30
Fotogalerie

Klipsch SPL-120: skvělý a silný aktivní subwoofer, který zatřese nejen podlahou [test]

Poměrně velký, nepříliš drahý a mimořádně výkonný subwoofer Klipsch SPL-120 se hodí primárně na efekty – hry, elektronickou hudbu, filmy a podobně. A s trochou snahy může být i dobrým nástrojem pro podpoření hudby tam, kde oceníte výraznější a jen nelehce zkrotnou basovu základnu.

Plusy
Obrovská porce basu a síly
Skvělý doplněk pro filmy, kde chcete „třesoucí se podlahu“
Férová cenovka
Možnost provozu bezdrátovou formou
Minusy
Trochu jednoduché materiálové provedení
Přeci jen se tlačí poměrně zvukově dopředu
9  /10

Americký Klipsch má pověst výrobce reprosoustav (či lépe „ozvučení“), které o sobě umí dát vědět – myšleno klidně i sousedům o patro výš. Nedílnou součástí takové pověsti je samozřejmě styl reprodukování nejnižších frekvencí a s tím jde ruku v ruce také přítomnost subwooferů v produktovém portfoliu. Ty jednak podtrhují efekty v domácím kině, ale mohou zdůraznit i projev stereofonní sestavy. Právě do klasického hi-fi mají nejblíž subwoofery řady SPL.

Klipsch_SPL_Subwoofers_Lifestyle_4.jpg

V této řadě najdete tři modely, lišící se v praxi jen velikostí použitého měniče a výkonem zesilovače. A samozřejmě velikostí ozvučnice. Prostřední, zhruba „velký, ale ještě ne nesmyslný“ model nese název SPL-120, což odkazuje na použitý dvanáctipalcový reproduktor. V základu je SPL-120 klasická „kostka“, ozvučnice z MDF panelů má konzervativní tvary, stojí na dostatečně robustních nožkách a má koncept „všeho vpředu“ – k aktivnímu reproduktoru se tak přidružuje výstup štěrbinového bassreflexu, který je úplně u podlahy.

Vzhled a konstrukce

Ozvučnice je poměrně velká, s šířkou 37,4 cm, výškou 45,1 cm a hloubkou 50,6 cm (nemluvě o váze 20,4 kg) ho tak neumístíte úplně snadno a bude třeba si vyhradit trochu času pro nalezení správné pozice. Na povrchu mají klasický „americký“ dekor – vinylovou fólii s imitací kresby tmavého ebenu.

Klipsch_SPL_Subwoofers_Lifestyle_33.jpg

Vizuální dominantou je bronzově zbarvené kolo velkého kónusu s průměrem 12 palců. Membrána je připevněna na mocném gumovém závěsu. Membrána je vyrobená z firemního tradičního materiálu Cerametallic – jde o eloxovaný hliník, který během procesu na vnitřní i vnější straně získá vrstvičku keramiky. Cívka je dvojitá, vinutá měděným drátem. Magnetický systém spoléhá tradičně na veliký ferritový magnet.

SPL-120SW_Front_190918_171210.jpg

O pohon membrány se stará vestavěný zesilovač třídy D – ten nabízí trvalých 300 Wattů výkonu a krátkodobou špičku s až 600 Watty, což už naznačuje velmi solidní potenciál. Vstupní část pak pracuje v analogové doméně. U frekvenční odezvy najdete hodnoty 24 – 125 Hz, byť bez specifikované tolerance.

SPL-120SW_Back.jpg

Kovová deska na zadní straně je jednak montážní plochou, na které najdete uvnitř vestavěnou elektroniku, jednak je tu napájecí zásuvka, vstupy a kontrolní prvky. Zajímavostí je možnost využití dvou vstupů – jsou tu analogové cinche a je tu speciální port pro připojení modulu bezdrátového přenosu.

2018-Reference-Premiere-Woofer.jpg

Ovládací prvky jsou celkem čtyři – dvě páčky a dva potenciometry. Jedna páčka funguje jako zapínání (zapnuto / vypnuto / automaticky), druhá jako kontrola fáze (0 nebo 180 stupňů). Jeden potenciometr plynule nastavuje přechodovou frekvenci, druhý pak „zisk“, neboli základní hlasitost.

Pokračování 2 / 3

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose reproduktoru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

2020-12-31-TST-Klipsch-SPL-120-m1.png
Frekvenční odezva - v ose

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020-12-31-TST-Klipsch-SPL-120-m2.png

K frekvenční odezvě subwooferů toho patrně nelze zase tolik říci. Jak vidno, využitelné frekvence jsou spíše od 30 Hz výše, energie má svůj vrchol u standardního nastavení kolem 40 Hz a následný útlum je poměrně rychlý. V podstatě je to ale celkově frekvenční odpověď přiměřená ceně a zaměření.

Pokračování 3 / 3

Jak to hraje

Subwoofer jsme zkoušeli jak v malé místnosti (kam ale prakticky nepatřil a byl vždy až příliš dominantní) i velkém prostoru. V první místnosti hrál s Fischer&Fischer SN-70, Cambridge CXC a Cambridge CXA81 na kabelech Dynamique Audio Horizon 2. Ve velké místnosti hrál s OPPO UDP-205, Métronome DSC1, Norma Revo IPA-140 a Xavian Quarta, přičemž ho napájel GMG Power Harmonic Hammer 3000P, vše s kabely Nordost Heimdall 2. K porovnání jsme měli GoldenEar Super Sub X.

Pokud máte zájem o masivní zemětřesení, umí SPL-120 posloužit – v malé místnosti se doslova klepalo patrně úplně všechno, ani ve velké se nicméně energie neztratila a bas byl velmi dominantní a bylo třeba hodně krotit a správně nastavovat. Pak nicméně byly i ty opravdu hluboké tóny varhan v Bachově „Toccata BWV 565“ („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150) skutečně robustní.

Subwoofer nabízí obrovskou váhu a i při menších hlasitostech je bas přítomný a důrazný, skutečně až trochu efektní a pokud nemá být dominantou poslechu, je třeba se snažit. Ty nejspodnější polohy varhan ale už skutečně dokážou být fyzicky srovnatelné s tím, když stojíte v kostele poblíž varhan, bas vibruje celým vaším tělem – navíc s ohledem na cenu nejde trochu překvapivě jen o jednotlivý příval, ale už i o vcelku odlišené různorodé polohy s ne špatnou definicí.

Subwoofer nicméně vkusně doplnil i vokální „May you have happiness“ Izumi Masuda („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121) a celá skladba je plnější, působí díky tomu méně technicky a ostřejší momenty s jadrnějšími sykavkami nejsou tak výrazně vnímané – i proto jsou dobré basy ve správném objemu důležitým prvkem pro poslechovou pohodu. Na druhou stranu SPL-120 jako kdyby toužil být slyšet a neumí se tak úplně „schovat“ a splynout. Jako kdyby prostě šlapal chtivě na plyn hlubokých tónů.

Podobný vjem jsme měli i v Davisově „So What“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207), kde přítomnost subwooferu zřetelně popotáhla dopředu zvuk kontrabasu, ale třeba i vyplnila bicí soustavu tak, že rytmická sekce byla v poslechu dominantní záležitostí. Není to nepříjemné, je to nicméně lehce efektní přístup k věci – famózně vhodný třeba pro hraní her nebo sledování akčních filmů, kde právě ta energie rozvibrující dům i sousedům stojí za to.

Když začala perkusní palba v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records), subwoofer spustil absolutní hromobití, byla to hotová basová sauna a bylo to skoro jako mít hlavu přímo u bicí soustavy. SPL-120 prostě pumpuje až koncertní množství energie a pumpuje dynamiku do až šokujících úrovní – pro jemné jazzové momenty je toho možná až moc, ale důraz, který umí dodat bicím, je vlastně dosti autentický. Přitom opět nešlo jen o pustou jednotlivou plochu temné energie, ale v dané kategorii umí Klipsch nabídnout nadprůměrnou čitelnost a artikulaci jednotlivých tónů.

Subwoofer pak fungoval – byť jen jako lehounké dokreslení – třeba i u akustické kytary Alison Krauss v její „Jacob’s Dream“ („Hear the Difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a), která tím získala trochu plnější, trochu vřelejší podobu, opět díky tomu o kousek méně upozorňující na tvrdé sykavky a tvrdý, studenější zvuk strun.

V Cohenově „In My Secret Life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177) se díky subwooferu zřetelně zdůraznila frekvence kopáku, ten získal až nadživotní proporce a schopnost tepat vám v hrudníku jako druhé srdce. Tato skutečně basová nahrávka je krásně napjatá, výrazná, ale ne „přisprostle“ důrazná a efektní, SPL-120 už začíná mít nejen objem a energii, ale i solidní kvalitu basu ve smyslu různorodosti a barevnosti.

Verdikt

Už poměrně velký, nepříliš drahý a mimořádně výkonný subwoofer Klipsch SPL-120 se hodí primárně na efekty – hry, elektronickou hudbu, filmy a podobně. Nicméně s trochou snahy může být i dobrým nástrojem pro podpoření hudby tam, kde oceníte výraznější a jen nelehce zkrotnou basovu základnu – ve velkých místnostech, u rockové hudby nebo prostě všude tam, kde chcete na infrasonické energii stavět poslechovou zábavu.

Nevýhodou je to, že se SPL-120 snaží opravdu výrazně prosazovat a najít tak vhodné umístění a vhodné nastavení (kde nemáte moc s čím laborovat) není úplně na pět minut, ale jako zdroj subbasové nelimitované energie s férovou cenou a solidní kvalitou je SPL-120 něco, co stojí za to vyzkoušet.

Klipsch SPL-120

Cena: 18 490 Kč

Technické parametry

  • Výkon: 600 W
  • Výkon RMS: 300 W
  • Max. SPL: 118 dB
  • Měnič: 12" Cerametallický basový měnič
  • Frekvenční rozsah: 24 Hz - 125 Hz
  • Vstupy: 2x RCA, WA-2 Wireless Port
  • Rozměry: 374 x 451 x 506 mm
  • Hmotnost: 20,4 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice 

Určitě si přečtěte

Články odjinud