Arvo
2. dubna • 22:48

Studií, které produkují kvalitní zvuk je jen pár. Nemyslím ta záměrná technická muzea. Jen rozvody stíněných vodičů po studiu dosahují desítky metrů. Pak propojovací pole, převodníky, které jim někdo doporučil, nebo co dodává Avid k ProTools. Poslouchají to na obrovských aktivních reprosoustavách, bohužel dávné konstrukce. V horším případě na něčem od Bowerse s Wilkonsonem. Nahrávací postupy s lesem mikrofonů se od 60. let dodnes opakují. Málokdo ze zvukařů opravdu slyší a tak stále jen opakuje, co se naučil od druhých.

DJZD
31. března 2023 • 15:54

1. Takže DJové, co hrajou z desek jsou kreténi resp. jemně řečeno nostalgici
2. Takže jeden můj známej, co si pořídil DJský gramec s dražší přenoskou a super zesíkem, je taky kretén, co dělá všechno špatně a lže si do kapsy, jak ten zvuk skvělej.
3. Takže když jsme si s kapelou nahráli desku a vydali ji na vinylu i v FLAC, tak určitě jsme kreténi, protože jsme měli zůstat je u FLAC
4. Takže ten náš zvukař, co má v Loděnici známý, připravil nám dvě různý verze na výlisek, aby zajistil co nejkvalitnější výlis, je kretén, nostalgik a okradl nás.
Tak vám teda, vážení chytroprdové, velice děkuji.

LudekB
31. března 2023 • 19:43

1) Ano DJové, co hrajé z gramofonu jsou opravdu nostalgici, případně chtějí scratchovat s naprosto nulovou latencí. A je to dnes stále frajeřina, hrát v klubu z desek, tváří se to profi. Minimálně si tu desku musel DJ někde koupit, doma si ji nelisoval. :-)2) že si známej pořídil DJský gramec na doma je jenom zase k tomu, aby se mohl mohl s něčím u piva chlubit, k čemu mu asi je ten pitch fader pro změnu rychlosti +- 15 procent a přímý náhon motoru na talíř, když doma nechce mixovat ani scratchovat :-)3) že jste vydali deskuku na vinylu, to je hezký retro dárek, to může sice někoho potěšit, ale pustí si to pak doma pětkrát, začne mu v tom praskat a ubývat výšek , jak se bude deska postupně opotřebovávat a stáhne si to radši v mp3 někde z internetu. Vinyl si z tefonu do sluchátek nepustí...4 )zvukař v loděnici udělá samozřejmě cokoliv, aby zaujal zákazníka, je to přece jeho byznys 8-)

juraj08
1. dubna 2023 • 8:21

To ja zase stále špekulujem, či ten gramec predsa len nekúpim + predzosík...
Ak môžem, tak teraz trochu"Mimo mísu" :)
Akože pokrok je skvelá vec, som za...ale...včera som si pozrel dokument o "Desiatich koncoch sveta", konkrétne ma zaujala slnečná búrka kde skratovali všetky el. rozvody a podobne - zem bez elektriny...a čo zrazu nabehlo??? Ľudia čakajúci v radoch na naftu a benzín :)
Preto myslím, že ak niekto používa gramec, hoci ja radšej CD a trošku Tidal, tak sú to absolútne normálni ľudia so zdravým rozumom, holt to je krása na živote - rôznorodosť!!
Pekný deň prajem.

LudekB
31. března 2023 • 13:28

Gramodesky jsou dnes těžké retro a k jejich používání se vracejí dnes pouze snobi, aby byli zajímaví. :-D A to píšu z pohledu majitele mnoha set LP, co se mi doma za léta dávno minulá nahromadily. Mluvit o gramodeskách že mají lepší zvuk, protože jsou analogové, je už úplně mimo mísu. Všechny nahrávky se už dávno (40 let?) pořizují i mixují digitálně, takže převod na analog by měl být až těsně před zesilovačem kvalitním D-A převodníkem a ne rýt nějakou drážku do plastové placky a na základě pohybu jehly v ní se pokoušet ten zvuk nějak mechanicky zrekonstruovat, i se všemi nutnými zkresleními, co toto řešení přináší. :-) To je technologie stará snad sto let a tam i patří. 8-)

Anonymizovaný
31. března 2023 • 13:46

Nesmysly. K používání LP se vracejí či u něj zůstávají hlavně ti kdo vědí jak na to a že jim ty desky dokážou přinášet špičkovej poslech hudby. Ovšem jak říkám, musí se vědět jak na to a musí se do toho něco investovat, to není pro toho kdo tomu není ochotnej věnovat čas a bohužel i nějaký ty peníze. A to říkám, jako někdo kdo LP nikdy nepřestal kupovat a má jich několik tisíc a dobře zná všechny jejich negativa a nevýhody i pozitiva a výhody.

LudekB
31. března 2023 • 14:39

"špičkovej poslech hudby"? Možná v 70tých nebo 80tých letech, kdy nic lepšího pro pouštění doma neexistovalo a tak se to dalo právem považovat tehdy za špičkové Hifi. Gramodeska má snad všechny neduhy, které ruší a u CD nejsou. Ať už vezmu harmonické, nebo frekvenční zkreslení, fázový posun, přeslechy mezi kanály, kolísání rychlosti, náchylnost ke zpětné vazbě, šum a praskání, mizerný dynamický i frekvenční rozsah (při porovnání s CD) a spoustu dalších, na které si teď momenrálně nevzpomenu. Takže jako retro OK, pouštění desky je krásný rituál, ale obhajovat to kvalitou zvuku? nikdy! :-)

Anonymizovaný
31. března 2023 • 16:26

Ne. Dnes. A ano obhajovat zvukovou kvalitu LP - kdykoli. Fakta jsou fakta, jde o výslednej zvuk.
LP je i přes všechny ty nevýhody, který jsi tu vypsal a který všechny už celá desetiletí známe, v mnoha případech stále nejmenší zlo, bohužel. A je to díky Loudness War. Dával jsem to tu před chvílí, - jeden starej známej příklad za všechny:
CD:
https://dr.loudness-war.info/album/view/158843...
"Hi-Res":
https://dr.loudness-war.info/album/view/175833...
LP:
https://dr.loudness-war.info/album/view/150161...
Gramofon je i dnes stáe špičkové hifi, jen to není levný a není to jednoduchý, koupit si gramofon za 30 000,- a myslet si, že tím jsem to vyřešil a bude mit to hrát špičkově je lichá představa. Je potřeba kvalitní přenoska, kvalití phono předzes, kvalitní gromofon, pračka na LP a to všechno je jen základ do začátku a i tak jsme s dnešníma cenama minimálně (opakuju minimálně) na nějakých 50 000,- až 70 000,- a to teprve začínáme nakukovat do hifi světa. Není to levný a to je mnohdy právě ten důvod proč LP dneska spousta lidí odsuzuje.

DJZD
31. března 2023 • 17:18

Proč mu to píšete? Vždyť má rád sterilizovanej nakomprimovanej zvuk CD :-D

LudekB
31. března 2023 • 19:24

Pokud někdo zmrší zvuk na CD kvůli tzv. Loudness War, je to jenom jeho problém. Na CD se dá samozřejmě nahrát i originální nepřekompresovaný zvuk v původní studiové kvalitě, se kterým se žádný vinyl nemůže měřit. Např dynamický rozsah u CD je 96 dB, zatímco gramofon dosahuje nějakých 40 až 50 dB, to je slabota, frekvenční rozsah sahá u CD až k 24 kHz, zatímco gramofon stěží uhraje nějakých 15 kHz, k tomu ten šum a praskání, zkreslení, přeslechy, rozhoukání při zpětné vazbě a hlasitém poslechu, opotřebování s každým dalším poslechem.... Ach jo, toto retro snobům nikdy nevysvětím, hlavně že mají doma pračku na vinyly a můžou ji návštěvám pyšně ukazovat. :-D 8-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
martas38
1. dubna 2023 • 2:34

Jenže ten zvuk dnes mrší nízkým DR prakticky všichni až na pár výjimek a to opravdu doslova pár. A nové remastery kdysi skvěle nahraných věcí vychází stejně vykastrovaně a je těch remasterů krom CD plný Tidal, Qobuz a spol. A rozdíl mezi totožnou skladbou s DR10 a DR4 je 100x markantnější, než rozdíl mezi flacem 16/44,1 a mp3 320.

tubik
1. dubna 2023 • 9:23

Pokud se mrsi zvuk na CD, tak na to ve vetsine pripadu dopada i vinyl, to jenom jeho uzivatele maji iluzi, ze vinylu se ten problem zazracne vyhyba, a vsichni vydavatele si schvalne pridavaji praci, aby CD zmrsili, ale vinyl ne. Argumenty s DR cislem jsou irelevantni, protoze se to cislo proste nemuze porovnavat napric medii, a navic se ta hodnota se da velice jednoduse umele navysit.

martas38
2. dubna 2023 • 0:18

U vinylu se vesměs dělá mastering úplně jinak, vzhledem k specifickým vlastnostem a omezením černé desky. A pokud se podíváš na databázi dr.loudness-war.info, tak vidíš, že totožné album na vinylu je na tom obvykle podstatně lépe, než CD. A u toho CD, vydaného např. počátkem 90. let vidíš, jak s novými remastery v čase klesá DR. Prostě dnes se zvukově kvalitně vydává velice málo hudby. Jazz, vážná hudba a remastery Pink Floyd, Dire Straits a podobně. Třeba u takových Iron Maiden album Fear of the Dark vidíš, že v roce 1992 to mělo na CD DR15 a poslední remaster z roku 2019 má DR6, což vyloženě rve uši. Bohužel na streamovacích službách je remaster z roku 2015, rovněž s DR6. Když jsem to poprvé pustil z Tidalu, myslel jsem, že mám problém v poslechovém řetězci. Na srovnání mám první origoš CD z roku 92 a flac ripnutý z něj. Tam to hraje normálně, resp. je to poměrně špičkově nahrané album. https://dr.loudness-war.info/album/list/1/year/asc...

tubik
2. dubna 2023 • 14:05

Ale stejne tak vidim, ze se za ty roky zhorsil i ten Vinyl, a o to tu jde. A co se tyce odlisnosti CD a Vinylu ze stejnyho roku - to vubec nic nenaznacuje, protoze i droba zmena (dana odlisnosti formatu nebo prevodem vinylu na digital pro zmereni DR) muze tu hodnotu DR navysit. Nahore jsem ukazoval priklad, jak staci orezat nejnizsi frekvence (coz se tusim i bezne dela pri priprave masteru pro Vinyl, ale mozna kecam) a DR hnedka vyleti.

tubik
31. března 2023 • 19:42

Ten tvuj priklad je k nicemu, protoze to DR cislo samo o sobe neznamena vubec nic a nemuzes podle nej porovnavat dynamickej rozsah CD a Vinylu. Ale vsak si to sam zkus - vezmi si jednu skladbu z toho alba Daft Punk, normalizuj ji treba na -14 LUFS, aplikuj High-Pass filter (treba 50 Hz) a zkus zmerit, jaky DR ma vysledna nahravka (napoveda: u me se DR zvysilo z 8 na 12). Takze nakonec je velka sance, ze vsechna 3 media pouzivaji stejnej master.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
Petr Sokol
10. prosince 2023 • 0:39

Špatně. Když chceme z nějakýho měření vyvozovat nějaký závěry, tak musíme v první řadě určit nějakou korektní metodiku měření a pak měřit vždy stejně. Argumentovat tím, že když budu měřit dvakrát jednou změním nějaký parametry a budu měřit jinak a naměřím tak pokaždý něco jinýho a tudíž je měření neprůkazný, je doslova a do písmene čirá hovadina a jen jsi tím prokázal, že o vůbec nechápeš co to znamená cokoli měřit a o problematice DR víš doslova úplný kulový a vůbec jsi nepochopil o co jde.

Emil Pastelka
31. března 2023 • 14:48

Pokud znáte všechny jejich negativa, pak Vám musí být jasné, že LP jsou velmi nedokonalé medium. Ve srovnání s CD (a to také není etalon) mají velmi mizernou separaci kanálů a ořez v okrajích spektra. Dnes LP opravdu nejsou o nějaké kvalitě, ale spíše jen o rituálu a jakémusi nostalgickému "návratu ke kořenům". A protože skalní zastánci LP své argumenty zakládají na víře, nikoli znalosti technologie, bude diskuze na toto téma vždy v neprospěch logických argumentů.
Jedna ze základních marketingových pouček zní - neprodává se zboží, ale příběh. To je také důvod, proč z manuálů a dokumentace vymizely přesné technické parametry a nahradily je formulace typu "rychlejší a dynamičtější", kterým nezbývá než u/věřit.

Anonymizovaný
31. března 2023 • 16:33

Žádný pokud, znám, mám jich už cca nějakých 3500 a jejich poslechem jsem za celej život až do dneška strávil nespočet hodin. Ano, LP nejsou dokonalé, nicméně opakuju, zejména v dnešní době jsou LP díky Loudness War nejmenší zlo, ať se to někomu líbí nebo ne.
Srovnání s CD nehraje roli, o to vůbec nejde, jde o to, že oboje nám dokáže přinášet špičkovej poslech hudby, jen každý jinak, každý je to jiný.
A znovu právě dnes jsou LP o kvalitě, stará vydání LP kvalitní jsou, tehdy Loudness War nezuřila a dnes jsou v mnoha případech právě díky Loudness War nejmenší zlo (ano, opakuju to pořád dokola Já vím, ale tak to prostě je).
U mě neprodává příběh, nezajímá mě víra, jsem zásadně ateista, věřím jen tomu co mám vyzkoušeno, co si můžu osthat, co můžu slyšet, věřím ve zkušenosti a znalosti. A u LP jediný podstatný co mě zajímá je to jestli mi přinesou kvalitní poslech o nic víc mi nejde. A dnes mi kvalitní poslech přináší i LP, i přes všechny ty jejich nevýhody a negativa.

Michal Kohlík (Potkan007)
31. března 2023 • 17:06

Tohle je ale příšerně neobjektivní pohled. Celý problém loudness war je v tom, co se na ten nosič dostalo, ne o nosiči samotném. Hypoteticky můžu mít zkaženou nahrávku na LP a perfektní před týdnem ve studiu nahraný FLAC.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
DJZD
31. března 2023 • 17:20

Ale proč teda vůbec LP existujou?

LudekB
31. března 2023 • 20:52

Protože pamětníci mají doma stovky LP, je jim líto je vyhodit, váží se k nim hezké vzpomínky a líbí se jim ten rituál pouštění gramofonu, kdy se můžou vrátit do dětství/mládí. A mladí hipsteři si desky dnes kupují, protoře jim to připadá cool. 8-)

martas38
1. dubna 2023 • 2:37

A to se ti pamětníci probrali až po letech? S příchodem CD prodej vinylů takřka skončil. A najednou začala renesance LP. Spousta lidí kupuje černé desky proto, že totožné album tam má podstatně lepší DR, než na CD. SACD má málo kdo, je to poměrně nákladná záležitost.

LudekB
1. dubna 2023 • 16:19

A zase dokola ty stejné nesmysly, proč se pamětníci probrali až po letech a znovu kupují vinyly? Prostě si chtějí připomenout ten rituál při pouštění LP, naučeným pohybem vyndat LP z obalu kdy se dotýká prsty pouze okrajů desky a středu, položit na talíř, spustit talíř, utěrkou rutinně otřít prach z desky, nastavit raménko s jehlou na požadované místo na desce, páčkou spustit rámenko dolů, které pomalu sjede do drážky, pšššš lup prsk prsk a už to hraje, no není to nádhera? Já si také čas od času desku ze svého letitého archívu doma pustím, je to skvělé retro. 8-) Na kecy o lepším dynamickém rozsahu u LP proti CD, 100 dB u CD a možná 50 u desky, není pomalu co napsat a neťukat si při tom na čelo, už se to tu probíralo a těm pomalejším vysvětlovalo desetkrát . :-D

martas38
2. dubna 2023 • 0:24

Tím DR nemyslím technické možnosti CD a LP, ale DR zaznamenaného obsahu.

LudekB
2. dubna 2023 • 3:14

No ale právě o DR zaznamenaného obsahu tady jde, symfonický orchestr hraje s dynamikou až 120 dB, což se na vinyl s mizernými 40 až 50 dB dB uložit rozhodně nedá. Znovu opakuji, že před padesáti lety byly LP jako záznamové médium pro domácí poslech hifi špička, dnes už je to médium vhodné do muzea a pro retro fandy, či snoby, kteří tomu vůbec nerozumí, ale o to víc vinyl obhajují. :-)

Petr Sokol
6. ledna • 11:40

Bravo, touhle větou (čti blábolem), cituju:
"symfonický orchestr hraje s dynamikou až 120 dB, což se na vinyl s mizernými 40 až 50 dB dB uložit rozhodně nedá."
Konec citace.
jsi prokázal jen jedno - že nemáš nejmenší tušení o čem to plácáš.

jirik66
3. dubna 2023 • 7:26

Já třeba mám doma stovky CD a vinylů jen pár ;-)

LudekB
3. dubna 2023 • 19:06

Záleží na období, kdy se ta sbírka budovala, V osmdesátých letech ještě CD nebyly a tak se musely kupovat vinyly, kdo chtěl poslouchat doma alespoň trochu kvalitní nahrávky. Jenom těch vinylů, co se navozilo z dovolených v Jugoslávii, třeba slavné modré dvojalbum Iron Maiden, Nebo ACDC Higway to Hell, to se u nás koupit nedalo. Se začátkem devadesátých let jsem přešel samozřejmě také na CD a mám jich doma doslova plnou skříň. Uf, to bylo peněz... :-)

Petr Sokol
6. ledna • 11:50

Ne, záleží na tom jsetli chceš hudbu poslouchat kvalitně nebo ne, moje sbírka se neustále buduje a rozrůstá už po desetiletí a stále kupuju (a nikdy jsem je kupovat nepřestal) i LP. V 80. letech už CD byly. Jugoslávský LP jsou ve většině případů dost mizerný kvality. Koupit se u nás i tehdy daly i normální kvalitní (ne Jugoslávksý šmuky) LP v podstatě s jakoukoli hudbou. A kdo chtěl poslouchat doma alespoň trochu kvalitní nahrávky ale začátkem 90. let přešel na CD a LP se zbavil, tak vzápětí hořce litoval, když se jen o pár let později rozjela Loudness War.
Když máš o věcech takhle zkreslený představy a nulový znalosti, tak nediskutuj.

Petr Sokol
14. února • 21:08

Ne, přesně naopak, tohle je naprosto objektivní pohled. Ano, celej problém Loudness War je o nahrávkách, ne o nosičích, o tom je celou dobu řeč, doporučuju naučit se nejdřív chápat psanej text, než začneš hodnotit co je a co není objektivní.
A ne že hypoteticky můžu mít zkaženou nahrávku na LP a perfektní ve FLAC, to nejsou žádný hypotézy, ale fakta. Ale problém je v tom, že stejně tak je faktem to, že v ohromným množství případů je to dnes v mainstreamových žánrech opačně a právě na LP je zvuk většinou lepší.

DJZD
31. března 2023 • 17:14

Zdraví Vás snob a nastalgik

trader-krakra
3. května 2023 • 19:07

Přesto tam nějaká kvalita byla.
Ale jasně, kdyby byly gramodesky kvalitnější než digitál tak by to nebylo retro, což dneska je.

Stannley
31. března 2023 • 10:52

Lituji, že se nerozšířila více SACD. Mám jich jen pár a kupoval bych více, kdyby byla větší nabídka titulů a také, bohužel, kvůli ceně: 700 Kč za disk je dost, některé tituly i dražší. Ale zvuk je v porovnání s CD opravdu znatelně lepší. Z dostupných fyzických nosičů určitě nejlepší kvalita.

Anonymizovaný
31. března 2023 • 13:51

SACD jsou většinou dražší než 700,-, běžná cena SACD na těch 700,- většinou teprve začíná a běžně se SACD kupujou tak za 1000,- až 1500,- (a klidně ještě víc).
Ale meti CD a SACD není nijak velkej zvukovej rozdíl. Rozdíl mezi mezi CD a SACD dělá hlavně to, že se jedná o rzdílnej mastering/remastering. Skutečnej rozdíl mezi CD a SACD způsobenej jen těmi rozdílnými technologiemi a nosiči spousta lidí vůbec neslyší. Ostatně stačí si vzít hybridní SACD a přepínat vrstvy mezi CD a SACD, většina lidí to od sebe jen a pouze poslechem nerozliší..

jehoVista
31. března 2023 • 9:12

Hlavni duvod jejich navratu je ten, ze se nedaji snadno kopirovat. Od toho se odviji vse ostatni.

Mi.Chal
31. března 2023 • 9:29

To ale vysvětluje úspěch u vydavatelů, ne u posluchačů...

jehoVista
31. března 2023 • 9:35

Ale vysvetluje. Na LP se casto dava exkluzivni obsah(treba lepe zmasterovana nahravka, nezprasena zvukovou kompresi) a audiofilovi pak nezbyva nic jineho, nez si koupit LP.

entlaabstudio
31. března 2023 • 10:52

Má sice super master, což má i svůj prakticky důvod (vysvětlím dál), ale posluchač se bohužel musí vyrovnat s těmito nevýhodami:1.) Posunutá fáze, vytvářející pseudo stereo efekt. Právě tato vlastnost bývá původcem nadšení lidí, kteří mají pocit, že nahrávka z desky zní "jakoby prostorověji". Jedná se však o vlastnost desky, vytvářející chybu ve zvuku.
2.) Ekvalizace podle konkrétního standardu, takže na konkrétní desku je potřeba konkrétní gramofon, kompenzující ekvalizace podle stejného standardu. Rozhodně nepočítejte s tím, že vám budou dobře hrát americké desky na japonských gramofonech. Záleží nejen na místě, ale i období vydání desky a gramofonu.
3.) Master ze studia není finální. Ohledně zvuku je třeba důvěřovat třetí straně, modifikující master pro vyřezání do desky. A věřte, že se nejedná o proces, šetrný je zvuku.
4.) Hluboké tóny jsou vždy mono, takže zapomeňte například na ambientní hudbu atd. Většinou tohle zrovna nevadí.
5.) Každým přehráním desky jí ničíme.
6.) Kvalitu zvuku nelze škálovat.Deska má i výhody:1.) Protože na ní technický nelze uložit silný master, obvykle mají master méně pokazený kompresorem.
2.) Jedná se o primitivní technologií. K přehrání desky není potřeba sofistikovaná mikroelektronika.
3.) Je velká a krásná.Lidé, kteří kupují desky, nepotřebuji gramofon. Deska je především sběratelský artikl, ale daleko lepšího zvuku a životnosti dosáhnete s digitálním záznamem. Pro audiofily, kteří opravdu něco slyší, je deska nepoužitelná. CD navíc geniálně kombinuje vlastnosti digitální i analogové koncepce. U takto zaznamenaného zvuku lze navíc aplikovat škálování kvality díky interpolaci. Kvalitu tedy vytváříme při poslechu. V dnešní době je digitální poslech mnohonásobně kvalitnější, než deska, když nepočítám kvalitativní defekty zvuku na desce, vyjmenované výše, ale pouze surovou kvalitu co do maximální frekvence a dynamické hloubky. Desky byly skvělé v sedmdesátých letech, ale věřte, že dnes už jsme opravdu dál. Není třeba si lhát do kapsy. 😉

jehoVista
31. března 2023 • 13:26

Ja si nelzu do kapsy. Po technicke strance je samozrejme i pitome CD-audio ve vsech smerech lepsi, nez LP. Clanek je ale o tom, proc se "Gramodesky vraceji" a chybi tam podle me ten zasadni duvod, ze ktereho vyplyva vse ostatni. Z pohledu vydavatele je medium co nejde snadno zkopirovat zlaty dul. Zakaznik ma pocit, ze za sve penize dostava neco extra a vydavatele to podporuji vydavanim ruznych remasteru, limitovanych edic apod. Zblbli lide pak kupuji kus plastu klidne i jako investici. CD zabilo kopirovani a streamovaci sluzby, to u LP nehrozi.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
jirik66
31. března 2023 • 14:32

Kopírování cédéček je největší nesmysl jaký lidi mohou dělat. Mám doma poměrně velkou sbírku originálních lisovaných audio CD, nejstarší kousky byly kupovány v devadesátých letech, a všechny, zdůrazňuji všechny, jdou přehrát. Měl jsem samozřejmě i pálené CD, ale když již z nich půlka nešla přehrát přestalo mně bavit čekat jak dlouho vydrží ten zbytek. Dnes mám již pouze originální CD ;-)

jehoVista
31. března 2023 • 15:29

Ani ten original nevydrzi vecne. Jestli to fakt chces uchovat, tak jedine grabnout a skladovat na zalohovanem ulozisti.

Anonymizovaný
31. března 2023 • 13:39

ad nevýhoda 1) posun fáze je, ano, ale je tak maleja nepodstatnej, že při poslechu tak jako tak nehraje roli.
ad nevýhoda 2) To je naprostej nesmysl a čirej blud, nic víc.
ad nevýhody 1), 2), 3), 4), 5) a 6) a výhody 1), 2) a 3) zkrátka komplet - z pohledu kvalitního poslechu hudby a z pohledu hifistů je podstatný jen jedno, jde o to, že LP jsou jedním z nosičů, který nám dokážou přinášet kvalitní zvuk a kvalitní poslech hudby. A ano, není potřeba si lhát do kapsy, LP mají svoje nevýhody a negativa, ty jsou známí už celý dlouhý desítky let ale stejně tak dlouhý desítky let víme jaká je díky Ludness War v hudbě situace, a tak taky právě víme, že v dnešní době je LP pořád ve spoustě případů menší zlo oproti těm digitálním zpraseninám co vychází současně s těmi LP. Na LP je zvuk dneska právě mnohdy (zdůrazňuju mnohdy, netvrdím že vždy) citelně lepší než na CD i než v Hi-Res a to jen díky Loudness War.
A obecně když se ví jak na to a dá se tomu to co je potřeba atd. tak nám LP dokážou stálě přinést skutečně špičkovej poslech hudby.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
Emil Pastelka
31. března 2023 • 15:20

Reagujete na velmi dobře sepsaný (a ověřitelný) seznam vlastností LP slovy "nesmysl a nepodstatné". Nicméně všechny body jsou pravda. Bod 2 je trochu na hraně, protože bere v potaz velký časový úsek, který běžný posluchač svou kolekcí neobsáhne. Nicméně vlastnosti vinylu vyrobeného v USA a v Japonsku (v době, kdy byly LP relevantní) jsou prostě jiné jak s ohledem na nečistoty, tak i hustotu a tvrdost.
Po zvukové stránce jsou zcela kritické body 1 a 3. S tím nelze nic dělat a ani to nijak obejít. Jsou to prostě omezení daná základem technologie. Respektive, popustím-li fantazii, pokud by se deska četla bezkontaktně, například optickou cestou, bylo by možno na vinyl uložit mnohem větší rozsah informací. Ovšem to už je mimo téma.
Loudness War je zajímavý pohled na věc. Osobně si myslím, že již není aktuální, protože CD mizí a v online službách nejčastěji používají studiové nahrávky, ne mix pro CD.
A v reakci na Váš poslední odstavec - pokud do techniky i nosiče nasypete dostatečný obnos, můžete se dostat do stavu, kdy LP bude hrát téměř tak dobře, jako ostatní nadřazené nosiče.

Anonymizovaný
31. března 2023 • 16:17

První bod je při poslechu LP nepodstatnej, proto jsem tak reagoval. Druhej bod je nesmysl, proto jsem tak reagoval, o ostatních bodech jsem neřekl že jsou to nesmysly, ale nepodstatný jsou. Podstatný není množství negativ a nedosatků ani to jaký ty nedostatky a negativa jsou, podsatný je výsledek, nebooli výslednej zvuk. A u LP platí, že když se tomu dá co je potřeba tak LP dokážou hrát špičkově (všimni si, že neříkám jak LP hrajou ve srovnání s CD a dalšíma nosičema) a dokážou nám tudíž přinášet špičkovej poslech hudby. A to zvlášť v dnešní době, kdy i přes všechna ta negativa těch LP je to velmi často nejmenší zlo, protože v digitálu je to prostě neposlouhcatelný, nebo přinejmenším mnohem horší než na těch LP. Proto ve výsledku po zvukovej stránce není ani jeden z těch bodů vůbec podstatnej.A to s tou Loudness War není zajímavej pohled na věc, to je bohužel bolestná realita dnešní doby a bohužel je právě velmi aktukální. Já bych taky byl rád kdybych už mohl LP používat jen jako takovu retro vzpomínku a pro kvalitní poslech mít CD, SACD, Hi-Res atd., ale to bohužel zejména právě v dnešní době nelze pokud si chceme užívat kvalitní poslech hudby. Omezit se jen na digitální vydání alb by ve spoustě případů znamenalo připravit se o kvalití poslech mnoha alb. Jeden starej známej příklad za všechny:
CD:
https://dr.loudness-war.info/album/view/158843...
"Hi-Res":
https://dr.loudness-war.info/album/view/175833...
LP:
https://dr.loudness-war.info/album/view/150161... A CD nemizí, na trhu jsou jich stále miliony a miliony a miliony kusů, stejně jako LP desek. Nemáme jen to nový v obchodech. Nedívej se na to krátkozrace, podívej se na to se širším rozhledem, nedívej se jen dopředu, musíš se na to dívat jako na celek, nejen na to co teprve vyjde nebo co dnes vychází, ale i na to co vyšlo v minulosti, i to přece posloucháme.
A v online službách se nepoužívají studiový mastery (jestli myslíš to s tím slavným master quality authenticated, tak to je jen marketingovej blud a podvod, lež nic víc, to víme už léta), ale většinou úplně ty samý mixi jako pro CD, není důvod dlět to jinak. Ale i kdyby se byla pravda co říkáš, tak stále platí to nejdůležitější a to sice to, že dnes v digitálu v naprostej většině případů vycházejí stále jen Loudness Warový zmrveniny a ty už žádný rozlišení nezachrání, takže na rozlišení nezáleží, jestli je to "jen" víc než dostačující "CD rozlišení" nebo "Hi-Res" to nehraje roli, to je jen rozlišení, jen počet vzorků za vteřinu, nic víc.A ano, když víš co a jak investuješ dostatečnou částu (to znamená řádově desetitisíce až vyšší desetitisíce), tak nám gramofon a LP dokážou přinést špičkovej poslech hudby. Na srovnání s ostatními (v žádným případě nelze říct nadřazenými) nosiči nesejde, každej nosič je jinej, každej má svoje výhody a každej má svoje nevýhody (ano, LP má těch nevýhod hromadu, ale výhody který s sebou nese, a o kterých mluvím, je převáží) a na každým nacházíme jak spousty špičkových nahrávek, tak spousty zmrvených. A proto LP potřebujeme, protože zvukově kvalitní a špičkový vydání alb vycházejí jednou na CD, jednou na LP, jednou na SACD příště zas v Hi-Res atd., proto hifisti LP stále používají, protože bez ní by se ochuzovali kvalitní poslech mnoha alb, který zkrátka na digitálních nosičích v tak zvukově kvalitních verzích nejsou. A druhej důvod je ten odlišnej zvukovej charakter vinylu, ale to už je hlavně o preferencích, požitkářství atd.

Jarda qt
31. března 2023 • 17:28

Čtu si tady sérii Vašich příspěvků, tedy vlastně ten jeden, který tady periodicky opakujete, a mám pocit, že moc sluchu nemáte, vědomostí o tom, jak vzniká nahrávka, co je mix a mastering také ne, ale víru máte skutečně pevnou.

Anonymizovaný
31. března 2023 • 20:12

A to říkáš celoživotnímu hifistovi, kterej se o celou tuhle problematiku velmi široce zajímá v podstatě odmalička a tedy dlouhý desítky let a má víc jak dvanáctitisícovou sbírku nosičů, jo? No pobavils. :lol:

tubik
31. března 2023 • 20:24

O problematiku se zajimas od malicka, ale pritom nechapes ani tak zakladni vec, jako ze nejaky DR cislo samo o sobe nerika vubec nic o skutecnym dynamickym rozsahu, a ze je vylozene nesmysl na zaklade toho cisla porovnavat odlisny media jako je CD a Vinyl?

Petr Sokol
10. prosince 2023 • 0:28

Kdybys o tom o čem se tu pokoušíš diskutovat skutečně něco věděl, tak bys taky věděl jakej bláboly jsi v tomhle příspěvku vyplodil. Číslo DR samo sobě říká o skutečným dynamickým rozsahu všechno je to totiž číslo udávající hodnotu dynamickýho rozsahu, kupodivu. a Porovnávat CD a LP i pomocí DR lze, proč by ne, jde o to co slyšíme o to jakej je ten zvukovej záznam a když u obou, jak u CD tak u záznamu LP, zmeříme DR, tak obě ta měření můžeme porovnat, jak prosté, stačí tomu prostě jen trochu rozumět (což ty evidentntě nerozumíš) a nehledat raketovou vědu v triviálních věcech.

jirik66
31. března 2023 • 9:54

Ale dají, když se převedou do digitální podoby ;-)

jirik66
31. března 2023 • 7:20

Jinak abych něco napsal k jádru věci, v médiu to opravdu není. Mám gramodesky i CD, a věřte tomu - jsou gramodesky co zní božsky, a gramodesky co mají úplně zmršený zvuk. A u cédéček je to to samé. ;-)

jirik66
31. března 2023 • 7:05

To je jako kdyby si někdo kupoval knížky a neuměl číst :-D

83427
31. března 2023 • 6:51

CD nikdy nebyla kvalitativně kdo ví jak dobrá. A to jak kvalitou záznamu, tak i kvalitou výlisku samotných disků. Lidé by se třeba k LP nevraceli, kdyby se bývaly daly před 20 lety krom CD koupit též DVD-Audio disky se zvukem ve vyšší kvalitě. Ale to se nestalo. Na DVD-Audio discích vyšlo strašně málo hudby, takže se formát na trhu neuchytil a nástupce CD nepřišel. Asi za to mohl tehdejší rozmach internetu a pirátění hudby. Což dneska už nevadí, protože spousta alb je dnes remasterovaných a dostupných ve vysokem rozlišení a bezztrátové kvalitě na apple music. Jinak gramofon mam německý dual 455-1, receiver denon a poskladane repro kenwood v konfiguraci 5.1.2. Na LP si kupuju jen ta alba, která se mi fakt líbí plus mám nějaké starši desky se starši hudbou. LP je prostě rituál, podobně jako zapálení svíčky v obýváku.

jirik66
31. března 2023 • 7:31

Přijďte si někdy ke mně poslechnout Bacha na CD. Úžasný zvuk, a nejlepší jsou tiché pasáže - neruší je žádný šum a praskání jako u gramodesek :-D

Assurance
31. března 2023 • 20:47

Moje řeč. Jak by mě v Mass in B minor něco zapraskalo, tak bych si se slavným LP zahrál z okna frisbee. :-)

jirik66
31. března 2023 • 7:51

Jo tohle jsem přehlédl - "CD nikdy nebyla kvalitativně kdo ví jak dobrá. A to jak kvalitou záznamu, tak i kvalitou výlisku samotných disků"To jako fakt? Souhlasím s tou kvalitou záznamu, ale to je u gramodesek to samé. Ale kvalita výlisku CD? Víte, jedná se o digitální záznam, ten buď přečíst jde a nebo nejde. A když přečíst jde tak kvalita je zaručená v původní kvalitě, jako kdyby jste to CD právě koupil. Jednička je jednička a nula je nula, kvalita plastu na to nemá fakt sebemenší vliv ;-)

Mi.Chal
31. března 2023 • 9:30

u CD/DVD to taky vždycky nejde přečíst. Ale jsou tam mechanismy, jak ta částečně nečitelná data dopočítat, jako u dalších paměťových médií.

jirik66
31. března 2023 • 9:50

Samozřejmě, ale buď je poškození malé a data se dopočítají do původní podoby, nebo je příliš velké a pak médium nejde přečíst.

Anonymizovaný
31. března 2023 • 13:28

"CD nikdy nebyla kvalitativně kdo ví jak dobrá. A to jak kvalitou záznamu, tak i kvalitou výlisku samotných disků....."
"......spousta alb je dnes remasterovaných a dostupných ve vysokem rozlišení a bezztrátové kvalitě na apple music."
krystova noho to jsou zas jednou bludy. A přitom stačilo říct: "o kvalitě "CD výlisků" nic nevím, mám o tom jen silně zkreslený doměnky, kvalitní poslech hudby mi nic neříká a kvalitní zvuk nepoznám a nikdy jsem ho neslyšel....." vyšlo by to nastejno.

sender21
30. března 2023 • 22:18

To je jako kdyby nevidomý sbíral obrazy Picassa a říkal jak to je nádherné a dává mu to smysl. :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

Juraj Juras
31. března 2023 • 11:24

Zrovna u Picassa môže len nevidiaci povedať, jak je to nádherné :-)

Honza Skýpala
30. března 2023 • 20:07

Řadím se ke starší generaci, je mi už *sát let, ale gramodeskám jsem na chuť nikdy nepřišel. Už v době mého dospívání mi zvuk gramodesky připadal nedostatečný ve srovnání s magnetofonovou kazetou. S kvalitním digitálním záznamem ani nemluvě.Současnou vlnu zájmu o gramodesky vnímám spíše jako ono retro. Je to čistě emoční věc, na jedné straně lidí, kteří s nostalgií vzpomínají na své mládí, a na druhé straně hipsteři, co si díky retru snaží budovat cool image.Osobně se spíše přikláním k minimalismu a nepotřebuju vlastnit fyzické věci, důležitější je ten zážitek. Proto je pro mě streaming naprosto ideální.

Anonymizovaný
30. března 2023 • 22:04

Jestli ti zvuk LP připadal nedostatečný ve srovnání s "magnetofonovou kazetou" a k tomu si myslíš, že je LP a gramofon čistě emoční a nostalgická či hipsterská věc, tak jsi evidentntě nikdy neslyšel hrát ani průměrně kvalitní gramofon, natožpak opravdu kvalitní gramofon.
Na druhou stranu jsou tyhle dva tvoje první odstavce pochopitelný, když si člověk přečte poslední odstavec tvýho příspěvku, protože pokud je pro tebe "důležitější ten zážitek", ale přesto je pro tebe streaming naprosto ideální, tak je evidentní, že tě kvalitní poslech hudby zcela míjí a v podstatě ti nic neříká.

Ivan Mikšaník
30. března 2023 • 22:11

Já se PICNU, magnetofonové kazety lepší, jak LP, tak to by snad nezplodila ani babka z Radíkova...

entlaabstudio
31. března 2023 • 11:28

A přitom je to pravda. Kvalitní magnetický záznam na kazetu Type-4 (to jsou ty železné) je rozhodně lepší, než gramec. Bez ohledu na jakékoliv argumenty, které se to snaží vyvrátit. Kromě toho má přesnou fázi, což gramofonová deska mít nemůže. Deska má vždy posunutou fázi, aby dvoukanálový zvuk vůbec šlo realizovat. CD je samozřejmě ještě dál. Kvalitu určuje v tomto případě poslech. A pokud jej vyškálujete na 192kHz/24bit, gramec je naprosto bez šance. Uvědomte si, že každý další bit u dynamiky znamená dvojnásobek. U CD je podstatné, že je perfektně zaznamenán zvuk ve slyšitelném pásmu. Kvalitu si vyrobíte poslechem. Proto nejsou potřeba media, jako například HDCD nebo Audio-DVD.. Navíc... Mám doma pár CDček z konce osmdesátých let. A víte, jak hrají? Hrají stejně, jako tenkrát, žádné chyby, žádné přeskakování atd. Tohle vám LP nikdy nenabídne a lidé to teprve pochopí. Boom CD teprve přijde a bude daleko opodstatněnější, to mi věřte. Je fakt, že kdo má rád hudbu, kupuje CDčka nebo aspoň LP. Nejhorší je zcela se oddat streamování. Ne kvůli kvalitě zvuku, ale spíše z nutnosti důvěřovat desítkám, ne-li stovkám institucí, které musí fungovat, a rozsáhlé globální infrastruktuře, která musí rovněž fungovat. Nechápu, proč bych k tomu, abych si poslechl hudbu, musel aktivovat prvky na oběžné dráze. Proč? A navíc kdo nemá fyzicky nosič, nemá nic. Jen to netuší. To je pro mě forma naprosté hudební ignorance. Krom toho obsah na centralizovaných internetových úložištích se může bez vědomí uživatele změnit. I to už se mi stalo. Možnosti streamu samozřejmě využívám, a to od dob, kdy byla otevřena služba Hudba Google (dnes YouTube Music), takže nelze hovořit o nedostatku zkušeností. Používám to, ale hudbu, kterou mám rád, mám samozřejmě doma na obyčejném CD.

Anonymizovaný
31. března 2023 • 12:39

A kde koupím/seženu stejný množství vydání alb na těch tvých železných kazetách jako je na LP? Originální nosiče z oficiální distribuce? Nikde, protože na těch tvých železných kazetách prakticky nic neseženeš, neexistuje to, musíš si to na ty železný kazety přehrát z nějakýho jinýho nosiče a to pak postrádá jakejkoli smysl. A nejde o parametry jde o to jak kvalitní zvuk z toho leze. Takže LP (i CD) kazety drtivě poráží.
V potaz lze brát jen a pouze oficiální vydání alb z oficiální distribuce.
A Já mám doma pár tisíc LPček ze 60., 70. i 80. let. A víš, jak hrají? Hrají stejně, jako tenkrát. Stačí nebejt prase a zacházet s nimi tak jak se má. Takže žádný že tohle vám LP nikdy nenabídne, nabídne a na tom není co teprve chápat. ;-] Časem LP nedegradujuou, degradujou nevhodným zacházením, kladováním atd., ale to je chyba uživatelů ne těch LP.
Jinak se zbytkem naprostej souhlas, kdo chce kvalitní poslech hudby musí se vydat cestou nosičů, CD, LP, SACD, HDCD, DVD-A, Blu-ray Audio atd.... (a sem tam nějakej ten Hi-Res, zejména u klaisky).

Kate s
31. března 2023 • 13:29

> Boom CD teprve přijde a bude daleko opodstatněnější, to mi věřte.Tak uvidíme. LP má obří výhodu v nostalgii. Sposta lidí co znám (včetně mě) si gramofon a LP pořizují ne kvůli kvalitě záznamu, tam stačí že je dostatečně dobrá, ale kvůli nostalgickému zážitku a sběratelství. Ze stejného důvodu se částečně vrací kazety. U CD ten nostalgický efekt nevidím v takové míře.
Osobně nakupuju co můžu digitálně ve FLAC, a co chci mít k tomu fyzicky i na gramodesce.

Karel Veselý
30. března 2023 • 19:32

Desky se vracej kvůli válce hlasitostí (snižování dynamickýho rozsahu aby to zdánlivě hrálo hlasitěji) a to jde u vinylu dělat jenom v omezený míře, protože jinak by se stopa probourala do vedlejší drážky, takže vinyl je záruka nějaký dynamiky, to že to šumí a praská neznamená horší kvalitu, to k analogu prostě patří, ale problém je že současný nahrávky jsou prostě tak strašně nekvalitní, že je ve výsledku pak stejně jedno na čem si to člověk pustí, ale jak řikam, ten vinyl je záruka že hlasitost nebude normalizovaná do obludnejch měřítek. Konec války hlasitosti lidi předpovídaj už 20 let a furt nic, takže už na to nevěřim že to někdy skončí. Schválně si poslechněte CD z roku 89 a pak stejný CD remasterovaný v poslední době, ten rozdíl je šokující, samozřejmě ve prospěch tý původní nahrávky, ale dnešní tupý mobilní nebo notebookový ovce prostě vyžadujou aby "to nebylo potichu" jak furt řikaj, na chrchlátkách v notebooku toho holt moc neuslyšej.

Ufi
30. března 2023 • 21:01

přesně. a je to i kvůli ceně. páč lepší dynamický rozsah musí být přeci za vyšší cenu. takže DR co bylo před 20-ti lety normálně na CD, je dnes za příplatek na vinylu a CD jsou přesně úmyslně pomršený. ale je zajímavý, že u vážné hudby vydavatelé na DR nešahají ani u CD. tam si to nedovolí, tam by je zákazníci hnali, že je všechno stejně hlasitý. u duc duc je to jedno.

Ivan Mikšaník
30. března 2023 • 22:15

Bohužel...většinu dnešních konzumentů hlavně zajímá, aby to dělalo BUM a CINK!

tubik
31. března 2023 • 0:54

"Ovce" poslouchaji streamovaci sluzby, a tam valka uz skoncila, kdyz pred par lety zacaly vsechny (nebo vetsina) normalizovat skladby na urcitou hodnotu (-14 nebo 16 LUFS), takze kdo ma nahravky hlasitejsi, tak mu to uz nijak nepomuze a jenom budou ve vysledku znit hur.A to s tou drazkou nedava nejak smysl, vetsi problem nez hlasita skladba (kde se ta drazka moc nemeni) je naopak skladba s vysokym dynamickym rozsahem, kde musi byt ty "vlny" vetsi.

Jarda qt
1. dubna 2023 • 21:20

Komprese se při masteringu dělá z mnoha různých duvodů.
Ale zcela jistě to není kvůli válce hlasitostí. Jde spíše o peníze. Ona málokterá kapela má na vydání nosiče tolik peněz, aby mohla udělat různé mixy pro rádio, TV, CD, streaming, případně vinyl. Takže jeden mix, při troše štěstí alespoň dva rozdílné masteringy. To už musí být hodně drahý projekt, aby si dal někdo tu práci mixovat a masterovat několik různých verzí pro různé nosiče. Takže většinou jde do světa mix, a jeho master, který je řekněme univerzální, přizpůsobený všem možným poslechovým scénám. Od pecek laciného mobilu, autorádia, reproduktory notebooku, až po kvalitní aparatury. Slušný zvukaři počítají s tím, že naprostá většina posluchačů má alespoň několik implicitních nastavení ekvalizéru, takže nechají mix alespoň vyrovnaný, ovšem mastering už musí počítat s tím, že standardní poslechové prostředí neumožňuje využít dynamický rozsah původní nahrávky. (Mám na mysli takovou nahrávku, která s dynamikou nějak pracuje.) Jenže ta dynamika potřebuje i dost výkonný aparát, který také není všude. Zkuste si třeba v autě, kanceláři, nebo do průměrných sluchátek pustit třeba Telegraf Road bez toho, abyste sahal do hlasitosti, a zároveň slyšel vše, co ti kluci v různých částech skladby hráli. To samé jsou symfonie s rozsahem od ppp do fff. Aby to bylo slyšet, musí tomu odpovídat jak prostředí, tak hlavně aparatura, která to dokáže zpracovat. Takže potřebujete dostatečně výkonné reproduktory, do kterých se to vejde, tak zároveň zesilovač, který je schopen je vybudit tak, aby to fungovalo. Popravdě, to má málokdo. Takže se to masteruje tak, aby to nějak fungovalo. A vždy je to zoufalý kompromis.
Ale samozřejmě jsou nahrávky, které jsou mixovány, a hlavně masterovány pro různá média. Tam už to je o něco zajímavější. Když vynecháme různá omezení analogového vysílání, a potřeby TV a rádií, máme tady případné nosiče. Tam jde třeba i o odstup signálu mod šumu. No, a z čistě fyzikálních důvodů jsou tam nějaká omezení. Když se nad tím zamyslíme, dospějeme k zajímavým vysledkům. Takové CD umí od 0dB. Šum vzniká až v převodnících, v zesilovačích a v signálové cestě. O mnoho hůře je na tom magnetický pás. Tam je šum přítomný už z principu. Další vzniká při pohybu pásu kolem hlavy. To už samozřejmě snižuje dynamický rozsah pásu oproti digitálnímu záznamu. Kór, když k tomu připočteme šum v signálové cestě. No a přenoska, která dře o materiál? Proboha, když vezmete fungl nový vinyl, střiknete do zaváděcí drážky olej, aby to fakt klouzalo, jste někde na 40dB. Plus signálová cesta. Záznam může začít tak na 46dB. Takže když vynecháme šum aparatury, to CD má dynamický rozsah nějakých 96dB, pás podstatně menší, a LP asi čtvrtinový.
Takže nepište o úžasné dynamice vinylů. Rozdíl DR mezi CD a LP je přibližně stejný, jako mezi LP a tištěnou partiturou.

Petr Sokol
6. ledna • 16:40

A ty nepiš o tom čemu nerozumíš. Tímhle příspěvkem jsi ukázal, že o problematice nevíš vůbec nic. Vezmeme to popořadě:
Napsal jsi:
"Komprese se při masteringu dělá z mnoha různých duvodů.
Ale zcela jistě to není kvůli válce hlasitostí. Jde spíše o peníze."
Konec citace.
Máš to úplně pomotaný a jdeš na to odzadu. Komprese není důvod, ale důsledek "války hlasitostí" (Loudness War). A stejně tak peníze, o ty právě jde především. Hudební průmysl je průmysl jako každej jinej, proto se v něm vše řídí podle zisků a ničeho jinýho. Proto vznikla Loudness War a proto se nahrávky komprimují a zesilují.Napsal jsi:
"Ona málokterá kapela má na vydání nosiče tolik peněz, aby mohla udělat různé mixy pro rádio, TV, CD, streaming, případně vinyl. Takže jeden mix, při troše štěstí alespoň dva rozdílné masteringy. To už musí být hodně drahý projekt, aby si dal někdo tu práci mixovat a masterovat několik různých verzí pro různé nosiče."
Konec citace.
Zaprvé, interpreti si platí vydání nosičů (alb) jen výjimečně, naprostá většina alb který se vydávají jsou zaplacený vydavatelstvíma/nakladatelstvíma a ty určují co a jak z naprostý většiny. Interpret se mnohdy musí podřídit skoro ve všem a to dokonce i co se jeho vlastní hudby týče.
Zadruhé, různý mixy pro rádio, CD, vinyl atd. se dělají naprosto normálně, to je běžnej standard už dlouhý desítky let. Jestli si až do teď myslíš že ne, tak to nechápu na kterým pustým ostrově jsi to poslední čtyři nebo pět desítek let žil. Tady nejde jen o nějakej rozmar tvůrců, jak si mylně myslíš, ale o odlišnosti těch jednotlivej nosičů, technologií, takže tu nejde jen o to jak "hodně drahý projekty" to jsou, je to proto, že je to nutnost, jinak to zkrátka nejde. Pro CD a LP se musí dělat mastering i mix odlišně kvůli odlišnostem těch technologií, to se ví už od roku 1982, tedy od příchodu CD. Pro rádia se mnohdy dělá jinej (tzv. "radio edit," "radio mix" atp.), protože pro rádia je zaprvé potřeba silně redukovaná dynamika a normalizace hlasitosti a zadruhé i odlišná dýlka písniček atd. A v dnešní době máme taky DVD a Blu-Ray nosiče kde se mnohdy dělá odlišnej mix a mastering opět kvůli odličnosti tý technologie, protože se využívá multikanál (dnes tak moderní Atmos atd.) a tam se zkrátka mix a master musí stejně jako v případě LP dělat odlišně, jen tentokrát odlišně vůči stereu.
A zatřetí, nemáme jen nový alba, který zatím vyšli jen v několika vydáních a tak je master jen jedden dva či tři, podle toho na jakých nosičích to vyšlo. Máme taky stará alba, která za celý ty dlouhý roky, a mnohdy i destky let, kdy tu s námi jsou, vyšla v mnoha a mnoha a mnoha vydáních a remastering se u nich v průběhu těch letech dělal x krát, takže masterů a remasterů existuje bůhví kolik.Napsal jsi:
"Takže většinou jde do světa mix, a jeho master, který je řekněme univerzální, přizpůsobený všem možným poslechovým scénám. Od pecek laciného mobilu, autorádia, reproduktory notebooku, až po kvalitní aparatury. Slušný zvukaři počítají s tím, že naprostá většina posluchačů má alespoň několik implicitních nastavení ekvalizéru, takže nechají mix alespoň vyrovnaný, ovšem mastering už musí počítat s tím, že standardní poslechové prostředí neumožňuje využít dynamický rozsah původní nahrávky."
Konec citace.
Matláš pátý přes devátý. Tohle cos v tomhle odstavci vyplodil vůbec nedává smysl. To jako fakt chceš tvrdit, že mix se nechává vyrovnanej, protože "naprostá většina posluchačů má alespoň několik implicitních nastavení ekvalizéru," ale mastering už upravujou proto, "že standardní poslechové prostředí neumožňuje využít dynamický rozsah původní nahrávky"? A víš, že se při tvorbě nahrávky nejdřív udělá mix a z něj se pak dělá master? Evidentntě ne. Takže tenhle tvůj výplod je jen čirej blábol a blud, nic víc. Žádnej zvukař nepočítá s tím, že má někdo nějak nastavenej ekvalizér, to by nebyl zvukař, ale naprostej idiot, protože na světě je tolik lidí a je tolik možností a kombinací aparatur, akustik místností a ekvalizérů a jejich nastavení atd, že prostě a jednoduše není možný na to při tvorbě nahrávky jakkoli brát ohled.
Navíc, ekvalizér ani jakýkoli jeho nastavení neovlivní dynamiku nahrávky vůbec nijak. Čistá ekvalizace na výstupu je jen nezávislá regulace hlasitosti jednotlivých přehrávaných frekvencí, nic víc.
Zadalší, naprostá většina posluchačů, když už používají ekvalizér, ho nastaví jednou a pak na něj zapomenou. Jestli posluchači používají ekvalizér nebo ne se při mixu a masteringu nebere ohled, už jen proto, že zvukaři a inženýři ve studiu nemůžou vědět jak si to doma kdo nastaví, protože tech možností a kombinací nastavení ještě v kombinaci s akustikou a poselchovou apraturou je nespočet (nehledě na to, že správně to má nastavený a poskládaný doma jen málokdo), takže to ani nedává smysl.
A pleteš si dynamickej rozsah živě hraný a nahrávaný hudby a hudební nahrávky, neboli toho čemu se pak říká reprodukovaná hudba.
Navíc jakýkoli poslechový prostředí nemá s využít dynamickýho rozsahu nahrávky společnýho zhola nic. Dynamika není závislá na prostředí, akustika je z pohledu reprodukce zásadní, ale ne z pohledu nahrávky.Napsal jsi:
"(Mám na mysli takovou nahrávku, která s dynamikou nějak pracuje.) Jenže ta dynamika potřebuje i dost výkonný aparát, který také není všude. Zkuste si třeba v autě, kanceláři, nebo do průměrných sluchátek pustit třeba Telegraf Road bez toho, abyste sahal do hlasitosti, a zároveň slyšel vše, co ti kluci v různých částech skladby hráli. To samé jsou symfonie s rozsahem od ppp do fff. Aby to bylo slyšet, musí tomu odpovídat jak prostředí, tak hlavně aparatura, která to dokáže zpracovat. Takže potřebujete dostatečně výkonné reproduktory, do kterých se to vejde, tak zároveň zesilovač, který je schopen je vybudit tak, aby to fungovalo. Popravdě, to má málokdo. Takže se to masteruje tak, aby to nějak fungovalo. A vždy je to zoufalý kompromis."
Konec citace.
Ne, dynamika nepotřebuje výkonnej aparát, to je technickej nesmysl. Pro kvalitní reprodukci je potřeba alespoň trochu normálně výkonnej aparát, ale není potřeba proto, aby přehrál nahrávku s plnou dynamikou. Nahrávku s plnou dynamikou jaká je v ní zaznamenaná zahraje i 10W zesilovač, otázka je jak, ne jestli.
To jestli "saháš do hlasitosti" abys syšel i ty tichý pasáže nemá nic spolenýho s dynamikou a už vůbec to nemá nic společnýho s výkonem aparátu na kterým tu nahrávku posloucháš, ale a s průměrnou hlasitostí nahrávky, neboli jen jednou částí toho čemu se říká dynamickej rozsah nahrávky.
A nikdo nepotřebuje "dostatečně výkonné reproduktory, do kterých se to vejde" to je technickej nesmysl. Reproduktory nemají výkon (ten má zesilovač), ale zatížitelnost. Repro "do kterých se to vejde nemusí" být extra výkonný repro, tady záleží na kombinaci mnoha faktorů, bohatě stačí i repro se 100W zatížitelností a 60W nebo 70W zesilovač, jde o to jak hlasitě posloucháš, jak citlivý ty repro jsou, jakou máš akustiku místnosti atd., atd.
Co v nahrávce je to repro zahrajou, k tomu není potřeba výkon, ale kombinace moha jinejch faktorůa aparametrů, jako citlivost, vybuditelnost, impedance, poddajnost a tuhost reproduktorů, jejich celková konstrukce a kvalita použitejch součástek a materiálů atd.
A každá nahrávka je vždy kompromis oprpti živej reprodukci a to se žádný ohledy na to jak a na čem to kdo doma či jinde přehráva neberou. Proto se tomu říká reprodukovaná hudby, je to zkrátka vždy odlišný od živě hraný hudby a s tím nelze nic dělat ani kdybys měl nejvýkonnější repro na světě a jim přesně na míru uzpůsobenou nahrávku.Napsal jsi:
"Ale samozřejmě jsou nahrávky, které jsou mixovány, a hlavně masterovány pro různá média. Tam už to je o něco zajímavější. Když vynecháme různá omezení analogového vysílání, a potřeby TV a rádií, máme tady případné nosiče. Tam jde třeba i o odstup signálu mod šumu. No, a z čistě fyzikálních důvodů jsou tam nějaká omezení. Když se nad tím zamyslíme, dospějeme k zajímavým vysledkům. Takové CD umí od 0dB. Šum vzniká až v převodnících, v zesilovačích a v signálové cestě. O mnoho hůře je na tom magnetický pás. Tam je šum přítomný už z principu. Další vzniká při pohybu pásu kolem hlavy. To už samozřejmě snižuje dynamický rozsah pásu oproti digitálnímu záznamu. Kór, když k tomu připočteme šum v signálové cestě. No a přenoska, která dře o materiál? Proboha, když vezmete fungl nový vinyl, střiknete do zaváděcí drážky olej, aby to fakt klouzalo, jste někde na 40dB. Plus signálová cesta. Záznam může začít tak na 46dB. Takže když vynecháme šum aparatury, to CD má dynamický rozsah nějakých 96dB, pás podstatně menší, a LP asi čtvrtinový.
Takže nepište o úžasné dynamice vinylů. Rozdíl DR mezi CD a LP je přibližně stejný, jako mezi LP a tištěnou partiturou."
Konec citace.
Šumový pozadí a odstup signál šum nemá s dynamickým rozsahem nahrávek ani médií společnýho zhola nic. Ne v moderní době.
Šum na pozadí byl občas trochu problém u nahrávek v počátcích digitálu, ale jen u zlomku nahrávek, zdaleka ne u všech a i u těch u kterých to problém je, to není tak závratný aby to neumožňovalo poslech hudby na špičkovej úrovni.
Šum vznikající v komponentech apratury (převodníky, zesilovače atd.) už je dnes nepodstatnej, u kvaitních přístrojů se to neděje (kvalitní neznamená nutně drahý).
A šum LP dokážeme omezit až eliminovat tak, že při poslechu problémem není. Ano, některý kusy LP šumí a nelze s tím nic dělat ani vypráním těch desek atd., ale to není ani zdaleka případ všech LP.
A šum u LP nemá s dynamickým rozsahem nic společnýho, měří se DR zvukovýho záznamu ne šumovýho pozadí.Chtělo by to o problematice vědět alespoň základy než se začneš pokoušet "diskutovat."Napsal jsi:
když vezmete fungl nový vinyl, střiknete do zaváděcí drážky olej, aby to fakt klouzalo
Konec citace.
krystovanoho. Stříkat do drážky olej to ti poradil kterej jeliman? Prosím každýho kdo čte tuhle "diskusi" aby se neřídil takovejmahle praštěnejma babskejma "radama."Napsal jsi:
"No a přenoska, která dře o materiál? Proboha, když vezmete fungl nový vinyl, střiknete do zaváděcí drážky olej, aby to fakt klouzalo, jste někde na 40dB. Plus signálová cesta. Záznam může začít tak na 46dB. Takže když vynecháme šum aparatury, to CD má dynamický rozsah nějakých 96dB, pás podstatně menší, a LP asi čtvrtinový.
Takže nepište o úžasné dynamice vinylů. Rozdíl DR mezi CD a LP je přibližně stejný, jako mezi LP a tištěnou partiturou."
Konec citace.
Nemáš ani šajna co je to DR, protože pleteš dohromady dynamickej rozsah nosičů/médií (to je parametr těch médií) a dynamickej rozsah nahrávek (to je to DR, neboli parametr nahrávky/záznamu zvuku). Nejdřív si o problematice zjisti alespoň základy a teprve pak se pokoušej dělat chytrýho.

Jiří Uher
30. března 2023 • 19:30

Zábava pro konzumní společnost.

Určitě si přečtěte

Články odjinud