23
Fotogalerie

Emotiva Airmotiv GR1: Hi-Fi sluchátka, která nesou titul Graphene Reference [test]

Plusy
Velmi pohodlné
Docela dobrý důraz
Celkově příjemné na poslech (bez ostrostí a nepříjemností)
„Rockové / Popové“ ladění
Minusy
Poněkud mělké a malé mušle
Trochu výraznější střední pásmo by hodně prospělo
8  /10

Americká společnost Emotiva si zakládá na tom, že díky zkušenostem s prací pro přední high-endové značky umí nabídnout zajímavé technologie a dobrý zvuk za velmi přijatelné finance. Nejnověji jde se stejným záměrem s kůži na trh i v extrémně přeplněném segmentu sluchátek – konkrétně s velkými sluchátky Airmotiv GR1.

Airmotiv v názvu odkazuje na jméno, které Emotiva používá u svých reprosoustav, zkratka GR1 pak zase jasně ukazuje, v čem tkví konstrukční kouzlo – znamená to Graphene Reference.

Vzhled a konstrukce

Za své peníze dostanete poměrně velká, americky komfortní sluchátka – to znamená mohutné polstrované náušníky a mohutný týlní most, oboje měkké a příjemně pružné jako sedačky ve starém Cadillacu. Nároky moderní doby uspokojuje použití umělé kůže. Ke komfortu pomáhá určitě i to, že sluchátka nejsou extrémně těžká (zhruba 400 gramů) a nemají nijak dramatický přítlak, jakkoliv díky své měkkosti drží na uších skutečně dobře.

GR1_ISO_1500x_5596a4f5-43c8-4a77-93f9-7cfaaca24d89_1024x1024.png

Kulaté mušle z jasanového dřeva jsou poměrně velké a mají aperiodické tlumení (jinými slovy jsou polootevřené). Vespod každé mušle najdete malý 2,5 mm otvor pro přívodní kabel – škoda mírně nestandardního formátu, byť v této třídě možná ještě není úplně obvyklé měnit kabel za nějaký jiný (protože ne každý výrobce nabízí možnost volby konektorů).

GR1_beauty3_1500x_1bff4f28-1a66-4c44-ba9b-bab4f98a6734_1024x1024.png

Když jsme u signálového kabelu, tak ten je velmi tenký a jeho černobílý oplet je poměrně pevný, aniž by to znamenalo omezení ohebnosti, takže s kabelem se snadno manipuluje. Uvnitř je blíže nespecifikovaný vodič z bezkyslíkaté mědi.

GR1_SIDE_1500x_5eeab20a-533a-4054-aca4-7149b663cb0c_1024x1024.png

Nejzajímavější je pak rozhodně použitý reproduktor – jedná se o širokopásmové řešení s průměrem 5 cm. Membrána je vyrobena za polykarbonátu vyztuženého grafenovými vlákny na obou stranách. Cívka v magnetickém systému je navinutá poměděným hliníkovým drátem.

GR1_case_ISO_1500x_b8f82dae-c374-4094-ab2d-10329be0026a_1024x1024.png

Emotiva udává frekvenční rozsah 23 – 24 500 Hz, citlivost 106 dB a impedanci 32 ohm, přičemž celkové harmonické zkreslení by nemělo překročit 0,05% (ačkoliv u hodnoty najdete jen strohý přídomek „typické podmínky“).

Pokračování 2 / 3

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo pomocí systému miniDSP E.A.R.S. – nejedná se o referenční měřící hlavu, disponuje však kalibrovanými mikrofony s profily pro různé typy sluchátek. Měření probíhá v programu R.E.W. s aplikovanou kalibrací pro mikrofony vždy v pěti cyklech na každém kanále pro ověření těsnosti náušníků / nástavců, každé měření probíhá v mírně jiné poloze pro nalezení té optimální a to při hlasitosti 84 dB @ 300 Hz u velkých sluchátek a 94 dB @ 300 Hz u in-ear sluchátek. Zobrazené křivky jsou ty nejlepší.

2021-03-31-TST-Emotiva-GR1-m1.png
Frekvenční odezva – bez aplikované kompenzace
 

Níže naleznete dvě sady měření frekvenční odezvy – první nemá aplikovanou žádnou korekci. Graf se může zdát obtížně čitelný a neintuitivní, ale žádná sluchátka na rozdíl od reprosoustav neměří vyrovnaně a ani by zvuk takových nebyl příjemný. Doporučujeme porovnávat s výsledky nejnovějších výzkumů a tvarem preferenční křivky Harman Research 2018. Pro snazší interpretaci grafu je k dispozici také verze s aplikovanou kompenzací – tady by se dalo říct, že čím vyrovnanější odpověď, tím lépe.

2021-03-31-TST-Emotiva-GR1-m2.png
Frekvenční odezva – s aplikovanou kompenzací

Až do 50 Hz je vidět opravdu pěkný, plný bas a celková vyrovnanost, pod touto hladinou ale energie celkem svižně ubývá. Rozdíl mezi úrovněmi obou kanálů je poměrně velký, ale může jít o drobné rozdíly v pozici obou mušlí. Jakkoliv rozdíly jsou vidět nejen v hlubokých tónech, ale i na výškách, takže může jít také o rozdíly v měničích.

2021-03-31-TST-Emotiva-GR1-m3.png
Zkreslení – levý kanál

Celkově je vidět, že mají Airmotiv GR1 celkem solidně „plnorozsahový“ zvuk a solidní celkovou odezvu.

2021-03-31-TST-Emotiva-GR1-m4.png
Zkreslení – pravý kanál

Na pravém kanálu je vidět výrazně nižší celkov zkreslení a celkově lepší chování. Mějte ale na paměti, že to může být způsobeno i zdánlivými detaily jako je netěsnost náušníku nebo odrazy uvnitř mušle, tedy faktory, které se při poslechu subjektivně projeví mnohem, mnohem méně, než jak se projevují na grafech.

Pokračování 3 / 3

Jak to hraje

Emotiva Airmotiv GR1 jsme poslouchali primárně přes Roon a RME ADI-2 DAC FS, ale také třeba přes Cambridge CXC a Teac NT-503 nebo přes Apogee Groove. Zkusili jsme, zda je rozhýbe i výstup z telefonu a skutečně ano, byť samozřejmě v limitované kvalitě. K porovnání jsme měli redakční Focal Clear.

Basu bylo v „Bílý den“ Anety Langerové („Dvě slunce“ | 2020 | Art Shock | AS002-2) skutečně požehnaně – byl to takový ten rozmáchlejší, spíše hutný, těžší, záměrně dramatický bas, který ale dobře podpoří rytmickou složku, stejně jako vzbudí pocit plnosti a šťavnatosti. Definice jednotlivých tónů pak byla slušná, plně odpovídající nárokům střední třídy hi-fi, i když high-endové ambice neuspokojí, na to je zvuk příliš výrazný v objemu a příliš málo „zařezává“.

Zpěv Robina Gibba v „Mother of Love“ („My Favorite Christmas Carols“ | 2006 | edel records | 0177622ERE) byl trochu málo expresivní a to navzdory tomu, že nahrávka sama inklinuje spíš právě k takovému ladění. Je to velmi klidný, velmi hladký, měkčí zvuk, na a druhou stranu ale díky tomu naprosto neúnavný a i u horších nahrávek zcela přijatelný i při vyšší hlasitosti. Opět to trochu svádí k dojmu „pop-rockového“ ladění, kdy i řízenější hudba bude dlouhodobě snesitelná.

Činely v „Abandoned Masquerade“ Diany Krall („The Girl in the Other Room“ | 2004 | Verve | 0602498633469) pak opět zapadlé nebyly, naopak přes svou neukřičenost jsou dobře rozlišené, možná trochu tenčí, ale vkusně přehledné, zaznívající s lehkostí a klidem. Mají rozumnou porci živost a rychlosti, lehkou inklinaci k lesklosti, ale přesto nejsou agresivní ani při vysoké hlasitosti.

Dynamický potenciál Airmotiv GR1 je docela solidní, i když si žádají alespoň střední hlasitost – pak i živá „Something Holy“ (Alice Phoebe Lou | „Live at Funkhaus“ | 2020 | AWAL | APL010) zní pěkně šťavnatě, houpe se plným, hutným způsobem. Není to zvuk, který by měl okamžitý, naprosto bezprostřední impakt, ale díky poměrově výraznějším basům a výškám není ani celkově objektivně klidnější a jemnější zvuk subjektivním způsobem nudný – naopak je docela zábavné nechat se oblévat tou zvukovou masou.

Airmotiv GR1 nejsou nijak záměrně analytická sluchátka – titulní skladbu z Davisovy desky „Seven Steps to Heaven“ (2005 | Columbia | COL 519509 2) zvládly solidně, adekvátně střední třídě, ale bez záměru vyextrahovat ty nejjemnější detaily nebo dozvuky. Nechávají hudbu jaksi samovolně plout, organicky a nenuceně – možná špetka transparentnosti navrch by nebyla špatná, ale jinak je čitelnost solidní.

Celkem dle očekávání – protože Airmotiv GR1 nejsou plně otevřená sluchátka – byl prostor „Rising Runner Missed by Endless Sender“ (Tangerine Dream | „Cyclone“ | 1995 | Virgin | 7243 40251 20) definovaný roztečí mušlí, hudba přicházela z nich a zůstávala spíše uvnitř hlavy. Ale i taky byla pěkně spojitá, dobře organizovaná a přehledná, s dobrou lokalizací jednotlivých nástrojových linek a zvuků.

V čem je ale skutečná síla Airmotiv GR1, to ukázala Kaempfertova „Swingin’ Safari“ („Vinyl Classics Vol. 2“ | 2014 | stereoplay | 03-14) – vlastně vůbec nic neřešíte a jen si tak posloucháte. Je jedno, že basů je proporčně více, je jedno, že to není zvuk s dokonale holografickým ohraničením nástrojů – hudba plyne, je naprosto nekonfliktní, je dostatečně šťavnatá a rytmická, má svoje kouzlo a hlavně má celkovou pohodu. Není to zvuk pro milovníky nejkřehčích detailů nebo absolutní autentičnosti – je to zvuk pro ty, kteří chtějí pohodový poslech v pěkném ladění.

Verdikt

Velká sluchátka Emotiva Airmotiv GR1 možná nejsou jednoznačnou a nezpochybnitelnou hvězdou své cenové kategorie, čehož se firmě daří dosáhnout v oblasti zesilovačů s více než jedním modelem. Ale jsou to každopádně sluchátka střední hi-fi třídy, pojatá tak nějak „po americku“. Jsou velká, jsou mimořádně pohodlná, mají docela dost basu a hlavně – lze s nimi strávit dlouhé a dlouhé hodiny, bude-li vám jejich tonalita vyhovovat.

Rozehrávají se zcela jednoduše a zejména pro rockovou, popovou nebo třeba elektronickou hudbu je jejich charakter velmi zábavný. Nepatříte-li tak mezi vyznavače suché neutrality, ale mezi ty, kteří preferují šťavnatý a klidně i načančaný zážitek, pak pro vás budou Airmotiv GR1 rozhodně zábavnými průvodci hudbou.

Emotiva Airmotiv GR1

Cena: 12 890 Kč

Technické parametry

  • Frekvenční odezva: 23 Hz do 24 500 kHz.
  • Efektivita: 106 dB
  • THD: <0.05% (obvykle)
  • Impendace: 32 Ohmů (nominální)
  • Typ snímače: Dynamický budič s měděnou hliníkovou kmitací cívkou
  • Tělo náušníku: Přírodní jasanové dřevo
  • Mřížka do náušníků: Hliníkový vnější gril opracovaný vodním paprskem.
  • Typ sluchátek: Circumaurální (kolem ucha)
  • Vyměnitelné náušníky: Ano
  • Rozměry sluchátek: vnější průměr: 9,5 cm, vnitřní průměr: 5,7 cm
  • Materiál sluchátek: Prodyšné náušníky z koženky, odvětrávání přes mikroprocesor a vnitřek z paměťové pěny
  • Hmotnost: 400 g

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice 

Určitě si přečtěte

Články odjinud