto dokonalého zřízení i ony vadily. A musely být proto redukovány na jednotvárnou šeď za pomocí injekce s drogovou substancí, podávanou proti vnímání jakýchkoliv nežádoucích odlišností. Ať už jde o nadměrné city, vášně, vzpomínky nebo zážitky.

Výtvarné řešení obrazu, spjaté s objevováním emocí a lidské historie ve všech jejich podobách, není opět nijak originální a viděli jsme ho například v Městečku Pleasantville. Má ale natolik podmanivou melancholickou atmosféru, že právě jím se liší od ostatních subžánrových soukmenovců.

Jak vyvést druhé z klamavé jistoty?

Dárce nesází na akci, které je zde ze všech zmíněných filmů nejmíň. Romantika má pak nádech prvotní nevinnosti i zakázané lásky, to když Jonas objevuje city k půvabné kamarádce a ošetřovatelce dětí Fioně (Odeya Rush).

Jeho originalita tkví v tom, že se snaží zaujmout úvahou na téma, jak je možno změnit atmosféru ve společnosti, která vlastně nezná nic jiného než to, co považuje za ideální model jejího fungování. A jak v takovém společenství provádět revoltu, když jen vy víte, že princip na kterém funguje, je klam.

Čtyřiašedesátiletý australský režisér Philip Noyce, od něhož budete znát dvojici „ryanovek“ Vysoká hra patriotů a Jasné nebezpečí nebo filmy Úplné bezvětří, Někdo se dívá, Sběratel kostí, Tichý Američan či Salt, toto mrazivé poznání podává ve druhé třetině stopáže filmu poměrně přesvědčivě. Úvod obstará představení fungování této totalitní společnosti.

Klepněte pro větší obrázek

Škoda pak z tohoto pohledu, že v závěrečné třetině vyprávění se uchyluje k mnohem standardnější a klišovitější podobě těchto příběhů, kdy dojde na povinnou akční honičku, při níž Jonas pro budoucnost zachraňuje ohrožené novorozeně. Tato část tak úplně nekoresponduje s pečlivě budovaným zbytkem a můžeme ji vnímat jako úlitbu masovému diváctvu.

Utopie, již dobře z minulosti naší země známe

Hereckému osazenstvu celkem předpokládaně vévodí dvojice zkušených oscarových herců. Vedle Meryl Streep a Jeffa Bridgese to má omladina těžké, ale v osobách Brentona Thwaitese a Odeyi Rush se režisérovi podařilo vybrat poměrně sympatické představitele ústřední romantické dvojice.

Dárcovi možná chybí originalita, ale jeho vizuální stránka, výkon Jeffa Bridgese v roli zarostlého mručivého mentora a poselství o tom, že si máme vážit života v jeho barvitosti, má šanci zaujmout. Lidé, kteří prožili tak jako já menší část svého života v totalitním komunistickém systému, pak jistě ocení alegorické ztvárnění utopické společnosti, v níž je odlišnost prohřeškem a konformita předností. V Americe film komerčně uspěl, takže se dají očekávat další pokračování této série.

Dárce

  • Žánr: dystopická sci-fi
     
  • Původní název: The Giver
     
  • www.thegiverfilm.com
  • USA 2014
     
  • Scénář: Robert B. Weide, Michael Mitnick (podle předlohy Lois Lowryové)
     
  • Režie: Phillip Noyce
     
  • Hrají: Jeff Bridges, Brenton Thwaites, Meryl Streep, Alexander Skarsgård, Taylor Swift, Odeya Rush, Cameron Monaghan, Katie Holmes, Emma Tremblay
     
  • Distribuce: Bioscop
     
  • Distribuční premiéra v ČR: 11. 09. 2014
     

Dárce
Film 6

 

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze filmů, Recenze

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Jaké hry vyjdou v říjnu 2022: Call of Duty, Bayonetta 3, NHL 23, Gotham Knights a další

Jaké hry vyjdou v říjnu 2022: Call of Duty, Bayonetta 3, NHL 23, Gotham Knights a další

Podzimní sezóna nabírá na obrátkách a téměř každý týden nás čeká velká novinka.

Martin Nahodil
Agenda
Tip: Nastavte si Disk Google pro Windows pro pohodlnější práci a vyhoďte ho z Rychlého přístupu

Tip: Nastavte si Disk Google pro Windows pro pohodlnější práci a vyhoďte ho z Rychlého přístupu

**Disk Google už nemusíte mít jako virtuální jednotku **Od nedávna můžete soubory z cloudu stahovat klasicky do složky **Můžete už i vypnout přidávání se Disku do Rychlého přístupu v Průzkumníku

Petr Urban
Disk GoogleGoogle
Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Tyto filmy byly v roce 2021 na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o oblíbenost, kterou sleduje web FlixPatrol a počítá z ní souhrnné žebříčky.

Ondřej Králík
Netflix
Vedro spolu s vlhkem bude smrtící. Svět nutně potřebuje klimatizaci (Podcast Živě)

Vedro spolu s vlhkem bude smrtící. Svět nutně potřebuje klimatizaci (Podcast Živě)

Jakub ČížekPetr Urban
Podcast ŽivěGlobální oteplování
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Hra o trůny (Game of Thrones) je legendární seriál televize HBO. Od roku 2011 v osmi sezónách popisoval boj šlechtických rodů o vládu a moc. Hra o Trůny sice skončila, ale tady jsou další seriály podobného charakteru, které by se vám mohly líbit.

Ondřej Králík
Filmy, které musíte vidět
40 ženských sex symbolů 21. století

40 ženských sex symbolů 21. století

Tyto filmy a jejich hvězdy, které se nestyděly, máme ještě v živé paměti. Oproti minulým dekádám se filmaři nebáli otevírat dosud tabuizovaná témata.

Marek Čech
Filmy a seriály
Nokia 3310 slaví 22 let. Jak se z nenápadného telefonu stala nezapomenutelná legenda

Nokia 3310 slaví 22 let. Jak se z nenápadného telefonu stala nezapomenutelná legenda

** 1. září tomu je přesně 22 let od představení legendární Nokie 3310 ** Telefon je dodnes známý svými originálními kryty i výdrží ** Model se vyráběl dlouhé 4 roky a mnozí jej používali i spoustu let poté

Martin Miksa
RetroLegendy
Superzemě jsou větší, běžnější, a také obyvatelnější než planety jako Země. Jsou doslova superobyvatelné

Superzemě jsou větší, běžnější, a také obyvatelnější než planety jako Země. Jsou doslova superobyvatelné

** Země podle všeho není nejlepším ze všech možných světů, alespoň pokud jde o obyvatelnost lidmi ** Máme štěstí, že jsme naživu ** U superzemí, tedy planet větších než Země a menších než ledoví obři jako Uran nebo Neptun, to je jiné

Stanislav Mihulka
ZeměAstronomie
Nejničivější bomba v historii lidstva. Rusko zveřejnilo dokument o testu Car-bomby

Nejničivější bomba v historii lidstva. Rusko zveřejnilo dokument o testu Car-bomby

David Polesný
Sovětský svazAtomová bombaJaderný útokZbraně