Francouzský Elipson možná nebudí okamžitý dojem dlouhé historie a "velké" značky, přesto se firma zabývá produkcí reprosoustav už více než 50 let, což je doba úctyhodná, navíc úplné základy společnosti sahají až do roku 1938. Už v 60. letech 20. století navíc Elipson vyráběl "koule", tedy reprosoustavy v kulových ozvučnicích, jejichž tradici je věrný dodnes - i to je úctyhodná vůle udržet svou myšlenku a vizi, kterou byste možná u poměrně malé firmy nečekali.
Ačkoliv značka Elipson zažívala své zlaté časy (ostatně podobně jako mnohé další) v 60. a 70. letech, ani dnes nemá firma o produkty a nápady rozhodně nouzi. V jejím katalogu totiž krok "koulí" najdete i gramofony, elektroniku nebo klasicky pojaté reprosoustavy, zejména pak v nové řadě Prestige Facet. I když nové... První generace řady Prestige (ještě bez přídomku Facet) přišla na svět v roce 1975.
Aktuálně jsou v této sérii nabízeny dva regálové a tři sloupové modely. Stojanová reprosoustava 6B je tím nejmenším, co si v této řadě můžete koupit. S rozměry 29,8 x 17,6 x 22,5 cm (v x š x h) a váhou 5,6 kg jsou dobrými kandidáty na snadné umístění téměř kamkoliv.
Vzhled a konstrukce
Celkově jsou Prestige Facet 6B velmi pěkné, moderní a hezky navržené i vyrobené - ozvučnice z MDF má zakulacené hrany, díky čemuž působí jemněji, leskle lakovaný čelní panel zase vzbuzuje v kombinaci s pěkným vinylem (s dekorem matného laku nebo dýhy) na zbytku skříně pocit, že jde o elegantní doplněk do interiéru. To ostatně dále podtrhují i okruží obou reproduktorů, kde krom klasického stříbrného rámečku najdete i poměrně široký pás jehlánků pod různými úhly - ty působí jednak jako zajímavá ozdoba, jednak ale fungují i jako plocha, na níž se rozbíjí nežádoucí difrakce.
I pohled zezadu působí jako kdyby šlo o dražší reprosoustavy - bassreflexový nátrubek z pevného plastu v úrovni tweeteru je ještě běžný, ale způsob uchycení bi-wiringových stříbřených reproterminálů na robustním prvku s logem značky působí zajímavě. Těžko říci, zda je v této seříznuté kopuli ukryt nějaký prvek výhybky či má jiné určení.
Prestige Facet 6B jsou dvoupásmové, o výšky se stará látková kalota s průměrem 2,5 cm a o zbytek pásma papírový kónus o průměru 14 cm s mohutným fázovým nástavcem. Díky nim malé reprosoustavy umí zahrát od 57 do 25 000 Hz (+/- 3 dB), s citlivostí 90 dB / W / m a jmenovitou impedancí 6 ohm pak patří k těm snáze rozehratelným.
Měříme
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních a nadstandardním zatlumením (koberce, akustické prvky Artnovion,...). Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.
Jakkoliv nejsou Prestige Facet 6B vysloveně referenční, v pásmu +/- 4 dB se v klidu vejdou do rozsahu 55 - 20 000 Hz, což je v dané cenové třídě výtečné. Je tu vidět trošičku důraznější nejhlubší pásmo a lehce vyšší energie na výškách, ovšem nic, co by neodpovídalo "hezkému" zvuku Elipsonů.
Impedanční křivka (červená) klesá na zhruba 200 Hz na 4 ohmy, ale ne níž, byť spolu s trochu výraznějším rozkmitem elektrické fáze nedají svůj bas Elipson úplně lehce.
Jak to hraje
Regálovky Elipson Prestige Facet 6B jsme poslouchali v místnosti dovozce v Ostravě a to na sestavě značně předimeznované, ale na druhou stranu schopné tím pádem vytáhnout z reprosoustav úplně všechno - jako zdroj zde byl dělený SACD přehrávač EMM Labs TX2 / DA2, jako předzesilovač pasivní Bespoke Audio a finální stupeň zesílení zajišťoval stereo konec Audia Strumento No 4. Propojení bylo řešeno kompletně vyššími modely značky Acrolink. Pro srovnání byly k dispozici třeba Estelon X Diamond nebo další modely Elipson.
Hlubokých tónů kontrabasu v "No lonely nights" Charlieho Hadena a Michaela Breckera ("American Dreams" | 2002 | Universal Music | 064 096-2) se kompaktní reprosoustavy ujaly s klidem a rozvahou, hloubkou i objemem odpovídá bas rozměrům membrán a ozvučnic, je celkově hebký, kulatý, laskavý a nenásilně hladící, navíc i když je tak kontrabas pocitově maličko v pozadí díky menšímu objemu, tóny mají přiměřenou váhu i k dané třídě slušnou čitelnost. V malém prostoru, kam správně patří, bude i objem dobrý a vřelejší podání zase zajistí klidnější poslech.
I vokální pásmo je pěkně barevné, hladké a sametově hebké, takže třeba hlas Kurta Ellinga v "Undun" ("Nightmoves" | 2007 | Concord Jazz | 0888072302631) vysloveně hladil a laskal. Příjemně plné a znělé podání má takový ten francouzský šmrnc a líbilo se nám i to, že Elipson hrají neostýchavě a umí vykouzlit velký zvuk. Zvuk navíc bohatý, jasný a znělý, dalo by se říci i pěkně "masitý". Není to audiofilsky opatrné podání, naopak je cítit, že zvuk má být vášnivý a jasný, prostě hezký.
Podobně i tóny nejvyšší - činel v "In a sentimental mood" Sonnyho Rollinse ("With The Modern Jazz Quartet" | 1988 | Prestige | 00025218111126) byl trochu kulatější, ale barevný, sytý a vibrafon pak zvonivý a jasně zněle kovový. Nečekejte extrémně dlouhý dozvuk, přednes je však už dobře separovaný, čitelný a není díky svému vyladění nikdy ostrý či nepříjemný.
I když se nebudete trápit ani při poslechu kusů jako je Dvořákova "Novosvětská" v podání Václava Neumanna a České filharmonie (1994 | Denon | CO-78828), je znát, že malé reprosoustavy jsou mnohem více doma ve světě komornější hudby. Dynamika není špatná, jakkoliv je tu přeci jen menší důraz. U komornějších žánrů je všechno v pohodě, ale u dynamicky náročnějších kusů tu limity jsou - nicméně s ohledem na cenou kategorii jsou zanedbatelné.
"Bang Bang Bang" od Tracy Chapman zabalily Elipson Prestige Facet 6B do hezkého, hebkého a klidného kabátku s pěkně znělým hlasem a spoustou barev, s vysloveně pěkně drnčivými strunami akustické kytary a celkově uklidněným, uhlazeným přednesem. Nejsou to studiové monitory a nemají zvuk exhibující myriádami detailů, co má být, to uslyšíte bez tlaku, shonu nebo násilí. Elispon jsou heboučké a něžné jako vánek, jen si tak plynou.
Podání prostoru je rozumné, férové pro danou cenou třídu, ne sice holografické, ale proporčně příjemně velké a díky celkově klidnému, vstřícně vřelému přednesu není problém se v nahrávce orientovat - Elispon zahrály "Don´t say a word" od Phantom Limb ("Phantom Limb | 2009 | Naim | naimcd120) bez stresu, spíše větší co do rozměrů a spíše s důrazem na pravolevou organizaci.
Elispon jsou zjevně laděné k jedinému - poskytnout univerzální, příjemnou, vřelou a klidnou poslechovou zkušenost s francouzským šarmem, což se jim daří. I divoká "Dig, Lazarus, Dig!!!" ze stejnojmenné desky Nicka Cavea (2008 | Mute | CDSTUMM277) vyzněla spořádaně, bezkonfliktně a snadno poslouchatelná. Možná se vám z hudebního dramatu nepodlomí kolena, ale určitě vás ani vyšší hlasitost nepořeže v uších.
Verdikt
Elipson Prestige Facet 6B jsou moc pěkné malé Francouzky. Šarmantní, veselé, hezky stavěné, s "tvářičkou" radost podívat a rozdávající radost za každé situace. Příjemně se poslouchají a i když jsou spíše zakulacené, měkké a uvolněně poklidné a trochu bohémsky barevné, je to jistojistě lepší, než kdyby byly nudné, prudérní či dokonce nijaké. Jejich zvuk není vysloveně audiofilský, ale pokud hledáte solidní dostupný hi-fi zvuk s univerzálním šmrncem, jsou 6B sexy svým vlastním zajímavým způsobem.
Klady
+ atraktivní cena
+ bohatý zvuk
+ zajímavá moderní estetika
+ celkově příjemný charakter
Zápory
- mají svůj zvuk, na který musíte přistoupit
Elipson Prestige Facet 6B
Cena 10 990 Kč
Zapůjčil: Tykon
- Frekvenční rozsah (± 3dB): 57 Hz - 25 kHz
- Citlivost: 90 dB/1W/1m
- Impedance: 6 Ohms
- Rozměry: L176 x H298 x P225 mm
- Hmotnost: 5,6 kg
Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice