Plusy
- Velmi pohodlné
- Docela dobrý důraz
- Celkově příjemné na poslech (bez ostrostí a nepříjemností)
- „Rockové / Popové“ ladění
Minusy
- Poněkud mělké a malé mušle
- Trochu výraznější střední pásmo by hodně prospělo
Americká společnost Emotiva si zakládá na tom, že díky zkušenostem s prací pro přední high-endové značky umí nabídnout zajímavé technologie a dobrý zvuk za velmi přijatelné finance. Nejnověji jde se stejným záměrem s kůži na trh i v extrémně přeplněném segmentu sluchátek – konkrétně s velkými sluchátky Airmotiv GR1.
Airmotiv v názvu odkazuje na jméno, které Emotiva používá u svých reprosoustav, zkratka GR1 pak zase jasně ukazuje, v čem tkví konstrukční kouzlo – znamená to Graphene Reference.
Vzhled a konstrukce
Za své peníze dostanete poměrně velká, americky komfortní sluchátka – to znamená mohutné polstrované náušníky a mohutný týlní most, oboje měkké a příjemně pružné jako sedačky ve starém Cadillacu. Nároky moderní doby uspokojuje použití umělé kůže. Ke komfortu pomáhá určitě i to, že sluchátka nejsou extrémně těžká (zhruba 400 gramů) a nemají nijak dramatický přítlak, jakkoliv díky své měkkosti drží na uších skutečně dobře.

Kulaté mušle z jasanového dřeva jsou poměrně velké a mají aperiodické tlumení (jinými slovy jsou polootevřené). Vespod každé mušle najdete malý 2,5 mm otvor pro přívodní kabel – škoda mírně nestandardního formátu, byť v této třídě možná ještě není úplně obvyklé měnit kabel za nějaký jiný (protože ne každý výrobce nabízí možnost volby konektorů).

Když jsme u signálového kabelu, tak ten je velmi tenký a jeho černobílý oplet je poměrně pevný, aniž by to znamenalo omezení ohebnosti, takže s kabelem se snadno manipuluje. Uvnitř je blíže nespecifikovaný vodič z bezkyslíkaté mědi.

Nejzajímavější je pak rozhodně použitý reproduktor – jedná se o širokopásmové řešení s průměrem 5 cm. Membrána je vyrobena za polykarbonátu vyztuženého grafenovými vlákny na obou stranách. Cívka v magnetickém systému je navinutá poměděným hliníkovým drátem.

Emotiva udává frekvenční rozsah 23 – 24 500 Hz, citlivost 106 dB a impedanci 32 ohm, přičemž celkové harmonické zkreslení by nemělo překročit 0,05% (ačkoliv u hodnoty najdete jen strohý přídomek „typické podmínky“).
Měření
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo pomocí systému miniDSP E.A.R.S. – nejedná se o referenční měřící hlavu, disponuje však kalibrovanými mikrofony s profily pro různé typy sluchátek. Měření probíhá v programu R.E.W. s aplikovanou kalibrací pro mikrofony vždy v pěti cyklech na každém kanále pro ověření těsnosti náušníků / nástavců, každé měření probíhá v mírně jiné poloze pro nalezení té optimální a to při hlasitosti 84 dB @ 300 Hz u velkých sluchátek a 94 dB @ 300 Hz u in-ear sluchátek. Zobrazené křivky jsou ty nejlepší.

Frekvenční odezva – bez aplikované kompenzace
Níže naleznete dvě sady měření frekvenční odezvy – první nemá aplikovanou žádnou korekci. Graf se může zdát obtížně čitelný a neintuitivní, ale žádná sluchátka na rozdíl od reprosoustav neměří vyrovnaně a ani by zvuk takových nebyl příjemný. Doporučujeme porovnávat s výsledky nejnovějších výzkumů a tvarem preferenční křivky Harman Research 2018. Pro snazší interpretaci grafu je k dispozici také verze s aplikovanou kompenzací – tady by se dalo říct, že čím vyrovnanější odpověď, tím lépe.

Frekvenční odezva – s aplikovanou kompenzací
Až do 50 Hz je vidět opravdu pěkný, plný bas a celková vyrovnanost, pod touto hladinou ale energie celkem svižně ubývá. Rozdíl mezi úrovněmi obou kanálů je poměrně velký, ale může jít o drobné rozdíly v pozici obou mušlí. Jakkoliv rozdíly jsou vidět nejen v hlubokých tónech, ale i na výškách, takže může jít také o rozdíly v měničích.

Zkreslení – levý kanál
Celkově je vidět, že mají Airmotiv GR1 celkem solidně „plnorozsahový“ zvuk a solidní celkovou odezvu.

Zkreslení – pravý kanál
Na pravém kanálu je vidět výrazně nižší celkov zkreslení a celkově lepší chování. Mějte ale na paměti, že to může být způsobeno i zdánlivými detaily jako je netěsnost náušníku nebo odrazy uvnitř mušle, tedy faktory, které se při poslechu subjektivně projeví mnohem, mnohem méně, než jak se projevují na grafech.
Jak to hraje
Emotiva Airmotiv GR1 jsme poslouchali primárně přes Roon a RME ADI-2 DAC FS, ale také třeba přes Cambridge CXC a Teac NT-503 nebo přes Apogee Groove. Zkusili jsme, zda je rozhýbe i výstup z telefonu a skutečně ano, byť samozřejmě v limitované kvalitě. K porovnání jsme měli redakční Focal Clear.
Basu bylo v „Bílý den“ Anety Langerové („Dvě slunce“ | 2020 | Art Shock | AS002-2) skutečně požehnaně – byl to takový ten rozmáchlejší, spíše hutný, těžší, záměrně dramatický bas, který ale dobře podpoří rytmickou složku, stejně jako vzbudí pocit plnosti a šťavnatosti. Definice jednotlivých tónů pak byla slušná, plně odpovídající nárokům střední třídy hi-fi, i když high-endové ambice neuspokojí, na to je zvuk příliš výrazný v objemu a příliš málo „zařezává“.
Zpěv Robina Gibba v „Mother of Love“ („My Favorite Christmas Carols“ | 2006 | edel records | 0177622ERE) byl trochu málo expresivní a to navzdory tomu, že nahrávka sama inklinuje spíš právě k takovému ladění. Je to velmi klidný, velmi hladký, měkčí zvuk, na a druhou stranu ale díky tomu naprosto neúnavný a i u horších nahrávek zcela přijatelný i při vyšší hlasitosti. Opět to trochu svádí k dojmu „pop-rockového“ ladění, kdy i řízenější hudba bude dlouhodobě snesitelná.
Činely v „Abandoned Masquerade“ Diany Krall („The Girl in the Other Room“ | 2004 | Verve | 0602498633469) pak opět zapadlé nebyly, naopak přes svou neukřičenost jsou dobře rozlišené, možná trochu tenčí, ale vkusně přehledné, zaznívající s lehkostí a klidem. Mají rozumnou porci živost a rychlosti, lehkou inklinaci k lesklosti, ale přesto nejsou agresivní ani při vysoké hlasitosti.
Dynamický potenciál Airmotiv GR1 je docela solidní, i když si žádají alespoň střední hlasitost – pak i živá „Something Holy“ (Alice Phoebe Lou | „Live at Funkhaus“ | 2020 | AWAL | APL010) zní pěkně šťavnatě, houpe se plným, hutným způsobem. Není to zvuk, který by měl okamžitý, naprosto bezprostřední impakt, ale díky poměrově výraznějším basům a výškám není ani celkově objektivně klidnější a jemnější zvuk subjektivním způsobem nudný – naopak je docela zábavné nechat se oblévat tou zvukovou masou.
Airmotiv GR1 nejsou nijak záměrně analytická sluchátka – titulní skladbu z Davisovy desky „Seven Steps to Heaven“ (2005 | Columbia | COL 519509 2) zvládly solidně, adekvátně střední třídě, ale bez záměru vyextrahovat ty nejjemnější detaily nebo dozvuky. Nechávají hudbu jaksi samovolně plout, organicky a nenuceně – možná špetka transparentnosti navrch by nebyla špatná, ale jinak je čitelnost solidní.
Celkem dle očekávání – protože Airmotiv GR1 nejsou plně otevřená sluchátka – byl prostor „Rising Runner Missed by Endless Sender“ (Tangerine Dream | „Cyclone“ | 1995 | Virgin | 7243 40251 20) definovaný roztečí mušlí, hudba přicházela z nich a zůstávala spíše uvnitř hlavy. Ale i taky byla pěkně spojitá, dobře organizovaná a přehledná, s dobrou lokalizací jednotlivých nástrojových linek a zvuků.
V čem je ale skutečná síla Airmotiv GR1, to ukázala Kaempfertova „Swingin’ Safari“ („Vinyl Classics Vol. 2“ | 2014 | stereoplay | 03-14) – vlastně vůbec nic neřešíte a jen si tak posloucháte. Je jedno, že basů je proporčně více, je jedno, že to není zvuk s dokonale holografickým ohraničením nástrojů – hudba plyne, je naprosto nekonfliktní, je dostatečně šťavnatá a rytmická, má svoje kouzlo a hlavně má celkovou pohodu. Není to zvuk pro milovníky nejkřehčích detailů nebo absolutní autentičnosti – je to zvuk pro ty, kteří chtějí pohodový poslech v pěkném ladění.
Verdikt
Velká sluchátka Emotiva Airmotiv GR1 možná nejsou jednoznačnou a nezpochybnitelnou hvězdou své cenové kategorie, čehož se firmě daří dosáhnout v oblasti zesilovačů s více než jedním modelem. Ale jsou to každopádně sluchátka střední hi-fi třídy, pojatá tak nějak „po americku“. Jsou velká, jsou mimořádně pohodlná, mají docela dost basu a hlavně – lze s nimi strávit dlouhé a dlouhé hodiny, bude-li vám jejich tonalita vyhovovat.
Rozehrávají se zcela jednoduše a zejména pro rockovou, popovou nebo třeba elektronickou hudbu je jejich charakter velmi zábavný. Nepatříte-li tak mezi vyznavače suché neutrality, ale mezi ty, kteří preferují šťavnatý a klidně i načančaný zážitek, pak pro vás budou Airmotiv GR1 rozhodně zábavnými průvodci hudbou.
Emotiva Airmotiv GR1
Cena: 12 890 Kč
Technické parametry
- Frekvenční odezva: 23 Hz do 24 500 kHz.
- Efektivita: 106 dB
- THD: <0.05% (obvykle)
- Impendace: 32 Ohmů (nominální)
- Typ snímače: Dynamický budič s měděnou hliníkovou kmitací cívkou
- Tělo náušníku: Přírodní jasanové dřevo
- Mřížka do náušníků: Hliníkový vnější gril opracovaný vodním paprskem.
- Typ sluchátek: Circumaurální (kolem ucha)
- Vyměnitelné náušníky: Ano
- Rozměry sluchátek: vnější průměr: 9,5 cm, vnitřní průměr: 5,7 cm
- Materiál sluchátek: Prodyšné náušníky z koženky, odvětrávání přes mikroprocesor a vnitřek z paměťové pěny
- Hmotnost: 400 g
Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice