Od Luca Bessona jako představitele francouzského neobaroka (Podzemka) mám pořád nejradši Magickou hlubinu. Jeho současnou produkci ve společnosti EuropaCorp jsem schopen pochopit z hlediska komerčního, méně už jako divák, který od filmu očekává nějaký zážitek.

Kdysi respektovaný evropský tvůrce přebral trademarky hollywoodských podívaných a jako scenárista a producent je uplatnil v adrenalinem nabitých snímcích, jejichž vyznění nelze označit jiným termínem než stupidní.
Silné ženské figury
Mezi šťastnější období jeho režijní tvorby určitě patří dvojice akčních thrillerů s ženskými hrdinkami v hlavních rolích - Brutální Nikita a Leon. Právě na ně nyní Besson navazuje svou autorskou novinkou Lucy, v níž do hlavní role obsadil Scarlett Johansson.
Posedlost silnými ženskými hrdinkami nebo až femme fatale lze vysledovat takřka ve všech jeho dospělých filmech (dětskou trilogii o Arthurovi vynechávám). Však se také v jeho počinech objevovaly jedny z nejpřitažlivějších star stříbrného plátna.

Isabelle Adjani v Podzemce, Rosanna Arquette v Magické hlubině, Anne Parillaud v Brutální Nikitě, Natalie Portman v Leonovi, Milla Jovovich v Pátém elementu a Johance z Arku, dánská modelka Rie Rasmussen v Angel-A, bretaňská rodačka Louise Bourgoin v Tajemství mumie a Michelle Pfeiffer v Mafiánovi.
Klišovitá gangsterská omáčka
S americkou herečkou Scarlett Johansson a s autorským příběhem z říše sci-fi se režisér snaží dát najevo, že má na víc než na recyklaci stále stejného thrillerového mustru, který předvádí ve francouzských variantách amerických žánrovek.


Bohužel zdá se, že scenáristická klišé všech těchto honičkových nebo revenge thrillerů, jež v EuropaCorp vyprodukoval, poznamenaly jeho vlastní tvorbu natolik, že už se neumí od yakuzáckých zabijáků a naháněných v nadupaných kárách odstřihnout.
Slibnou a nosnou zápletku, pracující s premisou, co by nastalo, kdyby člověk začal využívat ne desetinu (jak se to dle scénáře běžně děje), ale plných sto procent kapacity svého mozku, totiž rozřeďuje právě onou standardní gangsterskou omáčkou, již známe z takřka každého filmu, vzniklého pod jeho produkční kuratelou.
Do těla uvolněný kontraband
Děj je poměrně jednoduchý a přímočarý, ambice jsou vidět na způsobu, kterým je rozvíjen. Hlavní hrdinka Lucy (Scarlett Johansson) je úplně obyčejná americká studentka, která žije na Tchaj-wanu. Nemá zrovna dobrý odhad na partnery, což si nejlépe uvědomí v momentu, kdy ji její poslední letmá známost (už od pohledu ksindl) zaplete do obchodu s drogami.


Kufřík, který měla předat čínskému mafiánovi, panu Jangovi (Choi Min-sik z Oldboye) totiž opravdu neobsahoval důležité listiny, ale extrémně silnou syntetickou drogu, kterou, než se naděje, má zašitou v břiše. Pokud chce přežít, musí ji letadlem propašovat do Evropy, kde bude distribuována na místním trhu.
Díky brutálnímu zacházení ze strany jednoho z gangsterských strážců, který ji měl před odletem hlídat, se ale pytlík s drogou v břiše roztrhne. A jeho obsah se začne uvolňovat a vstřebávat do jejího těla. Výsledkem není předávkování, ale taková změna v jejím krevním oběhu a buněčné stavbě, jež způsobí, že se z křehké blondýnky začne měnit v nadčlověka s nadpřirozenými schopnostmi.
Dar nebo smrtelná hrozba?
Že nešlo o obyčejný matroš, zjistí velmi záhy v momentě, kdy hravě zlikviduje své stráže a uteče na svobodu. Ona ale neroste jen její síla a hbitost, ale i potenciál jejího mozku a všech smyslů, které jsou s jeho činností spjaté. Lucy se najednou nebojí, je vnímavější a rychlejší v úsudku.


Dosud spících nebo neaktivních devadesát procent činnosti mozkové kapacity se probouzí k životu a nabývá na síle. S každým dalším procentem Lucy vládne lepšími telekinetickými schopnostmi, osvojuje si nadlidské dovednosti a stává se geniálnější. Díky čemuž si je schopna i uvědomit, že z daru by se mohla stát smrtelná hrozba.
Vyhledá proto profesora Normana (Morgan Freeman), slavného vědce a největšího odborníka na lidský mozek, aby jí zkusil pomoci. Norman, který přišel s teorií o využívání oněch deseti procent kapacity mozku, právě přednáší v Paříži, kam se po její stopě vydávají asijští gangsteři, kteří chtějí drogu zpátky. Ona chce zas ve spolupráci s policií dostihnout ostatní pašeráky dřív, než se droga rozšíří do světa.
Přebírání vlády nad časoprostorem
Lucu Bessonovi zápletka, zabývající se možnostmi využití kapacity lidského mozku, slouží k úvaze na téma člověk a Bůh. Způsob, jakým tak činí, je ale značně svévolný. Režisér zkrátka sází na to, že nikdo z nás neví, co vše by mohl člověk s využitím sta procent mozkové kapacity dělat. Tím se mu otevírá takřka nekonečné pole fantazie, které ale využívá značně předvídatelně. Ve smyslu, přicházím s variací toho, co už jste viděli v Matrixu, Všemocném a jinde.
Nepřekvapí, že zbožšťuje právě ženu, jež postupně přebírá vládu nad časoprostorem i fungováním lidského světa. Mozek Lucy zpracovává složité informace v mžiku vteřiny, její tělo se stává imunní proti bolesti a neuvěřitelně rychle se regeneruje. Dívka pohybuje předměty i lidmi, leze po stropě a čínštinu se naučí za hodinu. Mění se vnějškově i vnitřně. Účes změní pouhou silou myšlenky, s rostoucím výkonem mozku zároveň ztrácí na empatii.
Tři filmy v jednom
Luc Besson se s příběhem Lucy pokusil o takřka nemožné. Totiž spojit tři filmy v jeden. Úvod vypadá jako klasický ženský revenge thriller typu Wrightovy Hanny, v němž se Lucy mstí těm, kteří do ní ten drogový kontraband nacpali. Postupně vyprávění nabírá charakteru sci-fi typu Matrixu nebo Nolanova Počátku, kde jde o uvědomění si možností, jak ohýbat realitou.
A v závěru, kdy se Lucy jako ženský Neo odpoutává někam do astrálních sfér, kde dochází k zrychlenému evolučnímu vývoji planety Země, se Besson sám vydává do sfér, jež před ním osahával Darren Aronofsky ve Fontáně, Terrence Malick ve Stromu života nebo Stanley Kubrick ve 2001: Vesmírné odysee. Na ni se zde pomrkává snad nejčitelněji prostřednictvím záběrů opic nebo těch vesmírných.
Každá z těchto tří částí má také jiný charakter. Té první, akční, nechybí odlehčení v podobě dokumentárních prostřihů ze živočišné říše, jež korespondují s obsahem přednášky profesora Normana i tím, jak s Lucy zacházejí mafiáni. V té druhé dochází k telekinetickým hrátkám s časoprostorem, které režisérovi umožňují předvést, že řemeslně na podobný typ bijáků stále má. A závěrečná, mimosmyslová a hypnoticky pojatá rovina je částečně prodchnuta smířením se s osudem, který si Lucy tak úplně nevybrala, ale který se rozhodla přijmout za svůj.
Režisér ale s žádnou z těchto linií nepracuje příliš koncepčně a spíš je trochu povrchně pokládá vedle sebe, aby byl uspokojen jak divák, vyhledávající přímočařejší akční podívané, okořeněné humorem, tak ten, který od filmů očekává i nějaký přesah nebo myšlenku.
Snaha o sofistikovanější záležitost
Besson se snaží přijít se sofistikovanější a ambicióznější záležitostí, než jsme u něj byli v posledních skoro dvou desetiletích zvyklí. Nebojí se zároveň si udělat z celého vyprávění tak trochu srandu v momentech, kdy hlavní hrdinka kosí gangstery a jejich poskoky a tváří se přitom vážněji než Arnie v Terminátorovi.
Scarlett Johansson, která nahradila původně zvažovanou Angelinu Jolie, přerod z naivní blondýny v chladnou superhrdinku bez emocí zvládá bez problémů. Hraje především svým půvabem a charismatem, což pro tuto roli stačí. Morgan Freeman i všichni ostatní herci slouží pak především jako její důstojné křoví.
Hudební doprovod režisérova stálého spolupracovníka Erica Serry odpovídá duchu a vyznění jednotlivých částí filmu. Vizuál působí efektně, včetně trikových scén, které ukazují jak měnící se realitu, tak závěrečné cestování v čase. Střih pak napomáhá tomu, že ani ne devadesátiminutové vyprávění má dobrý spád i rytmus a velmi rychle uběhne.
Ač se Luc Besson snažil zřejmě o něco jiného, těch deset procent mozkové kapacity, již běžně dle teorie profesora Normana využíváme (ponechme stranou, že je to blbost) bohatě postačí k tomu, abychom jeho zábavnou letní jednohubku pojali. Režisérův mix revenge thrilleru, matrixovské sci-fi a existenciálního dotknutí se tajemství všehomíra totiž hloubku spíš umně předstírá, než aby jí ve skutečnosti vládl.
Lucy
- Žánr: akční sci-fi
- Původní název: Lucy
- www.lucymovieintl.com/ww/
- Francie 2014
- Scénář: Luc Besson
- Režie: Luc Besson
- Hrají: Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Min-sik Choi, Amr Waked, Analeigh Tipton, Johan Philip Asbæk, Mason Lee, Claire Tran
- Distribuce: CinemArt
- Distribuční premiéra v ČR: 7. 8. 2014