22
Fotogalerie

Jamo C 109: kvalitní sloupové reprobedny pro náročné [test]

Loni přišel dánský výrobce s novou řadou Concert. Otestovali jsme největší, sloupové reprosoustavy, které můžete podle chuti i doplnit a vytvořit kompletní sestavu domácího kina.

Kapitoly článku:


Dánské Jamo je na světě krásných 49 let (tedy pokud počítáme i dva roky, kdy jeho zakladatel dělal reprosoustavy pod svým jménem) a přípravu k neoficiálním padesátinám bere vážně. Třeba řadami C 9 a C 10, respektive celou sérií Concert.

C109_11.jpgC109_12.jpgC109_13.jpg

My jsme měli možnost pobýt nějakou dobu s aktuální vlajkovou lodí firmy, krásným, mohutným sloupkem C 109. Ten je ztělesněním moderní severské čistoty a estetiky a i když sdílí křivky s nižším modelem C 97, svou třikrát vyšší cenu ale obhajují už od pohledu - na velkém modelu linie fungují nějakým magickým způsobem mnohem lépe a vy si tak máte možnost do prostoru postavit stylově a vkusně navržený kus nábytku, který je jen shodou okolností určen pro reprodukci zvuku.

Vzhled, konstrukce

C 109 tak trochu klamou tělem - hlavně proto, že kombinují absolutní minimalismus s několika výraznými prvky. Jde zejména o poměrně velké rozměry, ukryté ve vypouklých bočnicích a matné přední stěně, téměř úplně vyplněné reproduktory, obkrouženými elegantními hliníkovými linkami. Třípásmové sloupy stojí na jednoduchých podstavcích, šplhají do výšky 113 cm, v nejširším místě se rozpínají do 23,5 cm a táhnou se do hloubky 41,7 cm. K tomu přidávají citelnou váhu 36,3 kg. Jak už bylo řečeno, jde o skutečný kus nábytku.

C109_7.jpgC109_8.jpg DSC09990.JPG

Výrobce zvolil kvůli designu i zajímavou formu krycích mřížek, zakrývají vždy jen samotný reproduktor. Čelní stěna je pěkná na pohled, kromě reproduktorů je bez ozdůbek, okrášlená jen logem výrobce u paty. Vypouklé boční stěny kabinetu z MDF desek zajistí potlačení vzniku stojatého vlnění uvnitř skříně. Na stěně zadní je potom dominantním vjemem zdvojená hlaveň bassreflexového nátrubku z pevného, hezky zpracovaného plastu. Otvory do ozvučnice jsou skutečně masivní, větší dělá snad už jenom Quadral. Ve velké vaničce dole jsou pak čtyři pěkné, pevné šroubovací reproterminály v bi-wiringové konfiguraci.

C109_3.jpgC109_4.jpg 

Za slovo stojí celkové zpracování. Byť Jamo nepoužívá žádné atypické materiály, v rámci cenové kategorie jsou vizuálně nadprůměrné a celek je velice nadprůměrně harmonický a lahodí oku. Dojem celkové robustnosti podtrhuje i mohutná čelní deska.

C109_9.jpg

Jamo C 109 výrobce osadil čtveřicí měničů, trojici identických, určených středním (1x) a basovým (2x) frekvencím doplňuje tradiční kopulka o průměru 2,5 cm, vyrobená z hedvábí, zasazená do mělkého zvukovodu, majícího za úkol minimalizaci nežádoucích odrazů. Kónické středotónové a hlubokotónové měniče mají všechny tři stejný průměr membrán 17,8 cm, relativně velký, měkký závěs a hlavně velice výrazný kovový střed. Materiálem je blíže nespecifikovaný kompozit, který by měl kombinovat výhody dřevovláknitých a kovových membrán.

 

2015-06-16-TST-Jamo-C109-2.jpg 2015-06-16-TST-Jamo-C109-9.jpg

Celkový psaný frekvenční rozsah (bez udané tolerance) sahá od solidních a hlavně uvěřitelných 30 Hz po 27 000 Hz, relativně nenáročné by mělo být rozehrávání těchto reprosoustav díky citlivosti 89 dB / 2,83V / m a jmenovité impedanci 6 Ohm. I přesto výrobce doporučuje minimální výkon zesilovače 75 Wattů a my musíme souhlasit - C 109 můžete naložit v podstatě libovolně a nemusíte se bát, že vám vyskáčou koše z ozvučnice. Krátkodobé maximální zatížení 400 Wattů a dlouhodobé poloviční jim také není důvod neuvěřit.

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech.

Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

měření 1.pngměření 2.png

Naměřená frekvenční odezva v běžné místnosti začíná v plné síle spíše u 35, než u deklarovaných 30 Hz, ale to je poměrně malý rozdíl. Peak mezi 80 a 150 Hz patrně může za dojem výrazného basového projevu, mírná špička u 50 Hz zase pěkně rozbručí třeba kontrabas nebo baskytaru. Střední pásmo je pak velmi vyrovnané, trochu překvapivý je hodně výrazný nástup tweeteru, který se neunaví ani poblíž hranice 20 000 Hz.

Určitě si přečtěte

Články odjinud