IPod Nano: uživatelská recenze

5. října 2008
Zpět ke kořenům se vrací Apple s novou generací svého přehrávače iPod Nano, tedy aspoň co se designu týče. Bude to tak i s funkcemi?

Apple iPod Nano stojí v čele světově nejprodávanějších hudebních přehrávačů, letos se mu dočkalo již 4. generace, kterou se po stránce designu vrací k dobám generace první a druhé. Displeji na šířku tedy nejspíš odzvonilo a zůstane jen u verze Classic s pevným diskem. Podle slov Apple se jedná o vůbec nejtenčí iPod všech dob.

Obsah balení

Nový iPod Nano si domů donesete v malé krabičce z průhledného plastu, které dominuje právě iPod Nano. Po rozbalení a vyjmutí iPodu najdete ještě bílá sluchátka do uší, synchronizační kabel, plastový nástavec pro dokovací stanici, dvě nálepky bílého loga Apple a startovací příručku v několika jazycích (čeština chybí).

Samotný iPod je umístěn v plastovém výlisku, ze kterého jej musíte vyloupnout, to je však veškerá ochrana – žádnou fólii na displej nebo podobné ochranné prvky v balení nejsou.

Design a tělo přehrávače

Řešit otázku, zda je lepší minulá generace, kde je displej na šířku nebo ta nynější s displejem na výšku by nebylo objektivní. Co je však bezesporu oproti minulé verzi lepší, je zadní strana, která již není z pochromovaného plastu, ale tvoří jeden celek se zbytkem těla. To má půdorys pravidelné elipsy je nyní kompletně z hliníku, který dobře vzdoruje oděrkám (ty zadní strana minulé generace doslova přitahovala).

Na zadní straně se nachází logo výrobce, informace o kapacitě a výrobní číslo. Přední straně pak holduje skvostný displej o úhlopříčce 2 palce a ovládací kolečko dobře známé z ostatních iPodů. Displej se ukrývá pod tvrzeným sklíčkem (ano, opravdu se jedná o sklo, nikoli plast), které je mírně vypoulené a kopíruje tak linie celého iPodu. Na horní straně je pouze posuvník pro zamčení přístroje. Konektory pro synchronizaci a připojení sluchátek najdete na straně spodní.

Nové funkce a používání

Konečně se dostáváme samotnému používání nového iPodu Nano, které přináší několik novinek. První z nich je rozhodně akcelerometr, se kterým jste se mohli setkat v iPhonu a iPodu Touch. Jedná se o pohybový senzor, který pozná v jaké poloze se Váš iPod nalézá. Oproti iPhonu/iPodu Touch má tato funkce v novém Nanu podstatně méně způsobů využití, ale přesto se mohou hodit. Prvním je pro uživatele produktů Apple již dobře známá funkce Cover Flow, která se spustí automaticky po natočení displeje o 90°do strany. Místo klasického seznamu umělců se zobrazí obaly alb v abecedním pořádku, mezi kterými můžete pohodlně listovat za pomoci kroužení po obvodu ovládacího kolečka.

Další využití pohybového senzoru spočívá v tom, že když se Vám nelíbí právě přehrávaná skladba nebo ji prostě chcete změnit, tak s iPodem jednoduše zatřepete nahoru a dolů a tím se aktivuje funkce náhodného přehrávání. A když se iPod náhodou trefí do další skladby, na kterou zrovna nemáte náladu, tak zatřepete znova a ihned se spustí jiná náhodná skladba.

Poslední velká novinka se jmenuje Genius a využijete ji, když se Vám nebude chtít zdlouhavě si sestavovat seznam skladeb pro následné přehrání, tak aby se k sobě skladby hodily. Genius to vyřeší za Vás. Pustíte si jednu skladbu a přímo v přehrávání se opakovaným stiskem středového tlačítka dostanete na možnost vytvořit seznam skladeb Genius. Ten je vytvořen během několika sekund a obsahuje 25 skladeb, které se co nejvíce podobají skladbě právě přehrávané. Seznam samozřejmě můžete uložit a později si ho přehrát znova.

Bohužel ne vždy dokáže Genius seznam skladeb vytvořit, většinou je tomu tak u českých skladeb nebo u skladeb méně známých. Ale pokud posloucháte světově známějšího interpreta a máte v iPodu dostatek podobných skladeb, tak vypadají seznamy vytvořené Geniem opravdu dobře.

Zvuk a výdrž

Zvukový čip v novém Nanu patří rozhodně k těm lepším na trhu, nepřehání to s basy a v rychlých skladbách, bohatých na vysoké tóny stíhá a hraje čistě. Přibalená sluchátka jsou rozhodně nadprůměrná a ve srovnání s tím, co přibalují jiní výrobci by se dalo mluvit o luxusu. S užitím pořádných sluchátek (v tomto případě Sennheiser HD485) zvuk působí dost dobře, snad jen při velmi vysoké hlasitosti působí úderně až přehnaně špičatě, ale to je extrém se kterým se při běžném poslechu nesetkáte.

Výdrž baterie výrobce uvádí na 24 hodin hudby a 4 hodiny videa. V praxi jsme se dostali přibližně na 18 hodin soustavného poslechu, procházení nabídek, sledování videí a hraní her (ty mimochodem nově využívají senzor pohybu).

Referenční výdrž se oproti minulé verzi nezměnila, avšak nesmíme opomenout, že se jedná o vůbec nejtenčí iPod všech dob, který váží necelých 40 gramů a výdrž 24 hodin při poslechu hudby je tedy více než dobrá.

Závěr

Apple se při vývoji nové generace iPodu Nano vydal cestou evoluce, což ovšem není špatně, jelikož s předešlou verzí byli uživatelé spokojeni. Přibylo tu několik nových funkcí a spoustě stávajících se dostalo mírného vylepšení. Největším lákadlem je jistě nový design, menší rozměry a výběr z osmi barev (V USA devíti). Také nižší cena a navýšení paměti z 4/8GB na 8/16GB uživatele potěší.

Co je to uživatelská recenze a jak na ni

Již delší čas na našich stránkách najdete rubriku Uživatelské recenze. Pro uveřejnění uživatelské recenze máte dvě možnosti. První možností je vložit recenzi do diskusního fóra, a následovně odkaz na vaši recenzi vložíme do rubriky Uživatelské recenze tak, aby ji mohli rychle nalézt všichni čtenáři, kteří hledají informaci o určitém produktu (podrobněji jak na to se dočtete v návodu zde). Máte-li ovšem obsáhlejší uživatelskou recenzi na zajímavý produkt, ke které jste schopni přidat vaše nebo původní fotografie od výrobce (důležitá je kvalita fotografií), máte k dispozici další možnost – a to kontaktovat naši redakci a vaše recenze může (a nemusí) vyjít mezi dalšími články na stránkách Avmanie.

Na závěr jen upozornění na rozdíl mezi uživatelskou recenzí a klasickým redakčním testem. Redakční test je pokud možno objektivní test, který píše zkušený redaktor či spolupracovník redakce za jehož názorem stojíme. Uživatelská recenze však nemusí naše splňovat kritéria pro redakční test a může vyjadřovat pouze váš subjektivní pohled na produkt – je to dílo pouze vaše a naše redakce nemusí souhlasit s názory a údaji v recenzi uveřejněnými.

Témata článku: Novinky, Recenze

Magnat Transpuls 1500: skvělé Hi-Fi reprobedny pro milovníky starých dobrých časů [test]

Magnat Transpuls 1500 fungují skvěle jako pocta myšlenkám konstrukcí čtyřicet (a více) let starých a také ukazují, že staré neznamená zastaralé. Jakkoliv dnes umí technika nabídnout podobné frekvenční rozsahu nebo dynamiku z malých a tedy snáze umístitelných ozvučnic, zvuk z velkých proporcí je prostě trochu jiný. Tohle je skutečně příkladná nabídka "hodně muziky za málo peněz".

Daniel Březina

13 tipů na nejlepší televizory, které si dnes můžete koupit

Kvalitnější a prémiové televizory v cenové relaci od 20 000 Kč slibují lepší obraz i zvuk, pohlednější design a především ostřejší obraz a špičkové zpracování obrazu. Vybrali jsme ty nejzajímavější.

38 Jaromír Puk

15 nejlepších komedií roku 2018

15 nejlepších komedií roku 2018

Ztratili jsme Stalina, BlacKkKlansman, Psí ostrov, Tři billboardy kousek za Ebbingem, Čtverec, Úžasňákovi 2, Oni a Silvio, Já, Simon, Pěkně blbě. Třetí letošní výběr se nese v uvolněném duchu silvestrovské zábavy.

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

Vybrali jsme nejlepší produkty, které nabídnou kvalitní zvuk pro poslech hudby nebo vylepší zvuk při sledování filmů. Od mikrosystémů přes AV přijímače až po soundbar.

9 Jaromír Puk

Marantz Melody X: nejlepší bezdrátový Hi-Fi mikrosystém roku 2019/2020 [test]

Asociace EISA letos v kategorii kompaktní audiosystém titulem ocenil "nejlepší" populární mikrosystém Marantz Melody X. Možná to není zařízení pro náročného audiofila, ale při běžném poslechu vám radost z hudby určitě neodepře.

23 Daniel Březina

SillverCrest Bluetooth s ANC: levná sluchátka s aktivním potlačením hluku z Lidlu [test]

Jezdíte denně půl hodiny vlakem a nechcete utrácet deset tisíc za značková sluchátka? Ano, jde o levný model, ale za 1 490 Kč jsou téměř dokonalá. Po mechanické stránce svoji cenu překročí, ANC odstraní otravné hučení, jen zvuk už odpovídá ceně.

6 Jakub Michlovský