Pokud se vám nostalgicky stýská po starých bondovkách z před craigovského období, film Kingsman: Tajná služba vás před třemi lety určitě potěšil. Matthew Vaughn (Po krk v extázi, Hvězdný prach, Kick-Ass, X-Men: První třída) v něm vzkřísil ducha oněch zábavných agentských příběhů, které sázely víc na všeobecnou nadsázku než na noloanovské psychologizování.
Počínal si přitom jako zkušený fanboy, kterého baví balancovat na hraně mezi poctou/parodií. Vaughn se v Tajné službě nepustil do dekonstrukce bondovského universa, ale předvedl nám jeho vyhrocenější, brutálnější, nekorektnější, dravější, provokativnější a víc cool podobu.
Bondovský námět posunul do agresivnější, stylizovanější, humornější a zběsilejší podoby. Pod vším tím eklektickým aranžmá s hyperaktivní vizuální stránkou ale přitom nezapomněl na postavy, které jsou nositelem pygmalionského a tedy velmi klasického příběhu aristokratického mistra a jeho plebejského učedníka, kterého si vezme pod svá ochranná křídla a vychová z něj současně dokonalého gentlemana i zabijáka.
Tvůrci počítají se znalostí jedničky
Mistr, mentor i náhradní otec Harry Hart (Colin Firth) byl v jedničce zastřelen a Eggsy Unwin (Taron Egerton) převzal jeho jméno Galahad. Žije se švédskou princeznou Tilde (Hanna Alström) a spolu s Merlinem (Mark Strong) a Roxy (Sophie Cookson) dál slouží organizací Kingsman, jíž po velké personální redukci v důsledku událostí z jedničky šéfuje nový Artuš (Michael Gambon).
Do děje jsme po vzoru bondovek vtaženi velmi rychle. Eggsy je po cestě domů napadnut Charliem Heskethem (Edward Holcroft), zhrzeným humanoidem a neúspěšným adeptem na Kingsmana z jedničky, kterého považoval za mrtvého.
Scenáristé, kteří jsou stejní jako minule, Matthew Vaughn a Jane Goldman, se nijak nezdržují vysvětlivkami, kdo je kdo a jakou špionskou organizaci zastupuje. Počítají u diváků se znalostí jedničky a rovnou nám servírují zběsilou automobilovou honičkou v nočních ulicích Londýna, která se odehrává asi rok po událostech předchozího filmu.
Američtí kolegové Kingsman
Z nastražené léčky se Eggsymu podaří vyváznout, ne tak jeho kolegům. Sídlo Kingsman v krejčovství i jeho osazenstvo je zlikvidováno a přežije jen Merlin. Svět se ocitá v ohrožení, což Merlina s Eggsym po aktivaci záložního plánu přivede k jejich bratrské organizaci v Americe.
Říká si Statesman a má sídlo v palírně v Kentucky. Její členové na sebe nevzali jména podle postav z artušovských legend, ale právě podle druhů alkoholu. Šéfem skupiny je tedy Champagne (Jeff Bridges) a agenty Tequila (Channing Tatum) nebo Whiskey (Pedro Pascal). Technická podporu jim zajišťuje Ginger Ale (Halle Berry).
Američtí agenti jsou k těm britským značně nedůvěřiví a ukáže se, že drží jednoho z nich. Trpí amnézií, má halucinace a v důsledku ztráty oka je omezena jeho schopnost správně zacílit cíl. Není to nikdo jiný než Harry Hart, který po střelné ráně do hlavy díky technologii, již Statesman vlastní, přežil. A stal se z něj značně popletený sběratel motýlu, kterému se Eggsy snaží vrátit jeho vzpomínky na to, kým byl.
Legalizace drogového byznysu
Pokud se vám už teď zdá zápletka značně bizarní, je to teprve začátek toho, co se nám scenáristé rozhodli naservírovat a co působí jako hodně odvázaná variace na bondovské příběhy. Ukáže se, že strůjcem všeho zla je šílená miliardářka Poppy Adams (Juliane Moore), která si v kambodžském pralese vybudovala sídlo Poppyland, které je přesnou kopií městeček z Ameriky padesátých let.
Poppy odtud řídí mezinárodní obchod s drogami, společnost jí dělají robotičtí psi a jeho rukojmího zde drží skutečného Eltona Johna, který pro ni obden pořádá soukromé koncerty. Skrývání v buši ji ale už nebaví a svůj narko byznys chce zlegalizovat dohodou s americkým prezidentem (Bruce Greenwood). Pokud by na ni nepřistoupil, implantuje do drogových zásilek smrtící virus, v jehož důsledku se miliony životů ocitnou v ohrožení.
Podobný model vyprávění jako minule
Zápletka pracuje s podobným modelem vyprávění jako v jedničce. V ní hlavní záporák v touze po ovládnutí světa mezi lidi rozsíval sim karty, teď jsou to drogy, spojené se smrtícím virem a potažmo protilátkou, která jej může zastavit.
Nevraživost adeptů z konkurzu na uvolněné místo jednoho z Kingsman kvůli jejich urozenosti je vystřídána pnutím mezi dvěma agentskými světy. Uhlazení britští gentlemani v oblecích jsou konfrontováni s jejich americkými kolegy v kovbojských kloboucích, kteří mluví jižanským akcentem a jsou vyzbrojeni lasem a kolty, umístěnými proklatě nízko.
Proti maniakální záporačce ale musí spojit své síly a táhnout za jeden provaz. Zvlášť, když se v jejich řadách objeví zrádce a Harry Hart ještě není v ideální formě. Škoda jen, že agenti Statesman nedostanou tolik prostoru, kolik bychom očekávali a třeba Tequila je velmi záhy doslova uložen k ledu. Největší prostor tak získává Whiskey.
Naplnění sequelového pravidla
Matthew Vaughn, který se vždy tak bránil natáčení pokračování svých filmů, ať už šlo o Kick-Ass nebo X-Men, ve dvojce Kingsman naplňuje zlaté sequelové pravidlo, že všeho má být dvakrát tolik jako v jedničce. A činí tak způsobem, který vyvolává dojem, zda si i z tohoto sequelového pravidla tak trochu neutahuje.
Vše, co bylo řečeno v úvodu o jedničce, o onom posunu bondovského mustru směrem k větší dynamičnosti, odvázanosti až přepálenosti, platí i pro dvojku. Nadsázka, stylizované násilí, nekorektní humor, satiricky karikující současného prezidenta a počínání jeho administrativy, popkulturní odkazy, vizuální hrátky, zrychlující nebo zpomalující dění, to vše k Vaughnově stylu patří.
Dvojka je jen ještě bizarnější z hlediska věcí, které se v ní dějí, barevně křiklavější, hlasitější, extravagantnější. Zápletku v jedničce bychom rozhodně neoznačili za realistickou, ale cítili jsme v ní dotek sociální reality v tíživém rodinném zázemí Eggsyho. Zde nic takového nenajdeme a trpí tím emoce postav i jejich prokreslenost.
Postavy se otřepají z průstřelu hlavy, protože na něj mají Statesman speciální léčivý obklad. Hamburgery se připravují z lidského masa a Elton John ovládá kromě zpěvu i kung-fu. Ta přemrštěnost gagů působí občas samoúčelně a je znát, že Vaughn si zde dovoluje věci, které by v normálních bondovkách neprošly.
Emotivní stránka filmu strádá
Akce je hodně bondovská, ale zatěžuje ji přehnané používání digitálních triků. Dobře je to vidět v úvodní taxíkové bitce Eggsyho s Charliem nebo v té na alpské lanovce. Její choreografie je nápaditá a využívají se v ní agentská udělátka z obou agentur.
Přesto se nedostavuje wow efekty, jaký jsme v jedničce zažívali ve scéně v kostele. Příliš mnoho motivů a vedlejších linií vede k přesycení Vaughnovými šílenými situačními nápady, které ale nejsou vyváženy motivy emotivními, mezi něž v jedničce patřil vztah Eggsyho s Harrym. Ten se ve dvojce v mnohém obrací a je to tentokrát Eggsy, kdo si Harryho kvůli jeho zhoršené kondici bere pod svá ochranná křídla.
Dvojka Kingsman má možná největší smůlu v tom, že v ní vyprchalo kouzlo, spojené s představením onoho agentského světa z krejčovství. Matthew Vaughn se ho snaží nahradit bobtnající stopáží a bizarními gagy, ale celému tomu přepálenému bondovskému dovádění nějak chybí srdce. Nápaditost ale rozhodně ne, takže komu se líbila jednička, bude spokojený i s jejím pokračováním.
Kingsman: Zlatý kruh
- Žánr: špionážní akční komedie
- Původní název: Kingsman: The Golden Circle
- www.foxmovies.com/movies/kingsman-the-golden-circle
- USA / Velká Británie, 2017
- Scénář: Matthew Vaughn, Jane Goldman
- Režie: Matthew Vaughn
- Hrají: Taron Egerton, Halle Berry, Julianne Moore, Channing Tatum, Colin Firth, Mark Strong, Sophie Cookson, Pedro Pascal, Jeff Bridges, Edward Holcroft, Poppy Delevingne, Hanna Alström
- Distribuce: CinemArt
- Distribuční premiéra v ČR: 21. 09. 2017
Kingsman: Zlatý kruh |
Film |
|
7 |