Kapitoly článku:
3D odstraňování šumu
Šum je na kazetách VHS častý problém. Pokud máte originální kazetu z kamery, šum bývá poměrně nízký. Prakticky vždy se však setkáte i se šumem, který se projeví jako určitá barevná nervozita - obraz je dobrý, ale barvy jsou jakoby nestabilní. 3D filtr porovnává několik obrázků za sebou a podle výsledku určuje, co je šum a co obraz. V praxi je tento filtr efektivní. Viditelně stabilizuje obraz a to jednak "nejisté" barvy, tak i klasický šum. Výsledkem je klidnější obraz.
- Odstranění šumu lze regulovat ve čtyřech stupních intenzity, nebo zcela vypnout.
- Odděleně se reguluje odšumnění pro intenzitní i barvonosnou složku signálu.
2D odstraňování šumu
Druhý šumový filtr je určen k odstranění šumu pomocí jemného horizontálního zneostření obrazu zhruba o jeden pixel. I tato možnost má 4 možnosti nastavení. Každá samostatně pro intenzitu i barvonosnou složku signálu. Při 2D filtraci naplno však obraz ztrácí ostrost.
Zde je vidět šum z kamery, obraz snímán v tmavém prostředí. Vlevo bez filtrace. Vpravo je naplno odstraněn šum - zapnuto všechny filtry 3D i 2D na maximum. Vidíte, že i nejvýraznější odstranění šumu vnáší do obrazu jen málo změn a artefaktů. Skoky a rozdíly mezi jednotlivými nastaveními jsou jemné.
Odšumování naplno se vyplatí až v případě, že do počítače provádíte video mimořádně špatné kvality. Například pokud vám kameraman nafilmoval rodinnou událost a přepsal vám záznam na VHS kazetu. Pak je už ostrost obrazu snížená a zatížena různými chybami. Zde nasazení jemného zneostření nezjistíte jako chybu ostrosti, naopak uvidíte podstatně pokjojnejší obraz s potištěným šumem. Obraz působí plynuleji.
Pro kvalitní záznam VHS bych však 2D filtr doporučil nepoužívat. I jeho nejmenší míra už obraz mírně rozostří. Je škoda, že chybí skok mezi žádným a nejmenším nastavením. Má smysl mírně filtrovat 2D šum ve barvonosné složce signálu a intenzitní nechat. Právě barvy ve videu VHS bývají trochu neklidné.
Digital Auto Gain Control (AGC)
Tato funkce je také užitečná. Umožňuje automaticky, ale i zcela manuálně, nastavit úroveň signálu. VHS signál poskytuje určitý rozsah mezi nejsvětlejším a nejtmavším místem na obraze. Velmi často je nejsvětlejší místo obrazu poměrně tmavé a nejtmavší zas světlé. Jinak řečeno bílá není bílá, ale šedá a černá není černá, ale tmavší šedá.
Tato funkce se dá přirovnat k funkci Levels (úrovně) při retušování fotografií. Pomocí ní "roztáhnete" data obrazu na celý rozsah pásma, jaké je k dispozici. Protože ne vždy je dobré vše "vytnout" naplno, je možné tuto funkci regulovat i manuálně. V praxi tuto funkci využijete zejména ve dvou situacích:
- Převážně tmavý záznam. Tehdy se i za cenu mírného oříznutí světlých oblastí dá obraz krásně vyjasnit.
- Chcete obraz rozjasnit, ale zároveň chcete zachovat všechny náznaky podrobností v nejvyšších světlech.
Přitom nejméně bod číslo dvě bude aktuální snad pro každý záznam.
Vlevo originální záznam VHS vpravo optimalizovaný obraz pomocí AGC
Jas, kontrast
Pokračováním funkce AGC jsou klasické posuvníky, které umožní manuálně měnit jas a kontrast obrazu. Tu a tam se tímto způsobem dá zachránit mizerný záznam. Pokud již mluvíme o nekvalitním záznamu, pro havarijní situace je k dispozici nastavení okrajů přenášeného obrazu - stínů a světlých oblastí.
Expanze černé a bílé
Zejména kopie záznamu VHS bývá obrazově plochá. Tímto nastavením můžete dosáhnout "roztažení" okrajových částí přenášeného jasu. Pokud obraz nemá příliš mnoho kresby v tmavých oblastech, tímto filtrem se dá nastavit, aby nejtmavší části obrazu byly ještě tmavší. Nebo světlejší oblasti měkčí, zda světlejší - podle potřeby. Tím lze dosáhnout dojem kontrastnejšieho, plnějšího obrazu aniž by se tím podstatně ovlivnil celkový obraz. Tmavá, nebo mdlá videa tak doslova ožijí, osvěží je to. Z mdlého videa uděláte brilantní. V rámci možností, samozřejmě.
Nedoporučuji tyto funkce použít pro kvalitní VHS záznam. Přikláním se spíše ke koncepci přiznat, že jde o VHS zdroj. Pokud je však obraz příliš mdlý a nudný, touto funkcí se mu může dost pomoct. Počítejte však s tím, že s nastavováním této funkce se budete hrát dlouho a asi nebude lehké rozhodnout se, jaké nastavení zvolit tak, aby byla filtrace ještě nepozorovatelná a přitom už účinná. Není nic horšího, než zatížit video příliš výrazným filtrem, který na první pohled prozradí, že s videem jsme něco dělali a neuměli jsme to...
Příklad expanze černé - vlevo originální záznam VHS. Vpravo mírně prohloubena černá
Během recenze jsem nenašel kazetu, na níž bych srozumitelně demonstroval expanzi bílé.