9
Fotogalerie

iTunes: Stačí 256 kb/s pro kvalitní poslech hudby?

Z iTunes si nyní můžete za peníze legálně koupit hudbu. Jsou ale prodávané soubory dostatečně kvalitní? Není lepší koupit stále CD? A co vy? Jaká kvalita stačí vám?

Konečně i v České republice pár dní můžeme legálně nakupovat hudbu. Tentokrát ponecháme stranou, zda je 10 Euro za album moc, či málo. Spíše se radujme, že konečně po letech čekání můžeme v České republice bez problémů koupit hudbu on-line. A to bez ochrany, která by limitovala hudební soubor jen na použití v počítači, či jedním MP3 přehrávače, o časovém omezení už nemluvím.

Zastavme se ale u formátu, ve kterém nám Apple hudbu prodává. Nedávná anketa v článku Posloucháte MP3? Patříte k zabijákům kvality nám řekla, že 72 % poslouchá hudbu výhradně ze ztrátových audioformátů. Z toho plyne závěr, že většině posluchačů tato kvalita postačuje. Skutečně?

Nad klasické CD stále není

Ač je MP3 formát velmi rozšířený, dá se říci, že je zastaralý – pro veřejnost byl uvolněn v roce 1994. Formát, který používá Apple a ve kterém nakupujete hudbu, se jmenuje AAC (Advanced Audio Coding). Formát AAC byl představen o tři roky později, v roce 1997. Navíc AAC formát je zcela volný, nemusí se platit žádné licence, nebo poplatky.

Asi největším záporem formátu AAC bude prostý fakt, že ho nepodporují všechny přehrávače. I když budete nakupovat z iTunes, ne každý má iPod či iPhone. Mezi přehrávače, které AAC formát přehrají, patří výrobky firem Creative, Sony, Philips, dále pak mobilní telefony jako například Nokia. U většiny levných MP3 přehrávačů máte smůlu, tam je třeba AAC formát převést do MP3.

Výhodou AAC proti MP3 je několik, z těch základních stojí za zmínku:

  • Více samplovacích frekvencí (od 8 do 96 kHz) proti MP3 (16 až 48 kHz)
  • Až 48 kanálů (MP3 standardně 2, možno i 5.1)
  • Vyšší přesnost a efektivnost kódování
  • Lépe zvládá frekvence nad 16 kHz

Lepší kvalita komprese znamená menší soubor než v MP3 formátu při stejné kvalitě, dá se říci, že odpovídá 128kbps mp3 = 96kbps AAC, v případě hudby prodávané Applem platí, že 320 kbps mp3 = 256 kbps AAC. Což pravděpodobně bohatě stačí. Ale že by šlo o CD kvalitu, tak na to zapomeňte.

Pro zajímavost se můžeme podívat na měření, která provedli specialisté časopisu stereophile.com. Jde o porovnání signálů z CD, které jsou následovně převedeny do MP3 a AAC.

16-bit linear PCM encoding.jpg FLAC encoding.jpg
Původní signál z CD a FLAC soubor (bezztrátová komprese)
 

Na prvních dvou grafech je vidět, že bezztrátová komprese má minimální vliv na kvalitu zvuku, zatím co druhé dva grafy ukazují, co nám udělá se zvukem 128kbps kódování v obou komprimovaných formátech. Všimněte si razantního snížení odstupu signálu od šumu, přičemž AAC je na tom trochu lépe v nižších frekvencích, ale za cenu ořezání frekvencí nad 16 kHz.

 MP3 encoding at 128kbps.jpgAAC encoding at 128kbps.jpg
MP3 a AAC - 128kbps

Na dalších dvou grafech už máme větší datový tok, 320kbps. Zde si můžete všimnout, že zatím co u AAC formátu je původnímu zvuku podstatně bližší, MP3 stále razantně zvyšuje šum. U AAC tímto jevem trpí jen nejvyšší kmitočty na 18 000 Hz.
 

MP3 encoding at 320kbps.jpgAAC encoding at 320kbps.jpg
MP3 a AAC - 320kbps
 

Pro potvrzení těchto změn v nahrávce se můžete podívat na měření jiného signálu. I zde MP3 ukazuje, že zkrátka AAC dokáže zachovat signál kvalitnější s výrazně menším šumem ve všech pásmech, s výjimkou nejvyššího.

16-bit linear PCM encoding a.jpgMP3 encoding at 320kbps a.jpg AAC encoding at 320kbps a.jpg
Původní nekomprimovaný PCM audiosignál a MP3 + AAC - 320kbps
 

Z výše uvedeného vyplývá, že nyní hudba prodávaná v České republice na iTunes sice nabízí relativně vysokou kvalitu zvuku převyšující MP3 formát, zvukové kvality v obchodě zakoupeného CD ale nedosahuje. A hudba v bezztrátovém formátu se na iTunes zakoupit nedá.

Co nám stačí?

Druhou stranou mince, a možná daleko problematičtější, je "Loudness war". Tomuto tématu jsme se věnovali v článku Loudness war: válka, kterou prohrává posluchač. Zjednodušeně jde o to, že se stalo zvykem nahrávky upravovat a vyrábět je co nejhlasitější, zesilovat například tiché pasáže u starších nahrávek, a tak likvidovat přirozenou dynamiku nahrávky. Více najdete v odkazovaném článku, včetně ukázkových skladeb. Z toho vyplývá, že možná stahovaná nahrávka stejně už ani kvalitní nekomprimovaný audioformát nevyužije, protože kde nic není... však to znáte.

Osobně se domnívám, že ale problém s kvalitou nahrávky z iTunes drtivá většina posluchačů mít nebude. A to nejen z důvodu, že na podprůměrně, nebo průměrně kvalitních sluchátkách či reproduktorech zmíněný případný rozdíl v kvalitě nahrávky stejně nepoznají, ale že zkrátka rozdíl nemáte šanci slyšet.

Nebo ano? A co vy, je pro vás kvalita nahrávky z iTunes dostačující?

Určitě si přečtěte

Články odjinud