GoldenEar Triton One: neobvyklé, vynikající reprobedny [test]

12. února 2017
TWEET SDÍLET
GoldenEar Triton One: neobvyklé, vynikající reprobedny [test]
GoldenEar Triton One by se bez nadsázky daly označit za bombastický nákupní tip pro náročné. Musíte ale přijmout jejich celkově neaudiofilské zaměření.

Jak to hraje

Koncept aktivních basových jednotek má jednu velkou výhodu, vlastně dvě. Jednak je to možnost doladit objem a sílu basu, jednak je to ale vynikající kontrola spodních frekvencí. V Hadenově "Spiritual" ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) měl kontrabas uchvacující, až lehce nadživotní objem a hlavně - oproti čemukoliv v této cenové hladině umí Triton One dát basům razanci, kontrolu a hutnost, která jednoduše bere dech.

Klepněte pro větší obrázek

Bas není tak utažený jako třeba u B&W, ale zato umí zaplavit prostor, umí předat impuls (který mimochodem dokáže zatlouct do sedačky velmi působivým způsobem) a máte pocit, že brouknutí vytváří skutečně velmi rozměrný dřevěný nástroj, rozhýbávající nesmírné množství vzduchu. Nadchla nás také celková plnost basů, ten pocit jejich fyzické přítomnosti v prostoru, jejich konkrétnost - vlastně (což v této cenové třídě není rozhodně obvyklé) máte pocit, že takhle to naprosto stačí a nic víc potřeba není. Je pravda, že přes konkrétní kontury je celkové ladění o dýchnutí měkčí, hebčí a uvolněnější. Také se není třeba bát oddělení basu - i přes jiný "pohon" jsou výborně integrované do celku a drží pohromadě.

Co je ale vysloveně nádherné, to je střední pásmo a podání vokálů - hlas Vince Jonese v "This is the woman"

Na čem se poslouchalo

GoldenEar Triton One jsme poslouchali v ostravském studiu Špalíček, kde je krmil set Gato Audio CDD-1 a Gato Audio AMP-150. Signál mezi přístroji vedly kabely Cardas Parsec, k reprosoustavám pak MIT Matrix, napájení basových sekcí řešily kabely přímo od výrobce, zatímco přístroje napájel opět MIT Matrix přes filtr ProPower PT-15. Srovnávalo se s Bowers&Wilkins 802 D3 a 803 D3.

z "Moving through taboos" (2003 | Universal | VJ 356N) byl úžasně prokreslený, obklopený obrovskou porcí vzduchu a tak lehounce plynoucí, že působil zcela oproštěný od hmoty reprosoustav. Byl tak samozřejmý, že nebýt opět trochu měkčího, sladšího a uvolněnějšího vyznění, měli byste už "ten" pocit, tedy že je skutečně v prostoru, že to není reprodukce. 

Klepněte pro větší obrázek

Triton One také maličko zvětšují, čímž maličko evokují koncertní podání. Reprodukce je ovšem prvotřídně plastická, tak uvolněná, samozřejmá a příjemná, že se poslouchá naprosto jednoduše, že vůbec neřešíte co hraje a jak, protože se zejména střední pásmo poskládá s úchvatnou přirozeností a zábavností.

Hlas stál kousek před ostatními nástroji, byl skvěle vydělený, skvěle vykreslený a působil živě, jako že skutečně vychází z těla a ne z jakéhosi virtuálního bodu. GodenEar se nebojí velkého a barevného zvuku, tak trochu po americku - přes určitou efektnost ale ani na setinu sekundy neotravují a i přes lehounký odklon od pravověrné (a trochu suchopárné) preciznosti prostě baví.

Ona lehkost a nenásilnost se projevuje i v nejvyšších frekvencích. Činely a vibrafon v "Like Minds" ze stejnojmenné desky Garyho Burtona (2003 | Concord | SACD-1029-6) zní neostýchavě výrazně, s větším, ale ne neproporčním objemem, jsou výrazné, jsou znělé a jsou úžasně kovové. Ne tak super čisté a přesné jako u B&W či OceanWay, ne tak sladké a heboučké jako u Sonus faber, ale v jakémsi velmi atraktivním mixu těchto vlastností - jsou přesné, jsou super čisté, mají nádherně dlouhý dozvuk a dostatek detailů, abyste necítili jakýkoliv nedostatek.

Klepněte pro větší obrázek

Co je ale důležité, to je jejich příjemný charakter, který neotravuje ani při hodně vysokých hlasitostech - vibrafon zůstává nádherně kulatý, plný, hlaďounký a činely skvostně frázované, pevné a konkrétní. Je fakt, že oproti zmíněným konkurentům a třeba i 805 D3 maličko chybí ta úplná soustředěnost a pocit fyzického důrazu, kovovou jadrnost a jasnost však nepostrádají a zapadají perfektně ke zbytku frekvencí.

Ačkoliv jsou Triton One poměrně vysoké a hluboké, jsou stále dost úzké a vnitřní objem jejich ozvučnice může někoho naplnit obavami o dynamický potenciál, stejně jako průměry použitých měničů. Ale není tomu tak, Triton One umí být velmi, ale velmi živé, velké a až koncertní. Vivaldiho "La Stravaganza Concerto op. 4 no. 3" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) ukázala mohutný zvuk, který se doslova valil do místnosti, s naprostou pohodou bedny ustojí každý tah smyčců po strunách, zvuk vystřelí lehce a přitom uvolněně, je plný a má úchvatný drajv.

Klepněte pro větší obrázek

Ne, není to tak dokonale profesionálně kontrolované jako u jiných, je to trochu na pompézní efekt, ale výbušnost a důraz jsou zejména za dané peníze fascinující a právě tak nakažlivě snadno poslouchatelné, jak jen si můžete přát. Hudba dýchá, má grády a suverénnost rozjetého šestimetrového Cadillacu. Houpe se, je měkká a nadýchaná, přitom ale sytá, konkrétní a nádherně barevná. Navíc je taková od úrovně šepotu, který přehluší i hlasitější dýchání, až po úroveň, která prověřuje kvalitu zavěšení obrazů na stěnách. Triton One prostě hrají a hrají pořád a neztrácí švih a energii, ať už do nich pustíte cokoliv.

Rozlišení reprosoustav je v rámci jejich cenovky rozhodně nadprůměrné, ačkoliv to okatě nijak nedávají najevo - ve "What a wonderful world" ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) Katie Melua a Evy Cassidy bylo všechno naprosto samozřejmě rozdělené na jednotlivé nástrojové linky, jednotlivé detaily byly skvěle rozdělené do vrstev a celkové vyznění sází na maximální organičnost, propojenost a maximální dosažitelný protipól techničnosti, aniž by ale reprosoustavy obětovaly organizaci a čistotu. Když víte co hledáte, buďte si jisti, že konkrétní drobné detaily rozhodně zaslechnete, ať už je to zašumění papíru, dřevěné vrznutí támhle nebo lehký nádech onde.

Klepněte pro větší obrázek

Nenásilné poskládání a propojení celého dění vynahradí i to, že ty úplně nejnepatrnější detaily nezaslechnete tak snadno jako třeba přes B&W. Triton One jsou tak dobré a tak dobře kontrolují celou reprodukci, že je velmi jednoduché vnímat celý průběh tónu od svižného náběhu až po pozvolné, jasné doznění. Jen jemné zaoblení hran vám dá najevo, že Triton One hrají spíše muzikálně a barevně, než striktně technicky precizně.

Fantastický je pak prostor - ať už to konstruktéři udělali jak chtěli, Triton One stačí svým způsobme prostě podle vlastních potřeb "plácnout" někam do prostoru (když to tedy nebude zrovna do rohů, ale tak nějak standardně 1 metr od zdí a cca 2,5 metru od sebe) a vykouzlí vám obrovskou, super vzdušnou a efektně nadživotní hudební scénu. Dokonce tak působivě velkou a vzdušnou, že i orchestr České filharmonie v čele s Václavem Neumannem v Mahlerově "6. symfonii" (2006 | Octavia Records | OVCL-00259) vás zanechá s otevřenou pusou, protože je skoro "tam".

Hudba se odehrává zřetelně poměrně daleko za reprosoustavami, doslova ale přenáší do místnosti kvanta vzduchu a reprosoustavy se stávají jen vizuální součástí dění, zvuk přichází prostě z prostoru. Scéna má ale krom obdivuhodné šířky také naprosto jasnou hloubku a gargantuovské proporce, vyplňující celý poslechový prostor. A nelze ještě mnohokrát nezmínit vzdušnost, vzdušnost, vzdušnost a vzdušnost, která to celé podtrhuje.

Klepněte pro větší obrázek

Co je ale tím největším darem Triton One, to je jejich umění nenásilně, nenáročně a neúnavně bavit napříč hudebními žánry za libovolných podmínek. Hlasitost? Libovolná... Kvalita nahrávky? (Téměř) libovolná... Výkon zesilovače? Nedůležitý... Triton One jsou tak trochu po americku snadno stravitelné a snadno "použitelné". Třeba "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - feel the difference" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9) byla prostě skvělá, na lehký popík měla skvělý drajv, energii a emotivní, barevné podání, které bylo radost poslouchat. Triton One mají ten vzácný a cenný dar být úchvatně muzikální, poslouchají se úžasně snadno, s nadhledem a i trochu hrubší hrany kytarových tónů podá ta, že ničemu nevadí.

Verdikt

GoldenEar Triton One by se bez nadsázky daly označit za bombastický nákupní tip s několik "ale". První se týká jejich vzhledu - musíte prostě přijmout jejich atypickou estetiku, která je pro někoho velkou výhodou a pro jiného velkou nevýhodou.

Musíte také přijmout jejich celkově neaudiofilské zaměření (což ostatně souvisí právě i s jejich vzhledem) - přes všechnu svou velmi dobrou čistotu, přes dechberoucí dynamiku, velmi solidní rozlišení i fantastický prostor hrají "na pohodu", měkčeji, hebčeji a jemněji, hrají neúnavně a hrají pro zábavu, ne pro technicistní studiovou dokonalost. Pokud tak chcete něco, co bude hrát výtečně, zábavně a bude to naprosto univerzální, jsou Triton One mnohem dospělejší, komplexnější a lepší, než by jejich cenovka naznačovala.

Jsou zcela plnorozsahové a díky možnosti regulace basu si je přizpůsobíte i do poměrně malých prostor (byť tam je stále asi logičtější sáhnout po menších modelech). Jsou ale úžasné svou muzikálností, entuziasmem a živostí, stejně jako koncertními proporcemi vyzářeného zvuku. Dejte jim šanci, prostě a jednoduše to za to stojí.

Klady

+ přes ne úplně malé rozměry skvělá skladnost
+ necitlivé na umístění v prostoru
+ skvostné podání prostoru
+ dynamika a důraz
+ úžasně měkký, hladký, vzdušný projev, který nikdy neunaví
+ na danou třídu špičkové rozlišení středního pásma

Zápory

- za danou cenu vůbec nic

GoldenEar Triton One

Cena: 165 000 Kč

  • Měniče Three - 5˝ x 9˝ Long-Throw Quadratic Subwoofer Bass Drivers, coupled to, Four - 7˝ x 10˝ Quadratic Planar Infrasonic Radiators. Two - 5-1/4" High-Definition  Cast-Basket MVPP  Upper-Bass/Mid Drivers, One - HVFR™ High-Velocity  Folded Ribbon Tweeter 
  •  Aktivní servo bass
  • Impendance 8 ohm
  • Terminály Single
  • Citlivost  92,0 dB
  • Frekvenční rozsah 14 Hz - 35 000 Hz
  • Doporučený výkon zesilovače 20 - 650 W
  • Rozměry (š x v x h): 1372mm x 146mm (přední šírka) – 203mm (zadní šířka) x 420mm
  • Hmotnost 44 kg / kus
  • Zapůjčil: Studio Špalíček
  • Výrobce: GoldenEar

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Témata článku: Testy, Hi-Fi, Reproduktory, Test

Určitě si přečtěte

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

Vybrali jsme nejlepší produkty, které nabídnou kvalitní zvuk pro poslech hudby nebo vylepší zvuk při sledování filmů. Od mikrosystémů přes AV přijímače až po soundbar.

9 Jaromír Puk

15 tipů na nejlepší levná a kvalitní sluchátka pro mobily

15 tipů na nejlepší levná a kvalitní sluchátka pro mobily

Levná přenosná sluchátka s kabelem nabízejí za málo peněz hodně muziky. Vybrali jsme nejlepší modely v ceně od 200 Kč do 1100 Kč.

11 Jaromír Puk

Ad Astra: Brad Pitt ve sci-fi o cestě k vnějšímu okraji sluneční soustavy [recenze filmu]

Ad Astra: Brad Pitt ve sci-fi o cestě k vnějšímu okraji sluneční soustavy [recenze filmu]

Inteligentní sci-fi o vzdálenostech mezi planetami i lidmi, v níž režisér James Gray umně propojuje osobní, psychologickou linii vyprávění s tou žánrovou, epickou.

2 Marek Čech

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

Vybrali jsme 15 jedinečných filmů, které se věnují válkám ve 20. století. Vybrané snímky mají společné to, že válku neoslavují nebo nevzývají. Naopak kriticky a bolestně obnažují její zrůdnost a nesmyslnost. Jsou to válečné filmy, kterým můžete věřit.

27 Marek Čech, Vojtěch Malý

OnePlus: Nový 4K HDR QD televizor ukazuje, kam TV technika kráčí

OnePlus: Nový 4K HDR QD televizor ukazuje, kam TV technika kráčí

Značka OnePlus je známá především svými telefony s dobrým poměrem cena/výkon a nyní rozšířila svoji nabídku o nový televizor. Má to však několik háčků a dá se na tom dobře demonstrovat, kam se trh s televizory posunuje.

12 Jaromír Puk

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

40 Jaromír Puk

10 tipů na nejlepší přenosná Hi-Fi sluchátka. Od těch nejdostupnějších až po nejdražší

10 tipů na nejlepší přenosná Hi-Fi sluchátka. Od těch nejdostupnějších až po nejdražší

Kvalitní přenosná sluchátka vydrží déle než smartphone nebo jiný přehrávač. Vybrali jsme ty nejzajímavější od dostupnějších až po ty nejdražší.

6 Jaromír Puk