DVD s digitální kopií – zbraň proti pirátům?

DVD s digitální kopií – zbraň proti pirátům?

Je možné, že se brzy dočkáme podivné novinky. Ke každému filmu na DVD obdržíme ještě digitální kopii. Proč?

Ve stínu vítězství Blu-ray tábora nad HD DVD ve válce HD formátů se skryl problém, který Hollywoodským studím dělá podstatně větší starosti. Pokles prodejů filmů na DVD.

Prodejní čísla v USA za poslední rok hovoří jasně. Poprvé od začátku prodeje DVD poklesl obrat – v roce 2007 činil 15,9 miliard dolarů (podle Adams Media Research), což je o 3,2 % méně, nežli v roce předchozím. A podobný pokles se očekává i v roce příštím. To je také jeden z důvodů, proč filmové společnosti touží přesvědčit své zákazníky, že Blu-ray formát pro ně bude to pravé. Nicméně přestože Blu-ray vyhrál a papírově se mu daří (prodává se více nežli DVD ve stejné době od svého uvedení na trh), jeho budoucnost tak růžová není.

Dokonce lze říci, že snaha prosadit Blu-ray jako po všech stránkách (obraz, zvuk, výbava) kvalitnější formát může být kontraproduktivní. Nejeden uživatel může získat dojem, že DVD je zastaralé a nekvalitní, tak proč je kupovat, a přitom si řekne „na Blu-ray nemám a investovat do toho nechci, kvalitu nevyužiji a neocením“. A tak hledá jiný zdroj, jenž se sám nabízí. Internet.

Dříve bylo na internetu dostupných jen pár filmů, připojení k internetu bylo pomalé a objem dat limitován. Dnes poměrně dost omezení odpadlo. Rychlost se zvýšila, takže stažení filmu trvá maximálně několik desítek minut, a například UPC již datový limit zrušilo, takže nám nic nebrání v čilém stahování třeba několika filmů denně. Stahování není již záležitostí pro pár jedinců, kteří ví, jak na to. V podstatě každý může tento zdroj snadno využít a získat tak obrazově i zvukově kvalitní kopii filmu. V poslední době si mimoto můžeme i vybrat, zdali si film obstaráme v běžném, nebo vysokém rozlišení. Pro anglickým jazykem vládnoucího filmového fanouška má stahování další plus – film je v originále a většinou s neořezaným obrazem. To vše z pohodlí domova, v klidu a především zdarma. 

Digitální kopie do každé rodiny

Podle Herald Tribune přišlo filmové studio 20th Century Fox s nápadem, jak vzít internetu a pirátskému stahování vítr z plachet. Od minulého měsíce ke svým filmům na DVD přidává další disk - tzv. „digitální kopii“. Na disku je soubor s filmem, který si uživatel může za méně než pět minut nahrát do počítače. Nemusí čekat několik desítek minut, nežli se soubor stáhne z internetu, a má k dispozici kvalitní kopii filmu, již může bez problému shlédnout na počítači, případně nahrát do iPodu.

Mike Dunn, prezident 20th Century Fox Home Entertainment, se domnívá, že „tímto se DVD dostane do centra digitální revoluce a zlepší jejich postavení na trhu“. Také se vyjádřil, že DVD s digitální kopií „má vskutku potenciál oslabit distribuci filmů přes internet“. Fox si od nového obchodního modelu slibuje 10% nárůst prodeje filmů na DVD. Další filmové společnosti jako Sony Pictures Entertainment, Universal Studios, Walt Disney a Warner Brothers prý zvažují podobné kroky.

Že budoucnost není tak růžová, naznačuje již John Freeman, který se zabývá průmyslovými analýzami. „Ačkoliv digitální kopie jsou krokem kupředu, Hollywood takto přiznává, že lukrativní obchod s fyzickými médii pomalu zastarává. Dnes máme digitální soubory na disku, zítra hromadné stahování filmů z internetu.“

Problémy s prodeji DVD mají kořeny už v roce 2005. Tehdy se projevilo, že lidé už nemají chuť kupovat si kvanta filmů, seriálů a televizních pořadů na DVD a zaplňovat si byt poměrně objemnými krabičkami s pořady, které shlédnou jedinkrát a už nikdy v životě se na ně nepodívají.

Přes všechny tyto náznaky a horšící se výsledky prodeje v USA obchod s DVD v mezinárodním měřítku stále utěšeně kvete a roste. „Nikdo se neobává, že by zákazníci náhle prchli.“ řekl Ronald Senders, prezident společnosti Warner Home Video. 

DVD, Blu-ray nebo stahování z internetu?

V České republice se v poslední době stala velmi oblíbenými levná DVD, která si lidé mohou doslova za pár korun koupit v trafice. Desetitisíce prodaných filmů, spokojení distributoři, kteří o své zisky nepřijdou, spokojení vydavatelé novin, jenž svých plátků prodají opět o něco více. Přestože jde často o tituly, které nejsou nejnovější a již několikrát vyšly, za nízkou cenu je o ně veliký zájem. Takže kde je budoucnost? V levných médiích, nebo na internetu?

Směr je jasný – internet. Ale zejména u nás je tento trend pomalý a stále bude existovat mnoho těch, kteří si filmy na DVD budou kupovat. Prvním a důležitým důvodem je dabing. Diváků, jenž si raději pustí film v češtině, je velmi mnoho, a ne každý je ochoten luštit titulky. Dalšími důvody jsou především zvyk na fyzické médium, obvykle vyšší kvalita obrazu i zvuku na DVD (když pomineme HD ripy) a zaručeně vysoká životnost lisovaného média. Dražší premiérové filmy na DVD či Blu-ray mají určitě také svoji budoucnost – vždy se najde dost lidí, kteří budou požadovat nejvyšší možnou kvalitu obrazu a zvuku či budou chtít mít oblíbený film doma co nejdříve, aniž by museli čekat několik let na levnou a chudou „novinovou“ edici.

Přesun distribuce z fyzických médií na přímé stahování je neodvratný. Například firmy Microsoft a Apple tento trend již pochopily a snaží se nabídnout  svým zákazníkům to, co chtějí. Nabízí možnost si za mírný poplatek stáhnout film. Apple má svůj iTunes a Microsoft Xbox Live Video Marketplace.

Otázkou pak zůstává, jakým způsobem chtějí společnosti v budoucnosti přesvědčit lidi, aby platili za něco, co si zvykli mít zdarma.

Určitě si přečtěte

Články odjinud