Kurýr: Restart – recenze filmu

5. září 2015
Kurýr: Restart – recenze filmu
Nesmiřitelné ruské prostitutky zatahují bessonovského kurýra opět do hry. V restartu série s novou tváří, ale starým obsahem.

Na počátku tohoto tisíciletí založil francouzský scenárista, režisér a producent Luc Besson společnost EuropaCorp, specializující se převážně na výrobu akčních filmů. Látky, jež se osvědčily a měly komerční úspěch, pak po vzoru Hollywoodu recykloval do sérií. Vedle Taxi a 96 hodin se jednou z nejúspěšnějších stala série s názvem Kurýr.

Připomenutí značky

První díl této série přichází v roce 2002 a představuje nám ústřední postavu Franka Martina. Bývalého příslušníka zvláštních armádních jednotek, který se na slunném pobřeží jižní Francie živí jako kurýr. Frank za volantem své nadupané káry precizně vykonává svou stejně výnosnou, jako rizikovou práci doručovatele zásilek „všeho druhu“. Při ní se drží třemi pevnými pravidly: nikdy neměnit dohodu, neužívat žádná jména a neotvírat zásilku. Když jedno z těchto pravidel poruší, dostává se do pěkné šlamastyky, v níž už není protivníkům čas vysvětlovat, že se v celé záležitosti ocitl nevinně.

Tento vypravěčský model, s nímž před třinácti lety přišla scenáristická dvojice Luc Besson a Robert Mark Kamen, byl zopakován v dalších dvou pokračováních z let 2005 a 2008. A dále pak v koprodukčním televizním seriálu Kurýr z roku 2012, který měl 24 dílů. Tvář Franku Martinovi v něm propůjčil britský herec Chris Vance, známý ze seriálu Útěk z vězení a Dexter.

A protože značky je třeba neustále připomínat, došlo v čase všemožných remaků a restartů i na znovuoživení filmové série Kurýr. Mají ho opět na svědomí Besson s Kamenem, kteří přišli s rebootem, restartem a prequelem v jednom.

Prkenný panák z reklamy na deodoranty

Hlavní hrdina se jmenuje stejně, ale hraje ho jiný herec. Jason Statham, který díky roli v původní trilogii získal status mezinárodní akční hvězdy, mezitím přešel do ambicióznějšího a hvězdnějšího týmu Postradatelných a na jeho místo přišel jeho krajan, britský herec Ed Skrein. Toho budete znát ze seriálu Hra o trůny, kde ztvárnil postavu Daaria Naharise. V první epizodě čtvrté série byl v této úloze nahrazen Michielem Huismanem, což může souviset s jeho snahou neustrnout v profesním růstu.

Zda mu v něm pomůže hlavní role v restartu Kurýra je ale otázkou. Vedle hláškami cedícího drsňáka Jasona Stathama vypadá jak panák z reklamy na deodoranty či o něco namakanější starší brácha britského herce Nicholase Houlta, s nímž si letos zahrál ve filmu Kill Your Friends.

V příštím roce se má objevit v marvelovském X-Men originu Deadpool, ale v Kurýrovi nepředvádí nic, kvůli čemu bychom si jeho jméno měli výrazněji zapamatovat. Umí nosit obleky, britský přízvuk jako rodilý Londýňan zvládá také dobře, ale jeho herecký projev je jinak dost prkenný. Charismatu Jasona Stathama se zkrátka nemůže rovnat a nejde opravdu o poměřování nepoměřitelného.

Nesmiřitelné ruské prostitutky

Mnohem uvolněněji působí irský herec Ray Stevenson (seriály Řím, Dexter) v roli jeho sebevědomého macho otce se slabostí pro krásné ženy. Ten přesně pochopil míru nadsázky, již postava vysloužilého agenta, který si odmítá připustit svůj věk, vyžaduje. Špičkování mezi synem a otcem, nejen co se týče žen, opisuje hodně ze vztahové chemie Sean Connery - Harrison Ford v Poslední křížové výpravě Indiana Jonese.

Samotná zápletka pak působí jakoby Luc Besson přesadil motiv pomsty prostitutek z Eastwoodových Nesmiřitelných na francouzskou Riviéru. Frankovi nastoupí do jeho audiny tři bývalé prostitutky z Ruska, které se chtějí pomstít svým pasákům z řad bezcitných ruských obchodníků s bílým masem, jimž byly svými chudými matkami prodány.

Pod vedením své protřelé šéfové Anny (Loan Chabanol) vymyslí plán jak odlehčit jejich kontům. Aby si vynutily kurýrovu spolupráci, unesou jeho otce, který by si nejraději s ženštinami jejich profese v klidu někde užíval. Frank se tak nechtěně zapojí do osobní vendety mezi prostitutkami a jejich kuplíři, která se plánem na zisk několika set milionů z bankovní loupeže rozroste do mnohem většího rozměru.

Akční scény v duchu Rychle a zběsile

Scénář je ale víceméně nedůležitý a stává se jen nezbytnou výplní mezi akčními sekvencemi. Ty jsou dobře rozehrané, ať už jde o automobilové honičky nebo kontaktní rvačky. Při těch prvních využívá hlavní hrdina okolního prostředí k likvidaci protivníků, při osobních soubojích střih a secvičená choreografie hodně dohání za samotné bojové schopnosti Skreina.

Jak už jsme si zvykli u série Rychle a zběsile, akce je náležitě přepálená. Hlavní hrdina skáče z lodi na vodní skútr a z něho pak na pevnině zavřeným okýnkem do jedoucího auta. Má to dynamiku, o napětí ale hovořit nemůžeme, protože je nám předem jasné, kdo přežije a kdo si vytáhne černého Petra.

Film nenabízí nic, co bychom už předtím v jiném aranžmá neviděli u jiných akčních snímků. Na Kurýrovi je ale sympatické, že se za svou béčkovost a neoriginalitu nestydí, i když by se mohl brát o něco méně vážně.

Recyklace sebe sama

Ruská mafie, noční kluby, akce schopné prostitutky, pohrávající si s převleky, parukami i mužskými touhami, rádoby srdceryvné konverzační mezihry, jež mají přiblížit těžký život těchto padlých dívek, které vypadají jak z klipu na MTV. Jde spíše o modelky než herečky, ale právě tyto začínající herečky Luc Besson pro své filmy rád využívá a objevuje. Luc Besson jako scenárista a producent vytěžuje opakující se žánrové propriety i figury. Mezi ně patří ta titulní málomluvného řidiče v padnoucím obleku, který má svá pravidla.

Čtvrtý Kurýr má podtitul Restart, ale nenabízí nic nového oproti předešlým dílům série. Střihače reklam, hudebních videoklipů a předešlých filmů z bessonovské produkční stáje (Kurýr 3, 96 hodin: Odplata) Camille Delamarrea si Luc Besson vybral na základě jejich předešlé spolupráce. Tak jako předtím Louise Leterriera, který mu dělal asistenta na Johance z Arku a jenž režíroval jedničku a dvojku Kurýra.

Trojku natočil Oliver Megaton a oproti němu si Delamarre mnohem lépe poradil s akčními scénami, jež působí přehledněji a nápaditěji. Camille Delamarre loni v Bessonově stáji debutoval adrenalinovým remakem parkourového 13. okrsku pod názvem Doupě. Jistě si vzpomenete, že šlo o poslední dokončený snímek tragicky zesnulého Paula Walkera ze série Rychle a zběsile.

Právě jí nebo posledním dílům série Mission: Impossible by se restartovaný Kurýr asi rád přiblížil. To by ale musel nabídnout víc, než se mu daří. Solidní akce je už dnes pro tento typ filmů málo. Slabý záporák, dekorativní účinkování ženského osazenstva, nepokrytý product placement v podobě reklamy na vozy typu Audi a prkenný titulní představitel, jenž se lépe vyjímal v reklamě na deodoranty. S tím mnoho parády nenaděláte.

Problémem je, že Kurýr je přesně ten typ filmu, bez jehož zhlédnutí se v klidu obejdete. Má šanci zaujmout v televizi nebo na DVD, v kině mu ale jeho podstatně zdařilejší akční konkurence vystavuje nemilosrdný účet. Jestli chtěla společnost EuropaCorp přitáhnout k této sérii nové diváky, moc se jí to nepodařilo. Se znalostí toho, jak tato evropská verze Hollywoodu funguje, jsem si ale jistý, že za nějaký rok Kurýr opět přebere nebezpečnou zásilku, do níž mu nedá se nepodívat. Jestli je to dobře, nechám na vašem vkusu a uvážení.

Kurýr: Restart

• Žánr: akční
  • Původní název: Le Transporteur: Héritage
  • Francie / Čína 2015
  • Scénář: Adam Cooper, Bill Collage, Luc Besson
  • Režie: Camille Delamarre
  • Hrají: Ed Skrein, Loan Chabanol, Radivoje Bukvic, Anatole Taubman, Gabriella Wright, Mikael Buxton, Lenn Kudrjawizki
  • Distribuce: Bioscop
  • Distribuční premiéra v ČR: 03. 09. 2015

Hodnocení filmu: 3/10

Petr Urban doporučuje: Na co se dívám a vy byste měli taky

Pokud zrovna máte chuť zapomenout na svět kolem, doporučím vám dvě desítky seriálů a filmů. Snažím se vyhýbat starším a profláknutým titulům, nabízím odpočinkovou i náročnou látku. Vybírám věci, které mají svůj specifický charakter, díky němuž vyčnívají.

Vybrali jsme 17 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Pod stromeček, nejen na koledy

Známe hardwarové požadavky pro PC verzi závodů Forza Horizon 5

Výlet do Mexika už zná své systémové požadavky.