Kapitoly článku:
Dolby Headphone má simulovat aktuální prostorový zvuk z reprosoustav do sluchátek, avšak takovým zvukem jsem nebyl při testu nijak okouzlen a to ani u konkurence. Námi testovaný receiver je také schopen dekódovat (na displeji se rozsvítí kontrolka) signál HDCD z digitálního vstupu. Aktivace nočního režimu potlačí dynamické pásmo a zkrotí příliš hlasité pasáže zvuku. Nutno zmínit, že funkce je dostupná pouze pro signály se zvukem Dolby Digital a to z optických a koaxiálních vstupů a uplatní se právě především u filmové produkce.
A co mouchy ve zvuku? Nejsou!
Ve své kategorii patří bezesporu mezi špičku, to jsem odposlechnul již při nedočkavém prvotním puštění CD s Dire Straits a byl překvapen čistotou a průrazností zvukového projevu. Tam kde u známých skladeb slýchávám místy nevýrazný zvukový chuchvalec, byl mi naservírován přednes s jasně definovatelnými zvukovými linkami a u jednoho z posledních koncertů Jeana Michela Jarreho v DTS jsem se ocitl v průzračném kolotoči syntezátorových efektů s perfektně tepajícími basy.
Na čem jsme testovali Receiver byl po dobu testu většinou připojen na náš vlastně už referenční set reprosoustav českého výrobce Acoustique Quality - Kentaur set 2 (cca 29 000Kč) a nejen kvůli čistě stereo poslechu, ale i vzhledem ke kvalitativním zvukovým rezervám receiveru se poslouchalo ještě na vyšším AQ Labrador setu 2 (cca 48 000 Kč). Navíc byly použity ještě B reprosoustavy, které tvořily Bowers & Wilkins 684 (cca 26 000 Kč). DVD přehrávač tvořil Marantz DV 3002 (cca 6 000 Kč) a pro poslech CD a otestování analogových vstupů klasicky opět Denon DCD 1500AE (cca 21 000 Kč). Testovací disk DTS s hudebními a filmovými referenčními ukázkami byl dále doplněn koncertem Jean Michel Jarre s DTS zvukem a nakonec poslech CD se známými skladbami Dire Straits a Luciana Pavarottiho. Testovací sestavu zapůjčilo a prostory poskytlo hi-fi studio Jasyko. |
Automatická kalibrace přes svou jednoduchost odvedla dobrou práci a podobně jako u Denonů nemám pocit cokoli donastavovat. Opravdu po velmi dlouhé době jsem si užil parádní přepočet stereo signálů na multikanál a to téměř v jakémkoli režimu! Bylo to pro mne překvapení, protože jsem je více méně po špatných zkušenostech zavrhl jako takové „nečisté“ řešení.
Mikrofon jen umístíte do místa poslechu, o nastavení prostorového zvuku se již postará automatika
Navíc při multikanálovém provozu výkon ani nijak dramaticky „nespadl“ a spíše jsem zaznamenal trvale stabilní výkon ve všech kanálech. Velkou zásluhu mají jistě tradičně velké filtrační kondenzátory na výstupu. U displeje, audio a video obvodů je dále použito nezávislé napájení, což je z hlediska čistoty a dynamiky zvuku další nesporné plus.
Bi-amping, další zvukový fenomén moderních receiverů, jsem s chutí vyzkoušel hned na dvou adeptech, první na řadě byly AQ Labradory 6 z vyššího testovacího setu a následně B&W 684 a výsledek? U námi testovaného modelu nejste nijak omezeni kompromisním řešením, kterým receiver ve své podstatě je, naopak kvalita je velmi nebezpečně blízko stereofonním zesilovačům, přičemž si zachovává stejný charakter i při vyšších hodnotách hlasitosti, kde již levnější výrobky mají tendenci k náznakům zkreslení a agresivity a tedy ne příliš poslouchatelnému zvuku.
Kvalita je na prvním místě
Není pochyb o tom, že výrobce vsadil skoro vše na jednu kartu a tou je především kvalita, a to nejen zvuku a zpracování, ale stejně tak i vybavenosti především puristickými hi-fi obvody. Pokud zde něco není, nejspíš k tomu byl jistě důvod, prostě odlišná filozofie, nebyl by to Marantz. Mnohým, stejně jako mně bude zpočátku vrtat hlavou HDMI 1.1 a dálkový ovladač mohl být pravda taky trochu ergonomičtější, ale na druhé straně obsahuje vše a umí načítat cizí kódy.
V podstatě jsem byl utvrzen v mém již mnoho let trvajícím názoru, že u Marantzů kupujeme vždy prvotřídní kvalitu, jde jen o to, jaký přístroj si vzhledem k našemu využití a možnostem vybereme. Výbava „okolo“ je totiž mnohdy poplatná době, avšak zvukové vlastnosti jsou nepomíjivé po celou dobu životnosti.
Mimochodem s velkým zájmem poslední dobou pozoruji, jak se mnoho firem, které v posledních letech stereo takřka pohřbily, snaží vyškrábat zpět nahoru. Marantz patří mezi ty, kteří ho nikdy neopustili a na kvalitách nejen jeho receiverů je to znát … tenhle hraje hodně dobře.
Celkový dojem je velmi příjemný a mouchy jsem hledal pomalu z nutnosti. Takže jestli mám k tomuto výrobku nějaké výhrady, tak u zvuku rozhodně ne a myslím, že tenhle receiver osloví jak technické nadšence, tak i příznivce opravdu kvalitního zvuku.
Marantz SR 5002
cena 20 000 Kč
- produkt AV receiver 7.1 pro domácí kino
- integrované dekodéry Dolby Digital, DD EX, Dolby Prologic, DPL II, DPL IIx, DTS, DTS-ES (matrix & Discrete), DTS 96/24, dekodér HDCD, dále obvody SRS Circle Surround II a Dolby Headphone
- D/A převodníky 192 kHz/24 bit pro všechny kanály
- výkon 7× 90 W ( 8 ohmů/20Hz – 20 000 Hz )
- harmonické zkreslení 0,08 %
- kmitočtový rozsah 8 Hz – 100 kHz / ±3 dB ( analogový vstup/Pure Direct )
- odstup signál / šum 105 dB (analogový vstup/Pure Direct)
- video vstupy / výstupy 3× / 1× HDMI (verze 1.1), 3× / 2× komponent, 4× / 2× S-video, 4× / 2× kompozit
- analogové audio vstupy/výstupy 6× / 3× stereo, 1× multizone stereo out, 7.1 vstup, 7.1 pre out
- digitální vstup / výstup optický 3× /1×, koaxiální 2× / -
- čelní AV vstup 1× kompozitní, 1× S-video, 1× stereo, 1× optický digitální
- konektory pro externí řízení RS 232C, 12 VDC TRIGGER 3.5 jack, FLASHER IN 3.5 jack
- tuner RDS, 50 FM/AM stanic
- příkon 600 W
- rozměry ( š × v × h ) 440 × 160 × 384 mm
- hmotnost 12,3 kg
- příslušenství dálkový ovladač, kalibrační mikrofon, AM a FM anténa, přední kryt konektoru AUX, originální a český návod
AVmania.cz hodnotí |
design | | 10/10 |
zvuk | | 10/10 |
připojení | | 8/10 |
ovládání | | 9/10 |
celkem | | 9/10 |