6
Fotogalerie

Gunman: Muž na odstřel – recenze filmu

Režisér 96 hodin se po Liamu Neesonovi snaží udělat akční hvězdu i ze Seana Penna. V thrilleru, který lavíruje mezi přímočařejším a ambicióznějším pojetím této látky.

Z respektovaného britského herce Liama Neesona udělal francouzský režisér Pierre Morel akční hvězdu v jeho šestapadesáti letech. Stačil k tomu jeho druhý režijní počin 96 hodin, který se dočkal dalších dvou pokračování. Nyní se o něco podobného pokouší i se Seanem Pennem, kterému je čtyřiapadesát.

Minulost se připomíná

Ten se zde představuje v úloze bývalého vládního žoldáka a nájemného zabijáka Jima Terriera, kterého před osmi lety kolega Felix (Javier Bardem) pověřil tím, aby v Kongu odstranil tamního ministra těžebního průmyslu. Po úspěšném atentátu se Jim ani nerozloučí se svou přítelkyní a milenkou Annie (Jasmine Trinca) a je uklizen do bezpečí, než se situace v zemi uklidní.

Po letech se do Konga vrací zpět. Pracuje pro humanitární organizaci, vrtá studny a ve volných chvílích surfuje. Svým dobročinným konáním se chce odstřihnout od své minulosti a ulevit tak alespoň trochu svému svědomí. Ona minulost, nad níž si chtěl umýt ruce, potřísněné krví, ho ale dožene.

Stává se terčem útoku bojového komanda, což znamená, že někdo musel prozradit jeho identitu. Vydává se proto na cestu, kde u svých bývalých kolegů, roztroušených v různých evropských velkoměstech, zjišťuje, kdo by mohl mít zájem na jeho odstranění.

Svět tajných služeb, vládních agentur a jejich vlivových zájmů, jemuž kdysi věřil, že pro něj činí správnou věc, mu ukazuje svou odvrácenou tvář. A on poznává, že některým kolegům už věřit nelze a že organizace, pro niž dřív pracoval, ho nyní vyhodnotila jako nepohodlnou osobu.

Předvídatelná dějová skládanka

Rozehrává se tak hra kdo s koho, v níž je nucen oprášit všechny své zabijácké instinkty, které už chtěl nadobro uložit k ledu. Tato hra je ztížena nejen tím, že neví, komu může věřit, ale i starými zraněními, které se v ní znovu připomínají.

Jim Terrier už zkrátka není v nejlepší formě. Trpí posttraumatickými stresovými bolestmi hlavy, ale jak se ukáže je zranitelný i na jiném místě. To když se znovu setkává se svou bývalou láskou Annie, která se mezitím stala Felixovou manželkou.

fnd_mc_thegunman.jpgMV5BNDUyNjQ5MjEyNF5BMl5BanBnXkFtZTgwNDA4NzQ0NDE@._V1._SX600_SY600_-540x360.jpg

Z takto naznačené dějové skládanky jistě většina z vás odhadne, kdo je tím, kdo v pozadí tahá za nitky a usiluje o Jimův život. Je to jasné i Jimovi, který ví, že neuteče nikam a jediný způsob, jak se zachránit, je zabít ty, kteří chtějí zabít jeho.

Scénář se zápletkou, v níž elitní sniper zjišťuje, že v dobré víře sloužil špatné věci, která se mu nyní připomíná, je poměrně předvídatelný. Jednotlivé zvraty proto zřejmě odhadnete dřív, než o nich postavy začnou mluvit. Jisté napětí se snaží do vyprávění vnést motiv milostné rivality a osudové ženy mezi dvěma muži. Ale ani on není vytěžen adekvátním způsobem a skončí vlastně dřív, než pořádně začne.

V 96 hodin byla Neesonova zarputilá snaha vyrvat svou dceru ze spárů únosců těžištěm příběhu, zde je Jimova záchrana bývalé přítelkyně jedním z motivů na jeho cestě k poznání, kdo ho podrazil a chtěl ho nechat zabít.

Francouzská předloha

Scénář si vzala na starosti dvojice Don MacPherson (Velký muž, Mstitelé) a Pete Travis, který je režisérem filmů Úhel pohledu nebo Dredd. Jako předloha jim posloužila novela The Prone Gunman (1981) od francouzského autora drsných detektivek Jean-Patricka Manchetta.

A zde by měli zbystřit všichni milovníci klasických francouzských kriminálek, protože právě podle jeho knih vznikly na počátku 80. let krimi filmy jako Tři muži na zabití, Kdo nastaví kůži nebo Šok. Ve všech třech se objevil v hlavní roli Alain Delon a jsou myslím dostatečně známy z množství televizních repríz.

sean-penn-the-gunman.jpgthe_gunman1.jpg

Pokud se vám vybaví jejich charakter, jistě vás nepřekvapí, že i Gunman nabízí trochu jiný divácký zážitek než je ten ryze akční. Zarazí spíš, že se této látky chopil Pierre Morel, který je režisérem dvou typických adrenalinových akčňáků z produkční stáje Luca Bessona (Okrsek 13, Bez soucitu), které sází na všechno jiné než na nějaké sofistikované pojetí akčně thrillerového či krimi žánru.

Snaha o sofistikovanější vyznění

A právě o to se Morel v Gunmanovi pokouší. Zasazením části děje do Demokratické republiky Kongo se režisér snaží o politicky angažovaný přesah, vyjadřující se k masakrům občanské či etnické války, jež na jejím území probíhá i Kabilově režimu.

Námět, v němž se bývalý nájemný zabiják snaží zjistit, proč mu jdou po krku jeho dřívější zaměstnavatelé, připomene ten bourneovský. Ostatně i akční bitky inscenuje Morel v bourneovském duchu. Jsou kontaktní, syrové a místy docela brutální. Při jejich choreografii pak celkem rozumně vychází z toho, že Pennovi je přes padesát a že v nich tudíž spíše než na hbitost bude sázet na svou profesní zkušenost.

thegunman-mv-10.jpgthegunman-mv-11.jpg

Osudová žena mezi dvěma muži s temnou minulostí, to je zas typický motiv noirových kriminálek, jimž se Manchetteho knižní předloha bude žánrově asi nejvíc blížit. Cestopisný ráz vyprávění, kdy se pohybujeme mezi africkými scenériemi (točilo se v Jihoafrické republice), barcelonskou koridou, Spojenými státy i Londýnem přispívá k zatraktivnění příběhu a ke zvýšení jeho epického rázu.

Nerozhodnost v celkovém pojetí

Držiteli dvou Oscarů (Tajemná řeka, Milk) Sean Penn v hlavní roli asi příliš neosloví dospívající divačky, ale ty ve středním věku by mohly ocenit jak romantickou linku vyprávění, tak to, jakým způsobem na sobě zapracoval v posilovně. Za sundané tričko s odhaleným tělem se rozhodně stydět nemusí.

Vrásky na čele naznačují, jak bolestivou minulost má za sebou, odhodlaný pohled pak to, co ho čeká v přítomnosti. V té mu zatápí Javier Bardem, který tyhle poťouchlé bastardy umí, jsme se mohli přesvědčit v Coenovic oscarovce Tahle země není pro starý nebo v bondovce Skyfall.

Film s oscarovými herci přesto moc šancí oslovit většinové publikum nemá. Fanouškům akčního žánru bude připadat málo akční, milovníkům artových thrillerů typu Američana, Jeden musí z kola ven nebo Nejhledanějšího muže zas příliš předvídatelný. Společně jim bude chybět, že postavy nejsou příliš prokresleny a chybí jim hlubší motivace.

Líbit by se tak mohl střední a starší generaci, která si ještě pamatuje kriminálky a thrillery ze sedmdesátých a osmdesátých let francouzského či obecněji evropského střihu, v nichž hrál například Alain Delon. Díky režisérově nerozhodnosti mezi přímočařejším a ambicióznějším pojetím této látky nebudou ale ani oni spokojeni. Nebo tak na půl, čemuž odpovídá i výsledné hodnocení.

Gunman: Muž na odstřel

  • Žánr: akční thriller
  • Původní název: The Gunman
  • www.bontonfilm.cz/gunman.html
  • USA / Francie / Španělsko 2015
  • Scénář: Don MacPherson, Pete Travis (podle předlohy Jean-Patricka Manchetteho)
  • Režie: Pierre Morel
  • Hrají: Sean Penn, Javier Bardem, Ray Winstone, Jasmine Trinca, Idris Elba, Mark Rylance, Peter Franzén, Jd Roth-round, Peter Brooke, Deborah Rosan
  • Distribuce: Bontonfilm CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 19. 03. 2015

Hodnocení filmu: 5/10                           

 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud