Jak správně postupovat při reklamaci

18. listopadu 2011
TWEET SDÍLET
Jak správně postupovat při reklamaci
V posledním díle seriálu o reklamacích nastíním postup při reklamaci a odstoupení od smlouvy. Nachystali jsme pro vás i vzor odstoupení od smlouvy v pdf formátu!

Základní aspekty při uzavírání kupních smluv, druhy odpovědnosti za vady, uplatnění odpovědnosti za vady (reklamaci) a záruční i reklamační lhůty již byly na AVmanii nastíněny v minulosti.

Následující řádky budou pojednávat o správném postupu při reklamaci a pravidlech při odstupování od kupní smlouvy. Pro jejich pochopení je nutné připomenutí informací obsažených v předchozích článcích seriálu, jelikož používané právní obraty a jejich obsah na tomto místě znovu vysvětlovány nebudou.

Jak na reklamace - část 1.

Jak na reklamace - část 1.

Přinášíme ucelené a cenné informace o správném postupu při reklamaci a odstoupení od smlouvy. Díl první: způsoby uzavírání smluv.

Vše je psáno se snahou o co největší jednoduchost, ač se tak nemusí zdát. Pokusím se tedy nezabíhat do zbytečných detailů, kterých lze objevit, ač se tak rozhodně nemusí zdát, poměrně velké množství.

Jak na reklamace – část 2.

Jak na reklamace – část 2.

Jaká je záruční a reklamační lhůta? Jaké jsou druhy odpovědnosti za vady? Kdo a kdy musí prokazovat vadu? Informace nalezete v druhém dílu našeho seriálu.

Objevila se vada, tak přichází rada

Kupující v postavení spotřebitele uzavřel dne 11. 5. 2011 s dodavatelem kupní smlouvu, jejímž předmětem byl přenosný počítač. Kupující za něj zaplatil a odnesl si ho spolu s prodejním dokladem („paragonem“) domů nebo mu byla domů doručena přepravcem, pokud šlo o smlouvu distanční (uzavřená na dálku např. prostřednictvím e-shopu). Notebook nějakou dobu používal a jednoho dne zjistil, že notebook vykazuje vady. Jak má nyní kupující postupovat?

Postup bude odlišný v závislosti na tom, kdy se objeví vada; zda se objevila pouze jedna vada nebo je vad větší počet; zda se jedná o první reklamaci zboží či několikátou; zda byla smlouva uzavřena v kamenné prodejně nebo e-shopu (odlišnosti nemusí být automatické).

Klepněte pro větší obrázek 

Kupující s ohledem na dosavadní nabyté znalosti ví, že existuje možnost reklamace a odstoupení od smlouvy. Úvaha, zda bude uplatňovat odpovědnost za vady (reklamaci), či zvolí odstoupení od smlouvy, by měla patřit mezi prvotní. Jedná se totiž o dva odlišné postupy, se kterými jsou spojeny jiné právní následky.

Jaký zvolit postup vyplývá z předcházejících článku s ohledem na povahu vady – např. jde-li o vadu neodstranitelnou, lze zvolit buď postup reklamace a požadovat výměnu věci, nebo lze od smlouvy odstoupit a požadovat zpět peníze. Objeví-li se vada do 6 měsíců od koupě, existuje vyvratitelná domněnka, že rozpor s kupní smlouvu existoval již při převzetí a můžete postupovat v souladu s odst. 1 Uplatnění odpovědnosti (viz druhý článek o reklamacích) atp.

Témata článku: Průvodce nákupem

Určitě si přečtěte

Pro DVB-T2 nebude potřeba měnit anténu k televizoru. S jednou výjimkou…

Pro DVB-T2 nebude potřeba měnit anténu k televizoru. S jednou výjimkou…

Před přechodem na DVB-T2 vás možná zajímá, jestli budete muset měnit také anténu, kterou používáte při příjmu DVB-T. Pokud máte vlastní anténu, je odpověď jednoduchá: ne.

3 Jaromír Puk

14× nejlepší filmy o druhé světové válce

14× nejlepší filmy o druhé světové válce

Nejdelší den, Tucet špinavců, Generál Patton, Sophiina volba, Jdi a dívej se, Zachraňte vojína Ryana nebo Černá kniha. Nejlepší filmy s tématikou druhé světové války?

43 Marek Čech

Onkyo A-9110: dostupný a přitom velmi dobrý integrovaný Hi-Fi zesilovač [test]

Onkyo A-9110: dostupný a přitom velmi dobrý integrovaný Hi-Fi zesilovač [test]

Jeden z nejdostupnějších zesilovačů nabízí japonské Onkyo. I když je zvukově jednoduchý, není nepřiměřeně suchý nebo obyčejný a nese náznaky skutečného hi-fi světa. Navíc má i vstup pro gramofon a celkově jde o snaživě energický zesilovač, který za dané peníze jen stěží najde konkurenci.

14 Daniel Březina