Joker: Pád do hlubin šílenství na pozadí rozpadajícího se velkoměsta [recenze filmu]

5. října 2019
TWEET SDÍLET
Pád do hlubin šílenství na pozadí rozpadajícího se velkoměsta a násilné revolty, kterou tento neuspokojivý stav společnosti vyvolává. Joaquin Phoenix a jeho oscarová kreace v tíživém psychologickém dramatu.

Plusy

  • Joker nepřipomíná komiksový film, ale spíš autorskou vizi toho, jak by mohl vypadat, kdyby se tvůrci vzdali všech berliček v podobě výjimečných atributů superhrdinů.

Minusy

  • Žádné.
9/10
Hodnocení

Osmačtyřicetiletý scenárista, producent a režisér Todd Phillips se dosud věnoval především komediální tvorbě (Rod Trip, Mládí v trapu, Starsky & Hutch), z níž ho asi nejvíc proslavila trilogie Pařba ve Vegas, Pařba v Bangkoku a Pařba na třetí.

Asi jen málokoho by před oněmi šesti lety, kdy šla třetí Pařba do kin, napadlo, že její tvůrci Todd Phillips a Craig Mazin se za pár let sejdou u úplně odlišných projektů, než byly ty jejich dosavadní zábavně laděné. Craig Mazin vytvořil seriál Černobyl a Todd Phillips Jokera, temné a realistické psychologické drama, jež získá hlavní cenu Zlatého lva na prestižním festivalu v Benátkách. A to jako vůbec první komiksový film v jeho historii.

Odvážnější studiová strategie

S tím komiksovým charakterem Phillipsova Jokera je to ale složitější. Režisér chtěl původně natočit psychologický film o zkažené společnosti, na který ale díky propojení s postavou Jokera získal od společnosti Warner Bros. rozpočet ve výši 60 milionů dolarů.

Nový Joker, ač je vlastně originem této komiksové postavy, ale nespadá do universa DCEU. To jen ve studiu Warner Bros. usoudili po všech kritikách, které na adresu DCEU přicházejí, že vsadí na odvážnější strategii a vypraví do kin film, který je mládeži do 17 let nepřístupný a jeho charakter je na hony vzdálený ostatním komiksovým adaptacím.

Takže žádné digitální triky a akční scény, ale špinavá velkoměstská realita, pouliční násilí a psychologický sestup až na dno šílenství ústřední postavy. Spojitost se světem DC Comics tu ale přesto zůstává. Scenáristé Todd Phillips a Scott Silver (8. Míle, Fighter) se pro vznik tohoto Jokera inspirovali v komiksu Alana Moorea Batman: Kameňák z roku 1988, který vyprávěl o Jokerově původu, snaze stát se stand-up komikem a jeho propadnutí šílenství.

Těch inspiračních zdrojů pro postavu Jokera i celého filmu ale bylo více. Jokerův make-up a klaunská maska jsou blízké líčení amerického sériového vraha Johna Wayne Gacyho, který bavil děti jako převlečený klaun. Jeho osobou se inspiroval i Stephen King při psaní postavy vraždícího klauna v To.

Pocta Martinu Scorsesemu

Špinavým rázem ulic Gotham City, tím, jak kulminuje Jokerovo šílenství a celkovým vizuálním charakterem díla pak Todd Phillips vzdává poctu filmům Martina Scorseseho, které točil v druhé půli sedmdesátých let a na počátku let osmdesátých. Nejvíce asi dvěma z nich, v nichž ztvárnil hlavní role Robert De Niro.

K Taxikářovi režisér odkazuje tím, jak tísnivá a nehostinná atmosféra velkoměsta prohlubuje nebo zhoršuje psychický stav hlavního (anti)hrdiny, ale i motivem politickým, kdy se miliardářský filantrop Thomas Wayne (Brett Cullen) chce stát starostou Gothamu.

S filmem Král komedie je zas spojen motiv, jak se nedoceněný komik snaží úporně dostat do prostředí showbyznysu. Jen se tu obrátily role. Zatímco tenkrát hrál snaživce Roberta Pupkina De Niro, teď je to on v roli moderátora a hvězdy televizní show, kdo je atakován neodbytným komikem bez talentu.

Martin Scorsese se na produkci Jokera podílel a psychologie ústřední postavy v něm si od protagonistů z jeho zmíněných filmů hodně půjčuje. Není to ale na bázi vykrádání, spíš fanouškovského pomrkávání a přihlášení se k charakteru kinematografie té doby s realistickými velkoměstskými dramaty typu Psího odpoledne od Sidneyho Lumeta nebo Špinavých ulic od Scorseseho.

Páchnoucí a zločinem prolezlé město

Joker tak nepřipomíná komiksový film, ale spíš autorskou vizi toho, jak by mohl vypadat, kdyby se tvůrci vzdali všech berliček v podobě výjimečných schopností superhrdinů a udělátek, které jim pomáhají v jejich soubojích s protivníky.

V Jokerovi si je hlavní postava sama sobě protivníkem a my sledujeme její postupný psychický rozpad na pozadí rozpadajícího se města. Gotham City na počátku osmdesátých let, kdy se děj odehrává, připomíná velmi depresivní místo k žití. V důsledku stávky popelářů se v něm hromadí neuklizené odpadky a s nimi i krysy, které se pochutnávají na jejich obsahu.

Tady tvůrci vycházejí z reality v podobě rozsáhlých stávek popelářů v New Yorku v sedmdesátých let, které vedly k nárůstu násilí a pouličních nepokojů v městě. Gotham je v tomto duchu ukázán jako páchnoucí, pochmurné a zločinem prolezlé město, v němž se čím dál víc rozevírají sociální nůžky mezi jednotlivými vrstvami obyvatelstva. Za městem stojí sídlo rodiny Wayneů, lidé jako hlavní hrdina žijí v dělnických čtvrtích.

Propast mezi bohatými a chudými, krachující sociální systém, netečnost k osudům druhých, pocit beznaděje a nespravedlnosti, že policie a soudy neměří všem rovným dílem. To vše vytváří ve městě podhoubí pro vznik radikalizujícího se protestního hnutí, jehož se Joker se svou klaunskou maskou stane tváří.

Nebyl to jeho původní záměr se jím stát, ale brzy pochopí, že toto hnutí, na jehož vlně se veze, mu dává možnost pomstít se za všechny ústrky, které zažil. A že když si pozornost druhých nezískal dobrovolně, zkusí to v atmosféře soudce lynče za pomoci násilí. Joker tak ukazuje, jak vzniká zlo. Z jakých kořenů vyrůstá a jaké společenské podmínky a vlivy přispívají k jeho růstu.

Snaha uspět jako stand-up komik

Na začátku vyprávění vidíme čtyřicetiletého muže Arthura Flecka (Joaquin Phoenix), který žije v jedné domácnosti se svou nemocnou a duševně labilní matkou Penny (Frances Conroy). Arthur si jako nezaměstnaný přivydělává tím, že dělá zdravotního klauna v nemocnicích nebo postává v klaunské masce jako živý poutač před obchodem. Sní ale o tom, že prorazí jako stand-up komik.

Důvod, proč se tak dosud nestalo, tkví v jeho narušené psychice. V důsledku pádu na hlavu v dětství trpí poškozením mozku, které způsobuje, že ve chvílích stresu propadá nechtěným a nezvladatelným záchvatům smíchu, na které druzí nereagují zrovna s porozuměním.

Arthur kvůli tomu dochází na sezení a bere na tuto svou duševní poruchu medikaci, ale v důsledku rozpočtových škrtů je mu další léčba jeho duševního zdraví odepřena. Ty překážky, které jsou mu kladeny do cesty a jež ukazují netečnost jak systému, tak lidí okolo něj, narůstají a přispívají k tomu, že se jeho psychický stav zhoršuje.

Naději ale stále upíná k tomu, že vystoupí v populární talk show Murrayho Franklina (Robert De Niro), což se opravdu stane. Smích publika, kterým je počastován, je ale jiného druhu, než by si přál. Lidé se nesmějí jeho vtipům nebo obratnosti, s níž přetváří příběhy ze svého života do komediálních výstupů, ale jeho trapnosti a upachtěné snaživosti, s níž se snaží druhé zaujmout.

Podhoubí, vedoucí k radikalizaci společnosti

Pocit zneuznání, spojený s tím, že se dozví citlivé informace, týkající se jeho identity a rodinného původu, ho přivedou na cestu, z níž už není návratu k původnímu kontrolovanému stavu. Zbraň, kterou mu půjčil kolega na ochranu, poté co byl Arthur napaden, spustí řetězec událostí, které eskalují v protesty a rabování ve městě. Ty ale Arthura až tak nezajímají, jen využívá jejich destruktivního charakteru. On chce svou vlastní satisfakci a nakonec ji i uskuteční. Prostřednictvím žánru, v němž chtěl uspět, a nepodařilo se mu to.

Scény veřejného násilí ve filmu vzbuzují i největší kontroverzi. Ve veřejné debatě, nejčastěji ale vedené ze strany těch, kteří snímek ještě neviděli, ale slyšeli o něm, se objevují výtky, zda tyto scény neospravedlňují Jokerovo chování a zda nepodněcují k násilí nebo nevyzývají k revoluci. Přidali se i příbuzní těch dvanácti lidí, kteří přišli v roce 2012 při premiéře filmu Temný rytíř povstal v Denveru o život z rukou maskovaného střelce.

Otázka, zda je Joker podán dostatečně antihrdinsky, ale není vůbec na místě. Tvůrci ukazují sociální a společenské podhoubí vzniku síly, která pochopí, že dlouhodobé neřešení systémových problémů vede k morálnímu chaosu, jenž se dá šikovně zneužít a zvrátit ve váš prospěch.

Oscarová herecká kreace

Jokerova postava v tomto chaosu získává mnohem komplexnější charakteristiku, než tomu bylo u předešlých představitelů této role. Joaquin Phoenix (Nikdys nebyl) progresivní průběh jeho psychické nemoci, vedoucí k rozpadu osobnosti, zachytil způsobem, za nějž ho po třech nominacích na Oscara za filmy Gladiátor, Walk the Line a Mistr určitě nemine ta čtvrtá. A tentokrát by to konečně mohla být ta proměněná.

Phoenixův Joker má v sobě totiž vše, co akademici oceňují při totálním převtělení se do postavy. A možná ještě něco navíc. Herec kvůli roli zhubl 24 kilo na váhu padesáti kil a jeho zevnějšek vykazuje všechny znaky Arthurova nedobrého fyzického i psychického stavu. Umaštěné vlasy, zažloutlé zuby, špinavé nehty.

Jeho kroutivé, nervní pohyby těla, hlasová intonace, obličejové grimasy i nutkavý smích, který dostává hned několik odstínů, nám dávají najevo, že před sebou máme člověka, který se trápí a je silně traumatizován. Jeho zranitelnost ale postupně přerývá záští vůči všem, kteří nejsou schopni docenit jeho komediální talent.

Důležitý je i jeho krok za chůze, zprvu ztěžklý, jak na něho dopadají všechny ústrky a rány osudu, v závěru pak tanečně lehký, jak se proměňuje v zlověstného Jokera. Film je do velké míry hercova one man show, při které mu sekundují Frances Conroy jako jeho psychicky labilní matka, Zazie Beetz jako sousedka a svobodná matka Sophie, o níž má zájem a Robert De Niro v úloze moderátora televizní show, který nejvýznamněji přispěje k Arthurově pocitu zneuznání.

Výzva komiksovému žánru

S převládajícím pocitem deprese, beznaděje a rozkladu koresponduje sugestivní hudba islandské skladatelky Hildur Guðnadóttir (Sicario 2: Soldado, seriál Černobyl), stejně jako kamera Lawrence Shera, který s Phillipsem natočil všechny jeho filmy od Pařby ve Vegas.

Jak režisér, tak kameraman hodně překvapili, když Jokerovi vtiskli vizuální tvář nejlepších dramat Martina Scorseseho ze sedmdesátých let. Plně realistickou, která z psychologických hlubin Arthurova šílenství vyrůstá do znepokojivého podobenství o společnosti, která v atmosféře všeobecného rozpadu morálních hodnot staví lidi jeho typu na piedestal.

Todd Phillips natočil komiksový film v duchu nejlepších tradic autorské kinematografie a vyzval tím tento žánr k přehodnocení pozic, na nichž dosud stojí. Dovolil si jít ještě dál než Christopher Nolan v batmanovské trilogii, když Jokera zbavil všech atributů komiksové výjimečnosti a ukázal jeho příběh zrodu a vzestupu jako současně příběh jeho sestupu do krajiny totálního šílenství.

S tímto pojetím jde ruku v ruce i herecký výkon Joaquina Phoenixa, který v titulní roli předvádí natolik intenzivní výkon, že vám z něho nebude dobře po těle, stejně jako z násilných činů, jichž se dopouští. Oscarová nominace už na něho mává a myslím, že v případě tohoto filmu nezůstane jen u té jedné. Za to dospělé a tíživé pojetí komiksové látky i režijní odvahu vykročit úplně jiným směrem si je Joker určitě zaslouží.

Joker

  • Žánr: psychologické drama
  • Původní název: Joker
  • www.jokermovie.net/
  • USA, 2019
  • Scénář: Todd Phillips, Scott Silver
  • Režie: Todd Phillips
  • Hrají: Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Frances Conroy, Zazie Beetz, Marc Maron, Brett Cullen, Shea Whigham, Glenn Fleshler, Bill Camp
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 03. 10. 2019

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze filmů, Recenze, Trailer


Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Bez karty nebo mobilu. MasterCard chce, aby se v obchodech dalo platit skenem obličeje či prstu

Bez karty nebo mobilu. MasterCard chce, aby se v obchodech dalo platit skenem obličeje či prstu

** Mobilní platby jsou dnes běžnou praxí ** Mnozí je upřednostňují před hotovostí ** Podle firmy MasterCard bude brzy k placení stačit jen obličej

Martin Miksa
Skener obličejeMasterCardMobilní platby
Flight Simulator se rozrostl o další World Update. Novinky přibyly na Itálii a Maltu

Flight Simulator se rozrostl o další World Update. Novinky přibyly na Itálii a Maltu

Studio Asobo drží slovo, a tak do jejich leteckého simulátoru letos přidávají už druhý World Update s novými letišti a pamětihodnostmi.

Martin Nahodil
OznámeníFlight Simulator
Kouzlo jménem Adaptivní nabíjení. K čemu toto nastavení slouží, a jak dokáže ochránit baterii?

Kouzlo jménem Adaptivní nabíjení. K čemu toto nastavení slouží, a jak dokáže ochránit baterii?

** Po 500 nabíjecích cyklech mají baterie cca 80 % své původní kapacity ** Mobilní výrobci však mohou baterie softwarově chránit ** Řešení se nazývá Adaptivní nabíjení, a máte jej i ve svém telefonu

Martin Chroust
NabíjeníBaterieAndroid
Mobily zaplaví čínské čipsety Unisoc. S těmi lepšími ušetříte, ty horší znamenají průšvih

Mobily zaplaví čínské čipsety Unisoc. S těmi lepšími ušetříte, ty horší znamenají průšvih

** Čipsety od Qualcommu a Samsungu jsou dnes všeobecně používané ** To můžeme říci i o Mediateku, který loni výrazně posílil ** Zvykejte si však na to, že se o slovo hlásí i další firma - Unisoc

Martin Chroust
UnisocMobilní čipsety
15 skvělých filmů česky a zdarma. Víme, kde je najdete online

15 skvělých filmů česky a zdarma. Víme, kde je najdete online

Když se chcete podívat na povedené filmy zdarma a česky, nemusíte pirátit. Vybrali jsme 15 filmů, které najdete na YouTube či Seznam.cz, jsou zcela zdarma a přitom určitě stojí za shlédnutí.

Jaromír Puk
Filmy zdarma
DDR5 a problém čtyř modulů. Tohle byste u nové technologie nečekali...

DDR5 a problém čtyř modulů. Tohle byste u nové technologie nečekali...

Paměti RAM DDR5 jsou stále ještě poměrně drahé a k tomu se objevují problémy při zapojení čtyř modulů.

Jan Pánek
DDR5
Silt je temné dobrodružství pod vodou pro fanoušky adventury Limbo

Silt je temné dobrodružství pod vodou pro fanoušky adventury Limbo

Černobílé dobrodružství pod vodou si bere zjevnou inspiraci.

Michal Maliarov
VideoAdventury
40 ženských sex symbolů 21. století

40 ženských sex symbolů 21. století

Tyto filmy a jejich hvězdy, které se nestyděly, máme ještě v živé paměti. Oproti minulým dekádám se filmaři nebáli otevírat dosud tabuizovaná témata.

Marek Čech
Filmy a seriály
Fall Guys přechází na free-to-play model. V červnu vyjdou také na Xbox a Nintendo Switch

Fall Guys přechází na free-to-play model. V červnu vyjdou také na Xbox a Nintendo Switch

Včera večer studio Mediatonic přišlo s velkým oznámením ohledně jejich úspěšného battle royale.

Martin Nahodil
Fall Guys: Ultimate KnockdownOznámeníFree-to-play
Srovnávací test soundbarů. Snadná cesta k lepšímu zvuku

Srovnávací test soundbarů. Snadná cesta k lepšímu zvuku

I ten nejmenší a nejlevnější soundbar v testu přinese obrovské zlepšení zvukového doprovodu u většiny televizorů. Náš test ukázal, že výrobci nabízejí různá konstrukční řešení a záleží pouze na vás, jaké si vyberete.

David Starý
SoundbarySrovnáníTesty
Prodělaný covid? Jako když mozek zestárne o dvacet roků

Prodělaný covid? Jako když mozek zestárne o dvacet roků

** Zdoláním nákazy covid nekonč, následky mohou přetrvávat ještě řadu měsíců ** Práci mozku může choroba poznamená podobně, jako kdyby člověk zestárnul o dvacet let ** V IQ testech se to projeví poklesem o deset bodů

Jaroslav Petr
SARS-CoV-2COVID-19Mozek
Komunita si hraje s Unreal Enginem 5. Podívejte se na veverku s uzinou

Komunita si hraje s Unreal Enginem 5. Podívejte se na veverku s uzinou

Nový engine rozhodně nabízí mnoho zábavy.

Michal Maliarov
Unreal Engine 5Technologie