Malé reprobedny Klipsch R-15PM s gramofonem Pro-Ject Primary jsou snadno použitelným a pěkně vypadajícím prvním krokem do světa hi-fi. Kvalitním?
Gramofony a vinyly, ač začínají svůj raketový boom pomaličku zpomalovat, jsou pořád ještě stylovým, trendy zbožím a rakousko-česká značka Pro-Ject je jedním z hlavních hybatelů tohoto trendu. Je tak až s podivem, že někteří výrobci neudělali dříve krok, k němuž se nyní odhodlal americký Klipsch, který zabalil do jedné krabice své kompaktní aktivní reprosoustavy R-15PM a na zakázku upravený gramofon, který má sice na šasi napsáno Klipsch, ale je to právě jeden ze základních Pro-Jectů.


Aktivní regály R-15PM (Powered Monitor) jsou kompaktní (31,8 x 17,8 x 20,6 cm [ v x š x h] + váha 4,67 kg) reprosoustavy, u kterých ani na vteřinu nemůžete zapochybovat, do jaké stáje patří - v hluboké horně uložený tweeter a měděná barva membrány středobasu se prostě zaměnit nedají, stejně jako tmavý, mírně strukturovaný vinyl na povrchu. R-15PM nejsou vysloveně krásné, ale jejich dokonale pravoúhlá skříň, jejich čelní panel a jejich celkové technicistní vyznění má prostě své kouzlo. Snad jen onen vinyl na povrchu MDF ozvučnice má blíže k americkému než evropskému hodnotovému systému, přijde-li na slova "moc pěkné".

Zpředu skutečně téměř celou plochu zabírají měniče (a na pravém kanálu ještě indikační dioda poblíž přijímače signálu dálkového ovládání), vzadu přijde na to, na jaký kanál koukáte - ten levý je totiž jen klasickou pasivní reprosoustavou, tedy je tam k vidění pouze plastový bassreflexový nátrubek nahoře a vanička se vzhůru natočenými, poněkud obyčejnými reproterminály dole.
Zato na pravém kanálu je pod bassreflexem více než dostatečná paleta konektorů - vstupní signál můžete dodat analogově klasickými cinchi (u nichž je ještě přepínač mezi linkovou a phono polohou), je tu 3,5 mm stereo jack a v digitální podobě pak buď optikou, případně i přímo z počítače pomocí USB spojení; co vidět není, to je bluetooth konektivita. Pochopitelně je tu jeden pár reproterminálů pro napájení levého kanálu, pokud byste chtěli, máte možnost připojit i subbasovou jednotku přes dedikovaný sub-out.


Přepínání vstupů a regulaci hlasitosti přímo na reprosoustavách umožňuje velký knob, pohodlnější je ale rozhodně mít po ruce dálkové ovládání. Trochu neprakticky umístil výrobce zemnící kolík - je úplně na druhé straně než analogové vstupy, kterými připojíte gramofon, což není úplně komfortní. Protože jde o aktivní řešení, je tu pochopitelně i napájecí zásuvka - oproti podobným řešením tu je klasický "velký" konektor, protože transformátor je schovaný uvnitř.
Přibalený gramofon je absolutní základ z katalogu Pro-Ject, jde o model Primary s přenoskou OM5E od Ortofon. Šasi z dřevotřísky je naprosto jednoduché, obdélníkové, v levém rohu je zasazený motorek, v pravém rameno o délce 8,6 palce; jde vlastně jen o jednoduchou hliníkovou trubičku, signálový kabel prochází skrze šasi a vychází v napevno připojené podobě, zakončené RCA konektory. Talíř má ložisko zhruba uprostřed, pohání ho ten nejzákladnější řemínek - všechno ale funguje, pracuje bez problémů a je to plug & play, protože Primary přichází rovnou z krabice se správně nastavenými parametry a stačí plus mínus správně nasadit závaží na konec raménka a gramofon hraje. Pochopitelně nejde o žádný audiofilský zázrak s širokými možnostmi nastavení, ale svou roli extrémně vstřícného a zaplatitelného řešení plní spolu s R-15PM na jedničku.

Kompresní tweeter R-15PM je usazen ve středně hlubokém čtvercovém zvukovodu Tractrix a používá hliníkovou membránu o průměru 2,54 cm. O střední a spodní frekvence se pak stará woofer s membránou ze vstřikovaného grafitu s měděným dekorem, která má průměr 13,3 cm. Výrobce udává frekvenční rozsah 62 - 24 000 Hz (+/- 3 dB) a dělící frekvenci na úrovni 1 800 Hz. Elektronika použitá k pohonu pochází přímo od Klipsch, bližší specifikace ale výrobce neudává.



Přibalený gramofon je absolutní základ z katalogu Pro-Ject, jde o model Primary s přenoskou OM5E od Ortofon. Šasi z dřevotřísky je naprosto jednoduché, obdélníkové, v levém rohu je zasazený motorek, v pravém rameno o délce 8,6 palce; jde vlastně jen o jednoduchou hliníkovou trubičku, signálový kabel prochází skrze šasi a vychází v napevno připojené podobě, zakončené RCA konektory. Talíř má ložisko zhruba uprostřed, pohání ho ten nejzákladnější řemínek - všechno ale funguje, pracuje bez problémů a je to plug & play, protože Primary přichází rovnou z krabice se správně nastavenými parametry a stačí plus mínus správně nasadit závaží na konec raménka a gramofon hraje. Pochopitelně nejde o žádný audiofilský zázrak s širokými možnostmi nastavení, ale svou roli extrémně vstřícného a zaplatitelného řešení plní spolu s R-15PM na jedničku.
Kompresní tweeter R-15PM je usazen ve středně hlubokém čtvercovém zvukovodu Tractrix a používá hliníkovou membránu o průměru 2,54 cm. O střední a spodní frekvence se pak stará woofer s membránou ze vstřikovaného grafitu s měděným dekorem, která má průměr 13,3 cm. Výrobce udává frekvenční rozsah 62 - 24 000 Hz (+/- 3 dB) a dělící frekvenci na úrovni 1 800 Hz. Elektronika použitá k pohonu pochází přímo od Klipsch, bližší specifikace ale výrobce neudává.
Měření
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Frekvenční odezva odpovídá jak cenové kategorii, tak velikosti reprosoustav, jakkoliv zhruba od 150 Hz výš. Nástup basu někde v rozmezí 60 - 70 Hz, v plné síle spíše 90 Hz přímo vybízí ke koupi subwooferu, pokud nemáte vysloveně malou místnost a nebudete mít R-15PM velmi blízko u zdi.
Na čem se testovalo
Set jsme poslouchali sice i s OPPO BDP-105D nebo Cambridge CXC či připojený k počítači a telefonu, primárním zdrojem byl ale gramofon; hlavně ten dodávaný, nicméně též VPI Scout nebo Pro-Ject Elemental. Porovnávalo se pak s Harbeth Monitor 30, Xavian Premio a Xavian Perla na běžných sestavách od Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, přes Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII až po Naim Nait XS / Naim FlatCap XS / OPPO BDP-105D. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica, KrautWire z Lifetime série, ale i různými dalšími modely od různých značek, zejména pak z dostupnějších kategorií.
Zvuk
Když svou osmdesátkovou energii rozproudil Bob James v titulní skladbě alba "Obsession" (1986 | Warner Bros. | 925 495-1), jasně se ukázaly fyzikální limity malých reprosoustav a svrběla nás ruka, chtějící zjišťovat, zda Klipsch nevyrábí i sadu se subwooferem. Pokud máte více jak 10 - 12 m2, bude basu relativně dost málo, respektive jen stěží dosáhnete chtěné váhy a důrazu. Nicméně přesnost v rámci cenové kategorie odpovídá a není tu jen nečitelné basové bublání kdesi dole. Vyšší basy už pak Klipsch začínají být schopné vyzářit rozumně, situaci dále zlepší to, když otočíte hlasitost trochu doprava. Z technického hlediska by se daly R-15PM nazvat solidními nearfiled monitory.



Tomu odpovídá i jejich trochu techničtější a na co nejvyšší dosažitelnou čistotu laděné střední pásmo, kdy třeba hlas Cassandry Wilson ve "Where the sun goes down" z "Traveling Miles" (1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) působil maličko strohým dojmem, zněl nicméně velice čistě, jasně a dával najevo i drobné detaily. Spíše sušší podání nepřekoná ani vrozená vřelost vinylu, zejména srozumitelnost a celková čitelnost středního pásma jsou ale zase nad průměrem dané třídy.


Nejvyšší tóny i přes použití zvukovodu nepůsobily nijak zdůrazněným dojmem, snad byly jen maličko energičtější, jak se ukázalo v "People Ain´t No Good" Nicka Cavea ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V). Ťukání do činelu by sice možná sneslo ještě kousek důrazu, ale celkově to v rámci kategorie bylo slušné, navíc rozlišení bylo za dané peníze vysloveně dobré. Linka činelu také už nebyla jen anonymní šum, ale lehce už se z něj začala drát na povrch struktura.
Svěřit malým monitorům velký klavír a očekávat velkolepou dynamiku asi nejde; nicméně R-15PM se díky aktivnímu pohonu podařilo klavír v Chauveauově "Blanc" ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) celkem slušně zvládnout, byť samozřejmě tak nějak s omezeným pocitem velikosti a důrazu nástroje. Trochu techničtěji laděný zvuk se ale vyplácí v jistotě, která klavíru alespoň trochu života už dodá a třeba u smyčců to v rámci dané třídy nebylo dynamicky špatné, zvuk je relativně rychlý a pevný.


To samé lze v zásadě zopakovat i u rozlišení; v hlubších polohách ve skladbě "Ianouarios" Beaty Hlavenkové ("Theodoros" | 2013 | Minority Records | MIN31) bylo informací celkově pomálu, se stoupající frekvencí to ale bylo v kontextu třídy bez problémů. Díky suššímu studiovému charakteru ale neztratíte ani takové zvuky jako je cvaknutí při domáčknutí klávesy na klavíru, nebo zašustění notového papíru. R-15PM nejsou zvuková lupa, stejně jako gramofon Primary není analytickým nástrojem, ale v zásadě i v dané kombinaci fungují solidně a za dané peníze nemáte pocit, že by jim něco chybělo.
Malé bedničky umí při správném usazení do prostoru vykouzlit scénu o něco větší a vzdušnější, než by se mohlo zdát. Třeba v "A love supreme" v podání Santany a McLaughlina ("Love Devotion Surrender" | 1973 | CBS | SOPL 200) bylo znát, že netrpí směrovostí a třeba už umí naznačit i trošku hloubky, takže tu není obtížně čitelná zvuková koule kdesi uprostřed, ale v pravolevém směru už slušně vykreslené dění několika nástrojů.

Kdyby tak jen hrál set Klipsch R-15PM / Pro-Ject Primary jen o kousíček sytěji a možná hlouběji, nebylo by mu vlastně vůbec co vytýkat . Taková "Fine Line" Barryho Gibba ("Now Voyager" | 1984 | Polydor | 823429-1) by s trochou basu a vůbec barevné sytosti navíc mohla být super, protože jinak jsou kontrola a rytmus v rámci třídy na velmi solidní úrovni, přednes je čistý a lehký a také přehledný.
Verdikt
Malé Klipsch R-15PM s nevelkým gramofonem Pro-Ject Primary jsou zejména parádně snadno použitelným a pěkně vypadajícím prvním krokem do světa Hi-Fi. Minimální nároky na nějakou kabeláž, na řešení propojovacích problémů a na umístění z tohoto setu dělají ihned a snadno použitelný produkt pro ty, kteří chtějí mít dobrý pocit z otáčení vinylových desek, aniž by ale třeba omezili moderní funkce, ať už přehrávání z telefonu nebo z televize. Jde o férový set za férové peníze, který by zasloužil trochu více šťavnatosti a subwoofer.
+ vyladěná kombinace se slušným zvukem
+ snadné na zapojení i provoz
+ sestava vypadá dobře
+ rozumná cena
- chybí bas a je velmi vhodné dokoupit subwoofer
- gramofon je hodně citlivý na přenos vibrací
Klipsch R-15PM Turntable Pack
Cena setu: 20 990 Kč
Klipsch R-15PM
- Systém 2 pásmový aktivní bass-reflex
- Výškový reproduktor 1 x 25 mm kompresní výškový reproduktor
- Středobasový reproduktor 1 x 130 mm
- Výkon 50 W na kanál
- Frekvenční rozsah (+/- 3 dB) 62 Hz - 24 kHz
- Přechodová frekvence 1,8 kHz
- Vstupy / výstupy 1 x analogový vstup (jack 3,5 mm), 1 x analogový vstup (stereo RCA přepínání line / phono), 1 x optický digitální vstup, 1 x USB Audio, 1 x výstup pro subwoofer
- Rozměry 178 x 318 x 206 (Š x V x H)
Gramofon Pro-Ject
- Rychlost - otáčky 33 nebo 45 rpm s manuální změnou
- Kolísání otáček ±0,12%.
- Rozptyl rychlosti ±0,14 % (33), ±0,25% (45)
- Systém pohonu řemen
- Motor AC synchronní
- Talíř MDF, 300 mm, s plstěnou podložkou
- Raménko 8,6" hliníkové,
efektivní délka 218,5 mm,
efektivní hmota 8 g,
- Přesah 22 mm
- Přenoska ORTOFON OM 5E (20-25 000 Hz, eliptický hrot)
- Napájení 15 V, 4 W, DC
- Výstup Namontovaný kabel zakončen Cinch (RCA)
- Hmotnost 4 kg
- Rozměry š x v x h 430 × 112 × 330 mm
Zapůjčil: CPT Praha | www.cptpraha.cz
Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice