V posledním díle seriálu o reklamacích nastíním postup při reklamaci a odstoupení od smlouvy. Nachystali jsme pro vás i vzor odstoupení od smlouvy v pdf formátu!
Uplatnění odpovědnosti za vady (reklamace)
Reklamace probíhá obdobně. Opět zvolte písemnou formu a to i v případě návštěvy kamenného obchodu, resp. servisu uvedeného v záručním listě pro opravy, kde můžete zboží reklamovat taktéž.
Prokážete uzavření kupní smlouvy (opět nedávejte doklad z ruky, je váš – pouze nechte prodejce nahlédnout) a necháte si vystavit potvrzení o reklamaci (reklamační doklad – označení není podstatné), ve kterém budou specifikovány strany, výrobek, tvrzené vady, jejich presumovaná povaha, způsob vyřízení reklamace (viz Druhy odpovědnosti za vady), datum sepsání dokladu a datum předpokládaného vyřízení reklamace. To vše samozřejmě uzavřou podpisy stran, příp. podpisy a razítko.
Následně odevzdáte reklamované zboží. V této fázi je častá snaha prodejce odstranit dotěrného zákazníka výrokem typu: „Nemáte originální obal? Tak to máte smůlu, reklamaci neuznám.“ Zákonná úprava nestanovuje povinnost reklamovat zboží v originálním obalu, nenechte se oklamat. V případě uplatnění odpovědnosti za vady prostřednictvím e-shopu postupujte obdobně s rozdíly pro e-mailovou formu komunikace.
Prodávající nebo jím pověřeným pracovník je povinen o reklamaci rozhodnout ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace (blíže viz Záruční a reklamační lhůta).
Nejvyšší soud ČR nově ujednotil sporný výklad, při čemž reklamaci lze aktuálně považovat za vyřízenou, jen pokud prodejce v této době kupujícího o výsledku reklamace vyrozumí (pokud tak bude činit písemně, např. e-mailem, SMS, musí být v této lhůtě vyrozumění doručeno)! Nestihne-li to, kupující může požadovat výměnu věci, nebo může od smlouvy odstoupit.
Ve výsledku buď prodejce reklamačnímu návrhu vyhoví a věc buď opraví, vymění, vymění součást, nebo reklamaci zamítne. To může učinit jen za předpokladu, že za vadu neodpovídá, např. pokud zboží mechanicky poškodíte (typický příkladem budiž půl litru vody v klávesnici notebooku), nebo je věc bezvadná. V obou případech požadujte potvrzení o způsobu vyřízení reklamace se všemi náležitostmi (podobné jako u reklamačního dokladu). Pokud půjde o zamítavé stanovisko, opět přichází v úvahu volba dalšího postupu v závislosti na okolnostech.
Pár slov na závěr
Plně si uvědomuji, že seriál o reklamacích může působit na jednu stranu podrobně, na stranu druhou nepodrobně, neinformačně a roztříštěně. Pro základní zvládnutí problematiky je třeba přečíst pečlivě všechny díly, nemůžete očekávat, že dostanete odpovědi na konkrétní otázky. Kdybych chtěl postihnout co nejvíce možných variant situací, jež mohou nastat, a současně k nim nastínit řešení, ze třech dílů by rázem bylo deset.
Snažil jsem se vše maximálně zjednodušit při současném zachování potřebné odbornosti a komplexnosti. Některé konkrétní otázky můžeme společně rozebrat v diskuzi. Se složitějšími dotazy se obracejte na SOS – Sdružení obrany spotřebitelů nebo advokáta.