Lov: elitářští liberálové pořádají v brutální satiře hon na stoupence Donalda Trumpa [recenze]

16. května 2020
TWEET SDÍLET
Film v satirické nadsázce přenáší kulturní války mezi liberály a konzervativci ze sociálních sítí a politického kolbiště do žánru slasherové vyvražďovačky.

Plusy

  • Ironie a absurdní nadsázka společenské satiry.

Minusy

  • Tvůrci se snaží rutinní béčkovou vyvražďovačku povýšit na mnohem sofistikovanější záležitost.
5/10
Hodnocení

Tento týden se po uvolnění vládních opatření kvůli koronavirové krizi znovu otevřela tuzemská kina a mezi dalšími do nich vstoupil i snímek, který si vysloužil velmi kontroverzní pověst ještě před svým uvedením. Jeho nesnadná cesta k divákům nejen u nás, ale především v Americe, pak jakoby předznamená nebo zrcadlí jeho téma a satirické zacílení.

Kontroverzní pověst

Premiéru filmu, vyrobeného ve studiu Blumhouse, plánovala distribuční společnost Universal na 27. září loňského roku. Do toho ale přišly střelecké masakry v americkém Daytonu a El Pasu, při nichž zahynulo celkem 32 lidí. 9. srpna pak zveřejnil Donald Trump na Twitteru příspěvek, útočící na liberální Hollywood.

Ač v něm do kin chystaný film, ani jeho tvůrce přímo nejmenoval, je zcela zřejmé v kontextu předchozích událostí, koho myslel těmi „elitáři“ a „rasisty“ a titulem, který byl vyroben proto, aby rozdmýchával vášně. Zvlášť, když o něm některá konzervativní média jako Fox News informovala v tom smyslu, že poskytuje „návod“, jak mají liberálové likvidovat příznivce Donalda Trumpa.

V reakci na tyto události a debaty okolo filmu Universal loni nejprve zrušil reklamní kampaň k němu a pak i jeho premiéru. Ta posunutá byla plánovaná na 13. března roku letošního, ale to do ní zase zasáhla pandemie koronaviru a uzavření kin, takže se společnost rozhodla nakonec snímek o týden později nabídnout na streamovacích platformách.

Uškodilo to jeho tržbám, které se nedostaly ani na polovinu jeho 14 milionového rozpočtu, ale přiživilo to zvědavost diváků, o jak moc kontroverzní záležitost se jedná. V tomto ohledu musím říci, že satira je to poměrně mělká a ne moc sofistikovaná.

Trumpův voličský elektorát

Tvůrci filmu, scenáristé Damon Lindelof (seriály Ztraceni, Pozůstalí a Watchmen) a Nick Cuse, kteří se s režisérem Craigem Zobelem (Z for Zachariah) potkali právě při spolupráci na seriálu Pozůstalí, se snaží být vyvážení v tom, komu v kulturní válce elitářských liberálů a konzervativních republikánů straní.

Utahují si z obou táborů a lov na lidi jako poměrně otřepaná zápletka akčních, thrillerových nebo hororově laděných vyvražďovaček typu Živý terč, Hra o přežití nebo japonský Battle Royale, jim slouží k dospělejší, brutálnější a krvavější variaci na série typu Hunger Games.

Už úvod, v němž se objeví zveřejněná mobilní komunikace se zmínkami o lovu, zámečku a kde je použito přídavné jméno "deplorables", které odkazuje k vyjádření Hillary Clinton v prezidentské kampani v roce 2016 na adresu příznivců jejího republikánského protivníka Donalda Trumpa, naznačuje likvidaci nebo pronásledování „politováníhodných“ osob.

Z letadla, v němž sedí příslušníci bohaté smetánky, jsme pak přeneseni na neznámé místo v lese, kde se probouzí skupina asi dvanácti lidí. Na louce nachází bednu se zbraněmi, ale než se stačí zorientovat nebo je použít, začne je někdo nemilosrdně a z dálky zabíjet. Jejich počet se velmi rychle zredukuje na tři, kteří zjistí, kde se to vlastně nacházejí.

Důvod, proč je někdo likviduje, kdo to je a proč si vybral právě je, se odhaluje postupně a má souvislost s použitím onoho adjektiva "deplorables" z úvodu. Hillary Clinton takto označila osoby, jež si s Trumpovým voličským elektorátem jeho odpůrci často spojují. Rasisté, homofobové, sexisté, xenofobové, militantní obhájci držení zbraní či příznivci konspiračních teorií.

Zdůraznění stereotypů ve vnímání opačného tábora

V ně věří i jeden z trojice přeživších lovených, který má vlastní blog o tom, za jakým účelem sem přicházejí uprchlíci. Ti ostatní, když jsou nám potom v závěru představeni, zosobňují vždy jeden typ nebo spíše stereotyp, který se s nimi pojí v jejich vnímání příslušníky liberálního tábora.

Ale i tento tábor je zde karikován, protože zjednodušeně řečeno proti vidlákům z jihu, konspirátorům, islamofobům nebo třeba lovcům nosorožců je tento zase ukazován jako skupina lidí, která nižší střední třídou pohrdá a je povznesena nad její problémy. To, co příslušníky elity trápí, je politická korektnost či genderové a rasové otázky. Takže klišé použité zase jako pohled druhé skupiny.

Film tak v nadsázce přenáší kulturní války mezi liberály a konzervativci ze sociálních sítí a politického kolbiště do žánru slasherové vyvražďovačky. Satiricky přitom poukazuje na polarizující jevy mezi oběma tábory a na to, jak vyhrocený je společenský diskurz o nich. I na to, jak pokroucenou optikou, v níž je čím dál méně prostoru pro racionální debatu, na sebe příslušníci obou táborů nahlížejí.

Podcenění jedné z účastnic pak vede k tomu, že se z kořisti stane lovec. A i když měli privilegovaní na svém honu jako instruktora chlapíka, který byl bojovým poradcem při natáčení filmu Slzy slunce, proti Crystal (Betty Gilpin) s její minulostí a schopnostmi se ukážou být těmi, kteří tahají za kratší provaz.

Souboj mezi oběma skupinami pak vrcholí full contact soubojem mezi dvěma ženami, z nichž jedna byla osnovatelkou celého toho lovu. Dojde při něm na nože i další kuchyňské vybavení a je korunován debatou o znalosti Orwellovy Farmy zvířaty. Ta opět v nadsázce ukazuje, jaká je škoda, že se oba tábory víc neposlouchají a místo toho se podceňují.

Až příliš předvídatelná satira

Z celého filmu je přitom zřetelné, jak moc se tvůrci snaží rutinní béčkovou vyvražďovačku povýšit na mnohem sofistikovanější záležitost. Slouží jim k tomu nejen postupné dávkování informací o účelu celé akce i jejích protagonistech, ale i třeba to, kdo se z nich vydělí jako hlavní postava.

Díky devadesátiminutové stopáži a režisérově práci s tempem vyprávění film poměrně hladce plyne. Brutální pasáže s ustřelenými hlavami, vybuchnutými těly nebo vydloubnutým okem, jsou zlehčovány právě všudypřítomnou ironií a absurdní nadsázkou této společenské satiry.

Její zacílení je ale hrozně předvídatelné a jednoduché v tom, že vezme pár stereotypů, které se pojí s příslušníky obou táborů, a těm se rozhodnou tvůrci vysmát. Proto si říkám, že je škoda, že tuto látku nedostal do rukou někdo jako je Jordan Peele, režisér filmů Uteč a My, který by tu satirickou rovinu vyprávění dovedl povýšit na mnohem vrstevnatější záležitost. Ale jako jednohubka se společenským přesahem Lov potěší.

Lov

  • Žánr: satirický thriller
  • Původní název: The Hunt
  • www.uphe.com/movies/the-hunt
  • USA, 2020
  • Scénář: Nick Cuse, Damon Lindelof
  • Režie: Craig Zobel
  • Hrají: Betty Gilpin, Hilary Swank, Ike Barinholtz, Wayne Duvall, Ethan Suplee, Emma Roberts, Christopher Berry, Sturgill Simpson
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 14. 05. 2020

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze, Recenze filmů, Trailer


20 nejlepších filmů o dobývání vesmíru. Víme, kde si je můžete pustit online

20 nejlepších filmů o dobývání vesmíru. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme nejlepší filmy a seriály s tematikou cest lidí do vesmíru. Takové, jejichž hlavní hrdinové jsou astronauti, nebo se jinak věnují průzkumu vesmíru. Snažili jsme se vyhnout nerealistickému sci-fi, některé snímky na pomezí této kategorie jsme ale nakonec do výběru zařadili.

Ondřej Králík
Filmy, které musíte vidět
EISA: nejlepší televizory, projektor a multimediální přehrávač pro rok 2021/2022

EISA: nejlepší televizory, projektor a multimediální přehrávač pro rok 2021/2022

I letos se všechny velké akce a veletrhy se spotřební elektronikou zrušily, ale vyhlášení nejlepších produktů dle asociace EISA jsme se dočkali. Podívejte se, co EISA považuje za to nejlepší.

Jaromír Puk
Televizory
Vybrali jsme 22 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek

Vybrali jsme 22 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek

Vybrali jsme nejlepší bezdrátová sluchátka od těch nejlevnějších po nejdražší. Pro běžné použití, pro sport, pro komfortní poslech a také modely s aktivním potlačením hluku.

Jaromír Puk
Bezdrátová sluchátka
Jean-Paul Belmondo: Nejlepší filmy legendárního francouzského herce

Jean-Paul Belmondo: Nejlepší filmy legendárního francouzského herce

Jean-Paul Belmondo natočil téměř osm desítek celovečerních filmů. Vybrali jsme z nich ty nejlepší. Vycházeli jsme z mnoha žebříčků, hodnocení a přidali i trochu vlastního vkusu.

Ondřej Králík
Filmy, které musíte vidět
25 nejlepších klasických českých komedií. Víme, kde jsou online

25 nejlepších klasických českých komedií. Víme, kde jsou online

Zaměřili jsme se na české nebo československé komedie, které vznikly od 30. let minulého století do současnosti. Vybrali jsme ty nejlepší, nejnavštěvovanější, nebo pro danou dobu něčím typické.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Krásné ženy jsou pro mnohé erotické a sex symboly. Vybrali jsme ty nejslavnější z několika desetiletí filmové a seriálové tvorby. Najdete zde nejen fotografie, ale také název díla, které herečku proslavilo.

AVmania.czMarek Čech
Filmy a seriály