Kvarteto: recenze filmu

3. prosince 2017
TWEET SDÍLET
Bára Poláková a Jaroslav Plesl v hořké komedii Miroslava Krobota o generaci třicátníků, která si uměle prodlužuje mládí a zmítá se v neperspektivních vztazích.

Jedním z nejvýraznějších proudů domácí porevoluční kinematografie se stal fenomén tzv. chcípáckých filmů. Je spojen se snímky Šeptej, Samotáři nebo Jedna ruka netleská od Davida Ondříčka, Příběhy obyčejného šílenství Petra Zelenky, Návrat idiota Saši Gedeona, Kamenný most Tomáše Vorla, Žiletky Zdeňka Tyce, Mrtvej brouk Pavla Marka, Kanárek Viktora Tauše a mnoho dalšími.

Chcípácké“ téma z generačního odstupu

Hrdinové či spíše antihrdinové těchto filmů jsou často outsideři, pasivní, neteční, osamělí „chcípáci“, zaměstnaní až příliš sami sebou a neschopní normálně jednat a komunikovat. Před problémy více utíkají nebo je nechávají vyhnít, než aby se jim pokusili čelit. Pasivní rezistence a asociálnost je proměnila v jisté, více či méně dobrovolné mučedníky života, kdybych si vypůjčil náboženskou terminologii.

S tímto typem hrdinů nejčastěji přicházeli tvůrci, kteří jim byli generačně blízko a jichž se stávali v nadsázce tak trochu odrazem. Šestašedesátiletý Miroslav Krobot, režisér a dlouholetý umělecký šéf Dejvického divadla, k nim věkově určitě nepatří a jeho pohled na nerozhodné třicátníky či pětatřicátníky, kteří si uměle prodlužují mládí, tak nenese znaky generační výpovědi, ale spíš analytického zkoumání z drobného odstupu.

Spoluscenáristou je zde Krobotovi, tak jako v případě jeho debutu Díra u Hanušovic, jeho spolužák z gymnázia Lubomír Smékal, který v Olomouci působí jako psycholog. Tato jeho profese se ve filmu, který evokuje vztahovou terapii, odráží. Setkáváme se s víceméně uzavřenou skupinou čtyř lidí a jejich příbuzných a přátel, z nichž jedna přímo vykonává práci terapeuta.

Obava z velkých emocí

Tito lidé, sdružení ve smyčcovém kvartetu, hledají to, co každý z nás. Lásku a štěstí. Jejich cesty, jak k nim dospět, ale vykazují znaky, typické pro hrdiny oněch chcípáckých filmů. Netrápí je materiální tíseň, ale nedostatek energie nebo ochoty otevřít se tomu druhému.

Melancholicky se vztahují k nějakému ideálu, ale ve vlastní komunikaci dvou lidí jsou pak nejistí, bojí se odmítnutí nebo toho, zda ten druhý cítí to samé co oni. A proto se radši zpět uzavírají do samotářské ulity, v níž se necítí šťastněji, ale zřejmě bezpečněji.

Jakoby se už báli velkých emocí nebo jsou na ně příliš pohodlní, v důsledku čehož pokusy o sblížení či intimitu vždy dopadnou tak nějak na půli cesty. Chybí opravdová vášeň, ochota dát se všanc tomu druhému a zůstává nebo přetrvává jen pocit neurčité nespokojenosti a odcizenosti, která mezi postavami panuje.

Strnulost

Tento typ citově vyprahlých, nerozhodných a vnitřně prázdných hrdinů dobře známe z tetralogie citů od Michelangela Antonioniho ze šedesátých let. Krobot se Smékalem ale důvody existenciální tíže u svých hrdinů neumí popsat natolik, že byste se s ní ztotožnili.

Cítíte ji spíš intuitivně. Z neverbální komunikace, z pohledů, ze slov, které se snaží víc zakrývat než odkrývat. Díky tomu se může snadno stát, že vám postavy budou nesympatické nebo v horším případě lhostejné. Určitě ne ale všem. Důvodů a motivů, proč takto jednají, se nabízí více.

Neschopnost posunout se dál, jisté pohodlné zacyklení, z něhož se jim nechce vystupovat, malá odvaha ke změně. Možná menší nebo odlišný temperament, různý způsob prožívání emocí i komunikace, přílišná sebekontrola nebo bezradnost a zranitelnost, již nechtějí odhalit a radši ji skrývají za vtípky nebo intelektuální pózy.

Humor odráží osobnost režiséra

Všechno toto u hrdinů cítíme. S jejich odcizeností nebo neschopností si říct to podstatné, co mezi nimi vězí, zároveň tvůrci pracují jako s humorným elementem. Dobře je to vidět u dialogů, plných absurdity, které v těch druhých jen zesilují pocit trapnosti a nepatřičnosti.

Hospodský v kultovním olomouckém podniku Ponorka Šaman (Jiří Schmitzer) komunikuje výhradně prostřednictvím průpovídek a hospodských mouder. Přísloví, která se tu variují, rozvíjejí a vylepšují v řeči dalších postav, souvisí s tématem filmu a vztahů v něm načrtnutých.

Humor snímku přitom odráží osobnost režiséra, který ho natočil. Je minimalistický, náznakový, nenucený, sarkastický, absurdní, suchý, sofistikovaně více významový. Čtveřice hrdinů je vykreslena podobně úsporně a je na vás a vaší životní zkušenosti, jak s jejich problémy budete souznít nebo co si do nich budete projektovat.

Milostný trojúhelník

Jde o čtveřici, která v Olomouci v rámci jejich volnočasového smyčcového kvarteta, zaměřujícího se na soudobou hudbu, se střídavými úspěchy nacvičuje skladbu avantgardního skladatele Aloise Piňose. Violista Robert (Lukáš Melník) a violoncellistka Simona (Barbora Poláková) tvoří už tři roky pár, jejichž vztah se ale nikam moc nevyvíjí. On jí přijde přehnaně zodpovědný, sucharsky upjatý a málo projevující city, ona na něj zas působí příliš náladově, rozháraně, koketně.

Robert přitom žárlí na lehkovážného houslistu Tomáše (Jaroslav Plesl), který neustále vtipkuje a předvádí se. Mezi ním a Simonou to jiskří. Kvarteto, v němž vzniká milostný trojúhelník, doplňuje uzavřený a samotářský houslista, přezdívaný ironicky Funés (Zdeněk Julina), který pracuje Arcidiecézním muzeu. Miluje historii a fascinovaně o ní přednáší studentům, kteří o ni nejeví zdaleka takový zájem jako on.

Kolegové ze souboru představí Funésovi psychoterapeutku Sylvu (Lenka Krobotová), která je nejen jejich kamarádkou, ale i terapeutkou. Do jejich party patří i odvázaná dívka s přezdívkou Batrflaj (Pavlína Štorková), která pracuje ve zverimexu a příležitostně spí s Tomášem. Kamarádka s bonusem se tomu říká, ale je vidět, že i ona touží po normálním vztahu a že její svobodomyslnost má své hranice, když s nelibostí pozoruje Tomášovo sbližování se Simonou.

Genius loci Olomouce

Na koncertech, v bytech, restauraci, muzeu, v sauně, na terapii a hlavně v hospodě Ponorka přátelé rozebírají své vztahové trable, zatížené různými malichernostmi. Nedorozumění střídají usmíření a oni se přitom navzájem povzbuzují a osvědčují tak sílu svého společenství.

Jejich múzické večírky jsou okořeněny občasnými svlékacími vložkami, které mají podobu umělecké performance nebo hospodského odhalování. Kameraman Juraj Chlpík přitom velmi efektně prodává genius loci Olomouce a jejích známých míst a zákoutí. Na vizuální stránce se tak jako v předchozím filmu Díra u Hanušovic projevuje Krobotova záliba v dlouhých, pomalých záběrech, které nechají vyniknout situacím i místům, na něž jsou navázány.

S předchozím dílem má to novinkové mnoho společného. Pomalé tempo vyprávění, za pomocí něhož se daří zachytit atmosféru místa, ať už jde o zapomenutou jesenickou vesnici nebo univerzitní hanáckou metropoli. Nedořečenost a náznakovost tu slouží jako prostředek, jak se do postav vcítit. I zde ale chybí nějaký silnější dramatický oblouk u postav, které se bezradně nebo nerozhodně zmítají v neperspektivních vztazích.

Generační vztahové zrcadlení

Dysfunkční vztahy třicátníků se ještě navíc zrcadlí v postavách jejich rodičů. Robertově manipulující matce (Jana Štěpánková), která je vdovou po významném skladateli, jež se v synově hudební kariéře hodně vidí. A v rodičích Tomáše, kteří sice žijí vedle sebe, ale ne spolu. Jejich nevraživá symbióza je možná jen za podmínky společné domácnosti se dvěma stoly, lednicemi i loži. Že ve vztazích něco nefunguje je vidět i u Tomášova žárlivého souseda.

Miroslav Krobot na tyto vztahy ve své výpovědi o generaci třicátníků a jejím hledání štěstí a lásky nahlíží s hořce skeptickou ironií. Ale i pochopením. Ukazuje, že i samotáři potřebují blízkost druhých ke vzniku partnerství, které má spíš podobu přátelského společenství, v němž může být spojovníkem hudba.

Skupina Vltava v úvodu písně Marx Engels Beatles zpívá „Já čekám v Čechách a život už je blízko“. Hrdinové hanácké chcípácké komedie jsou na tom podobně ve své neschopnosti posunout se dál a utápění se ve vztahové bezvýchodnosti.

Kvarteto
Film   6

Kvarteto

  • Žánr: komedie
  • www.falcon.cz/film/kvarteto
  • Česko, 2017
  • Scénář: Miroslav Krobot, Lubomír Smékal
  • Režie: Miroslav Krobot
  • Hrají: Barbora Poláková, Jaroslav Plesl, Lukáš Melník, Zdeněk Julina, Lenka Krobotová, Pavlína Štorková, Jiří Schmitzer, Jana Štěpánková, Anita Ešpandrová
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 30. 11. 2017

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze filmů, Recenze

Nové průmyslové odvětví. Přednosti a strasti profesionálního 3D tisku

Nové průmyslové odvětví. Přednosti a strasti profesionálního 3D tisku

Domácí a profesionální 3D tisk staví na stejných základech, příležitosti, ale i problémy profi světa jsou však zcela odlišné a pro běžného uživatele často překvapující.

Jiří Kuruc
3D tisk
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Tecno vylepšilo nejvyšší řadu Phantom. Přidává výkonnější procesor, na zádech překvapí výsuvný portrétní objektiv

Tecno vylepšilo nejvyšší řadu Phantom. Přidává výkonnější procesor, na zádech překvapí výsuvný portrétní objektiv

** Značka Tecno uvedla na trh vylepšenou řadu Phantom ** Novinky mají AMOLED displeje, větší výkon a nové foťáky ** Hlavním lákadlem je výsuvný portrétní objektiv se světelností F1.5

Martin Chroust
Trojitý fotoaparátOLED
Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Krásné ženy jsou pro mnohé erotické a sex symboly. Vybrali jsme ty nejslavnější z několika desetiletí filmové a seriálové tvorby. Najdete zde nejen fotografie, ale také název díla, které herečku proslavilo.

Marek Čech
Filmy a seriály
Toto je nejzajímavější telefon za tři tisíce. Smartphonu do terénu chybí snad jen podpora 5G sítí a 3,5mm jack

Toto je nejzajímavější telefon za tři tisíce. Smartphonu do terénu chybí snad jen podpora 5G sítí a 3,5mm jack

** Odolný telefon dnes nemusí stát mnoho ** Robustní novinka od BlackView nestojí ani tři tisíce **Nenáročným uživatelům zřejmě nic podstatného chybět nebude

Martin Chroust
BlackViewZvýšená odolnostSmartphony
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
16 míst na mapách Googlu a Microsoftu, které nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky a mlha

16 míst na mapách Googlu a Microsoftu, které nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky a mlha

** Internet se roky bavil uměle rozčtverečkovanými místy v mapách ** Postupně jich ale ubývá, nebo se jedná o běžné chyby ** Výjimkou je Evropa. Tady čtverečkujeme až až

Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
Netflix a 30 nejoblíbenějších filmů a seriálů v prosinci 2022: Enola a Wednesday, 1899 … ale i Koruna a nějaká romantika

Netflix a 30 nejoblíbenějších filmů a seriálů v prosinci 2022: Enola a Wednesday, 1899 … ale i Koruna a nějaká romantika

Tyto filmy a seriály jsou teď na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o souhrnnou oblíbenost za poslední týdny, kterou zjišťuje web FlixPatrol.

Ondřej Králík
Netflix
Vybrali jsme 16 špičkových televizorů. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

Vybrali jsme 16 špičkových televizorů. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

I když ceny televizorů klesají a ani velké úhlopříčky už nejsou drahé, stále má smysl připlatit si za prémiové televizory. Vybrali jsme ty nejlepší, které vás překvapí kvalitním podáním obrazu i pokročilými funkcemi.

Jaromír Puk
Televizory
Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Tyto filmy byly v roce 2021 na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o oblíbenost, kterou sleduje web FlixPatrol a počítá z ní souhrnné žebříčky.

Ondřej Králík
Netflix
Nejpirátěnější filmy: Co se teď nejvíc stahuje (aktualizace prosinec 2022)

Nejpirátěnější filmy: Co se teď nejvíc stahuje (aktualizace prosinec 2022)

Vzali jsme týdenní přehledy nejstahovanějších filmů, které se objevují na torrentech, a spojili je do jednoho žebříčku. Tohle jsou aktuálně filmy, o které je na světě největší zájem, které se nejvíc pirátí.

Ondřej Králík
Filmy a seriály
Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

** Sdílení účtů mezi kamarády je jen začátek ** Dnes letí nákupy předplatných v Indii nebo na Aliexpressu ** Superlevné „netflixy“ ale mohou nakonec spíš škodit

Lukáš Václavík
PředplatnéNetflixSpotify