Thomy
27. února 2019 • 11:26

Taky mám rád kvalitní hudbu, proto i při vybírání například autorádia, jsem si vybíral pečlivě, mno například zde: https://www.2din.cz/autoradia/... jsem strávil opravdu hodně času... Ale nakonec jsem si vybral :)

Peter
24. září 2014 • 11:04

Ja som toto zacal riesit odvtedy, ako mam elektronkovy zosilovac, kde je rozdiely poznat uplne jasne. Odvtedy som uplne zmenil hudobne preferencie.Myslim ale, ze s tvrdenim vyberat len to s DR >10 a idealne DR>13 je uz trochu extremne ocakavanie, kde vypadne relativne dost kvalitnych diel na CD. Podla mna hocico nad DR8 je pocuvatelne, ak nieje k dispozicii vinyl / rip, kde dynamika je obvykle lepsia. Veci co maju DR>13 je strasne malo. Lenze komu sa dnes chce zahadzovat s vinylmi, ktore stoja bezne 50 eur a viac.Vacsina modernej hudby je tak DR5-6, v lepsich pripadoch 7-8, v horsich 3-4, to mi na mojej zostave znie, ako z 20 rocneho vietnamskeho kazetaku.

14. listopadu 2015 • 6:03

Protoze se pocita s tim, ze ponejvic se " hudba" posloucha na zarizeni nevalne kvality.

Synator
16. dubna 2013 • 22:55

Udělal jsem z CD History z roku 1995 ze skladby Black or White soubor wav, který po zobrazení v Audacity vůbec nevypadá tak, jak je v článku uvedeno. Naopak je to ukázkový ježek nikoliv ta válcovitá zčuněnina. Nevím odkud má autor tuto nahrávku, ale já jí mám z original CD a zdá se v pořádku.

apear
9. října 2013 • 12:52

Tak to by mne tedy také zajímalo ;-)

Ivico
6. října 2011 • 9:32

Plně souhlasím s názorem některých diskutujících na hlasitost TV reklamy. Ale nejde jen a pouze o hlasitou reklamu uprostřed filmu i o dost DB oproti ostatnímu doprovodnému zvuku. Tento problém je také v různé hlasitosti mezi jednotlivýmy TV kanály. V dnešním světě, kde měření DB je rutinní záležitostí a pojem decibel je na celém světě přesná a standartní hodnota, nedokážeme ani u těch pár TV kanálů, které v Českém Kocourkově máme udržet stenou výši hladiny zvukového doprovodu. Pojem "kompresor dynamiky" jsem znal před 30 lety ještě v "éře tranzistorové". Dnešní sifistikované IO a celá digitální zařízení nahrávacích a vysílacích studií nedokáží ani tak jednoduchou věc. Když si to promítnete, tak neustálé upravování zvukového doprovodu dálkovým ovladačem vás dokáže zachvíli u TV otrávit spolehlivěji než Cynkáli. A chce to pouze jediné. Regulační úřad vydá standart. Pokud to tak není, k čemu tento úřad tady máme. Pro představu: třeba na TV NOVA začne po 10 minutách filmu reklama a v 500 tisících domácností někdo sáhne po DO. Směšné? Ne, pouze denní realita!

Pavel
10. ledna 2012 • 20:39

Tak to je naprosto presne :) Prijde mi to jako uplny vysmech ze strany nasich "televizi" a to se budou ohanet argumenty jako autorske pravo, ze nemuzou do reklamy, kterou si nekdo dodal zasahovat. Pritom nejhlasitejsi nejsou ani tak reklamni spoty, ale znelky pred a za reklamami. Tim asi malinko odbocuji, ale napadl me clanek co jsem ted cetl na http://www.digizone.cz/clanky/proc-je-reklama-v-... ...

Pitrs
17. dubna 2015 • 15:23

Takze v podstate firma, kterou zivi prevazne reklama si nemysli, ze vsemi obecne vnimana vysoka hlasitost prave tech reklam je problem protoze:-Co kdyby byla reklama zrovna v hlasite pasazi filmu
-Mohou se klidne vyskytnout i jedinci kteri si tohle nemysli a tudiz nazor drtive vetsiny vubec nic neznamena
-Energie signalu se sice da zmerit, ale pan technicky reditel si mysli ze mozna obtizne
-Snizenim hlasitosti tak, aby netrpeli usi zakaznika se muze trpet umelecky dojem z reklamy. Hlavne tech na praci prasky a vlozky..No a pan z firmy ktere musime ze zakona byt vsichni zakazniky si navic mysli
ze na mixaznim pultiku nemusi hybat preci prvni packou, protoze podle zakona vubec nemusi a tou druhou preci nemuze, protoze jim to autorsky zakon neumozni.Jinymi slovy - reklamy si budeme poustet tak jak sami chceme a komu se to nelibi, at nam prdel polibi..
A tak zacali lidi v CR prepinat reklamy. Zoufale reseni ikdyz stale jeste legalni..
Bohuzel, co pani reditele?

DaveBJ
3. října 2011 • 20:11

bohuzel se s timto setkavam take u sve oblibene kapely, viz "obrazky" pisne Keep The Faith od Bon Jovi ... mam ji celkem 4x a kazdym vydanim je to horsi ... http://www.bonjovi.cz/default.asp...

drak
23. února 2012 • 20:05

to já se docela divím že tekno ma často dr10 :-D přitom sem si myslel že je to jedna velká špička... (furt na plný pecky) a ono ne je tam dynamická rezerva.
např: http://www.youtube.com/watch...
takže hudba typu bum-cink je na tom možná líp než se zdá ;-)

thunderoq
3. září 2011 • 18:39

jistě, že je na prvnim místě pan Aaron Funk, aka Venetian Snares B-] .
U většiny rockových nahravek přílišnou hlasitost odsuzuji, ale někde (konktrétně jeho nahrávky) to prostě komprese zní správně "nasyceně" a.. prostě bezvadně.
Je sice možná špatně, že je nahrávka posléze vyhnána hlasitostně ad absurdum (což by nemusela být), ale proč ne? taky způsob, jak zaplnit nekomprimovaný cdda formát.:-D . Jeho produkci mám vážně rád.
Stejně jako stejnojmenné album skupiny God is an Astronaut nebo nové album Mogwai, má to sound.
Když album řeže do uší bez stylu (jeden příklad za všechny - RHCP Californication), tak je dobré opatřit si VinylRip, ty jsou ve většině případů ok.

Error503
30. srpna 2011 • 18:25

Koukám, že moje CDčka na tom nejsou nejlíp.
tohle bolí obzvlášť:
Opeth: Blackwater Park - DR 6
Tarja: What Lies Beneath - DR 6Hmmm. :-/

Mirek_
9. srpna 2011 • 13:27

Kompresor u FM rádia je asi docela nutnost, horší je přehnaný limiter...

Faeton
2. srpna 2011 • 11:37

Děkuji za dobrý a potřebný článek!
Přinejmenším na tento problém upozorní další z těch, kteří hudbu skutečně vnímají
a vychutnávají, přičemž je v posledních letech cosi vytrhávalo z poslechové pohody.
Při poslechu přes Senn. HD650 spolu s Styleaudio Carat Ruby2 nový master zvukem připomíná to, co se lyne z ampliónů našeho obecního rozhlasu odolávajících už nějakých 50 let nepřízni počasí: Brutální, až tlamapačové, zkreslení, které nezasahuje jen do bicích,
nýbrž i do barvy a dozvuku vokálu, záměrně zkreslení kytary se posouvá ještě o něco dále, basové pásmo rozebírat netřeba, zde jsou zvukové škody ještě větší.
Barbarství - doslova a do písmene.
Je to smutné.
Dále bych opakoval už tisíckrát psané.
Tak to dopadá, když je něčeho přemíra a výsostné umění jakým je hudba, se promění ve všudypřítomnou hlukovou kulisu, čímž ztratí na hodnotě (a ceně).

Pelcik
29. července 2011 • 23:35

Asi budu za největší lamku, ale FLAC je zárukou vysoké dynamiky?
Jak je to s image disků třeba na takovém HD fóru? myslím ty audio CD...
Audio attributes:
Audio coding mode: LPCM
Sampling rate: 48kHz
Number of audio channels:2.0
Bitrate: 1411 Kbps
Tohle se pak u nich ukazuje v Power DVD.

Milouš
30. července 2011 • 9:05

Flac není zárukou vysoké dynamiky. Flac je zárukou toho, že kompresí nepřijdeš o žádné informace, které obsahuje zdroj z kterého flac děláš, nejčastěji wav udělaný z hudebního cd. Pokud nemá dynamiku ani zdroj z kterého flac děláš, tak ji samozřejmě nebude mít ani ten flac.

Hoticeman
28. července 2011 • 20:35

Mám od známého na chyvilku pučený senhy HD650 abych vyzkoušel cože to je za zázrak ale v tý ukázce prostě neslyšim žádnej rozdíl :-/ Na co se mám zaměřit?

Milouš
30. července 2011 • 9:32

Zaměř se na bicí, ty mají největší dynamiku, takže bývají ořezaním špiček nejvíc zasažený/znehodnocený. Velký buben (kopák) potřebuje nejvíc energie, nejvíc rozhýbe basák, ale největší dynamiku mívá hlavně malý buben (šroťák) ten by měl udávat rytmus a tak je to i v té ukázce od Dire straits. Na reprobednách bys to možná slyšel líp než přes sluchátka. Ta ořezaná verze je taková víc "mrtvá" prostě víc plochá.

Hoticeman
30. července 2011 • 18:39

Jj pak sem si toho taky všimnul. Prvně se mi spíš zdálo že v novější nahrávce je vokál hlasitější a přebíjí doprovod víc než v původní. Můj hluch bude asi zapříčiněnej tím že poslouchám drumm and bass (ne extra nahlas aby ste si nemysleli) a tam dynamickej rozsah není skoro žádný tak sem na to zvyklej a i stou kvalitou je to bída ale s tím se nedá nic dělat v lepší kvalitě některý věci ani neexistujou.

Izak
27. července 2011 • 21:35

jj znamy fakt, ale zarazi me, proc vsichni davaji radio mastering na CD ... to si jako vazne mysli, ze uzivatel je retard a neumi si to zesilit ?No a mozek na to reaguje tak, ze ho to unavuje ....Jinak koukam, ze posloucham same lepsi veci, ktere jeste domrsene nejsou.Jinak kde je pricina, talaci na ne manageri, kteri tradicne nevi vubec nic, nebo to ty nebohe lidi uci ve skole a oni jsou takovy bezmoci, ze nevi, ze to nici ?Pripomina mi to Sasazu ... spickova aparature, repraky vsude, tedy neni problem to kvalitne a vkusne ozvucit a neprehulit, ale oni ne, prehuli to tak, ze s toho bali uzi ... ZVUKARI JSOU HLUSI !!!!!!!!!!!!!!!!!

Odar
28. července 2011 • 9:46

Nie su hluchi. Splnaju len poziadavku klienta. Ked chce zakaznik cervene auto, predas mu cervene. Mozes mu naznacit, ze zelene je krajsie, ale ak trva na cervenom - on plati. A o tom to cele je.

Stanley
28. července 2011 • 14:39

Souhlasím, že zvukaři jsou hluší! Decibely vládnou a to je důvod proč asi přestanu navštěvovat koncerty. Po posledním koncertu Rammstein mi týden pískalo v levém uchu, Sirenia vloni na Benátské noci nasadila takovou hlasitost, že se prakticky nedalo poznat co hrají. Loudness war jsem prohrál a se mnou všichni kteří ještě nejsou úplně hluší. Bohužel se to netýká jen zaznamenané hudby ale i živého rocku/metalu.

nodiggity
30. července 2011 • 11:18

Musím také vyjádřit velké znechucení nad prací části zvukařů na koncertech. Už delší dobu na takové příležitosti užívám speciální špunty snižující hladinu hluku bez výraznějšího ovlivnění spektra zvuku, nicméně zvukařem primárně přebuzený a přebasovaný sound to pochopitelně nezmění. Extrém jsem zažil na koncertu Thievery Corporation v KC Vltavská, kde jsem to už nevydržel a šel zvukaři vynadat. Po celý koncert byly snesitelné pouze pasáže, kdy přestal hrát basista. Někdo tady také zmiňoval SaSaZu, tam to bylo něco podobného s koncertem Air, který zvukař celý totálně domršil. Hnus.

Petr
27. července 2011 • 20:32

Mohl byste mi prosím někdo doporučit program (nejlépe pro Linux), kde zjistím lehce dynamický rozsah skladby nebo naopak jeho kompresi? Stačil by i postup v Audacity. Tam to jistě nějak jde, ale nevím jak. Některé skladby jdou samozřejmě poznat v Audacity od oka, ale ne vždy. Můj pracovní počítač je totiž bez kvalitních reproduktorů, ale chtěl bych si na něm hned ověřit, jestli ta nahrávka stojí za ponechání, až bych si ji poslechnul na svém "multimediálním" počítači :)

Izak
27. července 2011 • 21:35
Petr
27. července 2011 • 21:39

A jak na to, prosím?

Karel
27. července 2011 • 17:02

Přesně jako u foťáků. Někdy od 8 megapixelů na kompaktu (nebo ultrazoomu) platí, že čím víc megapixelů, tím nejen menší dynamický rozsah, ale paradoxně i méně detailů kvůli nutnému žehlení spousty šumu. Takže dnešní 16 MPx kompakty mají na fotkách asi tolik detailů, jak 2 MPx foťáky z doby před pár lety, ale navíc detailů žehlením poškozených a tedy hnusných.Představte si to tak, že máte nahrávku, která v podstatě úplně zaniká v šumu - a teď ten šum elektronickou cestou potlačíte natolik, abyste něco slyšeli. Jaká asi bude výsledná kvalita?A lidi pořád kupují víc megapixelů i decibelů, protože čím víc pruhů, tím víc Adidas, že?

Milouš
30. července 2011 • 9:12

Máš pravdu, ale tady má člověk alespoň na výběr jestli si koupí šumící kompakt, nebo zrcadlovku s podstatně větším čipem a tím pádem menším šumem a větší dynamikou. Jenže hifisti bohužel nemají možnost vybrat si buď ořezaný/nařvaný album nebo verzi s plnou dynamikou. :-(

Mafie
27. července 2011 • 16:26

Děkuji za skvělý článek. V očích mnoha zdejších štamgastů jsem možná objevil Ameriku, ale i když jsem o Loudness war slyšel už dříve, nikdy jsem si neupřipouštěl, že tento jev už dosahuje takových obludných rozměrů. Díky tomuto článku jsem si konečně sehnal Death Magnetic GH3 a zpětně si díky TT DR Meter ověřuji, že je to právě neosekaný dynamický rozsah, který činí mé nejoblíbenější skladby tak poslouchatelnými. Více takovéto osvěty.

acid
9. srpna 2011 • 9:57

na TT DR meter, jsem narazil asi pred rokem - vysledkem bylo smazani priblizne 40% "hudebniho" archivu...

acid
9. srpna 2011 • 9:59

jsete doplnim: mazal jsem jen minimum nahravek do roku cca 95/96, ale po roce 2000 to bylo skoro 80%...

JMJM
27. července 2011 • 14:32

Tak tohle znam. Uz nekolikrat jsem slysel vytky na tema, ze na ruznych predehravkach a koncertech hraji prilis potichu. Kdyz hraju od Tesare Baladicke pribehy, tak to by byl hrich nedodrzet dynamiku a hrat, co nejvic nahlas. Ano jiste i divaci v poslednich radach by slyseli stejne jako v tech prvnich, ale co by z toho pak meli?

xxx
27. července 2011 • 12:38

Já se tedy přiznám, že na mých PC chrastítkách jsem u ukázky nepoznal rozdíl mezi původní a remastrovanou verzí.

lobic
27. července 2011 • 13:12

Já mám u počítače genius repráčky asi za 1000Kč a rozdíl je jasně znát.

Odar
27. července 2011 • 13:15

Rozdiel pocujem na integrovanych repracikoch v notebooku - nie, nerobim si srandu . . .

Jiří Rokoský
28. července 2011 • 12:13

Schválně jsem to zkusil a opravdu... Rozdíl je znatelný i na (velmi špatných) integrovaných reproduktorech notebooku (HP ProBook 6545b).

Odar
28. července 2011 • 17:54

Clovek, ktory ma uz cosi napocuvane vie, na co sa sustredit. Na napr. prvotny "filter" hudby robim na Porta Pro na notebooku. Uz tam viem posudit, ci mi to bude hrat na zostave dobre, alebo to bude pruser. Urcite tam hraju rolu skusenosti.

juras
27. července 2011 • 11:07

Osobně nevidím jediný důvod, proč by se nemohla v rádiích hudba vysílat v plné dynamice a proč by v zařízeních kde je to nutné (autorádia, nejrůznější chrastítka typu mobilní telefony, ...) nemohl být kompresor přímo integrován.

mat
27. července 2011 • 11:44

Kompresory, ktery se na michani a mastering pouzivaj stojej od 50tis do nekonecna (jeden kus) a pouziva se jich vic. Sedi za nima clovek, kterej s nima umi (vetsinou) a neni to jen tak to nastavit. Automaticky systemy moc dobre nefachaj, ale dejme tomu, ze v radiu neco takovyho je a vetsinou je to fakt drsny. V autech urcite nejaky procesovani taky existuje, ale jak kde a v ruzny kvalite. Vetsinou tragedie.Co se loudness war tyce, tak obeti jsou vzdycky ty kapely, ktery vydaj desky, ktery nejsou natlaceny. Vzdycky kdyz jsme se dohodli, ze tomu nechame vic dynamiky (tj bude to potisejc), vzdycky se objevila aspon jedna recenze, ktera si rejpla do toho, ze to nehraje. Lidi jsou proste na urcitou hlasitost zvykly (protoze sou na to tak udelay vsechny ipody apod). Takze nezbyva nic jineho nez s nizkou dynamikou pracovat a celou vec na ni postavit. Coz se dneska deje u vetsiny pop/rock/metal/elektro zanru.Prehnana dynamika je ale taky na obtiz... kazdej asi zna filmy, kde kdyz si clovek nastavi hlasitost na dialog, tak ho prvni vetsi rana schodi ze zidle? Nic se nema prehanet ;)

Kuba4
27. července 2011 • 14:12

:-) vysílat analogově v plné dynamice?

bambas
27. července 2011 • 10:44

No to objevili ameriku, kdyz loudness war jede uz asi od roku 1995. To je videt, co je tona AVmania za odborniky ;)

Jaromír Puk
27. července 2011 • 14:06 • šéfredaktor AVmania.cz

Tý jo. Že jste nás prokoukl. Ještě nějaké moudro. Prosím.

Marek
26. července 2011 • 20:44

Ďakujem KRÁSNE za tú databázu :-)

Radon
26. července 2011 • 12:04

jako správný opozičník musím na tom najjít i něco pozitivního :-) takže:
- mně to u komerčních rádií nevadí, poslouchám je stejně jen v autě a tam je hluk pozadí tak vysoký, že je to pro mne přínosné.
--------------------
Jinak ale souhlas, doma na mé audio sestavě rádio neposlouchám a hudbu si už vybírám nejraději flac a hezky dynamickou ... dokonce jsem kvůli toho musel v poslední době trochu přehodnotit mé oblíbené kapely a žánry :-)

K2
26. července 2011 • 12:27

Kamarád dělá v hudební branži a dle info od něj se mixují nahrávky jinak pro rádia (malá dynamika, většinou se poslouchá ze zařízení nižší kvality) a jinak pro prodej. Dokonce jinak se prý mixuje pro Evropu a jinak např pro USA (posluchači mají jiný zvukový vkus)
- takže asi záleží i na zadavateli a nahrávka pro prodej může být upravena jinak, než ta pro rádia...

klasik
26. července 2011 • 12:39

Medzi USA a Europou neviem, ale urcite som si vsimol ze napr. Japonske verzie zvyknu byt najlepsie (s najvyssim DR).

Jiří
26. července 2011 • 13:43

Za posledních asi 25 let jsem sebíral mnoho CD, které fyzicky vlastním. V poslední době jsem zjistil, že lze z různých míst stáhnout mnoho hudby ve FLACu a tak jsem začal obnovovat svoji sbírku. Doplňuji, že mám vše ze svých CD převedeno do FLACu a poslouchám přes Squeezbox Duet. Po asi roční přeměně starších nahrávek za novější, remasterované, jsem postupně začínal mít divný pocit při poslechu některých věcí. Šlo jen o pocit, ale cosi se mně nezdálo. Nedávno jsem zjistil, že nejsem sám a že příčinou je snížená dynamika. Pomocí prográmku TT Dynamic Range Meter jsem začal zjišťovat rozsahy dynamiky u jednotlivých titulů a bylo jasno - starší nahrávky sice občas šumí, ale dají se poslouchat - rozdíl dynamiky je propastný. No a zde to uvádím proto, že třeba naprosto špičkové vydání Pink Floyd od Japonců před 20 lety, které hraje skvostně, nemá už nic společného s novějšími vydáními Made in Japan - už i Japonci jdou dolů s dynamikou a je to poznat i přes proklamované grafy s úžasnými výsledky, protože při dynamice 8 až 9 to prostě už není ono (staré nahrávky kolem 15 dB).Asi jediné, co se mně líbí remasterované více jak starší vydání, je komplet Beatles z roku 2009. Sice dynamika opět o něco poklesla, ale skladby znějí jaksi svěže.

Odar
26. července 2011 • 17:09

Uplne suhlasim. Uz ani japonec nie je zarukou kvality.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
klasik
26. července 2011 • 18:36

Neviem kto pisal o zaruke, ale ja som to nebol B-]

VfB
27. července 2011 • 10:27

toto srovnání má význam u rozdílných nahrávek jednoho alba ale poslouchat kvůli tomu Celine Dion nebudu, to je jako bych si vybíral knihy pro čtení podle toho na jak kvalitní papír jsou vytištěny a ne podle děje či spisovatele xD

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
tecik
27. července 2011 • 14:23

Ano i ne, ono poslouchat hodinu hudby s tim, ze pak citite jako by stale hrala jedna a tataz skladba/sum... Je to narocne, moc si u toho neodpocinu

pepe
15. března 2013 • 14:30

Cože? Z komprimovaného CD do flacu? Legrace?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
Hugo
27. dubna 2013 • 8:18

A proč ne? CD z 80. a počátku 90. let mají ještě velmi slušný DR, tato CD jistě stojí zato převádět do FLAC a zachovat původní kvalitu. Ovšem dnešní CD jsou už úplně někde jinde, ty se akorát tak hodí jako podšálek. Pokud chcete uspokojivý DR, je třeba hledat jinde. Nejlepší variantou je pak dostat se k původním master verzím v odpovídající kvalitě 24bit/96-192kHz.

lobic
26. července 2011 • 8:11

Zajímavý článek. Je to fakt smutné, že 30 let staré nahrávky hrají vetšinou lépe než moderní remastery. Už sem si toho také mnohokrát všiml. Se článkem plně souhlasím. K čemu nám jsou moderní audio formáty flac 24bit/96kHz atd., když zdaleka nevyužijeme jejich kvalit? Samozřejmě se najdou výjimky, ale jejich jako šafránu.

Jacek Branný (UniFly)
26. července 2011 • 7:28

Fajn článek, snad jen na okraj by se k tématu hodila jedna poznámka: Reklama uprostřed filmu - už mě totiž unavuje pořád všem vysvětlovat, že to není televizní stanice, která pouští ty reklamy tak nahlas, ale jednoduše válka mezi hlasitostí a kvalitou. ;-)

nby
26. července 2011 • 8:09

Ty asi rozumíš marketingu... Ono je to titž přesně naopak s tou hlasitostí reklam.

Určitě si přečtěte

Články odjinud