Lov: elitářští liberálové pořádají v brutální satiře hon na stoupence Donalda Trumpa [recenze]

16. května 2020
TWEET SDÍLET
Film v satirické nadsázce přenáší kulturní války mezi liberály a konzervativci ze sociálních sítí a politického kolbiště do žánru slasherové vyvražďovačky.

Plusy

  • Ironie a absurdní nadsázka společenské satiry.

Minusy

  • Tvůrci se snaží rutinní béčkovou vyvražďovačku povýšit na mnohem sofistikovanější záležitost.
5/10
Hodnocení

Tento týden se po uvolnění vládních opatření kvůli koronavirové krizi znovu otevřela tuzemská kina a mezi dalšími do nich vstoupil i snímek, který si vysloužil velmi kontroverzní pověst ještě před svým uvedením. Jeho nesnadná cesta k divákům nejen u nás, ale především v Americe, pak jakoby předznamená nebo zrcadlí jeho téma a satirické zacílení.

Kontroverzní pověst

Premiéru filmu, vyrobeného ve studiu Blumhouse, plánovala distribuční společnost Universal na 27. září loňského roku. Do toho ale přišly střelecké masakry v americkém Daytonu a El Pasu, při nichž zahynulo celkem 32 lidí. 9. srpna pak zveřejnil Donald Trump na Twitteru příspěvek, útočící na liberální Hollywood.

Ač v něm do kin chystaný film, ani jeho tvůrce přímo nejmenoval, je zcela zřejmé v kontextu předchozích událostí, koho myslel těmi „elitáři“ a „rasisty“ a titulem, který byl vyroben proto, aby rozdmýchával vášně. Zvlášť, když o něm některá konzervativní média jako Fox News informovala v tom smyslu, že poskytuje „návod“, jak mají liberálové likvidovat příznivce Donalda Trumpa.

V reakci na tyto události a debaty okolo filmu Universal loni nejprve zrušil reklamní kampaň k němu a pak i jeho premiéru. Ta posunutá byla plánovaná na 13. března roku letošního, ale to do ní zase zasáhla pandemie koronaviru a uzavření kin, takže se společnost rozhodla nakonec snímek o týden později nabídnout na streamovacích platformách.

Uškodilo to jeho tržbám, které se nedostaly ani na polovinu jeho 14 milionového rozpočtu, ale přiživilo to zvědavost diváků, o jak moc kontroverzní záležitost se jedná. V tomto ohledu musím říci, že satira je to poměrně mělká a ne moc sofistikovaná.

Trumpův voličský elektorát

Tvůrci filmu, scenáristé Damon Lindelof (seriály Ztraceni, Pozůstalí a Watchmen) a Nick Cuse, kteří se s režisérem Craigem Zobelem (Z for Zachariah) potkali právě při spolupráci na seriálu Pozůstalí, se snaží být vyvážení v tom, komu v kulturní válce elitářských liberálů a konzervativních republikánů straní.

Utahují si z obou táborů a lov na lidi jako poměrně otřepaná zápletka akčních, thrillerových nebo hororově laděných vyvražďovaček typu Živý terč, Hra o přežití nebo japonský Battle Royale, jim slouží k dospělejší, brutálnější a krvavější variaci na série typu Hunger Games.

Uteč: recenze filmu

Uteč: recenze filmu

Hádej, kdo přijde na večeři v post-obamovské éře. Hororová satira na rasové předsudky, která se stala hitem letošního Sundance a jedním z nejúspěšnějších debutů všech dob.

Už úvod, v němž se objeví zveřejněná mobilní komunikace se zmínkami o lovu, zámečku a kde je použito přídavné jméno "deplorables", které odkazuje k vyjádření Hillary Clinton v prezidentské kampani v roce 2016 na adresu příznivců jejího republikánského protivníka Donalda Trumpa, naznačuje likvidaci nebo pronásledování „politováníhodných“ osob.

Z letadla, v němž sedí příslušníci bohaté smetánky, jsme pak přeneseni na neznámé místo v lese, kde se probouzí skupina asi dvanácti lidí. Na louce nachází bednu se zbraněmi, ale než se stačí zorientovat nebo je použít, začne je někdo nemilosrdně a z dálky zabíjet. Jejich počet se velmi rychle zredukuje na tři, kteří zjistí, kde se to vlastně nacházejí.

Důvod, proč je někdo likviduje, kdo to je a proč si vybral právě je, se odhaluje postupně a má souvislost s použitím onoho adjektiva "deplorables" z úvodu. Hillary Clinton takto označila osoby, jež si s Trumpovým voličským elektorátem jeho odpůrci často spojují. Rasisté, homofobové, sexisté, xenofobové, militantní obhájci držení zbraní či příznivci konspiračních teorií.

Zdůraznění stereotypů ve vnímání opačného tábora

V ně věří i jeden z trojice přeživších lovených, který má vlastní blog o tom, za jakým účelem sem přicházejí uprchlíci. Ti ostatní, když jsou nám potom v závěru představeni, zosobňují vždy jeden typ nebo spíše stereotyp, který se s nimi pojí v jejich vnímání příslušníky liberálního tábora.

Ale i tento tábor je zde karikován, protože zjednodušeně řečeno proti vidlákům z jihu, konspirátorům, islamofobům nebo třeba lovcům nosorožců je tento zase ukazován jako skupina lidí, která nižší střední třídou pohrdá a je povznesena nad její problémy. To, co příslušníky elity trápí, je politická korektnost či genderové a rasové otázky. Takže klišé použité zase jako pohled druhé skupiny.

Film tak v nadsázce přenáší kulturní války mezi liberály a konzervativci ze sociálních sítí a politického kolbiště do žánru slasherové vyvražďovačky. Satiricky přitom poukazuje na polarizující jevy mezi oběma tábory a na to, jak vyhrocený je společenský diskurz o nich. I na to, jak pokroucenou optikou, v níž je čím dál méně prostoru pro racionální debatu, na sebe příslušníci obou táborů nahlížejí.

My: Horor s tématem dvojnictví, přecházející do mnohovýznamového podobenství [recenze filmu]

My: Horor s tématem dvojnictví, přecházející do mnohovýznamového podobenství [recenze filmu]

Jordan Peele přichází po oslnivém debutu Uteč s dalším mnohovýznamovým hororovým podobenstvím, v němž za pomocí tématu dvojnictví vypovídá o lidském strachu i sociálním napětí ve společnosti.

Podcenění jedné z účastnic pak vede k tomu, že se z kořisti stane lovec. A i když měli privilegovaní na svém honu jako instruktora chlapíka, který byl bojovým poradcem při natáčení filmu Slzy slunce, proti Crystal (Betty Gilpin) s její minulostí a schopnostmi se ukážou být těmi, kteří tahají za kratší provaz.

Souboj mezi oběma skupinami pak vrcholí full contact soubojem mezi dvěma ženami, z nichž jedna byla osnovatelkou celého toho lovu. Dojde při něm na nože i další kuchyňské vybavení a je korunován debatou o znalosti Orwellovy Farmy zvířaty. Ta opět v nadsázce ukazuje, jaká je škoda, že se oba tábory víc neposlouchají a místo toho se podceňují.

Až příliš předvídatelná satira

Z celého filmu je přitom zřetelné, jak moc se tvůrci snaží rutinní béčkovou vyvražďovačku povýšit na mnohem sofistikovanější záležitost. Slouží jim k tomu nejen postupné dávkování informací o účelu celé akce i jejích protagonistech, ale i třeba to, kdo se z nich vydělí jako hlavní postava.

Díky devadesátiminutové stopáži a režisérově práci s tempem vyprávění film poměrně hladce plyne. Brutální pasáže s ustřelenými hlavami, vybuchnutými těly nebo vydloubnutým okem, jsou zlehčovány právě všudypřítomnou ironií a absurdní nadsázkou této společenské satiry.

Její zacílení je ale hrozně předvídatelné a jednoduché v tom, že vezme pár stereotypů, které se pojí s příslušníky obou táborů, a těm se rozhodnou tvůrci vysmát. Proto si říkám, že je škoda, že tuto látku nedostal do rukou někdo jako je Jordan Peele, režisér filmů Uteč a My, který by tu satirickou rovinu vyprávění dovedl povýšit na mnohem vrstevnatější záležitost. Ale jako jednohubka se společenským přesahem Lov potěší.

Lov

  • Žánr: satirický thriller
  • Původní název: The Hunt
  • www.uphe.com/movies/the-hunt
  • USA, 2020
  • Scénář: Nick Cuse, Damon Lindelof
  • Režie: Craig Zobel
  • Hrají: Betty Gilpin, Hilary Swank, Ike Barinholtz, Wayne Duvall, Ethan Suplee, Emma Roberts, Christopher Berry, Sturgill Simpson
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 14. 05. 2020

Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Recenze, Trailer

Určitě si přečtěte

EISA: nejlepší AV produkty pro domácí kino pro rok 2020/2021

EISA: nejlepší AV produkty pro domácí kino pro rok 2020/2021

Které reproduktory, subwoofer či AV přijímač považuje EISA za nejlepší a nejzajímavější ve svých kategoriích? Nechybí ani soundbary.

6 Jaromír Puk

Jaromír Puk
EISA
15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

Vybrali jsme 15 jedinečných filmů, které se věnují válkám ve 20. století. Vybrané snímky mají společné to, že válku neoslavují nebo nevzývají. Naopak kriticky a bolestně obnažují její zrůdnost a nesmyslnost. Jsou to válečné filmy, kterým můžete věřit.

44 Marek Čech, Vojtěch Malý

Marek ČechVojtěch Malý
Filmy, které musíte vidět
Panasonic TX-65HZ2000E: referenční 4K HDR OLED posunuje opět laťku [test]

Panasonic TX-65HZ2000E: referenční 4K HDR OLED posunuje opět laťku [test]

Udržel Panasonic tímto modelem krok s konkurencí? Drží stále pomyslnou laťku kvality hodně vysoko, anebo již padá do šedivých vod průměru?

43 Alexandr Bray

Alexandr Bray
TestOLED4K TVTelevizePanasonicTestyTelevizory
25 nejlepších klasických českých komedií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších klasických českých komedií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Zaměřili jsme se na české nebo československé komedie, které vznikly od 30. let minulého století do současnosti. Vybrali jsme ty nejlepší, nejnavštěvovanější, nebo pro danou dobu něčím typické.

8 Marek Čech

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
EISA: nejlepší audio a Hi-Fi zařízení pro rok 2020/2021

EISA: nejlepší audio a Hi-Fi zařízení pro rok 2020/2021

Jaké reproduktory jsou letos nejlepší? Jaký zesilovač si odnesl ocenění EISA? Podívejme se na kategorii Hi-Fi produktů, jejichž cílem je nabídnout kvalitní zvuk.

9 Jaromír Puk

Jaromír Puk
EISA
10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

76 Jaromír Puk

Jaromír Puk
Televizory