Jak prodat Ultra HD televizor aneb chcete vyšší rozlišení?

14. února 2014
TWEET SDÍLET
Jak prodat Ultra HD televizor aneb chcete vyšší rozlišení?
Rok 2014 bude rokem, kdy se masově začnou prodávat Ultra HD televizory. Chceme a potřebujeme ale vyšší rozlišení, nebo to dopadne podobně jako s 3D?

Oba nedávné veletrhy spotřební elektroniky, IFA 2013 a CES 2014, byly ve znamení nových velkých televizorů s novým velkým rozlišením a nového pojmu - Ultra HD. Ale je tu problém. Jak to vlastně prodávat.

Klepněte pro větší obrázek 

Když místo velkých CRT televizorů nastupovaly ploché LCD a plazmy, začali se lidé zajímat, na základě čeho televizor vybírat. Přišla vlna zájmu o seznámení s pojmy HD ready a Full HD. To zákazník pochopil poměrně rychle. I když to znamenalo zjednodušení, že zkrátka Full HD je to pravé a označení se změnilo na magické zaklínadlo. Podobně jako později pojem „LED TV“. Že LED TV je pouhý a obyčejný LCD televizor s LED podsvícením překvapuje stále hodně lidí.

Výrobci řeší problém, jak lidi přesvědčit, že Ultra HD rozlišení potřebují. A jak je seznámit s tím, co to vlastně je. Popravdě většina lidí asi tuší, co je to Full HD. Že je to obraz s rozlišením 1920 x 1080 bodů. A že HD ready znamená minimálně 720 řádků.

Klepněte pro větší obrázek 
Porovnání rozlišení SD, HD, Full HD a UHD
 

Je ale velmi překvapující, že s nástupem rozlišení 3840 x 2160 lidi poněkud začínají tápat. Jeden výrobce používá pojem 4K, druhý Ultra HD, třetí UHD. Přitom značují to stejné. Velmi mne pobavilo, když jeden odborný web ukazoval telefon s 2K displejem. Ano, bylo to staré známé Full HD, jen jinak pojmenované, pokud pojmem "K" rozumíme horizontální rozlišní obrazu. Ale pokud to mate i relativně znalého člověka, co potom na to laik?

Staré známé pravidlo říká, není důležité něco lidem vysvětlit, aby to pochopili, ale přesvědčit je, že to potřebují a chtějí. Což v dnešní civilizaci a přetechnizovaném světě vystavěném na principu vytvářeni a uspokojování umělých potřeb (nikoliv těch reálných) je to nejdůležitější.

Jakmile přesvědčíte lidi, že „toto musí mít“, máte dobrý obchod v kapse. Jakmile zvažují, zda to skutečně potřebují, či jaké ta věc má skutečně vlastnosti a zda boudou přínosem, něco je špatně. Minimálně z hlediska marketingového.

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání rozlišení SD, HD, Full HD a UHD
 

Když konečně lidem vysvětlíme, že 4K, Ultra HD a UHD je vlastně to stejné, jak lidi přesvědčit, aby to kupovali. Skutečně potřebují vyšší rozlišení u televizoru? V případě smartphonu je situace jiná, tam obraz není pohyblivý a na displeji s vyšším rozlišením máte zkrátka více informací a detailů. Proto má 5“ displej s Full HD rozlišením smysl, podobně jako u počítačového monitoru. Zkrátka má konkrétní, viditelný a hmatatelný přínos. Ale u televizoru?

Zatím nejlepší reklama na Ultra HD televizor:

O potřebě vyšší snímkové frekvence u Ultra HD televizorů, aby lidské oko bylo rozdíl mezi Full HD a Ultra HD jsme již psali v jiném článku. Pokud tento předpoklad splníte (vyšší snímkovou frekvenci + UHD rozlišení), skutečně budete mít reálnější dojem z obrazu. Krásně se tento fakt snaží vyzdvihnout LG ve své reklamě na Ultra HD televizor. LG tyto reklamy umí. Ale stačí to? Uvidíme.

Sám jsem zvědav, do jaké míry se podaří výrobcům přesvědčit zákazníky, že Ultra HD je to pravé, že takový televizor doma potřebují. Náročného zákazníka, fanouška filmů, majitele domácího kina se podaří přesvědčit asi poměrně lehce. Ale ty další? Co vy? Chcete UHD, 4K či Ultra HD televizor?

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Potřebujete chytré funkce, nebo stačí televizor bez nich? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě se neobejdete bez podpory DVB-T2. Pomůžeme vám našimi redakčními články s radami, tipy a novinkami.

Doporučujeme: Nejvýhodnější televizoryNejlepší televizory

Témata článku: Televizory

Určitě si přečtěte

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

40 Jaromír Puk

OnePlus: Nový 4K HDR QD televizor ukazuje, kam TV technika kráčí

OnePlus: Nový 4K HDR QD televizor ukazuje, kam TV technika kráčí

Značka OnePlus je známá především svými telefony s dobrým poměrem cena/výkon a nyní rozšířila svoji nabídku o nový televizor. Má to však několik háčků a dá se na tom dobře demonstrovat, kam se trh s televizory posunuje.

12 Jaromír Puk

15 filmů roku 2018, které musíte vidět: sci-fi, akční, horory a thrillery

15 filmů roku 2018, které musíte vidět: sci-fi, akční, horory a thrillery

Ready Player One: Hra začíná, Upgrade, Black Panther, Avengers: Infinity War, Mission: Impossible - Fallout, Tiché místo, Tísňové volání, Jack staví dům. První výběr toho nejlepšího, co se letos objevilo v kinech a na DVD a Blu-ray nosičích.

12 Marek Čech

Netflix je oficiálně v češtině. Ztratily se z něj některé filmy, takhle je vrátíte zpět

Netflix je oficiálně v češtině. Ztratily se z něj některé filmy, takhle je vrátíte zpět

Konečně se naplno rozjíždí i v České republice souboj Netflixu proti HBO GO. Dosavadní náskok HBO v lokalizovaném obsahu se začíná zmenšovat.

17 Tomáš Holčík