28
Fotogalerie

Heco Celan Revolution 3: vyladěné, zábavné regálové Hi-Fi reprobedny [test]

Celan Revolution 3 není produkt pro striktního audiofila, ale dobře vyladěná, zábavná reprosoustava pro široké publikum, které chce stejně koukat na filmy, jako chce poslouchat rádio nebo rockovou hudbu a hned vzápětí komorní jazz.

Plusy
Za danou cenu pozoruhodný „kus materiálu“
Plný zvuk
Vstřícný, živý a celkově příjemný přednes
Možnost lehkého doladění zvuku
Univerzálnost
Minusy
Mají tendenci hrát trochu těžším způsobem
9  /10

S německou značkou Heco se mohou milovníci dobrého zvuku setkávat na trhu již od roku 1949, dnes svými výrobními řadami míří hlavně do dostupných a středních hi-fi sfér, kde se snaží nabízet „hodně za málo“, aby se tak řeklo. Jde to vlastně ruku v ruce s filozofií „mateřského“ koncernu Magnat, s nímž firma sdílí sídlo v Pulheimu. Mezi plnými sedmi řadami je druhou nejvyšší Celan Revolution, přičemž jméno Celan se objevuje v katalogu již dlouhé roky a je zaměřená na všestrannost při stereofonním poslechu i užívání si domácího kina.

Vzhled a konstrukce

Dvoupásmové Heco Celan Revolution 3 od pohledu slibují autoritu a sílu, patří mezi větší regálové modely a jejich skříně budí na první dobrou pocit tuhosti a robustnosti. Vlastně jen kolmá čelní stěna jsou spolu s celkem úzkou plochou stěny zadní jedinými souběžnými plochami, boční stěny jsou lomené a horní stěna ubíhá šikmo vzhůru, takže už samotným tvarem se předchází vzniku vnitřního stojatého vlnění.

Celan-Revolution-3-espresso-oG (1).jpgCelan-Revolution-3-schwarz-oG-Lack.jpgCelan-Revolution-3-weiss-oG.jpg
 
 

Estetika poměrně velkých Heco staví na širokém použití kovových prvků, ať už jde o vlnkovaný zvukovod tweeteru nebo orámování středobasu na čelní ploše, kovová je ale i plaketa u zadního konce vrchní desky, kde se pyšně skví firemní logo.

Zadnímu pohledu dominuje široký výdech bassreflexu, jímž lze nahlédnout do exponenciálně se zužujícího nátrubku s hrubým, matným povrchovým provedením. Ani tady výrobce nešetřil na kovu – ať už na obrubě nátrubku, nebo na velké obdélníkové destičce, skrze níž vedou reproduktorové terminály. Těch je netypicky pět, protože jednak umožňují bi-amping / bi-wiring, jednak lze přehozením můstkové propojky kladných terminálů zesílit výstup tweeteru o 2 dB.

Celan-Revolution-3-espresso-mG.jpgCelan-Revolution-3-schwarz-mG-Lack.jpgCelan-Revolution-3-weiss-mG.jpg

Konstrukce skříně je samozřejmě z běžných MDF profilů, které jsou uvnitř zpevněny pomocí žeber. Na povrchu si můžete vybrat buď lesklý či polomatný lak, ale také přírodní dýhu, což ani v tomto cenovém segmentu není úplnou samozřejmostí.

Celan-Revolution-3-espresso-RS.jpgCelan-Revolution-3-schwarz-RS-Lack_.jpgCelan-Revolution-3-weiss-RS.jpg

Celan Revolution 3 se vyznačují poměrně vysokou charakteristickou citlivostí 90 dB / 2,8 V / m, jejich „německá“ impedance, udávaná v rozsahu 4 – 8 ohm jim zase zajišťuje schopnost fungovat s širokou paletou elektroniky. Dělení dvou pásem na úrovni 2 800 Hz je taktéž vcelku standardní záležitostí. Zajímavé je, že výrobce specifikuje frekvenční rozsah, padající až do hloubky 30 Hz, což je i s ohledem na velikost působivá hodnota, neméně zajímavý je i druhý pól, stoupající až k 52 000 Hz.

Pokračování 2 / 3

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

2020-10-30-TST-Heco-Celan-Revolution-3-m1.png
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

2020-10-30-TST-Heco-Celan-Revolution-3-m2.png
Frekvenční odezva – středobas (červená) a tweeter (černá)

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020-10-30-TST-Heco-Celan-Revolution-3-m3.png
Frekvenční odezva – lineární nastavení (červená) a tweeter + 2 dB (černá)

Pomineme-li poslechovou pozicí akcentovaný propad nad hranicí 100 Hz a zvláštní propad na 4 500 Hz, který působí mnohem spíše jako nesečtená energie (tj. patrně se měřilo z kratší vzdálenosti, než na jaké se sčítá energie měničů a Celan Revolution 3 nebudou použitelné v nearfield nasazení), je frekvenční odpověď s ohledem na cenu v rozumném standardu.

2020-10-30-TST-Heco-Celan-Revolution-3-m4.png
Frekvenční odezva na poslechovém místě -
levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

Celá křivka má tendenci lehce „padat“ (což je posluchači preferovaná charakteristika), nástup ve volném prostoru je na hranici cca 60 Hz, slibovaných 30 Hz je dostupných s poklesem cca 12 dB. Je také vidět, že Celan Revolution 3 jsou docela směrové, zejména pak v pásmu od 7 kHz výše, mění se ale i chování středobasu kolem důležitého kmitočtu 1 kHz.

2020-10-30-TST-Heco-Celan-Revolution-3-m5.png
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo mezi prvními dvěma peaky na impedanci naznačuje, že právě tady je ladící frekvence bassreflexu – je to cca 50 Hz. Impedance neklesá pod úroveň cca 4 ohm, neprovází jí ani žádné divoké změny, které by byly zatěžující pro zesilovač, stejně jako tu není žádná stopa po rezonancích v podobě malých nespojitostí na naměřené křivce.

2020-10-30-TST-Heco-Celan-Revolution-3-m6.png
Waterfall

Také elektrická fáze se drží celou dobu v rozumném rozsahu a je prostá nějakých prudkých, náročných změn. Heco by neměly být nijak zásadně náročnými partnery ani pro základní zesilovače.

Pokračování 3 / 3

Jak to hraje

Robustní Heco jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách a místnostech, kupodivu bylo pro pocit trochu jedno, zdali jsou Heco v menší a dobře zatlumené cca 20 m2 velké místnosti, nebo zda jsou spíše v „dobře zabydlených“ 50 m2. Tak či tak, poslouchalo se primárně na sestavě s OPPO UDP-205, Métronome DSC1 a Norma Revo IPA-140 a to přes kabely Nordost Heimdall 2 a filtr GMG Power Harmonic Hammer 3000P. Porovnávalo se zde s Xavian Quarta. V druhém případě se poslouchalo přes Teac NT-503 nebo Cambridge CXC s Cambridge CXA81 a to na kabelech Dynamique Audio Horizon 2, přičemž k porovnání byly Fischer&Fischer SN-70. Alternativně tu jako zesilovač posloužil Grandinote Shinai a to s kabely Nordost Red Dawn. 

Baskytara v „Hiccups“ Harry Sacksioniho („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) se s každým tónem tak hezky šťavnatě zhoupla a zamroukala, bas je celkově spíše měkčeji laděný, ale má objem a budí pocit váhy, která je snad ještě větší, než by napovídal poměrně výrazný objem skříně. Je cítit také lehce sametovější, laskavější pojetí, které ale nijak nepříjemně nezabarvuje celkovou čitelnost – basy se také z Heco linou vcelku snadno a vlastně jako kdyby jim trošku bylo jedno, jestli hrají se zesilovačem za 30 nebo 300 tisíc.

S lehkostí a hebkostí, nicméně oproti basu v trochu menší plnosti plynul také vokál Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2). Čistota byla v rámci cenové třídy jednoduše dobrá, byť zvuk Heco není striktně audiofilský nebo analyticky zaměřený, spíše se chce říct, že se soustředí na hudbu a její příjemné vyznění. Laskavý hudební styl je nicméně dobře poslouchatelný a dlouhodobě neúnavný.

Činelů v „La Rosita“ Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) bylo v lineárním nastavení právě tak akorát, zesílení o dva decibely už může být v živější akustice nebo při vyšších hlasitostech trochu moc světlé a řízné. Obecně je ale zvuk i na výškách poměrně jemný a decentní, tonální podání kovových nástrojů je v dané třídě velmi slušné a energie výšek pěkně navazuje na středobas, přednes je kompaktní. Celkově pak navzdory tomu, že Celan Revolution 3 prostě nejsou hyper-infomativní monitory, nabízí velmi slušnou čitelnost a takovou přirozenou formu zřetelnosti, ne vysloveně raritní za tyto peníze, ale ani úplně běžnou.

Působivě si umí Heco poradit s dynamickými skladbami, jako třeba „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158). Na úderech velkých bubnů cítíte, jak si dokážou reprosoustavy „fouknout“, jak snadno naplní prostor energií a že jí mají docela dost. Zvuk je tak nějak neuspěchaný, úder není jako když švihne bičem, spíše jako když pukají ledovce – cítíte tu nesmírnou váhu, ty nesmírné působící síly, ale není to „úder na komoru“. I z tohoto pohledu nicméně vnímáte, že reprosoustavy není třeba pobízet a že hrají stejně ochotně s „malým“ i „velkým“ zesilovačem.

Zaposloucháte-li se do přednesu Celan Revolution 3, i z pohledu analytičnosti a schopnosti poskytnout informace a nuance patří Heco už do sféry plnohodnotného hi-fi – třeba vrstevnatá „Fortysomething“ od Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) jako kdyby byla rozprostřená na velkém plátně, bez upozorňování na jemnůstky typu šumu hostů u stolů v úvodu skladby nebo echa živé nahrávky, poukazujícího na skutečnou velikost sálu. Hledáte-li ovšem, pak naleznete. V kontextu ceny podávají Heco výkon adekvátní vynaloženým. financím, problém tu rozhodně není a tak jako z ostatních pohledů, i tady je prostě standard dobrý.

Přestože Celan Revolution 3 vykazují lehkou tendenci ke směrovosti (respektive lehkou potřebu být správně umístěné v prostoru, takže stojí za to přizpůsobit jejich natočení konkrétním akustickým podmínkám). Nejvíce, jak se nicméně zdá, jim to sluší v přímé ose, tj. jsou-li natočeny na uši posluchače. Pak byla „Dream about you“ („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) rozprostřená mezi reprosoustavami, ale bez pocitu nějakého centrálního těžiště nebo nějakého ukotvení v ozvučnicích – přednes je vcelku volný a vzdušný, hlavně ale v pravolevém směru přehledný a dobře organizovaný.

Všechno řečené se sčítá do univerzálně příjemné poslouchatelnosti a i „popík“ „Breaking Silence“ ze stejnojmenného alba Janis Ian (1993 | Columbia | 519 614-4) bylo radost poslouchat. Tak měkce se pohupoval, netlačil na pilu a přitom bylo cítit ten jemný gravitační tah, který vtahuje „dovnitř“, tedy do poslechu, s kterým můžete strávit celé odpoledne. Hudba je nabízena ve velkém měřítku, ochotně a i když cítíte lehce akcentovaný basový základ a fakt, že zábavnost je přednější, než autenticita v měřítku 1:1, zvuk není suchý a snadno plyne – patrně i díky dobrému pocitu timingu.

Verdikt

Německé středně velké a finančně dostupné regálovky Celan Revolution 3 jsou důkazem, že Heco po více než sedmi dekádách na trhu má potřebné zkušenosti. Za dané peníze dostanete příkladnou „porci“ materiálů a pěkné zpracování, dostanete třeba i možnost přizpůsobit si vysoké tóny akustice nebo vkusu a hlavně dostanete zvuk, který se line ochotně, snadno, je velký (až trochu zaplavující) a má energii, i když se nikam dramaticky nedere. Celan Revolution 3 není produkt pro striktního audiofila, ale dobře vyladěná, zábavná reprosoustava pro široké publikum, které chce stejně koukat na filmy, jako chce poslouchat rádio nebo rockovou hudbu a hned vzápětí komorní jazz.

Celan Revolution 3 – s vlastní stopou jemnosti a laděním „do příjemna“ – to všechno zvládnou a zdá se, že k tomu nepotřebují ani nějakou speciální volbu zesilovače. Ačkoliv pak neexcelují v žádném jediném ohledu, z celkového pohledu se všechno sečte v rozhodně nadprůměrně pozitivní celkový dojem, který má za danou cenu všechno právě tak jak má mít.

Heco Celan Revolution 3

Cena: 25 490 Kč

Zapůjčil: Horizon Trading Prague 

Technické parametry

  • 2-pásmová reprosoustava se zadním bassreflexem
  • MDF skříň reprosoustav
  • Osazení: 1x 170 mm středobasový reproduktor, 1x 30 mm výškový reproduktor
  • Výkon: 100 / 160 Watt
  • Impedance: 4 - 8 Ohm
  • Frekvenční rozsah: 30Hz - 52kHz
  • Dělící frekvence: 2.800 Hz
  • Citlivost: 90 dB
  • Rozměry (ŠxVxH): 240 x 420 x 360 mm
  • Hmotnost: 10,4 kg / kus

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud