17
Fotogalerie

Loganovi parťáci: recenze filmu

Steven Soderbergh a jeho „vidlácká“ anti-teze Dannyho parťáků, která vrací ztracenou důstojnost těm, kteří se v dnešní Americe cítí jako „zapomenutí“.

Čtyřiapadesátiletý americký režisér Steven Soderbergh (NákazaVedlejší účinky) ve své filmografii celkem pravidelně střídá inteligentní žánrové snímky pro mainstreamové publikum typu Dannyho parťáků nebo Zakázaného ovoce s nezávislými nízkorozpočtovými počiny jako Hollywood, Hollywood, Bublina nebo Dívka na přání. Režisérovi příznivci přijímají oba proudy jeho tvorby a na Soderberghovi oceňují, jak si pohrává s žánrovými konvencemi i zažitými diváckými předpoklady, jak tyto žánry naplňovat.

Anti-teze Dannyho parťáků

Soderbergh zároveň patří k jedněm z nejvšestrannějších a nejpracovitějších tvůrců současnosti. Své filmy nejen režíruje, ale píše si k nim i scénáře, produkuje je, stříhá, vede u nich kameru a distribuuje je. To je příklad i jeho nejnovějšího titulu Loganovi parťáci, který názvem i námětem odkazuje na jeho komerčně úspěšnou lupičskou trilogii o Dannyho parťácích.

Ti Loganovi se ale od nich značně odlišují. George Clooney, Bratt Pitt, Matt Damon a spol měli styl, eleganci, vkus, sex appeal. Okouzlovali důmyslností, uhlazeným šarmem i bonvivánským espritem lidí, kteří mají dostatečné materiální a technické zázemí pro realizaci svých akcí.

Loganovi parťáci působí jako jejich anti-teze. Vidláci z Virginie s delším vedením, jimž se smůla lepí na paty. Řekli byste obdoba coenovských packalů, ale ani to není přesné. Steven Soderbergh je staví jako protipól k oněm bohatým mužům v dobře padnoucích oblecích z Dannyho parťáků. Slovníkem populistů Trumpova typu vůči elitám, v daném případě lupičského řemesla.

Toto jsou představitelé nižší střední třídy, oni zapomenutí globálního vývoje, kteří se vymezují vůči liberálním elitám, protože se domnívají, že jimi pohrdají nebo mohou za jejich problémy. Takto je známe z rozborů Trumpovy voličské základny a Soderbergh jde tomuto vžitému úzu zezačátku naproti.

Loseři k pohledání

V dlouhé úvodní expozici je vykresluje jako nepříliš bystré jižanské křupany bez vzdělání, kteří žijí v laciných domcích a pracují v dělnických profesích. Na rozdíl od Coenů se ale jejich jednoduchosti nebo hlouposti s černohumornou nadsázkou a ironií nevysmívá, ale hledá pro postavy pochopení. V jejich sociálním postavení i rodinném zázemí.

Bratři Loganovi jsou loseři k pohledání. Jimmy (Channing Tatum) měl před sebou nadějnou sportovní kariéru profesionálního ligového hráče amerického fotbalu, kterou ale zhatil úraz kolene. Kvůli této zchromlé noze ho nyní vyrazili i z práce stavebního dělníka.

Bývalá žena Bobbie Jo (Katie Holmes) mu navíc v momentu, kdy jde vyzvednout dceru Sadie (Farrah Mackenzie), aby ji doprovodil na dětskou soutěž krásy, sdělí, že se chce s novým manželem Moodym Chapmanem (David Denman) i s dcerou odstěhovat z města. A to dost daleko, takže Jimmy, který na dceři velmi lpí, si uvědomuje, že by za ní nemohl kvůli finanční situaci dojíždět.

Jimmyho mladší bratr Clyde (Adam Driver) je válečný veterán, který při bojovém nasazení v Iráku přišel o ruku. Místo ní má protetickou náhradu a v baru, kde obsluhuje, za to schytává posměšky od hostů. Oba bratři mají v kraji pověst idiotů, kterým se smůla lepí na paty. Přesně v duchu rodinné tradice, staré snad sto let.

Rodinná loupež

Jimmy ale nechce navždy přijímat tuto trpnou roli a nechat sebou zametat, ať už ze strany ex-manželky či bývalého zaměstnavatele a vymyslí proto plán, jak přijít k penězům. A zasvětí do něj jen nejbližší rodinné příslušníky, bratra Clydea a sestru Mellie (Riley Keogh), která pracuje jako kadeřnice.

Ten plán spočívá v krádeži velkého balíku peněz v řádech milionů dolarů během největšího automobilového závodu v Americe NASCAR. Jimmy pod závodním okruhem pracoval, takže ví, jak vypadá podzemní potrubní pošta, kudy hotovost během závodů putuje.

Na tento úkol ale rodinné souručenství nestaří a tak je třeba angažovat známého kasaře a experta na výbušniny Joea Banga (Daniel Craig). Toho času zavřeného ve vězení, takže je třeba vymyslet plán, jak ho z něj osvobodit na inkriminovaný čas loupeže a pak ho tam zase vrátit, aniž by si toho ostraha všimla. Zároveň se musí najít někdo, kdo rozumí počítačům a tak se k akci přidávají i Joeovi dva bratři. Starší Sam (Brian Gleeson) a mladší Fish (Jack Quaid), kteří co do míru rozumu za ostatními postavami nijak nezaostávají.

Sofistikovanější plán, než to vypadá

Plán je poměrně komplikovaný a o jeho jednotlivé peripetie bych vás nerad připravil jejich vyzrazením. Tak snad jen tolik, že se ukáže, že onen plán je natolik sofistikovaný, že to v závěru vrhá trochu jiné světlo na postavy, které ho vymysleli a realizovali. A tím také na celé vyprávění.

Soderbergh nás po celou dobu utvrzuje v našich předsudcích vůči inteligenci těchto zlodějíčků. Zároveň ale skrze vedlejší linie jako je ta vztahová Jimmyho s jeho dcerou vyvolává i soucit s nimi. Co se týče realizace loupeže, jejíž detaily neznáme a odehrává se tak přímo před našimi zraky, budí dojem, že vše, co se bratrům a jejich kumpánům povede, je dílem náhody.

V tom ale spočívá jeho vypravěčský trik, onen druhý plán, který se v jeho filmech často objevuje. Epilog pak nese jasné poselství směrem k oněm „elitám“. Podceňovat druhé se nevyplácí a toto jednání vás jen usvědčuje z vlastní přezíravosti vůči nim.

Loganovi parťáci ukážou, že zaútočit na obří automobilový závod, jehož fanoušci se rekrutují ze stejných sociálních vrstev jako oni, se dá udělat i méně okázale než by to svedli Dannyho parťáci a přitom podobně sofistikovaně.

Pozor na detaily

Ona sofistikovanost tkví v detailech, na které dávejte během sledování filmu pozor. Některé věty a slova, které postavy pronesou, se vám budou zdát absurdní, stejně jako situace, zavánějící samoúčelnou bizarností. Například čím si Joe solí vajíčka či na co potřebuje gumové medvídky. Ve výsledku ale ukážou svůj smysl. To, co se ve vyprávění děje, kdo do děje vstupuje a jak jedná, nic z toho není nahodilé či nemotivované.

Při sledování se to ale jeví jinak a některé scény jsou opravdu jen pro pobavení. Jako když se vězni odhodlají ke vzpouře kvůli tomu, že před nimi dozorci schovávají v knihovničce poslední díly Hry o trůny, které ale jejich autor, na rozdíl od seriálových scenáristů, ještě nenapsal.

Režisér využívá karikaturně zábavného potenciálu svých postav. Machra na počítače, který je hyperaktivní, ale ne schopný. Experta na výbušniny, který vyrobí nálož, kterou by zvládl každý podle návodu na internetu. Umí být ale i soucitný, především k oběma bratrům Loganovým, z nichž ten starší v podání Channinga Tatuma oproti vysportované figuře ze Soderberghova filmu Bez kalhot zde jako ustaraný kulhající táta táhne pár kilo navíc.

Ztracená důstojnost

Steven Soderbergh před čtyřmi lety prohlásil, že s celovečerními filmy končí a bude se věnovat malířství a menším projektům. Toto předsevzetí, motivované znechucením ze studiového systému, mu ale dlouho nevydrželo a po životopisu pro HBO Liberace! a dvou řadách Knick: Doktoři bez hranic se vrátil i k tvorbě pro kina. Ve vlastní režii i produkci, se scénářem Rebeccy Blunt, což je zřejmě jeho pseudonym.

V lupičské misi obou bratrů a jejich kumpánů spojil heist movie s komedií a sociálním dramatem. S výjimkou heist movie (a to se ukáže až v závěru) ale žádná ze zbývajících dvou žánrových ingrediencí není natolik rozvedená či propracovaná, aby to uspokojilo většinového diváka, který od Loganových parťáků bude očekávat buranštější verzi těch Dannyho.

Ten, který Soderberghovu tvorbu zná, naopak ocení, jak režisér reflektuje téma zapomenutí versus elity, které se objevuje v současném politickém a společenském diskurzu v souvislosti s posledními volbami v Americe. A i další problémy, jež trápí americkou společnost. Nedostupnost zdravotní péče, podmínky v přeplněných věznicích apod.

Soderbergh ony „zapomenuté“ outsidery bez perspektivy i valné životní úrovně vyzvedává a vrací jim ztracenou důstojnost. V tom, že ukazuje, že i oni jsou schopni vymyslet lupičský plán, který překvapí všechny ty, kteří je měli tendenci podceňovat. Včetně nás jako diváků.

Loganovi parťáci

  • Žánr: heist movie
  • Původní název: Logan Lucky
  • www.loganluckymovie.com/
  • USA, 2017
  • Scénář: Rebecca Blunt
  • Režie: Steven Soderbergh
  • Hrají: Channing Tatum, Adam Driver, Daniel Craig, Riley Keough, Hilary Swank, Sebastian Stan, Seth MacFarlane, Katherine Waterston, Katie Holmes
  • Distribuce: Bontonfilm CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 31. 08. 2017
Loganovi parťáci
Film   7

Určitě si přečtěte

Články odjinud