Kyslík: hororový režisér Alexandre Aja a jeho klaustrofobní sci-fi thriller ze stísněné kryokomory na Netflixu [recenze filmu]

Mladé ženě ve stísněné kryokomoře pomalu dochází vzduch a ona se snaží vzpomenout, kým je i jak se zde ocitla.

Plusy
Herecký výkon Mélanie Laurent, překvapivé zvraty, vizuálně nápaditý pohyb v omezeném prostoru.
Minusy
Při kratší stopáži mohl výsledek působit úderněji.
6  /10

Přesah k současné koronavirové krizi skrze smrtící vir, ničící naši populaci a situaci člověka, odkázaného na komunikaci prostřednictvím moderních technologií, nacházíme v nejnovějším počinu francouzského režiséra, scenáristy a producenta Alexandra Ajy, který se v polovině května objevil na Netflixu.

Kdo je vlastně Liz?

Scénář Christie LeBlanc k jejímu debutovému celovečernímu filmu přitom s tímto záměrem nevznikal. Jeho autorka ho začala psát před čtyřmi roky pro hlavní představitelku Anne Hathaway. Loni bylo oznámeno, že ji nahradí Noomi Rapace a že film bude režírovat Franck Khalfoun, pro jehož hororový debut P2 napsal scénář právě Aja. Ten měl film Kyslík původně jen produkovat, ale nakonec se stal jeho režisérem, který do hlavní role obsadil Mélanii Laurent, známou z Hanebných panchartů.

oxygene_ver2_xlg.jpg

V americko-francouzské koprodukci v této tvůrčí sestavě vznikl snímek, který se z dosavadní režisérovy tvorby vymyká a který působí ambiciózněji než jeho brutální hororové krváky jako Noc s nabroušenou břitvou nebo hororové remaky Hory mají oči, Zrcadla a Piraňa 3D.

Výchozí situace, s níž se tu operuje, vám připomene klaustrofobický thriller Pohřben zaživa s Ryanem Reynoldsem, ale pak se film vydává vlastní žánrovou cestou, na níž se autorce scénáře daří udržovat diváka v napětí, zásobovat ho překvapivými zvraty a postupně poodhalovat to, kým je vlastně hlavní hrdinka Liz a jak se ocitla v kryokomoře, v níž jí dochází rychle vzduch.

U tohoto typu filmu je dobré, když si o něm dopředu moc nezjišťujete, protože jeho největší přednost tkví právě v oněch zvratech, jež nám postupně ozřejmují identitu Liz, místo, v němž nebo jehož je součástí a okolnosti, za nichž je nucena ho sdílet.

Emotivní herectví Mélanie Laurent

Velkou devízou Ajovy režie pak je, jak dovede z této minimalistické, komorní látky i omezeného, stísněného prostoru, v němž se Liz nachází, vytřískat maximum. Spolu s jeho dvorním kameramanem Maximem Alexandrem a hudebním skladatelem Robinem Coudertem dovede navodit klaustrofobní atmosféru a přenést na nás svíravý, tísnivý pocit, který v něm hrdinka zažívá. A to včetně nepříjemných tělesných momentů, které se odráží v její tváři.

Ač má Liz jen velmi omezené možnosti pohybu, zásluhou svižného střihu a dynamické kamery se daří podat dění v kryokomoře z více úhlů pohledu tak, aby nás to během stominutové stopáže neomrzelo. Přesto při kratší stopáži dejme tomu o čtvrt hodiny mohl být výsledek ještě lepší. Mrazivější, více strhující.

Emotivní náboj mu dodává výkon Mélanie Laurent, která hraje skvěle a dovede v tváři a hlase navodit a obsáhnout všechny pocity, které její situace vyvolává. Od zmatku, smutku, úzkosti z nejistoty ohledně vlastní identity, vyčerpání až po odhodlání a naději.

Parťákem v uvozovkách se jí stává vyspělá umělá inteligence MILO s uklidňujícím hlasem Mathieua Amalrica, která jí je nápomocná, ale současně se stává díky svému nastavení i jejím protivníkem. MILO reaguje na její otázky a plní přání, ale jen ty, které nejsou v rozporu s jeho nastavením. Na chytré Liz, která si za pomocí umělé inteligence rozpomíná, kým byla, pak je, aby vhodně kladenými otázkami jako detektiv došla k odpovědím, které jí mohou v její situaci pomoci.

A to v omezeném čase, kdy jí dochází v uzamčené kryogenní komoře kyslík, o čemž ji informuje právě tato umělá inteligence. Mladá žena během něho za pomocí vzpomínek poznává svou osobnost a její možnosti, které by jí umožnily přežít.

Redukce kyslíku, zejména v gradujícím závěru, je uzpůsobena víc potřebám natahovaného vyprávění než logice děje, což přispívá k pocitu, že v kratší stopáži mohl být film údernější. Horové prvky v něm využívá Alexandre Aja skromně a mají ráz něčeho fyzicky nepříjemného, jako je zavádění nebo vytahování kanyl do těla a přítomnost myší v komoře.

Kyslík tak těží především z klaustrofobního prostředí, vizuálně nápaditého pohybu v něm, hudební složky, hereckého výkonu hlavní představitelky Mélanie Laurent a překvapivých zvratů, spojených s objevováním toho, kým její postava je a jak se ocitla v situaci, z níž hledá únik. Aja zde potvrzuje, že je šikovný řemeslník, kterému by tento komorní sci-fi thriller mohl pomoci k větším projektům.

Kyslík

  • Žánr: sci-fi thriller
  • Původní název: Oxygen
  • www.netflix.com/cz/title/81277610
  • USA / Francie, 2021
  • Scénář: Christie LeBlanc
  • Režie: Alexandre Aja
  • Hrají: Mélanie Laurent, Malik Zidi, Mathieu Amalric, Laura Boujenah, Marc Saez, Eric Herson-Macarel
  • Distribuce: Netflix
  • Distribuční premiéra v ČR: 12. 05. 2021

Speciál: Netflix

Netflix je populární streamovací videoslužba. Kromě filmů, seriálů a dokumentů, které nakupuje, produkuje i svůj vlastní obsah. Nechybí ani mnoho populárních českých filmů, velká část zahraniční produkce obsahuje české titulky, některé tituly mají i český dabing.

Určitě si přečtěte

Články odjinud