Poslední tvůrčí období Woody Allena vypadá jako kolekce pěkných slunných pohlednic z velkých evropských metropolí. Na nich bývá napsaný sice ne příliš složitý, ale pořád poutavý vzkaz, většinou něco o marnosti našich snů.
Tyto pohledy neuspokojují zaryté fanoušky Allenových mistrovských kusů ze sedmdesátých a osmdesátých let, v běžné romanticko-komediální produkci však potěší jako závan oblíbeného parfému. Letos se Allen podíval poprvé do Říma – a natočil tam možná své nejslabší dílo vůbec.
I když pro něj vymyslel hned čtyři příběhy, jeho obsah je tak banální a povrchní, až bychom nevěřili, že pochází opravdu od Allena a ne od jeho amatérského napodobovatele. Co hůř, anekdoty o několika Italech a Američanech postrádají, co zachraňovalo Allenovy mělčí komedie: vtip a švih. Šarm dodává pouze krása obsazených herců a fotogeničnost Říma, města, které režisér nepřekvapivě vidí jako romantické místo plné turistických atrakcí.
Začíná být šestasedmdesátiletý Allen senilní? Nebo líný? Nebo vyčerpaný, při svém pravidelném tempu vymyslet a natočit jeden film ročně? Nebo za obsahovou prázdnotu jeho líbivé novinky může fakt, že sama pojednává o povrchnostech života, o pomíjivých svodech? Jeden z hrdinů, hraný Robertem Benignim, se stane jen tak bez příčiny celebritou, které se média vyptávají, co měla k snídani.
Další Italové, novomanželé, zvažují, zda si užít i s někým jiným. Allen se tu objevuje jako nepochopený inovativní operní režisér nutící otce svého nastávajícího zetě, aby vystupoval na jevišti, ačkoli umí zpívat jen ve sprše. A mladý Američan Jack (Jesse Eisenberg) nedokáže odolat přelétavé neurotické herečce (Ellen Pageová), kamarádce své přítelkyně, s níž byl dosud šťastný.
Jen poslední zmíněný příběh alespoň chvílemi připomene, proč se Woody Allen stal populárním. Jackovy předvídatelné citové zmatky totiž komentuje Alec Baldwin neboli John, celá tato část totiž představuje Johnovu vzpomínku na mládí. Jeho rozumné rady poučené zkušeností ale nejsou jeho mladšímu já nic platné. V epizodě s Allenem zase filmu pár bodů připíše Judy Davisová, hláškami své postavy psychiatričky i tím, že jako jediná z herců patří k Allenově „staré éře“.
Kromě nich už tu je jenom spousta tlachání, gestikulace a opakování pár nápadů, které každý z příběhů křečovitě vyškrabává dosucha. Allen opět natočil pohlednici z krásného města, ale zapomněl na ni něco připsat.
Do Říma s láskou
- Komedie, USA/Itálie/Španělsko, 112 minut
- Režie: Woody Allen
- Hrají: Jesse Eisenberg, Woody Allen, Judy Davisová, Penélope Cruzová
- Premiéra: 19. července
- Hodnocení: 30 %