30
Fotogalerie

Legendární Mark Levinson navštívil ČR

Kapitoly článku:


V Evropě a Asii má často široká veřejnost povědomí o jménech jednotlivých konstruktérů v řadě oborů. To neplatí o Americe, kde si veškerou slávu za dosažený pokrok přivlastňují společnosti. Případ Marka Levinsona je proto řídkým jevem. Jméno značky získalo na obrovské hodnotě. Bylo získáno a je dnes využíváno společností Harman International při propagaci zvukových systémů značky Mark Levinson v luxusních automobilech.

Produkty Cello.jpg
Produkty Cello
S pomocí společnosti Cello založené v roce 1984 Levinson vytvořil radikální novou audio koncepci za stratosférické ceny. Společně s talentovanými inženýry Tomem Colangelem a Richardem S. Burwenen představil Levinson takové revoluční produkty jako například Cello Audio Palette, první světový zvukově čistý ekvalizér pro milovníky dobrého zvuku.
 
Cello Palette.jpg 
Cello Palette
Ti, kteří spolupracovali s Markem, k němu měli posvátnou úctu: „Jsme poctěni, že jsme se mohli řadu let podílet na tvorbě produktů Marka Levinsona a sami je vlastnit. Mark je jedním z mála vzácných lidí, kteří jsou schopni přinést světu krásu a kvalitu, která je vzácnou komoditou. . . Má nejnáročnější a nekompromisní nároky na dokonalost, s jakými jsme se kdy setkali.” - Jack a Randy Weidner, pracovníci pro přesné obrábění a rytci, East Haven, Connecticut
 
Přesné obrábění na produktech Cello.jpg 
Přesné obrábění na produktech Cello
Systém Cello Grand Master Reference zahrnoval veškeré komponenty — elektroniku, reproduktory a na míru vyráběné kabely se švýcarskými konektory. Dříve společnosti vyráběly elektroniku, nebo reproduktory, nebo kabely, nebo zdroje, ale nikoliv všechny součásti. Cello byla první společnost, která v oblasti audio systémů používala ucelený přístup. Systém Grand Master byl prvním v odvětví, který byl schopen reprodukovat realistický koncertní zvuk při současném přenosu emocionálních nuancí živého vystoupení
 
Reproduktory Cello1.jpg 
Reproduktory Cello

Levinson sám rozbil prostřednictvím tohoto uceleného nekompromisního přístupu k audio systémům zavedené konvence. Systémy Cello nakupovali nejnáročnější milovníci hudby, stejně jako hudebníci, zvukaři a nahrávací studia. Recenzenti byli ohromeni.

„Mluvil jsem s Markem Levinsonem. . . doufal, že najdu něco mimořádně zajímavého, s čím seznámím naše čtenáře a říkal si, jestli tento vizionář ze sedmdesátých let bude stále schopen se udržet na špici.Povedlo se; místo na špici mu stále patří. Levinson přesunul svou pozornost od jednotlivých produktů k ucelené systémové koncepci zaměřené na výkonové cíle, jejichž dosažení bylo až do tohoto okamžiku nemyslitelné. Namísto toho, aby poslouchal zařízení, člověk rychle zapomene na jednotlivé komponenty a je pohlcen hudbou. Celkový účinek. . . je natolik ohromující, že není snadné jej popsat bez použití superlativů.”  - Robert Serio, High Performance Review

Hudební a filmové systémy Cello

Společnost Cello, která je průkopníkem toho, co je dnes hlavním artiklem v oblasti spotřební elektroniky, byla mezi prvními, která začlenila nejmodernější video do špičkových systémů domácího kina vyráběných na míru.
 
Systém domácího kina Cello.jpg 
Systém domácího kina Cello

„Výsledky Levinsonova úsilí natolik překonávají vše, co jsme zvyklí očekávat od domácí zábavy, až je smutné, že se s nimi nemůže seznámit více lidí.” - Brent Butterworth, Video Magazine.

Nejlepší světoví profesionální hudebníci vyjadřovali nad Levinsonovými výrobky úžas: „Dlouho jsem se chtěl podělit o svou dlouholetou lásku k Bachovi se svými posluchači. Bez Marka Levinsona bych o tomto projektu nikdy neuvažoval. . . Vzhledem k tomu, že Markovo zařízení tak dokonale a věrně reprodukuje mimořádnou hloubku zvuku mého kontrabasu, cítím, že si mohu konečně splnit sen a nahrát Bachovy suity pro violoncello. To, co Mark Levinson nabízí hudebnímu světu, je podle mého názoru příležitost slyšet poprvé v reprodukované formě, skutečnou duši hudby. “ - Gary Karr, největší žijící sólista na kontrabas, kterého uznává celý svět.

Mezi mnoha společnosti v hudebním odvětví, které nakoupily zařízení navržené Markem Levinsonem, patří Atlantic Studios, DMP, MasterDisc, PolyGram, RCA, Sonomaster, Sony Music Studios, a Sterling Sound. Markem Levinsonem navržený referenční přehrávací systém pro společnost Sony byl více, než šest let využíván světovými talenty jakými jsou Celine Dion, Harry Connick, Jr., Michael Jackson, Tony Bennett a řadou dalších. U Sony byla místnost pro hudební mastering vybavená Levinsonovými reproduktory Grand Master známá jako „The Cello Room.”

Člen národního symfonického orchestru a bývalý externí redaktor časopisu Stereophile Lewis Lipnick uvedl o svých zkušenostech s Levinsonovými zařízeními toto: „Funkce zařízení Marka Levinsona mají spíše co do činění s přetvářením metafyzickým aspektů hudby a vytvořením emocionální styčné plochy mezi umělcem a posluchače, než s běžnými normami kvality zvuku. Jde o dokonalé spojení mezi umělcem a posluchačem, osvětlující duši hudby způsobem, který dříve nebyl možný.”

Mini-monitory Red Rose Music R-3.jpg
Mini-monitory Red Rose Music R-3
Red Rose Music
Na konci devadesátých let minulého století Levinson zahájil novou etapu své kariéry, kterou charakterizuje touha přinést výkon bez kompromisů širší posluchačské obci. Red Rose Music sklidila mezi kritiky obrovský úspěch především díky zesilovačům Affirmation a reproduktorům Rosebud MKII. První výkonový zesilovač společnosti Red Rose Music získal od nejuznávanějšího audio časopisu v Itálii ocenění produktu roku.
Reproduktor Red Rose Rosebud II a zesilovač Spirit.jpg 
Reproduktor Red Rose Rosebud II a zesilovač Spirit

Je oceněním Levinsonovy posedlosti kvalitou, že téměř všechny produkty postavené a prodávané jeho třemi společnostmi se stále používají. Zřídka se objevují na trhu s použitým zbožím a když už se na něm objeví, jsou často předmětem aukčních bitev milovníků hudby, kteří je toužebně chtějí vlastnit.

Mark Levinson je jediným zakladatelem audio společnosti, který je rovněž špičkovým profesionálním hudebníkem. Do svých třiceti let si stihl zahrát se Sonnym Rollinsem, Paulem Bleyem, Keithem Jarrettem, Chickem Coreou, Jimmy Garrisionem a později se Stanem Getzem a nedávno i jazzovou legendou alt saxofonu Leem Konitzem. Řada lidí, která se zabývá zvukem, má hudební kořeny, ale pouze Levinsonovi se dostalo té výsady, že mohl spolupracovat jako profesionální hudebník s největšími jazzovými esy.

Mark hraje na kontrabas.jpg 
Mark hraje na kontrabas

Levinson má rovněž mimořádné schopnosti, pokud jde o nahrávání a mastering zvuku. V průběhu téměř čtyř desetiletí navrhování a prodeje špičkových audio produktů, Levinson pořídil legendární nahrávky jazzových, bluesových hudebníků, interpretů vážné hudby a dalších umělců včetně nejlepších hudebníků ze severní Indie. Je dlouholetým žákem Ali Akbar Khana a zřejmě jediný světový adept hry indické hudby na kontrabas. Markův kontrabas vyrobený v roce 1680 je jedním z mistrovských děl italských výrobců strunných nástrojů.

Levinsonovo zařízení pro mastering zvuku se používalo pro CD reedice nahrávek všemožných žánrů, které si jen lze představit. Osobně remasteroval původní nahrávku Milese Davise Birth of the Cool nahranou pro label Capital. Mezi zasvěcenými jsou Levinsonovy nahrávky velebeny stejně jako jeho elektronika.

V roce 1998 dohlížel jako zvukař na nahrávce vystoupení houslového virtuosa Elmara Oliveiry, která kromě tří CD nosičů obsahovala i The Miracle Makers, vzpomínkovou příručku na housle Stradivariho a Guarneriho, produkovanou prodejcem vzácných nástrojů Geoffem Fushim, zakladatelem sdružení Stradivari Society. Stradivari Society pomohla řadě špičkových umělců v jejich kariéře, včetně Sarah Changové a Midori.

The Miracle Makers.jpg 
The Miracle Makers

Kniha a nahrávka byly uvedeny na galapředstavení ve Steinway Hall v únoru 1999, na němž Oliveira hrál na řadu vzácných nástrojů, jejichž tóny byly zvoleny tak, aby dokonale vystihly náladu konkrétní skladby. O akci informovaly zpravodajské televizními štáby z Itálie, Německa, Holandska a Japonska a byla nahrána pro příští generace právě Levinsonem.

Mark v roli zvukaře v roce 1998.jpg 
Mark v roli zvukaře v roce 1998

Když se společnost Sony rozhodla vyvinout nosič Super Audio Compact Disc, potřebovala referenční nahrávky pro předvedení nové technologie. Současně potřebovala nahrávací odborníky, aby prokázali přínos těchto nosičů pro hudební průmysl. Sony vybavila Marka Levinsona jedním z deseti prototypů nahrávacího zařízení DSD (direct stream digital). Toto zařízení použil pro nahrávku Live at Red Rose, jednoho z nejvíce prodávaných nosičů SACD všech dob a jediného předváděcího materiálu použitého společnostmi Sony a Philips při uvedení tohoto formátu na trh.

Levinson byl jedním z nejnadšenějších stoupenců formátu SACD, po tři dny ho na veletrhu Consumer Electronics Show osobně patnáctkrát denně předváděl. Nahrávka Live at Red Rose byla následně znovu vydána ve formátu Burwen Bobcat-processed CD pro kolekci referenčních nahrávek společnosti LG.

Levinson proslul i na poli humanitární činnosti. V roce 1976 při boji odvětví s předsudky zaujal postoj, že zaměstnanci jsou vítáni bez ohledu na rasu, náboženské přesvědčení, etnický původ nebo sexuální preference. To bylo dlouho předtím, než tato se tato politika stala na pracovištích běžnou a byla zakotvena v zákoně.

Nadace Music Maker Relief Foundation

Levinson také neúnavně podporuje původní americkou hudbu. V roce 1994 pomáhal Timovi a Denise Duffyovým zakládat nadaci Music Maker Relief Foundation (www.musicmaker.org ), která pomáhá starším bluesovým a folkovým umělcům bez prostředků, především na jihu USA. Music Maker poskytuje peněžní prostředky, hradí zdravotní péči a jiné výdaje, poskytuje hudební nástroje a pořádá pro své umělce vystoupení v klubech a na hudebních festivalech v USA i v zahraničí.

Music Maker používá přenosný nahrávací systém navržený Markem Levinsonem k zachycení hudby těchto umělců s ohromující věrností. S pomocí tohoto zařízení pořídil Tim Duffy v terénu takové nahrávky, které se vyrovnají nahrávkám pořízeným v nejmodernějších studiích. Music Maker je nyní podporován BB Kingem, Ericem Claptonem, Bonnie Raittovou a dalšími hudebními celebritami. První kompilační CD nadace Music Maker Relief Foundation remasterované Markem Levinsonem z prvních magnetofonových nahrávek bylo určena jako první nahrávka referenční CD kolekce společnosti LG.

Daniel Hertz S.A.

V roce 2007 Levinson založil ve švýcarském Neuchatelu společnost Daniel Hertz S.A., aby spojil své zkušenosti se zpracováním zvuku se švýcarskou kvalitou. Společnost D aniel Hertz S.A., která má sídlo v historickém městě Neuchatel, pracuje s řemeslnými společnostmi na vytvoření nového pokolení audio produktů. Neuchatel je rodištěm hodinářského génia Louise Abrahama Bregeueta, nejuznávanějšího hodináře 18. století a domovem řady největších jmen současného švýcarského hodinářství.

Švýcarsko uplatňuje nejvyšší světové výrobní standardy. Díky týmu mistrů svého řemesla společnost Daniel Hertz S.A. přinese Markův legendární zvuk nové generaci milovníků hudby.

Život, který nemá obdoby

Život Marka Levinsona, to je hudební výkon, hudební nahrávky, výroba zařízení pro přehrávání hudby, dobročinnost pro hudebníky bez prostředků a významný koncepční pokrok ve znalostní bázi odvětví. Jeho fenomenální přínos nemá ve zvukovém průmyslu obdoby. Přes svou velikost zůstává Levinson skromným člověkem, který svůj úspěch přičítá mnoha svým skvělým kolegům a spolupracovníkům.

Reproduktor Red Rose Music Revelation.jpg 
Reproduktor Red Rose Music Revelation

Týmové úsilí = síla v obchodní činnosti

Marka se často ptají, proč se nyní rozhodl zaměřit na spolupráci se společností LG. Jeho odpověď je prostá: „V dnešní ekonomice potřebujeme mimořádné týmové úsilí. Nastala pravá chvíle, abych spojil své zkušenosti se silou velké společnosti, jakou je LG, která usiluje o výrobu vynikajících produktů, dostupné ceny a sílu obchodní činnosti."

„Jsem nesmírně šťasten, že mohu pracovat s týmem společnosti LG, protože věřím ve vizi generálního ředitele Nama. Věřím v tým společnosti LG a jsem nadšen, že budeme moci lidem na celém světě přinést radostné zážitky z poslechu nejlepší možné hudební reprodukce. Jsem přesvědčen, že svým přispěním do světa hudby, domácího kina a dalších audio systémů poskytujeme lidem cenné služby a stojí před námi zářivá budoucnost.”

Mark s LG Rhapsody.jpg 
Mark s LG Rhapsody

Malou předzvěstí toho, kam společnost LG směřuje, je tato odborná recenze audio produktů společnosti LG a Marka Levinsona předváděných v lednu 2008 na veletrhu Consumer Electronics Show.

 „Společně se všemi přáteli mám pocit, že zvuk vašich audio systémů (LG/ML) je, nehledě na cenu, nejlepší na veletrhu. Jsou tu systémy, které se prodávají za dvacetkrát vyšší cenu a zdaleka tak dobře neznějí. Vaše systémy prostě reprodukují hudbu věrněji než ostatní.” – Rob Fraboni, producent alb Erica Claptona, The Rolling Stones, Boba Dylana, Bonnie Raittové, Joe Cockear, Boba Marleyho, atd., a přispěvatel do časopisu Sound & Vision.

Jazzová legenda Lee Konitz, CES 2008.jpg Mark nahrává Lee Konitze.jpg
Jazzová legenda Lee Konitz, CES 2008. Mark nahrává Lee Konitze, CES 2008.

Určitě si přečtěte

Články odjinud