19
Fotogalerie

Kick-Ass 2: recenze filmu

Hrdinové jedničky dospívají, hledají vlastní identitu a poznávají, jak bolestná může být cena za hrdinství. Bohužel ve tvaru, který neumí vybalancovat hranici mezi komiksově a realisticky pojatým násilím.

Před třemi lety se scenáristka Jane Goldman a režisér Matthew Vaughn (Po krk v extázi, Hvězdný prach) nechali inspirovat komiksovou předlohou Marka Millara a Johna Romita Jr. a vznikla z toho až anarchisticky nespoutaná komiksová výstřednost, plná vulgarismů, brutálního násilí a černohumorného nadhledu.

Sebereflexivně pojatá brutalita, groteskní nadsázka a neuctivá parodie komiksových kánonů se tu potkala s citlivou laskavostí a dojemností rodinné podívané. Tvůrcům se s eklektickou lehkostí podařilo skloubit prvky teenagerské komedie, romance, gangsterky a revenge filmů do odlehčeného tvaru, jemuž nechybí morálně-společenský apel.

Zdánlivě lehkonohá zábava provětrala stále platné hodnoty jako čest, přátelství nebo odvaha a přinesla jednoduché poselství, že superhrdinou se člověk nestává navlečením elastického kostýmu, ale svými činy.

Výzvou k občanské angažovanosti a solidárnosti jednoho s druhým se nás film snažil vyburcovat z všeobecné apatie. Nabádal nás k menší míře lhostejnosti či netečnosti ke zlu, jehož projevů býváme, ať už zprostředkovaně nebo přímo, často svědky. A ze strachu či z jiných pohnutek mu neumíme účinně čelit.

ka2-carrey.jpg ka2-carrey2.jpg

Vaughn v prvním Kick-Ass nemilosrdně útočil na všechny apatické ignoranty, kteří přehlížejí bezpráví a ještě ho s mobilem v ruce zaznamenávají a naopak vyzvedával obětavé a snadněji zranitelné bezejmenné hrdiny z masa a kostí, jednající v harmonii se svým svědomím.

Potom svou pozornost ale upřel k prequelu X-Menů a v sequelu Kick-Ass se spokojil s rolí producenta. A změna na postu scenáristickém i režijním je na pokračování znát.

Temnější, brutálnější a vulgárnější

Pokračování vychází opět z předlohy Marka Millara a Johna Romita Jr., která nedávno vyšla česky s podtitulem Nářez 2. Scenárista a režisér Jeff Wadlow, který se chopil realizace dvojky, se při adaptaci předlohy drží jejího charakteru. I když pokud jednička nakládala s předlohou značně volně, dvojka tak činí ještě ve větší míře.

Millarův Kick-Ass 2: Nářez 2 je temnější, krutější a nelítostnější než jednička. Sází opět na konfrontaci superhrdinských klišé s realitou a ukazuje, jaké to může mít následky. Pro hrdiny, kteří se o něco snaží a sklízí za to jen nenávist nebo vyloučení z jakéhokoliv společenství. Vybočovat z řady se zkrátka nevyplácí.

ka2-hitgirl.jpg ka2-hitgirlbike.jpg
 

Millar, který rád provokuje a šokuje, je pro filmové adaptátory těžký oříšek. Jeho komiksy jsou příliš násilnické, vulgární a sexistické a Hollywood je proto uhlazuje do podoby, jež má jako v případě Wanted s předlohou společnou jen základní zápletku a jméno hlavní postavy.

Problematické pojetí násilných scén

Vaughnovi se R-kovou nekompromisnost jedničky podařilo vyvážit nevtíravým morálním apelem, zmíněným v úvodu. Jeff Wadlow, který má za sebou dvojici nepříliš úspěšných filmů, horor Cry Wolf a teenagerskou variaci na Karate Kid nebo Klub rváčů Nikdy to nevzdávej, k předloze přistupuje mnohem méně sofistikovaně.

Nedaří se mu najít vhodnou rovnováhu, jak jednotlivé vrstvy vyprávění smísit tak, aby si neodporovaly. A volí raději model, typický pro všechny sequely. Tedy nabídnout co do kvantity všeho minimálně dvakrát víc.

kickass2-mv-12.jpg kickass2-mv-13.jpg

Odnáší to právě pojetí brutální scén, které působí značně samoúčelně a tak trochu neústrojně, když se nečekaně vyloupnou z vyprávění o středoškolské šikaně. Někdy za půlkou vyprávění náhle banda superpadouchů ve svých skutcích přitvrdí natolik, že to působí nepatřičně.

Doteď jsme sledovali hru s žánrovými konvencemi komiksových a teenagerských filmů ze středoškolského prostředí a najednou máme před sebou drsná jatka, zavánějící glorifikací násilí.

Realisticky nebo s nadsázkou?

Samozřejmě, taková je už předloha, kde se to krví, vnitřnostmi, sekretem a jinými nechutnostmi jen hemží. Je zde také oproti prvnímu dílu mnohem víc zlých a sadistických šmejdů všeho druhu, kteří se dopouští odpudivých činů (střílení do dětí, hromadné znásilnění).

S rostoucí mírou zavrženíhodnosti jejich činů se stupňuje i dopad těchto skutků. Režisérovi se ale nepodařilo vybalancovat hranici mezi komiksově pojatým násilím, které v sobě vždy obsahuje prvek nadsázky a tím realistickým.

kickass2-mv-14.jpg kickass2-mv-15.jpg

Protože když se jako v tomto případě přiblíží tomu realistickému, musí ukázat i jeho následky. A to už se nepohybujeme na poli komiksové adaptace, ale v mnohem dramatičtějších a vážnějších útvarech. Tvůrce po nás trochu schizofrenně chce, abychom se na jedné straně násilnými scénami bavili, ale zároveň vyprávění vnímali i jako drama o světě, plném brutality.

Naturalisticky poukazuje na to, jak mohou ve skutečnosti dopadnout superhrdinové bez výjimečných schopností, ale současně se cynicky depresivního vyústění předlohy bojí. V závěru proto nabízí scénu jak vypadlou z teenagerské romance. Zabijačka políbí Nářeze na rozloučenou a odjede na motorce někam do dáli. Asi tam, kde se chystá spin-off, v němž bude hlavní pozornost upnuta jen na ni.

Nastavovaná kaše

Jim Carrey se po zhlédnutí filmu od projektu distancoval právě kvůli tomu, jakým způsobem násilné scény prezentuje. A nelze se mu vlastně divit, neboť vyvážení poměru fikce a reality se tu opravdu nepovedlo.

Podobně problematický je i humor snímku, který jde v jedné scéně hodně za hranici vkusu. Jde o Mindino zúčtování s jejími spolužačkami v jídelně, kde dojde na zvracení a vylučování proudem. Možná že ale touto pasáží režisér jen testuje, co mainstreamový divák ještě snese.

ka2-mfer.jpg ka2-training.jpg

Scenárista si není moc jistý, o čem má vyprávět a proto přidává na brutalitě násilných scén, jejich nechutnosti i vulgaritě postav. Dvojka tak budí zdání nastavované kaše, jež má jediný účel. Pokusit se zopakovat to, co na poprvé skvěle vyšlo. Tím, že to vyjde, si ale autor až tak jistý není, protože případnému dalšímu pokračování se na konci brány moc neotevírají.

Amatérští Avengers

Dvojka dějově na jedničku navazuje a respektuje tříleté stárnutí postav. V jedničce byl školní otloukánek a loser David Lizewski (Aaron Taylor-Johnson) natolik frustrován tím, že v reálném životě není se zlem zatočeno stejně snadno jako v komiksových sešitech, že se sám rozhodl, že sjedná nápravu tohoto stavu. Jako superhrdina bez superschopností Kick-Ass, česky Nářez.

Navlékl si kostým, vypadající jak neopren, a za pomocí dvanáctileté Mindy (Chloë Grace Moretz) alias Hit-Girl (česky Zabijačka) se mu podařilo za nemalých obětí zlikvidovat gang mafiána Franka D'Amico, včetně jej samého. Nářez se stal celebritou, která svým superhrdinským počínáním inspirovala množství následníků.

kickass2-mv-16.jpg kickass2-mv-17.jpg

Ve dvojce se proto po vzoru Avengerů přidá časem k těm, kteří se rozhodli pod jeho vlivem také prosazovat dobro v ulicích. Amatérský tým bojovníků se zlem, nazvaný Justice Forever (Věčná spravedlnost), založí Colonel Stars and Stripes (Jim Carrey). Česky plukovník Pravdoláska.

Jde o motivované lidi, kteří se z různých důvodů (znásilnění, zavraždění nebo pohřešovaní nejbližší příbuzní) snaží prosazovat právo a pořádek. Superhrdinské převleky jim dodávají na kuráži, když jejich způsobilost k zápasu není až tak veliká.

Pomsta

Stejný nápad má ale i syn mafiána Franka Chris (Christopher Mintz-Plasse), který slíbil Davemu na konci jedničky strašlivou pomstu. Vždyť ve světě, kde přibývá samozvaných ochránců pořádku, se najde i místo pro ty, kteří ho narušují.

Chris, v jedničce Red Mist (Zuřivec), ve dvojce pod novou identitou The Motherfucker (Čurák) dá do kupy bandu psychopatů a zabijáků, s nimiž v ulicích města rozpoutá chaos. Jeho cíl je jediný - zničit vše, co je Davemu drahé. David díky této mstě pozná, jak moc vysoká a bolestná může být cena za hrdinství.

Středoškolské hledání vlastní identity

Na začátku vyprávění to ale vypadá, že se on i Zabijačka kariéry superhrdinů vzdali a snaží se žít běžný středoškolský život. V Nářezovi ale stále dřímá touha pomáhat a chránit a i Mindy trénuje ve speciálně vybavené místnosti s velkým portrétem jejího otce a školitele, batmanovského Taťuldy (Nicolas Cage).

kickass2-mv-20.jpg kickass2-mv-21.jpgkickass2-mv-9.jpg

To nerad vidí její pěstoun a bývalý parťák jejího táty, policejní detektiv Marcus (Morris Chestnut), který chce, aby na dráhu mstitelky v ulicích zapomněla a věnovala se činnostem, typickým pro její vrstevnice. Seznámí ji proto s trojicí starších spolužaček, které jí mají vtáhnout do svého světa. Světa dívek, které se zajímají o módu, popové boy bandy, kluky a pozici nejobdivovanější školní roztleskávačky.

Dívce, která ale neprožila typické dětství, je tento svět vzdálený. Prochází procesem hledání vlastní identity a zjišťuje, že o co méně je nesvá ve své civilní podobě, o to spokojenější je v té okostýmované v ulicích. Právě ta jí přináší pocit uspokojení a seberealizace.

Hvězdná pěchota

Davidovo a Mindino hledání vlastní identity probíhá na pozadí střetu Justice Forever s Toxic Mega Cunts (Toxické megakundy). Tým ultrazáporňáků disponuje oproti tomu správňáckému (Noční běhna, Doktor Gravitace) mnohem barvitějšími figurkami.

Nejvýraznější z nich je Mother Russia, česky Matka Rus (ukrajinská kulturistka Olga Kurkulina). Dvoumetrová blonďatá muskulatura neidentifikovatelného pohlaví, vypadající jako karikatura Brigitte Nielsen v jejích osmdesátkových akčních zásecích.

kickass2-mv-18.jpg kickass2-mv-19.jpg

Oba týmy ale typologií postav, jež v nich operují, ze všeho nejvíc připomínají bizarní hvězdnou pěchotu rozličných talentových soutěží. Tak je ostatně vnímá i policie a oficiální místa, která mezi nimi nerozlišuje a považuje je za magory ve škraboškách, narušující svou agresivitou klid ve městě.

Hrdinka teen komedie

S politicky nekorektními jmény postav si překladatelé opravdu vyhráli. Z těch vedlejších zaujme především Plukovník Pravdoláska. Bývalý zločinec, hlásící se nyní ke křesťanským ideálům, je drsňák s křehkou duší. Jim Carrey ho ztvárňuje bez svého typického pitvoření jako nekompromisního vůdce, jemuž na respektu přidává jeho německý ovčák. A také Chrisův sluha a mentor Javier (John Leguizamo), který má pro něj podobný význam jako Alfréd pro Batmana.

Postavy Zuřivce a Davea se od minule moc neposunuly. Jeden chce konat dobro, druhý se mu chce pomstít a chová se čím dál šíleněji. Nejzajímavější je opět Hit-Girl. I když její image z jedničky malé holky, co se pere jak ninja, brutálně porcuje gangstery a nadává přitom jako dlaždič, už je pryč.

kickass2-mv-22.jpg kickass2-mv-23.jpg

Zabijačce je patnáct, zkoumá své ženské zbraně, hledá sama sebe a mnohem víc než vraždící dítě (což nelibě nesli někteří kritici) připomíná hrdinku nějaké středoškolské teen komedie.

Druhý Kick-Ass celkově působí jako takřka ve všech ohledech horší imitace prvního dílu. Zmizel hravý nadhled a přidalo se na brutalitě a vulgaritě. Režisér Jeff Wadlow umí za 28 milionů vykouzlit celkem obstojné akční scény, jimž dominují kontaktní fyzické souboje. Neumí ale vhodně vybalancovat hranici mezi komiksově pojatým násilím a tím realistickým. V tom druhý díl za tím prvním zaostává a marně proto hledá smysl vlastní existence.

Kick-Ass 2

  • Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: Kick-Ass 2
  • www.kickass-themovie.com
  • USA / Velká Británie 2013
  • Scénář: Jeff Wadlow (podle komiksu Marca Millara a Johna Romita Jr.)
  • Režie: Jeff Wadlow
  • Hrají: Aaron Taylor-Johnson, Chloë Grace Moretz, Christopher Mintz-Plasse, Morris Chestnut, Clark Duke, Jim Carrey, John Leguizamo, Lindy Booth, Lyndsy Fonseca
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 22. 08. 2013

AVmania.cz hodnotí
Film 6

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud