Klasické gramodesky se již několik let těší stále většímu zájmu kupujících. Jak je vidět v grafu, zájem o vinyl jde ruku v ruce s růstem streamovacích služeb. A v roce 2021 už zisky z prodejů obstarožních LP desek překonaly „moderní“ CD.

Vývoj podílů zvukových médií na celkových příjmech hudebního průmyslu. Vinylové gramodesky jsou modrý sloupeček úplně nahoře. Zdroj: RIAA
Ovšem nic neroste do nebe a také gramodesky začínají narážet na strop. Jestliže v letech 2019/2020 byl meziroční nárůst prodejů 46,2 % a v roce 2020/2021 dokonce 51,4 %, mezi roky 2021 a 2022 prodeje narostly jen o 4,2 %.
I přes rekordní čísla navíc počet prodaných desek zdaleka nedosahuje k dobám, kdy se hudba podávala pouze na LP deskách, jak je vidět v tomto grafu s prodeji desek v USA.

Srovnání prodejů LP se zlatou érou před nástupem CD. Zdroj: Statista
Loni byla na deskách nejprodávanější Taylor Swift se svým albem Midnights. Prodalo se ho celkem 945 tisíc kusů. Za úspěchem se ale skrývá malý chyták. Swift totiž k tomuto LP nabízela čtyři různé obaly, ze kterých jste mohli poskládat hodiny na stěně. A tak si spousta fanoušků stejné album koupila hned čtyřikrát.
Kromě desek si z e-shopu Taylor Swift koupíte za 70 dolarů krabičku s hodinovou mechanikou a podpěrami pro jednotlivá alba
Pro zajímavost další čísla: Z průzkumů se zjistilo, že pouze polovina lidí, kteří gramodesky kupují, skutečně vlastní gramofon. Své desky si tak nikdy nepřehrají. Pořizují je tedy spíše jako sběratelskou záležitost, nebo aby se blýskli před známými, že mají doma elpíčka. Rovněž se zjistilo, že i ti, kteří doma gramofon mají, si gramodesky dost často vůbec nepouštějí.
V roce 2019 se dělal také průzkum, kolik je kupujícím gramodesek vlastně let. Zastoupeny jsou všechny věkové kategorie. Od puberťáků, přes mládež a střední věk, až po pamětníky dob, kdy LP zažívala největší slávu. Muži a ženy kupují gramodesky prakticky stejně, například v USA je poměr 48 % vs. 52 % ku prospěchu mužů.
Rozdělení lidí, kteří si kupující gramodesky, podle věku. Zdroj: speakergy.com
Proč se gramodesky vracejí? Na dalším listu rozebereme hlavní vlivy.
Pokračování 2 / 3
Proč se vlastně gramodesky vracejí
Lidé i v době streamované hudby chtějí mít něco fyzického v ruce. Velké obaly gramodesek vypadají dobře a přiznejme si, že v tom hraje roli také jejich retro styl. Neboť retro a spousta toho, co patří k minulosti, je stále více populární. Svůj podíl na propagaci vinylů mají i samotní hudebníci, neboť dost často si vydávají gramodesky sami a příjmy z nich jdou do jejich kapsy. Je to pro ně daleko větší jistota než příjmy ze streamovacích služeb.
Pokud jde o zvukovou kvalitu, mnoho posluchačů říká, že preferují hřejivý a autentičtější zvukový zážitek, který gramodesky poskytují v porovnání s digitální hudbou. Zde má ale velký vliv celý reprodukční řetězec, který člověk vlastní. A ruku na srdce, u „vyšší kvality a analogového zvuku“ půjde často spíše o zbožné přání než o realitu. Stále populárnější jsou totiž gramofony s Bluetooth, ke kterým je připojený bezdrátový reproduktor. Takže téma „kvalita“ nechme raději na jindy.

Oblíbené jsou gramofony Audio-Technica. Nejsou drahé a už poskytují dobrou kvalitu pro běžný poslech
V retro době se gramofony staly také módním doplňkem. Také gramodesky mají v interiérech své místo coby designový prvek; což potvrzuje výše uvedený průzkum, že velkou část zakoupených desek nikdo nikdy nepřehraje. Pro mnoho lidí mají gramodesky také sběratelskou hodnotu a často jsou zajímavým kouskem pro milovníky hudby a historie.
Hodně firem nabízí levné gramofony v retrostylu. Jako dekorace mohou mít smysl, ale jestli myslíte poslech desek alespoň trochu vážně, tak se jim vyhněte
A pak jsou tu rituály. Když si chcete pustit elpíčko, tak to nejde udělat prostřednictvím aplikace na mobilu. Je třeba vzít desku a položit ji na gramofon, pokud nemáte automatický, tak nastavit jehlu na začátek a spustit ji. Přeskakování skladeb také není tak jednoduché, jako u CD či na Spotify. Musíte zvednout zadnici a udělat to ručně. A také fyzický a rozměrný obal alba, který si můžete u poslechu prohlížet, je něco, co potěší.
Proč se gramodeskám vyhnout? A proč si naopak gramofon pořídit?
Pokračování 3 / 3
Proč se gramofonovým deskám vyhnout
Jestli chcete kvalitní aparaturu na poslech gramodesek, tak rozhodně nebude stát pár tisíc korun. Je třeba si uvědomit, že gramofony mohou být poměrně drahé a vyžadují větší péči a údržbu než digitální hudební zařízení. A to si k tomu připočtěte kvalitní zesilovač a reprobedny. Gramodesky mohou hrát opravdu dobře, ale nebude to levné.

Špičkové gramofony rozhodně nejsou levné. Například tento Pro-Ject Signature 12 stojí téměř 250 tisíc korun
Levné navíc nejsou ani samotné gramodesky. A co víc, tak na nich rozhodně nevychází všechno. Nejprodávanější je jednoznačně rocková hudba, u ní je výběr největší. Nicméně spoustu moderních alb nikdo na gramodeskách nevydá, a tak může být omezený výběr pro ty, kteří hledají novou hudbu a chtějí si vybodovat vlastní sbírku desek. Časy, kdy všechna hudba vycházela na deskách, už dávno minuly a nikdy se nevrátí.
A proč si gramofon pořídit?
Celkově lze říci, že gramofony mají pro mnoho lidí přitažlivost a styl, který jim v digitální době chybí. Pokud vás zajímají sběratelské předměty nebo máte zájem o autentičtější zvukový zážitek, může být gramofon skvělou volbou. Nicméně jde-li vám o pohodlnější a levnější možnost poslechu hudby, digitální formáty pro vás budou rozhodně vhodnější.
Nejoblíbenější gramofony
Další oblíbené gramofony. Nastavili jsme zde minimální cenovou hranici pět tisíc korun, abychom vyloučili základní modely. Toto jsou už gramofony, na kterých si hudbu můžete užít.
Pro spoustu lidí ale slouží gramofony a vinyly jako umělecká díla. Dává to hmatatelné spojení s hudbou, kterou máte rádi. Zejména ve srovnání s hudbou, která je neviditelná, uložená někde na internetu.
V uspěchané době je zkrátka prospěšné věnovat něčemu víc času a soustředit se na jednu věc. Pro mnohé je to dokonce terapeutické. Poslech gramodesky je dobrým důvodem, abyste si sedli, a třeba u dobré lahvinky vína si poslechli oblíbenou desku. Nebo pozvali přátele na společný poslech nového alba. Kdy jste tohle udělali naposled se Spotify?
Zdroje: RIAA, Billboard, Statista, Speakergy
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně