Příběh potomka lorda Greystoka, kterého po tragické smrti jeho rodičů v Africe vychovala pralesní opice, pochází z pera amerického spisovatele Edgara Rice Burroughse. Tarzanovský cyklus zahrnuje celkově 24 knih, takže scenáristé Craig Brewer (V řetězech) a Adam Cozad (Jack Ryan: V utajení) měli při tvorbě nového vyprávění poměrně široké pole možnosti, jak s touto fiktivní mytologií naložit.
Návrat do džungle po osmi letech
Nakonec se rozhodli nejznámější a filmařsky nejzpracovávanější příběh Tarzana, syna divočiny, použít jen jako retrospektivní osvětlení toho, kým je Tarzan v současnosti. Ve flashbacích se film vrací k postavám jeho rodičů, otci Johnu Claytonovi II (Hadley Fraser) a matce Alici (Genevieve O'Reilly) a přijetí jejich osiřelého potomka do rodiny lidoopů. V ní ho vychovává gorilí mata Kala a má v ní bratra Akuta, který jeho odchod do civilizace bere jako dezerci.
A právě osm let poté, co odešel Tarzan z džungle se svou láskou Jane, se odehrává děj Legendy o Tarzanovi. V osmdesátých letech 19. století žije aristokrat John Clayton III (Alexander Skarsgård) v Londýně se svojí ženou Jane (Margot Robbie) po boku.
Dobové politické dění před jeho rodinný život, ovlivněný ztrátou dítěte před lety, postaví novou výzvu. Berlínská konference v roce 1884 rozhodla, že o správu nad Kongem se podělí Belgie se Spojeným královstvím. Belgie se v důsledku výstavby železnice a další infrastruktury ocitá na pokraji bankrotu a král Leopold II. chce z Konga vytěžit co nejvíc nerostného bohatství.
Za tím účelem vysílá do africké země svého vyslance, belgického kapitána Léona Roma (Christoph Waltz), který má ovládnout region a najít diamanty. Jeho expedice je ale přepadena a zmasakrována domorodým kmenem. Léon Rom jako jediný je kmenovým náčelníkem ušetřen.
Na pozadí skutečných historických událostí
Náčelník Mbonga (Djimon Hounsou), který ovládá a řídí území, na němž se nachází diamanty, využije Roma jako součást svého plánu, jak přivést zpět do Konga muže, s nímž má nevyřízené účty kvůli smrti svého syna. Tím mužem je lord Greystoke a Rom má výměnou za diamanty využít své diplomatické kontakty, aby se v zemi zpět objevil.

Vzhledem k respektovanému postu obchodního emisara parlamentu, který John Clayton zastává, se to po jeho počátečním odmítnutí podaří. Už i proto, aby se potvrdily nebo vyvrátily alarmující zprávy o stavu lidských práv v Kongu, které britský premiér (Jim Broadbent) dostává od americké strany.
Děj se odehrává na pozadí skutečných historických událostí, kdy belgický král Leopold II. udělal z Konga svou kolonii a byl zodpovědný za masovou genocidu, při níž zemřely miliony lidí. Král Leopold II se ve filmovém vyprávění přímo neobjeví, ale zato veterán americké občanské války George Washington Williams (1849 -1891) ano. Washington Williams (Samul L. Jackson) byl šokován poměry v Kongu a napsal o tom králi Leopoldovi II otevřený dopis.
Sequel i origin v jednom
Na jedné straně je třeba kvitovat, že scenáristé přicházejí se zpracováním tarzanovského příběhu, který se liší od těch předchozích. Skrze skutečné historické postavy i události se vyjadřují k rasové otázce a kolonizační vlně konce 19. století.
Je zde tedy znatelný posun od původní dobrodružné romance k dobrodružnému akčnímu filmu se společenským přesahem. Problémem je, že se tvůrci až příliš spoléhají na to, že diváci jsou obeznámení s tarzanovským universem a nedávají si moc práce s vykreslením motivací postav i jejich minulostí.

Film tak působí jako sequel Tarzanova originu, který nebyl natočen a který je ve velké zkratce vložen do svého pokračování. Ve flashbacích, které jsou ale pro vyprávění matoucí a zpomalující. Máme tu tedy dva filmy v jednom, z nichž ani jeden nepůsobí konzistentně. Buď se hodně stříhalo, nebo režisér neměl úplně jasnou představu, jak má výsledný tvar vypadat.
Dobrodružný western s CGI zvířaty
Chvílemi se zdá, že chce tarzanovský mýtus dekonstruovat, pak se ho zase otrocky drží. Míchá červenou knihovnu, dobrodružný western s CGI zvířaty i politický komentář k útlaku v Africe, ale natolik neinvenčně, že se dostává někam na úroveň Johna Cartera. Tedy šestákového dobrodružství, které i přes rozpočet ve výši 180 milionů dolarů působí béčkově.

Filmu chybí nápaditost, napětí, emoce i snaha odlišit se od blockbusterů s digitálními zvířaty. Snadno odhadnete, co se stane za chvíli, postavám chybí hloubka a džungle a zvířata v ní sice působí pěkně, ale uměle. Bojové scény se zvířaty, jež se přidávají, stejně jako někteří domorodci, ze staré známosti na Tarzanovu stranu, po DiCapriově zápasu s medvědicí v Revenantu už asi také neohromí.
Příliš šablonovité figury
Hodně by mohly zachránit samotné postavy, ale i zde nastala nějaká chyba, když nejživotněji z nich působí Jane. Alexander Skarsgård, syn slavného herce Stellana, se může pochlubit vytáhlou, šlachovitou a vypracovanou tarzanovskou figurou, která se dobře vyjímá se ve scénách, kde skáče z liány na liánu.
V momentech, kdy se snaží zahrát vnitřní rozervanost člověka mezi dvěma světy, zvířecím a lidským, už tak přesvědčivý není. Přesto, když se jeho milá Jane ocitá v zajetí, odhazuje civilizační návyky gentlemana a dává znovu prostor osvojeným zvířecím instinktům.

Margot Robbie, jež zaujala ve Scorseseho opulentní makléřské fresce Vlk z Wall Street, je Jane nejen krásnou, ale i emancipovanou, která se o sebe dokáže postarat i v těch nejnebezpečnějších situacích. Tato kráska v nesnázích má rovněž pořádně nabroušený jazyk, který si se sarkastickou opovržlivostí trénuje na svém únosci.
Tím není nikdo jiný než Christoph Waltz, který má snad na postavy výřečných uhlazených záporáků v Hollywoodu přednostní právo. Díky němu ale všechny jeho postavy z poslední doby (padouch z bondovky Spectre) působí jako variace na plukovníka Hanse Landu z Hanebných panchartů. Tato se snaží být vychytralá a elegantně sofistikovaná, ale je spíš nudná a křečovitá.
Djimon Hounsou jako náčelník Mbonga je spíš cameo a Samuel L. Jackson v úloze skutečného George Washingtona Williamse jen vyměnil prostředí Divokého západu z Osmi hrozných za otrokářské Kongo. I v Tarzanovi je veteránem války Severu proti Jihu a právě on do filmu vnáší westernové rysy.
Vyjádření se k rasové a kolonizační otázce
Režisérem výpravného filmu je britský režisér David Yates, který od pátého dílu převzal potterovskou sérii a natočil její čtyři díly (Fénixův řád, Princ dvojí krve, dvojdílná Relikvie smrti). V letošním roce přijde do kin v listopadu ještě s adaptací knihy autorky Harryho Pottera J. K. Rowlingové Fantastická zvířata a kde je najít.
V Tarzanovi se rozhodl vyprávět notoricky známou story trochu jinou optikou. Jako příběh muže, který před svou minulostí utekl do civilizované Anglie, ale ona jej přivábila zpět v podobě pomsty někoho z ní. V dobrodružném vyprávění smíchal tradiční elementy tarzanovských příběhů s moderními hollywoodskými trendy (silná a emancipovaná hrdinka) a přidal přesah v podobě vyjádření se ke koloniální minulosti evropského kontinentu. Už proto, že její stíny zasahují i do dnešních migračních toků ve světě.


Potud v pořádku, ale Yatesovi se bohužel nepodařilo tyto stavební kameny vyprávění spojit v jeden organický celek, který by pro dnešního diváka byl něčím zajímavý. Že s tímto projektem něco není v pořádku, bylo zřejmé i ze skutečnosti, že film byl natočen už před rokem a půl, ale na premiéru si počkal až do léta letošního roku.
Warner Bros. se na základě tohoto filmu asi nepodaří rozjet sérii tarzanovských filmů a je to dobře. Protože jde o předraženou záležitost, která je zoufale prázdná a rutinní. Jde o zbytečný blockbuster, jemuž se vyhněte a navštivte radši nějakou ozvěnu karlovarského festivalu s výběrem nejlepších filmů, které se na něm objevily.
Legenda o Tarzanovi
- Žánr: dobrodružný
- Původní název: The Legend of Tarzan
- www.legendoftarzan.com/
- USA, 2016
- Scénář: Adam Cozad, Craig Brewer
- Režie: David Yates
- Hrají: Alexander Skarsgård, Margot Robbie, Ella Purnell, Samuel L. Jackson, Christoph Waltz, Djimon Hounsou, Jim Broadbent, Casper Crump
- Distribuce: Freeman Ent.
- Distribuční premiéra v ČR: 07. 07. 2016
Legenda o Tarzanovi |
film |
|
4 |