Fatman: Mel Gibson jako Santa Claus, kterému jde po krku nájemný zabiják? Dobrý, ale nedotažený nápad [recenze]

25. prosince 2020
TWEET SDÍLET
Fatman: Mel Gibson jako Santa Claus, kterému jde po krku nájemný zabiják? Dobrý, ale nedotažený nápad [recenze]
Slibný námět s nájemným zabijákem, který jde po krku Santa Clausovi, se nedočkal zajímavého rozvedení. Pomsta Santovi tak přes dobré obsazení bohužel zůstala v žánrově nedotaženém tvaru. Škoda.

Plusy

  • Představitelé hlavních rolí, horské prostředí, kde se děj odehrává a vztahová linie mezi Chrisem a Ruth.

Minusy

  • Slibný námět se nepodařilo naplnit a to jak po stránce jeho scenáristického rozvedení, tak té realizační.
3/10
Hodnocení

Diváky vždy potěší, když některý z tvůrců obrátí naruby tradiční vzorce vyprávění vánočních rodinných snímků. Tak jako režisér Terry Zwigoff v černé kriminální komedii Santa je úchyl!, v níž Santa Clause představoval oplzlý notorický alkoholik, využívající vánoční svátky v obchodních domech k obhlídce terénu před loupeží.

Nekorektní komedii o proměně cynického kasaře produkovali bratři Coenové, k jejichž tvorbě se svým novým titulem hlásí i bratrská scenáristicko-režijní dvojice Ian a Eshom Nelmsové (Lekce života, Small Town Crime). Scénář k němu napsali už v roce 2006, k jeho realizaci došlo až letos. Natáčelo se v kanadských provinciích Ontario a Québec, jež posloužily pro vznik farmy blízko města North Peak na Aljašce.

Pomsta Santa Clausovi

Právě tam žije se svou ženou Ruth (Marianne Jean-Baptiste) Chris Cringle (Mel Gibson). Ten provozuje s početnou skupinou elfích spolupracovníků jakousi podzemní dílnu na výrobu vánočních hraček. Na jeho podnikání se podílí americká vláda, ale protože jsou děti čím dál víc neposlušné, klesá i počet rozdaných dárků na Vánoce, od jejichž počtu je Chris jako Santa Claus placen.

Klepněte pro větší obrázek

Jeho byznys nevzkvétá, nezaplacené pohledávky se hromadí a Chris hořekuje na špatné časy, lépe řečeno v baru vzpomíná na ty lepší, kdy děti bývaly hodnější a celý svět lepší. Chris je na tom finančně špatně, musí živit své spolupracovníky a tak, ač nerad, souhlasí s tím, že svou utajenou továrnu a elfy v ní propůjčí do služeb armády. S ní uzavře dvouměsíční kontrakt na výrobu součástek pro zbraňový systém nové stíhačky.

Mezitím dárek od něj na Štědrý den v podobě kusu uhlí určitě nepotěšil bohatého chlapce Billyho Wenana (Chance Hurstfield). Dostal ho za své sobecké a egoistické chování, které se projevuje například i neochotou přijmout porážku ve školní soutěži inovativních nápadů.

Billy, který žije v domě s babičkou a jenž marně čeká, že za ním na Vánoce přijede otec, se chce za tento dárek pomstít a pověří proto svého osobního zabijáka Jonathana Millera (Walton Goggins), aby vypátral Santa Clause, který mu doručil takový dárek a zlikvidoval ho.

Jonathan vlastní mimo ochočeného křečka i rozsáhlou sbírku vánočních hraček a je chodícím traumatem svého dětství. Když zjistí, že právě tento Santa Claus ho v jeho nešťastném dětství zklamal tím, že mu nedonesl to, co očekával, dostane jeho mise i výrazně osobní motiv.

Zůstalo jen u slibného námětu

Nápad s tím, že si uražené, rozmazlené dospívající dítě, které není zvyklé, že by někdo odmítl vyhovět jeho přáním nebo požadavkům, najme zabijáka na Santa Clause, který je chováním přesně takových dětí a svou rolí při nadělování dárků jim znechucený, je určitě nosný. Z perspektivy těchto tří postav, tedy Santa Clause, zabijáka Skinny Mana a onoho chlapce je i příběh vyprávěn.

Bohužel se ale tento slibný námět nepodařilo naplnit a to jak po stránce jeho scenáristického rozvedení, tak té realizační. A tak zůstává vlastně jen u té slibné premisy. Všechny podzápletky, které film obsahuje, jako je ta s desítkami elfů, kteří jsou využiti jako levná pracovní síla pro armádu, zůstávají u náčrtu. Mohl se z toho vytěžit nějaký konflikt nebo alespoň pocit jedněch vůči druhým, ale zůstalo jen u toho, že vojáci i elfové jsou zapojeni do závěrečného střetu Santa Clause se zabijákem.

Zabiják se ho snaží vypátrat, ale opět mu nedá příliš práce zjistit, kde on i jeho továrna sídlí. Vyprávění je takové kodrcavé, nezáživné, ztrácí tempo a nemáte při něm dojem, že by bylo dějově nabité. A když přijde velké finále, spočívající v infiltraci zabijáka do továrny a potom střetu muže proti muži, nedostavuje se znovu pocit něčeho zapamatovatelného. S příslušníky armády si poradí Skinny Man až příliš snadno a osobní střet má ještě svůj dovětek v domě.

Filmu tak chybí akce, humor a především nápady, kromě toho nosného prvotního, který ale bratři Nelmsové scenáristicky ani režijně neumí rozvinout. Výsledek je proto matný, nudný a zachraňují ho jen představitelé hlavních rolí, horské prostředí, kde se děj odehrává a vztahová linie mezi Chrisem a Ruth. U ní jsem se ale zároveň nemohl zbavit dojmu, zda není napsána tak, aby zbavila Mela Gibsona některých nálepek, které se s ním ať už oprávněně nebo neoprávněně pojí.

Nejasné žánrové směřování

Každopádně zarostlý Mel Gibson s šedým plnovousem působí pořád charismaticky a pohled jeho modrých očí je stále pronikavý. Jeho role životem, vývojem okolního světa a santovskou úlohou otráveného bručouna, který je v baru schopen slovně zabránit potenciálnímu mimomanželskému poměru, mu sedla. Marianne Jean-Baptiste coby jeho manželka pak slouží jako konejšivý protipól všech jeho vznětů. Walton Goggins pochopil míru černohumorné nadsázky, která se s jeho postavou psychopatického zabijáka pojí a po celou dobu se jí drží.

Škoda že se to nedaří i filmu samotnému, který žánrově lavíruje mezi černohumornou komedií, satirickým pomrkáváním na vánoční klišé, akčním thrillerem, vztahovým filmem a výchovnou moralitou. Jenomže režijně-scenáristické dvojici se nepovedlo ani jednu z těchto žánrových rovin pojmout tak, abychom měli dojem, že byl její koncept naplněn. Ty žánrové roviny se o sobě otírají nebo se doplňují, ale bez jasného směřování, jaké má být celkové vyznění filmu.

U Fatmana si tak říkáte, jaká je škoda, že se tohoto námětu nechopil nějaký zkušenější tvůrce s jasnou vizí, kam ho dovést. Takto zůstává pocit zmarněného potenciálu, vedoucího k těžkopádnému a nedotaženému výsledku. Za ten si tvůrci na Vánoce nezaslouží o moc víc než to uhlí v punčoše.

Fatman

  • Žánr: černohumorná komedie
  • Původní název: Fatman
  • www.nelmsbros.com/fatman
  • USA, 2020
  • Scénář: Eshom Nelms, Ian Nelms
  • Režie: Eshom Nelms, Ian Nelms
  • Hrají: Mel Gibson, Walton Goggins, Marianne Jean-Baptiste, Chance Hurstfield, Shaun Benson, Paulino Nunes, Deborah Grover
  • Distribuce: Apple TV
  • Distribuční premiéra v ČR: 17. 11. 2020

Témata článku: Filmy a seriály, Netflix, Filmy on-line, Recenze filmů, Recenze

Určitě si přečtěte

Samsung QE65Q80T: prémiový 4K HDR QLED televizor s podmanivým hlasem [test]

Samsung QE65Q80T: prémiový 4K HDR QLED televizor s podmanivým hlasem [test]

18 Alexandr Bray

Alexandr Bray
RecenzeTestTizenQLEDSamsungTestyTelevizory
Chromecast with Google TV: vyzkoušeli jsme nejnovější přehrávač od Googlu

Chromecast with Google TV: vyzkoušeli jsme nejnovější přehrávač od Googlu

Nový přehrávač Googlu trochu budí nejistotu novou podobou operačního systému, ale obavy nejsou na místě. Dostanete dostupnou garantovanou kvalitu pro bezstarostné sledování obsahu z internetu.

31 Tomáš Holčík

Tomáš Holčík
Android TVHD přehrávačeVideo
12 nejlepších komedií roku 2019, které musíte vidět

12 nejlepších komedií roku 2019, které musíte vidět

Parazit, Tenkrát v Hollywoodu, Favoritka, Devadesátky, Rocketman, Zelená kniha, Žena na válečné stezce, Výjimeční, Deštivý den v New Yorku, Yesterday, Srážka s láskou, The Beach Bum. Třetí letošní výběr se nese v odlehčenějším duchu.

15 Marek Čech

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
30 ženských hereckých sex symbolů současnosti

30 ženských hereckých sex symbolů současnosti

Léa Seydoux, Lizzy Caplan, Alicia Vikander, Amber Heard, Joanna Kulig, Riley Keough, Lily James, Dakota Johnson, Bella Thorne, Alexandra Daddario a erotické scény, v nichž se objevily ve filmech a seriálech.

1 Marek Čech

Marek Čech
Filmy a seriály