Klipsch R-15PM Turntable Pack: gramofonový set s aktivními repro

22. prosince 2016
TWEET SDÍLET
Malé reprobedny Klipsch R-15PM s gramofonem Pro-Ject Primary jsou snadno použitelným a pěkně vypadajícím prvním krokem do světa hi-fi. Kvalitním?

Gramofony a vinyly, ač začínají svůj raketový boom pomaličku zpomalovat, jsou pořád ještě stylovým, trendy zbožím a rakousko-česká značka Pro-Ject je jedním z hlavních hybatelů tohoto trendu. Je tak až s podivem, že někteří výrobci neudělali dříve krok, k němuž se nyní odhodlal americký Klipsch, který zabalil do jedné krabice své kompaktní aktivní reprosoustavy R-15PM a na zakázku upravený gramofon, který má sice na šasi napsáno Klipsch, ale je to právě jeden ze základních Pro-Jectů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Aktivní regály R-15PM (Powered Monitor) jsou kompaktní (31,8 x 17,8 x 20,6 cm [ v x š x h] + váha 4,67 kg) reprosoustavy, u kterých ani na vteřinu nemůžete zapochybovat, do jaké stáje patří - v hluboké horně uložený tweeter a měděná barva membrány středobasu se prostě zaměnit nedají, stejně jako tmavý, mírně strukturovaný vinyl na povrchu. R-15PM nejsou vysloveně krásné, ale jejich dokonale pravoúhlá skříň, jejich čelní panel a jejich celkové technicistní vyznění má prostě své kouzlo. Snad jen onen vinyl na povrchu MDF ozvučnice má blíže k americkému než evropskému hodnotovému systému, přijde-li na slova "moc pěkné".

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zpředu skutečně téměř celou plochu zabírají měniče (a na pravém kanálu ještě indikační dioda poblíž přijímače signálu dálkového ovládání), vzadu přijde na to, na jaký kanál koukáte - ten levý je totiž jen klasickou pasivní reprosoustavou, tedy je tam k vidění pouze plastový bassreflexový nátrubek nahoře a vanička se vzhůru natočenými, poněkud obyčejnými reproterminály dole.

Zato na pravém kanálu je pod bassreflexem více než dostatečná paleta konektorů - vstupní signál můžete dodat analogově klasickými cinchi (u nichž je ještě přepínač mezi linkovou a phono polohou), je tu 3,5 mm stereo jack a v digitální podobě pak buď optikou, případně i přímo z počítače pomocí USB spojení; co vidět není, to je bluetooth konektivita. Pochopitelně je tu jeden pár reproterminálů pro napájení levého kanálu, pokud byste chtěli, máte možnost připojit i subbasovou jednotku přes dedikovaný sub-out.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přepínání vstupů a regulaci hlasitosti přímo na reprosoustavách umožňuje velký knob, pohodlnější je ale rozhodně mít po ruce dálkové ovládání. Trochu neprakticky umístil výrobce zemnící kolík - je úplně na druhé straně než analogové vstupy, kterými připojíte gramofon, což není úplně komfortní. Protože jde o aktivní řešení, je tu pochopitelně i napájecí zásuvka - oproti podobným řešením tu je klasický "velký" konektor, protože transformátor je schovaný uvnitř.

Přibalený gramofon je absolutní základ z katalogu Pro-Ject, jde o model Primary s přenoskou OM5E od Ortofon. Šasi z dřevotřísky je naprosto jednoduché, obdélníkové, v levém rohu je zasazený motorek, v pravém rameno o délce 8,6 palce; jde vlastně jen o jednoduchou hliníkovou trubičku, signálový kabel prochází skrze šasi a vychází v napevno připojené podobě, zakončené RCA konektory. Talíř má ložisko zhruba uprostřed, pohání ho ten nejzákladnější řemínek - všechno ale funguje, pracuje bez problémů a je to plug & play, protože Primary přichází rovnou z krabice se správně nastavenými parametry a stačí plus mínus správně nasadit závaží na konec raménka a gramofon hraje. Pochopitelně nejde o žádný audiofilský zázrak s širokými možnostmi nastavení, ale svou roli extrémně vstřícného a zaplatitelného řešení plní spolu s R-15PM na jedničku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kompresní tweeter R-15PM je usazen ve středně hlubokém čtvercovém zvukovodu Tractrix a používá hliníkovou membránu o průměru 2,54 cm. O střední a spodní frekvence se pak stará woofer s membránou ze vstřikovaného grafitu s měděným dekorem, která má průměr 13,3 cm. Výrobce udává frekvenční rozsah 62 - 24 000 Hz (+/- 3 dB) a dělící frekvenci na úrovni 1 800 Hz. Elektronika použitá k pohonu pochází přímo od Klipsch, bližší specifikace ale výrobce neudává.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přibalený gramofon je absolutní základ z katalogu Pro-Ject, jde o model Primary s přenoskou OM5E od Ortofon. Šasi z dřevotřísky je naprosto jednoduché, obdélníkové, v levém rohu je zasazený motorek, v pravém rameno o délce 8,6 palce; jde vlastně jen o jednoduchou hliníkovou trubičku, signálový kabel prochází skrze šasi a vychází v napevno připojené podobě, zakončené RCA konektory. Talíř má ložisko zhruba uprostřed, pohání ho ten nejzákladnější řemínek - všechno ale funguje, pracuje bez problémů a je to plug & play, protože Primary přichází rovnou z krabice se správně nastavenými parametry a stačí plus mínus správně nasadit závaží na konec raménka a gramofon hraje. Pochopitelně nejde o žádný audiofilský zázrak s širokými možnostmi nastavení, ale svou roli extrémně vstřícného a zaplatitelného řešení plní spolu s R-15PM na jedničku.

Kompresní tweeter R-15PM je usazen ve středně hlubokém čtvercovém zvukovodu Tractrix a používá hliníkovou membránu o průměru 2,54 cm. O střední a spodní frekvence se pak stará woofer s membránou ze vstřikovaného grafitu s měděným dekorem, která má průměr 13,3 cm. Výrobce udává frekvenční rozsah 62 - 24 000 Hz (+/- 3 dB) a dělící frekvenci na úrovni 1 800 Hz. Elektronika použitá k pohonu pochází přímo od Klipsch, bližší specifikace ale výrobce neudává.

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Klepněte pro větší obrázek

Frekvenční odezva odpovídá jak cenové kategorii, tak velikosti reprosoustav, jakkoliv zhruba od 150 Hz výš. Nástup basu někde v rozmezí 60 - 70 Hz, v plné síle spíše 90 Hz přímo vybízí ke koupi subwooferu, pokud nemáte vysloveně malou místnost a nebudete mít R-15PM velmi blízko u zdi.

Na čem se testovalo

Set jsme poslouchali sice i s OPPO BDP-105D nebo Cambridge CXC či připojený k počítači a telefonu, primárním zdrojem byl ale gramofon; hlavně ten dodávaný, nicméně též VPI Scout nebo Pro-Ject Elemental. Porovnávalo se pak s Harbeth Monitor 30, Xavian Premio a Xavian Perla na běžných sestavách od Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, přes Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII až po Naim Nait XS / Naim FlatCap XS / OPPO BDP-105D. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica, KrautWire z Lifetime série, ale i různými dalšími modely od různých značek, zejména pak z dostupnějších kategorií.

Zvuk

Když svou osmdesátkovou energii rozproudil Bob James v titulní skladbě alba "Obsession" (1986 | Warner Bros. | 925 495-1), jasně se ukázaly fyzikální limity malých reprosoustav a svrběla nás ruka, chtějící zjišťovat, zda Klipsch nevyrábí i sadu se subwooferem. Pokud máte více jak 10 - 12 m2, bude basu relativně dost málo, respektive jen stěží dosáhnete chtěné váhy a důrazu. Nicméně přesnost v rámci cenové kategorie odpovídá a není tu jen nečitelné basové bublání kdesi dole. Vyšší basy už pak Klipsch začínají být schopné vyzářit rozumně, situaci dále zlepší to, když otočíte hlasitost trochu doprava. Z technického hlediska by se daly R-15PM nazvat solidními nearfiled monitory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Tomu odpovídá i jejich trochu techničtější a na co nejvyšší dosažitelnou čistotu laděné střední pásmo, kdy třeba hlas Cassandry Wilson ve "Where the sun goes down" z "Traveling Miles" (1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) působil maličko strohým dojmem, zněl nicméně velice čistě, jasně a dával najevo i drobné detaily. Spíše sušší podání nepřekoná ani vrozená vřelost vinylu, zejména srozumitelnost a celková čitelnost středního pásma jsou ale zase nad průměrem dané třídy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nejvyšší tóny i přes použití zvukovodu nepůsobily nijak zdůrazněným dojmem, snad byly jen maličko energičtější, jak se ukázalo v "People Ain´t No Good" Nicka Cavea ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V). Ťukání do činelu by sice možná sneslo ještě kousek důrazu, ale celkově to v rámci kategorie bylo slušné, navíc rozlišení bylo za dané peníze vysloveně dobré. Linka činelu také už nebyla jen anonymní šum, ale lehce už se z něj začala drát na povrch struktura.

Svěřit malým monitorům velký klavír a očekávat velkolepou dynamiku asi nejde; nicméně R-15PM se díky aktivnímu pohonu podařilo klavír v Chauveauově "Blanc" ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) celkem slušně zvládnout, byť samozřejmě tak nějak s omezeným pocitem velikosti a důrazu nástroje. Trochu techničtěji laděný zvuk se ale vyplácí v jistotě, která klavíru alespoň trochu života už dodá a třeba u smyčců to v rámci dané třídy nebylo dynamicky špatné, zvuk je relativně rychlý a pevný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

To samé lze v zásadě zopakovat i u rozlišení; v hlubších polohách ve skladbě "Ianouarios" Beaty Hlavenkové ("Theodoros" | 2013 | Minority Records | MIN31) bylo informací celkově pomálu, se stoupající frekvencí to ale bylo v kontextu třídy bez problémů. Díky suššímu studiovému charakteru ale neztratíte ani takové zvuky jako je cvaknutí při domáčknutí klávesy na klavíru, nebo zašustění notového papíru. R-15PM nejsou zvuková lupa, stejně jako gramofon Primary není analytickým nástrojem, ale v zásadě i v dané kombinaci fungují solidně a za dané peníze nemáte pocit, že by jim něco chybělo.

Malé bedničky umí při správném usazení do prostoru vykouzlit scénu o něco větší a vzdušnější, než by se mohlo zdát. Třeba v "A love supreme" v podání Santany a McLaughlina ("Love Devotion Surrender" | 1973 | CBS | SOPL 200) bylo znát, že netrpí směrovostí a třeba už umí naznačit i trošku hloubky, takže tu není obtížně čitelná zvuková koule kdesi uprostřed, ale v pravolevém směru už slušně vykreslené dění několika nástrojů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kdyby tak jen hrál set Klipsch R-15PM / Pro-Ject Primary jen o kousíček sytěji a možná hlouběji, nebylo by mu vlastně vůbec co vytýkat . Taková "Fine Line" Barryho Gibba ("Now Voyager" | 1984 | Polydor | 823429-1) by s trochou basu a vůbec barevné sytosti navíc mohla být super, protože jinak jsou kontrola a rytmus v rámci třídy na velmi solidní úrovni, přednes je čistý a lehký a také přehledný.

Verdikt

Malé Klipsch R-15PM s nevelkým gramofonem Pro-Ject Primary jsou zejména parádně snadno použitelným a pěkně vypadajícím prvním krokem do světa Hi-Fi. Minimální nároky na nějakou kabeláž, na řešení propojovacích problémů a na umístění z tohoto setu dělají ihned a snadno použitelný produkt pro ty, kteří chtějí mít dobrý pocit z otáčení vinylových desek, aniž by ale třeba omezili moderní funkce, ať už přehrávání z telefonu nebo z televize. Jde o férový set za férové peníze, který by zasloužil trochu více šťavnatosti a subwoofer.

+ vyladěná kombinace se slušným zvukem
+ snadné na zapojení i provoz
+ sestava vypadá dobře
+ rozumná cena

- chybí bas a je velmi vhodné dokoupit subwoofer
- gramofon je hodně citlivý na přenos vibrací

Klipsch R-15PM Turntable Pack

Cena setu: 20 990 Kč

Klipsch R-15PM

  • Systém 2 pásmový aktivní bass-reflex
  • Výškový reproduktor 1 x 25 mm kompresní výškový reproduktor
  • Středobasový reproduktor 1 x 130 mm
  • Výkon 50 W na kanál
  • Frekvenční rozsah (+/- 3 dB) 62 Hz - 24 kHz
  • Přechodová frekvence 1,8 kHz
  • Vstupy / výstupy 1 x analogový vstup (jack 3,5 mm), 1 x analogový vstup (stereo RCA přepínání line / phono), 1 x optický digitální vstup, 1 x USB Audio, 1 x výstup pro subwoofer
  • Rozměry 178 x 318 x 206 (Š x V x H)

Gramofon Pro-Ject

  • Rychlost - otáčky 33 nebo 45 rpm s manuální změnou
  • Kolísání otáček ±0,12%.
  • Rozptyl rychlosti ±0,14 % (33), ±0,25% (45)
  • Systém pohonu řemen
  • Motor AC synchronní
  • Talíř MDF, 300 mm, s plstěnou podložkou
  • Raménko 8,6" hliníkové,
    efektivní délka 218,5 mm,
    efektivní hmota 8 g,
  • Přesah 22 mm
  • Přenoska ORTOFON OM 5E (20-25 000 Hz, eliptický hrot)
  • Napájení 15 V, 4 W, DC
  • Výstup Namontovaný kabel zakončen Cinch (RCA)
  • Hmotnost 4 kg
  • Rozměry š x v x h 430 × 112 × 330 mm

Zapůjčil: CPT Praha | www.cptpraha.cz 


Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Témata článku: Hi-Fi, Testy, Reproduktory, Pro-Ject, Gramofony, Klipsch, Xavian, Hi-Fi systémy na Heureka.cz