Jak správně postupovat při reklamaci

Jak správně postupovat při reklamaci

V posledním díle seriálu o reklamacích nastíním postup při reklamaci a odstoupení od smlouvy. Nachystali jsme pro vás i vzor odstoupení od smlouvy v pdf formátu!

Kapitoly článku:


Základní aspekty při uzavírání kupních smluv, druhy odpovědnosti za vady, uplatnění odpovědnosti za vady (reklamaci) a záruční i reklamační lhůty již byly na AVmanii nastíněny v minulosti.

Následující řádky budou pojednávat o správném postupu při reklamaci a pravidlech při odstupování od kupní smlouvy. Pro jejich pochopení je nutné připomenutí informací obsažených v předchozích článcích seriálu, jelikož používané právní obraty a jejich obsah na tomto místě znovu vysvětlovány nebudou.

Vše je psáno se snahou o co největší jednoduchost, ač se tak nemusí zdát. Pokusím se tedy nezabíhat do zbytečných detailů, kterých lze objevit, ač se tak rozhodně nemusí zdát, poměrně velké množství.

Objevila se vada, tak přichází rada

Kupující v postavení spotřebitele uzavřel dne 11. 5. 2011 s dodavatelem kupní smlouvu, jejímž předmětem byl přenosný počítač. Kupující za něj zaplatil a odnesl si ho spolu s prodejním dokladem („paragonem“) domů nebo mu byla domů doručena přepravcem, pokud šlo o smlouvu distanční (uzavřená na dálku např. prostřednictvím e-shopu). Notebook nějakou dobu používal a jednoho dne zjistil, že notebook vykazuje vady. Jak má nyní kupující postupovat?

Postup bude odlišný v závislosti na tom, kdy se objeví vada; zda se objevila pouze jedna vada nebo je vad větší počet; zda se jedná o první reklamaci zboží či několikátou; zda byla smlouva uzavřena v kamenné prodejně nebo e-shopu (odlišnosti nemusí být automatické).

sony-bravia-cracked-screen.jpg 

Kupující s ohledem na dosavadní nabyté znalosti ví, že existuje možnost reklamace a odstoupení od smlouvy. Úvaha, zda bude uplatňovat odpovědnost za vady (reklamaci), či zvolí odstoupení od smlouvy, by měla patřit mezi prvotní. Jedná se totiž o dva odlišné postupy, se kterými jsou spojeny jiné právní následky.

Jaký zvolit postup vyplývá z předcházejících článku s ohledem na povahu vady – např. jde-li o vadu neodstranitelnou, lze zvolit buď postup reklamace a požadovat výměnu věci, nebo lze od smlouvy odstoupit a požadovat zpět peníze. Objeví-li se vada do 6 měsíců od koupě, existuje vyvratitelná domněnka, že rozpor s kupní smlouvu existoval již při převzetí a můžete postupovat v souladu s odst. 1 Uplatnění odpovědnosti (viz druhý článek o reklamacích) atp.

Určitě si přečtěte

Články odjinud