GoldenEar Triton One by se bez nadsázky daly označit za bombastický nákupní tip pro náročné. Musíte ale přijmout jejich celkově neaudiofilské zaměření.
Třetí významný audio počin Sandyho Grosse (po Polk Audio a Definitive Technology), v Marylandu na východním pobřeží Spojených států sídlící GoldenEar, za nemnoho let své existence stihl posbírat poměrně zajímavá ocenění.


Firma sice nepatří mezi globální superstar, nicméně se svým atypickým přístupem ke konstrukci reprosoustav i cenotvorbě byla její vlajková loď Triton One kupříkladu zařazena mezi ty absolutně nejlepší produkty roku 2015 dle Stereophile; zajímavé je, že ostatní "vyvolení" stojí vždy víceméně 5x tolik.
To celkem dobře vystihuje celkový přístup firmy GoldenEar - podle slov svého zakladatele chce nabídnout co nejlepší zvuk při zachování finanční dostupnosti (téměř) komukoliv. Je ale celkem pochopitelné, že chce-li zachovat finanční atraktivitu, pak musí něco obětovat; Sandy Gross se rozhodl, že se obejde bez exkluzivních luxusních ozvučnic a exotických materiálů. To je vidět na významně odlišném designovém pojetí reprosoustav. Jejich tělo je nesmírně úzké, štíhlé a ještě směrem kupředu stěny přechází téměř do špičky. Celé je pak zabalené do černé průzvučné látky, nahoře na dopředu se zvedající stěně přiklopené plastovým krytem a dole ukotvené v mohutném, poměrně bytelném podstavci.
Vzhled a konstrukce
Vnitřní konstrukce kombinuje plast a MDF, což umožňuje zachovat více než vstřícnou hmotnost 36 kg při výšce téměř 140 cm, šířce mezi cca 14 (vpředu) a 20 (vzadu) cm a hloubce zhruba 43 cm. Triton One tak rozhodně nejsou prostorově nevýrazné, ale díky černé barvě, zaoblení hran a zvolenému povrchovému provedení jsou vlastně velmi nenápadné.

Tak jak jsou ale nenápadné zvenku, tak poctivě a rozumně jsou zkonstruované uvnitř. Doslova celá přední stěna je osázena měniči, v horní části jsou v D´Appolito rozložení dva středobasu a vysokotónový měnič (ty mají uvnitř i vlastní komoru), pod nimi je pak trojice obdélníkových wooferů. Spodní polovinu kabinetů pak ze stran okupují na každé straně dva pasivní obdélníkové zářiče. Výhybka se symetrickým rozložením komponentů je uložena v bezpečí základny a osazena výhradně filmovými kondenzátory.
Na zadní straně pak objevíme jediné nezakryté místo, velký panel s reproduktorovými terminály, LFE cinchovým vstupem, napájecí zásuvkou a velkým potenciometrem pro regulaci úrovně basů. Tak jako většina reprosoustav od GoldenEar totiž i nejvyšší model disponuje basovou sekcí v plně aktivním provedení. A tak jako u ostatních aktivních GoldenEar i zde je nebývale pohodlné řešení, beroucí si signál z připojených reprokabelů, nemusíte tak do subbasové jednotky vést další signálový kabel - přítomný konektor je určený pouze pro složitější multikanálové systémy.


Začněme působivými technickými parametry - Trion One nabízí (bez udání tolerance) skutečně plný kmitočtový rozsah 14 - 35 000 Hz a citlivost pasivní části 92 dB při nominální impedanci 8 Ohm. Výrobce doporučuje připojit zesilovač o výkonu 20 - 650 Wattů (ale v reálu je v podstatě téměř úplně fuk, jaký výstupní výkon váš stroj má, i nízkovýkonné lampy jsou naprosto OK), přičemž basová sekce je řízena zesilovačem s výkonem ohromujících 1 600 Wattů. Zesilovač typu ForceField pracuje ve třídě D a je doplněný 56 bitovým DSP.


Všechny použité měniče navrhuje a vyvíjí přímo GoldenEar. O výšky se stará páskový reproduktor HVFR (High-Velocity Folded Ribbon Tweeter - vysokorychlostní skládaný páskový tweeter), využívající tenoučký film mezi neodymiovými magnety, který díky svým skladům vzduch netlačí jako píst, ale stlačí a "vystřelí" pod tlakem při každém pohybu.
Středobasové jednotky jsou v podstatě typické kónické membrány s relativně velkým závěsem, hodně atypický je ale středový nástavec ve tvaru hvězdy pro optimální disperzi. Tvar membrány byl vyladěn pomocí počítačového modelování, jednopalcovou kaptonovou cívku doplňuje výkonný magnetický systém a to vše je důkazem, že firma i při zachování rozumných cen nerezignuje na moderní technologie.


Basové měniče mají atypicky protáhlý obdélníkový tvar cca 13 x 23 cm a mohutné měkké závěsy, umožňující dlouhou výchylku. Kónus membrány je vyroben z kompozitu skleněných vláken a nomexu (vysoce odolná meta-aramidová vlákna, ze kterých jsou třeba padáky nebo oblečení hasičů, protože zuhelnatí až při 400° C).
Boční pasivní zářiče podle slov Sandyho Grosse svou funkcí působí ve výsledku podobně jako Transmission Line, jen s rychlejší a přesnější reakcí. Protilehlé umístění zajišťuje vzájemné vyvážení pasivních radiátorů, takže vibrace z jejich pohybu nepřechází do ozvučnic.