Karlovarské ohlédnutí – 10 nejlepších festivalových filmů

14. července 2013
TWEET SDÍLET
Karlovarské ohlédnutí – 10 nejlepších festivalových filmů
Velká nádhera, Futurologický kongres, vítězný Velký sešit nebo nekompromisní a syrové počiny Heli a Tore tančí. Nechte se pozvat na rekapitulaci toho nejzajímavějšího z letošního karlovarského festivalu.

48. ročník mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech minulou sobotu po devíti hektických dnech skončil a my vám nyní přinášíme jeho rekapitulaci. Ve Varech jsem vždy nejvíce zvědavý na sekci Horizonty, která nabízí filmy, ověnčené nějakými vavříny, kontroverzí nebo pouhou pozitivní šuškandou z filmových festivalů (Sundance, Berlinale, Cannes), jež západočeskému dostaveníčku na počátku prázdnin předcházejí.

Z tohoto pohledu mi letos ve Varech oproti předešlým dvěma ročníkům chybělo víc z filmů z Cannes, čehož jsem si všiml už po prostudování programu před odjezdem na festivalu. Na novinky od bratrů Coenů, Romana Polanskiho, Jima Jarmusche, Alexandera Paynea nebo na vítězný snímek z Cannes Adélin život Abdellatifa Kechicheho si zkrátka budeme muset počkat, až je nějaký osvícený distributor uvede do kin.

Dlouho jsem zde postrádal i festivalovou pecku typu loňského Caraxova Holy Motors, než do kin vplula opravdová Velká nádhera. Nejnovější opus Paola Sorrentina, považuji spolu s režisérským sestřihem Nebeské brány Michaela Cimina a Futurologickým kongresem Ariho Folmana za tři nejsilnější festivalové zážitky. Ano, kvůli těmto filmům se vyplatí chodit do kina. Neboť přinášejí zážitek, který trvá, nemizí a s přibývajícím odstupem roste. Na rozdíl od současných blockbusterů, na jejichž nicotnost a hraní na efekt zapomenete dřív, než vyjdete z kina.

Na festivalu jsem viděl 43 filmů, vstřebal jsem je v poměrně bdělém stavu, s minimem mikrospánků během jejich promítání. Kdybych měl naopak jmenovat ty, které mi přivodily zklamání, byl by to psychedelický houbičkový úlet Pole v Anglii Bena Wheatleyho a Sezóna zabíjení s dvojicí Travolta - De Niro. Travoltův směšný přízvuk, jeho lesknoucí se havraní vlasy a podivnou variaci na Ramba, kořeněnou balkánským traumatem, nezachránila od nechtěné směšnosti ani účast slavného Vincenta Vegy při uvedení filmu ve Velkém sále hotelu Thermal.

Z těch zbývajících čtyř desítek filmů mě minimálně polovina z nich oslovila velmi silně a rád bych vás proto s nimi seznámil. Některé z nich přijdou brzy do kin, jiné si snad časem najdete třeba na druhém programu České televize v rámci Filmového klubu nebo jinde. Karlovarské ohlédnutí za první desítkou těch nejlepších začíná.

Velká nádhera (r. Paolo Sorrentino, Itálie / Francie 2013)

Paola Sorrentina po stylizovaném portrétu italského politika Giulia Andreottiho a dušezpytné road-movie Tady to musí být, vnímám jako jednoho z nejlepších a nejzajímavějších filmařů současnosti, na jehož každý další film se nesmírně těším. Jeho Velká nádhera patřila k vrcholům festivalu v Cannes a nejinak tomu bylo i ve Varech.

Italský režisér se rozhodl se svou typickou vytříbenou vizualitou (opulentní a nekončící kamerové jízdy) složit poctu městu Řím. Ve felliniovském duchu, blízkém Mistrovým filmům Sladký život, 8 ½ nebo Řím.

Průvodcem města se stává „duchovní příbuzný“ Marcella Rubiniho ze Sladkého života, novinář a autor jediného románu Jep Gambardella (Toni Servillo). Nonšalantní král mondénních večírků, jiskřivě ironický glosátor, melancholik, blazeovaný požitkář a neúnavný svůdník, bydlící na dosah Kolosea.

Po oslavě jeho pětašedesátých narozenin, konaných na střeše jednoho ze starých domů v centru, se ale v jeho životě něco změní. Zestárlý světák, který zná snad každou dlaždici v římských ulicích a vymetl snad každý okázalý mejdan, který se v posledních desetiletích konal, si najednou začíná uvědomovat prázdnotu vlastního konání.

Tato absence smyslu života, který až dosud vedl, se zrcadlí na pozadí bizarních večírků, které navštěvuje. Jep rekapituluje a začíná být znechucený sám sebou, životem, který vede i suitou podobných snobských existencí jako on, která ho obklopuje. Doléhá na něho věk a uvědomuje si svou konečnost. Zvlášť, když začínají umírat jeho vrstevníci, mezi nimiž je i jeho mladická a možná jediná opravdu velká láska.

Cítí, že by rád ještě napsal onu velkou knihu, ale o čem by měla být? Pokud by vypovídala o jeho životě, tak by musela být o nicotnosti, prázdnotě, strachu ze stáří a osamění jednoho zvolna odkvétajícího šviháckého cynika. Jak ale napsat knihu „o ničem“?

Sorrentino Jepeho tázání o smyslu života propojuje s univerzálními úvahami o významu a postavení umění nebo náboženství. Toto komplexní, hluboké a rozjímavé dílo je podobné Jepeho životu. Je stejně tak opojné, jako marnotratné v ukázce nesnesitelné lehkosti bytí jeho prázdného života.

A je opravdu nádherné. Zvlášť ve spojení s hudebním podkresem. Režisér ho pojímá jako vizuální poctu Římu, městu, v němž se spojují sakrální i profánní aspekty života, městu, v němž se světci páří s děvkami, jak sám říká.

Proto se v hudební složce jeho filmu vedle sebe potkávají spirituální kompozice autorů jako Bizet nebo Arvo Pärt, s komerčním technem, dunícím v čtvrthodinovém úvodu na večírku, jehož extravagantní ráz vám připomene Luhrmannova Velkého Gatsbyho.

Sorrentino natočil velké dílo, pracující s krásou nebo nádherou jako estetickou kategorií. O vyprázdněnosti pompézního života vypráví těmi nejpompéznějšími prostředky a já už jsem teď zvědavý, jaký styl vyprávění zvolí režisér pro svůj další film. Tipoval bych, že zkusí zas něco minimalističtějšího.

Témata článku: Filmy, Filmový festival

Určitě si přečtěte

Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Máme zde Miracast, Google Cast, ale co dělat, když ani jedno nefunguje? Pokud potřebujete zobrazit obsah telefonu na velké obrazovce televizoru, recept je jednoduchý.

7 Tomáš Holčík

12 nejlepších komedií roku 2019, které musíte vidět

12 nejlepších komedií roku 2019, které musíte vidět

Parazit, Tenkrát v Hollywoodu, Favoritka, Devadesátky, Rocketman, Zelená kniha, Žena na válečné stezce, Výjimeční, Deštivý den v New Yorku, Yesterday, Srážka s láskou, The Beach Bum. Třetí letošní výběr se nese v odlehčenějším duchu.

13 Marek Čech

13 nejlepších filmů o dobývání vesmíru. Víme, kde si je můžete pustit online

13 nejlepších filmů o dobývání vesmíru. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme nejlepší filmy s tematikou cest lidí do vesmíru. Takové, které nejlépe přiblíží zážitky astronautů a přitom vás dobře zabaví. Rovnou přidáme informaci, kde se na ně můžete legálně kouknout na internetu.

19 Ondřej Králík

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

Sharon Stone, Gina Gershon, Salma Hayek, Cameron Diaz, Demi Moore, Pamela Anderson, Kate Winslet, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley nebo Nicole Kidman a jejich odhalené scény ve filmech.

13 Marek Čech

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

Vybrali jsme 15 jedinečných filmů, které se věnují válkám ve 20. století. Vybrané snímky mají společné to, že válku neoslavují nebo nevzývají. Naopak kriticky a bolestně obnažují její zrůdnost a nesmyslnost. Jsou to válečné filmy, kterým můžete věřit.

43 Marek Čech, Vojtěch Malý

JBL 4312SE: třípásmové Hi-Fi reprobedny k oslavám firemních sedmdesátin [test]

JBL 4312SE: třípásmové Hi-Fi reprobedny k oslavám firemních sedmdesátin [test]

JBL 4312SE jsou, chce se říct, tradiční reprosoustavy – mají v sobě něco pravověrně amerického. Sází spíše na starosvětský přístup bez akcentování jednotlivostí, na údernou dynamiku a na to, že posluchač ví, co s nimi dělat.

1 Daniel Březina

30 největších sex symbolů šedesátých let

30 největších sex symbolů šedesátých let

Brigitte Bardot, Ursula Andress, Claudia Cardinale, Raquel Welch, Sophia Loren, Catherine Deneuve, Jane Fonda, Anita Ekberg, Britt Ekland, Sharon Tate. S šedesátými léty přichází éra sexuálního uvolnění ve společnosti i kinematografii.

Marek Čech