Affleck vytřel zrak všem posměváčkům a přesvědčil, že za kamerou mu to jde mnohem lépe než před ní.
Stýská se vám po napínavé kriminálce, v níž není do poslední chvíle nouze o překvapivé zvraty? Rodinný podnik bostonských rodáků, zaobírající se ožehavým tématem pohřešovaných dětí, plně uspokojí vaše očekávání.
Celovečerní režijní debut Bena Afflecka, který se spolu s kamarádem ze střední školy Aaronem Stockardem podílel i na scénáři, ukazuje, že z oscarového scenáristy (Dobrý Will Hunting) a bohužel právem podceňovaného herce (Armaggedon, Pearl Harbor) může být brilantní režisér.
Návrat ke kořenům
Affleck se vrací ke svým kořenům a osvědčuje důkladnou znalost města, ve kterém, podobně jako autor literární předlohy Dennis Lehane, vyrůstal. Oživuje ulice velkoměstského předměstí Dorchester, které nikdy nepatřilo k těm prominentním a přináší střídmý pohled na hierarchizované uspořádání dnešní Ameriky. Boston ukazuje jako prostředí velkých sociálních rozdílů, společnost rozdělenou podle původu, etnika a míry bohatství.
Chudinskou dělnickou čtvrť, plnou pasáků, prostitutek, narkomanů, drogových dealerů a pedofilů, má dokonale osahanou a dovede její tep přenést do strhujících obrazů. Kamera Johna Tolla (Legenda o vášni) nás s až dokumentární neučesaností provádí po zaplivaných barech, feťáckých brlozích a nehostinných bytech a nesentimentálně poukazuje na fakt, že za naleštěnou fasádou sousedské pospolitosti, kde se každý s každým tak trochu zná, se skrývají malá dramata a domácí pekla, jejichž rozpletení připomíná píchnutí do vosího hnízda. Nezaměstnanost a z ní plynoucí problémy s drogami, kriminalitou a násilím již pronikly do běžného života zdejších obyvatel, kteří si na tento patologický stav zvykli.
O to větší šok způsobí zpráva o zmizení čtyřleté holčičky Amandy, jež je dcerou feťačky, která více než zodpovědností vyniká náchylností k vymetání barů. Poté, co policie i po několikadenním pátrání není schopna objevit žádnou stopu, propukne hysterie, přiživovaná senzacechtivými médii. Teta holčičky se s žádostí o pomoc obrací na dvojici soukromých detektivů, kteří jsou shodou okolností i partnery v osobním životě. Jejich důvěrná znalost terénu, neoficiální kontakty na podsvětí a zákulisní hry pomůžou v pátrání ostříleným veteránům policejní práce (Morgan Freeman, Ed Harris) a způsobí, že v polovině snímku se zdá, že je případ vyřešen. Nebyla by to ale správná detektivka, kdyby bylo řešení tak jednoduché a tak se vyšetřování přesouvá do mnohem niternější roviny, která jeho protagonistům řekne hodně především o nich samotných.
Zachycení života ulic irského předměstí Bostonu s jejich obyvateli, kteří zde více přežívají než žijí, působí díky kameře a typově vhodně zvoleným nehercům, vybraným z řad Bostoňanů, velmi autenticky. Režisér neherce funkčně zkombinoval s hereckými hvězdami, jež podávají bez výjimky přesvědčivé herecké výkony.
Cassey Affleck dokazuje jako soukromé očko Patrick Kenzie, že není jen protekčním dítkem, jehož obsazení si vyžádal jeho bratr Ben, ale nadaným hercem. Kňouravým hlasem a nevinnou tváři nabourává stereotypy okázalého hrdinství a odzbrojuje svým civilním projevem. Jeho kolegyně Michelle Monaghanová bohužel doplácí na malý prostor, věnovaný její postavě Angie ve scénáři. Na Oscara nominovaná Amy Ryanová v roli zoufalé matky vzbuzuje stejně tak soucit, jako opovržení, když si začne v roli oběti libovat. V úlohách dvojice unavených a zcyničtělých policejních praktiků odvádějí svůj vysoký standart známá jména, z nichž nad mentorským Morganem Freemanem v roli policejního náčelníka ční razantní vyšetřovatel Ed Harris.
Podceňovaný herec za kamerou
Oproti žánrově i tematicky spřízněné Eastwodově Tajemné řece, jíž herecký a režisérský klasik upozornil na autora předlohy Lehanea, působí Affleckovo sociální krimidrama ještě vybroušenějším, celistvějším a emocionálně působivějším dojmem. Opět dochází k relativizaci dobra a zla a nastolení otázky, jestli můžeme brát zákon jako něco, co nám tyto dvě věci jasně definuje a zda zákon opravdu stojí nad svědomím?
Příběhy jsou si v mnohém podobné, od základní konstrukce přes nápadně podobné zvraty, nemilosrdné odhalování šokujících zjištění až po úlohu epilogu. Ten příběhu přináší nečekaný přesah v podobě morálního dilematu, na nějž si bude divák odpovídat ještě dlouho po odchodu z kina, kdy bude zvažovat, jak by v podobné situaci jednal a obstál on.
Ben Affleck se projevuje jako zdatný vypravěč a svou střídmou a jistou režií, která na sebe nestrhává pozornost, se velmi podobá již zmíněnému Clintu Eastwoodovi. Atmosféru stupňuje pomalu, umně buduje napětí a překvapuje nás stále novými zvraty, jež nás nutí průběžně přehodnocovat vyznění a motivovanost předchozích scén.
Výtky lze mít snad jen k expozici, kde scenárista představí až příliš postav, jejichž osudy nedovede adekvátně dovést k plnohodnotnému rozvinutí, a k až přílišnému nadužívání flashbacků v druhé půli vyprávění, jež vyprávění zbytečně zatěžují. Pochvalu si naopak zaslouží vedení herců a už ve scénáři dobře napsané postavy. Jejich jednání je v rámci rozehraných charakterů uvěřitelné a odůvodnitelné, čemuž napomáhají i dialogy, jež v mluvě věrně odráží prostředí, ve kterém se příběh odehrává.
Affleck vytřel zrak všem posměváčkům a přesvědčil, že za kamerou mu to jde mnohem lépe než před ní. Při jeho hledání kořenů násilí na předměstích amerických velkoměst ukazuje deziluzi plynoucí z faktu, že ne všechna morálně správná rozhodnutí musí být v danou chvíli ta nejlepší. Rozšířil tak řady herců, úspěšně přesedlávajících na jiný post ve výrobě filmu (Redford, Gibson, Clooney) a my můžeme být jen zvědavi, zda se mu precizní provedení jeho debutu podaří v dalších filmech zopakovat.
Gone Baby Gone
- Žánr: kriminální drama
- www.gonebabygone-themovie.com
- Původní název: Gone Baby Gone
- USA 2007
- Scénář: Ben Affleck, Aaron Stockard
- Režie: Ben Affleck
- Hrají: Casey Affleck, Michelle Monaghanová, Amy Ryanová, Morgan Freeman, Ed Harris
- Distribuce: Falcon
- Distribuční premiéra v ČR: 3. 4. 2008
AVmania.cz hodnotí |
film | | 8/10 |