V dnešním článku se budeme věnovat něčemu, co výrazným způsobem ovlivňuje obraz televizoru, a tím pádem i rozhodování při nákupu. Ale zároveň si povíme, jakým způsobem si můžete radikálně doma vylepšit, případně zhoršit obraz.
Dnes se budeme věnovat tomu, čím se výrobci rádi chlubí – dynamickému kontrastu. Uvedeme si do souvislosti, jaký má skutečný dopad na obraz, jak drobnostmi můžete ovlivnit barvy.
Statický a dynamický kontrast
Nejdříve trocha teorie. Velmi jednoduše řečeno – hodnota dynamického kontrastu nám dává rozdíl mezi celou bílou plochou a celou černou plochou obrazovky. Hodnota statického kontrastu nám dává poměr mezi zobrazením černé a bílé, když jsou na displeji zobrazeny obě dvě barvy v 50 % podílu (při měření se používá černobílá "šachovnice"). Je nutno si tedy uvědomit, že jde o dvě zcela rozdílné hodnoty, kdy se měří něco zcela jiného.
V této scéně potřebujete zároveň bílou a černou, takže dynamický kontrast nebude příliš využít
Převedeno na typický záběr z filmu, tak důležitý je statický kontrast, který vám říká, jak velký rozdíl budete mít například mezi světlem v tmavé uličce a černou tmou na pozadí. Televizor totiž sleduje, zda je ve scéně více černé, či bílé, zda je tmavá či světlá.
Zde se u moderních LCD televizorů dostane ke slovu nejen samotný kontrast panelu, ale i dynamické řízení jasu podsvícení. To, jak moc se LED diody podsvěcující panel rozsvítí, záleží na televizoru, lépe řečeno jeho nastavení (jak z výroby, tak uživatelském, které přímo ovlivníte).
Jestliže televizor chce černočernou tmu, ztlumí podsvícení na minimum, jestliže bílý sníh, rozsvítí se na maximum. Pokud si pomůžeme čísly, tak statický kontrast může být 1 000:1, ale dynamický vykáže úžasnou hodnotu 7 000 000:1.
První obrázek je bez úpravy, na druhém vidíte, co udělá příliš snaživý dynamický jas a kontrast.
Automatika zpravidla sníží celkový jas obrazovky a zvýší se kontrast, aby černá byla
co nejtmavější, ztrácí se však kresba tmavších ploch.
Achillova pata dynamického řízení jasu je zřejmá. Když máte na černé ploše bílou hvězdu, při ztlumení podsvícení pohasne i ona, naopak na bílé ploše se černého předmětu také nedočkáte. Nutno dodat, že velmi také záleží na úrovni okolního světla v místnosti, kde televizor máte, a tudíž na vašem subjektivním vnímání. Zejména u LCD televizoru pokud jas obrazu nesnížíte, tak se bude ve tmě jevit šedý, naopak bez zvýšení podsvícení za světla budou nečitelné tmavé části obrazu.
Abyste nemuseli pořád ručně upravovat obraz, pro tento účel většina televizorů je vybavena automatickým senzorem, který má na starost řízení a snižování/zvyšování jasu (a tím pádem i tolik proklamované snižování spotřeby elektrické energie) dle úrovně okolního světla. Ale automatika není všemocná.
Kontrast panelu vs. dynamický jas podsvícení
Věci znalí čtenáři namítnou, že podsvícení řeší u lepších LCD TV lokální regulace jasu, v praxi se ale tato funkce uplatní jen u větších ploch, přičemž se preferuje zobrazení světlejšího bodu; často bývá výsledkem černá plocha s šedým mrakem kolem svítícího objektu. Pouze plazma zde problém nemá, neboť u ní se řídí jas každého bodu nezávisle.
Na videu vidíte ukázku jednoho z nejlepších modelů, které využívá přímé zadní podsvícení a diody jsou rozděleny na 512 samostatně řízených zón. Jak na videu vidíte, že i nejlepší LED podsvícení LCD televizoru má svá omezení. A proto nelze ani na LCD televizoru s EDGE LED podsvícením, který nabízí nápis lokální řízení jasu, dosáhnout ideálních výsledků, ale pouze kompromisů. Zkrátka zapomenňte na vypnutí podsvícení hned vedle jasně svítícího objektu.
Pokud se zvýší jas i kontrast, mizí detaily na světlých plochách,
o polotóny přicházíte i když nezvýšite jas, při zbytečně vysokém nastaveném kontrastu. Ruční zvýšení kontrastu v nastavení obrazu televizoru přirozený kontrast panelu nenahradí.
V menu většiny televizorů můžete nastavit dynamický kontrast, obvykle i dynamický jas, či dynamické podsvícení. Položky lze vypnout, zpravidla vám výrobce nabízí minimální, střední a maximální účinnost.
Takhle dopadne škála šedé při nastavení dynamického kontrastu a jasu na maximum
Nejvyšší účinnost se často projevuje viditelným dýcháním jasu, neboli viditelnou změnou jasu či kontrastu v závislosti na zobrazované scéně. Čím je televizor lepší, tím je efekt méně rušivý a viditelný, nicméně velmi záleží na zvoleném obrazovém režimu.
Zatím co v režimu Kino pravděpodobně uvidíte jemnější odstíny barev,
v Dynamickém zůstanou jen ty základní.
Režim Jasný, či Dynamický má vysoký jas i kontrast, dynamické řízení je většinou výrobcem nastaveno na maximum. Opakem je režim Kino, kde tato „vylepšovátka“ bývají deaktivovány, případně jejich účinnost bude minimální.
Při nákupu vidíte úplně něco jiného, než doma
Rozsah nastavení televizoru bývá velmi značný, taktéž rozdíl mezi přednastavenými obrazovými režimy. Proto při srovnávání televizorů na prodejně je holý nesmysl srovnávat obraz dvou televizorů bez znalosti nastavení obrazu. A to platí nejen u barevnosti, bohužel částečně také co se potlačení rozmazání obrazu týče, doostření objektů, či různých vylepšení obrazu. I zde se dá švindlovat vhodnými prodejními „demo“ videi.
Dalším faktem bývá, že na prodejně vládnou diametrálně jiné světelné podmínky než u vás doma, takže hodnotit například kvalitu černé v jasně osvětlené prodejně je hloupost a zbytečnost. V posledním roce jsem například nenarazil na LCD televizor, který by při správném nastavení nekorektně zobrazoval místo černé výrazně znatelnou a rušivou šedou.
Správné barvy a efektní "živé" barvy.
Ty první vám na prodejně budou připadat mdlé, nevýrazné a špatné.
Na prodejně se můžete v klidu podívat, jak „umí“ televizor zobrazit klasické digitální vysílání v SD či HD rozlišení, pokud vám běží stejný pořad či film na více televizorech. Na běžících textech či sportovním přenosu se můžete podívat, zda nemá televizor problém s pohybovou neostrostí.
Pro porovnání barevné věrnosti, kvality tmavých scén a dalších problematičtějších částí už potřebujete minimálně ovladač a možnost měnit obrazový režim, v lepším případě nějaké testovací video. Jinak nemáte šanci. Navíc nejlépe výrobci bývá nastaven režim Kino, ten se vám ale na prodejně bude asi jevit jako tmavý a barevně nevýrazný, takže si moc nepomůžete.
Spíše si budete připadat jako někdo, koho nejdříve zmlátí baseballovou pálkou a najednou má rozlišit dva lidské, jemné doteky. Že doma uvítáte více to druhé, než to první, nemusím zdůrazňovat.
Zmíněných barevných rozdílů v nastavení televizoru si nejvíce můžete doma všimnout večer při minimálním okolním osvětlení, za těchto podmínek si třeba vyzkoušejte, co které nastavení (a jak moc) skutečně ovlivňuje. Také si dejte čas, aby si oči zvykly.
Nastavujete s rozumem
A závěr? Zapomeňte na porovnávání hodnoty dynamického kontrastu, o kvalitě obrazu vám to neřekne nic, jde v podstatě jen o marketingový nástroj. Stejně doma s největší pravděpodobností dynamické řízení jasu a kontrastu vypnete, nebo alespoň čístečně omezíte.
Smyslem článku nebylo jen upozornit na rizika výběru a nákupu, ale i na zbytečně špatné konečné nastavení obrazu u vás doma. Volte raději více detailů a odstínů barev, než jasné, rozzářené barvy. Dynamický kontrast představuje jen berličku, která má pomoci LCD telvizorům s jejich nízkým statickým konstrastem. Nejde o dokonalé řešení všech obrazových strastí, užívejte jej tedy s rozumem.
Poznámka redakce pro šťouraly
Nastavení dynamického kontrastu se zpravila ještě prolíná s nastavením gamy, které výrobci nabízí zvlášť, kontrast a černou ještě ovlivňuje nastavení úsporného režimu, najít můžete i nastavení barevného prostoru, a to jsme neskončili, to bych sem rovnou mohl zatáhnout kalibraci barev, kterou u lepších televizorů najdete. To je již nad rámec našeho článku, ve kterém jsem jen chtěl upozornit na zbytečně přehnaný optimizmus při aktivaci rozlišených vylepšovadel obrazu. A na často lacině efektní nastavní obrazu TV v prodejnách.
Někteří výrobci už nabízí v televizorech vestavěné pomůcky (obrazce) pro korektní nastavení obrazu, které skutečně může velmi pomoci, ale kalibraci obrazu pomocí optické sondy nahradit nedokáže. Zde zdůrazňuji, že nastavení pomocí kalibrační sondy je v běžných domácích podmínkých zcela zbytečné, neboť například tovární nastavení režimu Kino, nebo u vyších modelů THX, bývá již velmi dobré. Jinak i starší CCFL podsvícení dynamickou úpravu jasu zpravidla má, jen není tak agresivní, vzhledem k nižší reakční době.
Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.
Doporučujeme také redakční výběry televizorů: