12
Fotogalerie

DTX 50, j-JAYS a KEB24: test špuntů

Kapitoly článku:


Úspěšné odolávání hluku

Pokud něčím intraaurální špuntová konstrukce všeobecně a nezpochybnitelně vyniká, tak právě schopnostmi odizolovat posluchače od okolního zvukového dění (alespoň v částečné míře). Opět a zase se budu opakovat, ale není jiné cesty. Všechny tři testované modely poskytují výborné izolační vlastnosti směrem z vnějšího prostředí k uchu i směrem opačným, tedy od špuntu do okolí.

JAYS j-JAYS, Beyerdynamic DTX 50 a Koss KEB 24 hluku odolávaly s jistotou. Po nasazení se dostavil známý jev, okamžité snížení pronikajícího nežádoucího zvuku z prostředí. Když jsem zapnul zdroj zvuku, již nebylo při vyšších hlasitostech slyšet prakticky nic. Rozdíly v izolaci jsou zcela minimální, a proto nyní nebudu utvářet jakési pořadí v rámci této vlastnosti.

Názor Tomáše a Petry

Opět se potvrzuje, že rozsoudit spor izolace vs. posluchač, je velmi složité. Roli hraje zvolený nástavec a schopnost sluchátko správně zasadit. Nejsnadněji se nasazovaly j-JAYS a myslím, že se podařilo dostat je blíže k bubínku a tím více utěsnit prostor. Z toho plynula i větší (o sakra malý kousek) izolace.

Už bych ráda řekla, tahle jsou jednoznačně nejlepší, ale opět se mi to nepoštěstí. Nechci lhát, proto nevím, jak rozhodnout o izolaci. Všechna sluchátka jsou precizními izolátory.

DSC00674.jpgDSC00704.jpgDSC00685.jpg 

Jirkovy uši dostávají zabrat

Hodiny kritického poslechu a několik dní návyku na jednotlivé špunty dávají zabrat celému tělu a nejvíce samozřejmě uším. My se ale na AVmanii nevzdáváme a testům reprodukce podrobujeme další adepty na vítěze a čestné poražené.

První jdou na řadu JAYS j-JAYS, na které jsem ze všech testovaných těšil nejvíce. Sluchátka společnosti JAYS nejsou zatím v České republice tolik rozšířená a toto je první model, který mohu otestovat. Hned zprvu překvapil nezabarvený a plnohodnotný projev. Čekal jsem mnohé, ale takto příjemné zjištění hned při prvním poslechu nikoli.

JAYS j-JAYS mají vydařené basové schopnosti. Basovou část zvládají bez výkyvu, s potřebným důrazem ale bez jakéhokoli nepatřičného dozvuku či zastřenosti. Výtečné je i středové a výškové pásmo s potřebnými detaily a čitelností.

Snadno vnímáte hlas zpěváka doprovázený statečně zobrazenými nástroji. Občas jsem zaregistroval agresivitu na vyšších středech, např. náběh harmoniky Charlieho Musselwhita ve skladbě Bring It On Home (Doug MacLeod – Come to find, AudioQuest music) byl až nepříjemně ostrý. Prostorové podání je v rámci limitů konstrukce a cenové kategorie slušné.

Podobné vzezření KEB24 a DTX 50 mne přivedlo na velmi troufalou myšlenku o identičnosti vnitřností. Poslech jednoznačně neprozradil, jak se věci mají, jelikož je reprodukce až nápaditě charakterově podobná. S ohledem na rozdílnou pořizovací cenu bych očekával rozhodně větší skok.

DSC00710.jpgDSC00697.jpg 

Rozdíly přeci jen existují především při vyšších hlasitostech, kde Kossy začaly výrazněji zkreslovat, avšak i při normální hladině zvuku v syntetičtějším podání opět v neprospěch Koss. Při poklidném vybuzení oba modely spojuje temnější přednes, posunutý do nižších frekvencí.

Oproti j-JAYS je patrné méně přirozené podání středového pásma. Umělý nádech se vyskytuje i v oblasti basů, které zbytečně narušují vyrovnanost frekvenčního rozmezí. Skladby Bring It On Home a Živý od Dany Bárty problémy s vyrovnaným přednesem a temností charakteru potvrdily.

Konfrontace reprodukce

Test vychází po zvukové stránce jednoznačně pro JAYS j-JAYS, které díky své přirozenosti a frekvenční vyrovnanosti posílají Koss a Beyerdynamic na další příčky. DTX 50 obsazují druhé místo a jsou pro mě zklamáním. Od Koss jsem čekal daleko horší výkony, ale na svoji cenu hrají překvapivě dobře.

Názor Tomáše a Petry

Jsem unesen z lehkosti hrajících j-JAYS. Umí dobře basovat, stejně tak zvládají i zbytek. Skrze žánry nezjišťuji žádný problém a beru je jako univerzální sluchátka. Sennheiser CX 300 bohužel značně zaostávají.

Zcela souhlasím s Tomášem, i mé uši zaujaly právě bílozelené špuntíky. Osobně by mi nevadily ani KEB24 a DTX 50, mezi kterýma už žádný rozdíl neslyším. Mezi j-JAYS a zmiňovanýma je však posun na první poslech slyšitelný.

JAYS j-JAYS

Doporučená cena: 1 320 Kč

  • konstrukce intraaurální, uzavřená
  • typ měniče dynamický
  • frekvenční rozsah 50  20 000 Hz
  • citlivost 106 dB @ 1 kHz
  • impedance 32 Ω
  • přívodní kabel 0,6 m + 0,9 m prodlužovačka
  • konektor jack 3,5 mm

Zapůjčil

Koss KEB24

Doporučená cena: 990 Kč

  • konstrukce intraaurální, uzavřená
  • typ měniče dynamický
  • frekvenční rozsah 15  20 000 Hz
  • citlivost 100 dB SPL/1 mW
  • impedance 16 Ω
  • přívodní kabel 1,2 m asymetrický
  • konektor jack 3,5 mm

Zapůjčil

Beyerdynamic DTX 50

Doporučená cena: 1 690 Kč

  • konstrukce intraaurální, uzavřená
  • typ měniče dynamický
  • frekvenční rozsah 10  20 000 Hz
  • citlivost 104 dB SPL
  • impedance 16 Ω
  • přívodní kabel 1,2 m
  • konektor jack 3,5 mm

Zapůjčil

Určitě si přečtěte

Články odjinud