Masaryk: recenze filmu, který získal rekordních 12 Českých lvů

10. března 2017
TWEET SDÍLET
Mnichovská dohoda, psychiatrická léčebna a kokainové večírky. Velká historie se zrcadlí v subjektivním prožívání bonvivánského diplomata, který cítí, že v ní neobstál.

Od sobotního udílení cen ČFTA Český lev budí film Masaryk velkou pozornost seriózního i bulvárního tisku. Padají výrazy o levárně (Jiří Bartoška) nebo ostřejší o vychcanosti a ojebávání pravidel filmových cen ze strany producenta filmu Masaryk Rudolfa Biermanna, což na svém facebookovém účtu napsal jiný známý producent Pavel Strnad.

Nejlepší PR taktika nebo nejlepší film?

Titulky takřka všech novin a serverů hlásí, že rekordních dvanáct Českých lvů získal film, který nikdo neviděl. A prezidium České filmové a televizní akademie (ČFTA) v reakci na to sděluje, že po diskusi s akademiky zvažuje zpřesnění statutu cen Český lev tak.

Proč to všechno? No aby se zřejmě do budoucna nestávalo to, co letos. A to že vyhraje film, který sice do běžné distribuce vstupuje až tento čtvrtek, ale už s marketingovým bonusem výhry na tomto prestižním předávání cen.

To je případ filmu Masaryk, jehož producenti využili jednoduchých a benevolentních pravidel, že k nominaci na Českého lva je zapotřebí promítání v komerčním kině sedm dní nepřetržitě nebo 14 dní nekontinuálně. Masaryk tyto podmínky splnil. Producenti ho nasadili na konci loňského roku v omezené distribuci sedmi dnů do pražského kina Lucerna, ta oficiální ale začíná až nyní.

Přitom z hlediska strategie nejde o žádnou novinku. Podobně úspěšnou taktiku před lety zvolila i produkce filmu Obsluhoval jsem anglického krále. Rudolf Biermann si zkrátka spočítal, že v loňském roce se neobjevilo až tolik výrazných konkurentů a film s mezinárodními ambicemi včlenil mezi nominované za rok 2016.

Myslím, že ten poprask by nebyl tak veliký, kdyby těch cen nebylo tolik a Akademie trochu víc mezi oceněnými snímky vyvažovala. To se nestalo a ještě nějaký čas díky tomu bude běžet diskuse, jestli vyhrál nejlepší film nebo nejlepší PR taktika. Její součástí je i to, že se snímek objevil na Berlinale a do širší distribuční sítě vstupuje devátého března, tedy den před výročím tragického úmrtí Jana Masaryka.

Historická licence pobytu v sanatoriu

Jeho okolnostmi se ale filmové vyprávění nezabývá. Režisér a scenárista filmu Julius Ševčík (Restart, Normal) si ze života českého politika, velvyslance v Londýně a ministra zahraničí vybral krátký časový úsek asi tří let mezi zářím roku 1937, kdy zemřel jeho otec a zakladatel státu Tomáš Garrigue Masaryk, a odchodem Jana Masaryka do exilu po podpisu Mnichovské dohody.

Jan Masaryk formálně požádal ministerstvo zahraničí, jehož byl jako vyslanec v Londýně zaměstnancem, o svolení k odchodu do výslužby a od 1. ledna 1939 nastoupil dovolenou. 30. prosince 1938 odplul do USA, v březnu 1939 se přesunul do Londýna. V roce 1940 se stal ministrem zahraničí londýnské exilové vlády. Tolik fakta.

Scénář Alexe Koenigsmarka, který ale v průběhu pětileté přípravy filmu v roce 2013 zemřel, takže ho dokončili Petr Kolečko s Juliem Ševčíkem, z této skutečnosti vychází. Masarykův nepříliš zmapovaný pobyt v Americe na přelomu let 1938/1939 jim posloužil k historické licenci, na jejímž pozadí vykreslují psychologický portrét Jana Masaryka ve zlomovém období pro dějiny československého národa.

Pocit viny za Mnichov a okupaci republiky, u jejíhož zrodu stál jeho otec a které nedokázal Jan Masaryk (Karel Roden) zabránit, ho dohnaly k hospitalizaci v psychiatrickém sanatoriu v New Jersey. Samotný pobyt v léčebně je fikce, která se ale opírá o Masarykovu dřívější zkušenost s tímto typem zařízením i znalostí jeho křehkého duševního stavu. Mezi říjnem 1912 a 1913 pobýval ve zvláštní škole ve Vinelandu ve státě New Jersey, kde mu byla diagnostikována hebefrenie, mírnější forma schizofrenie.

Stravující pocit odpovědnosti

Ve filmu je Masaryk zadržen policií poté, co si někdy na konci roku 1938 v Americe v cizím domě preluduje na piano českou hymnou. Ukáže se, že jde o československého diplomata, který požádá o hospitalizaci v psychiatrické léčebně, kde se o něj stará ošetřující lékař, německý emigrant, doktor Stein (Hanns Zischler). Jeho několikaměsíční terapeutický pobyt je úspěšný, neboť vede k přijetí nové odpovědnosti spolupracovníka BBC a exilového ministra zahraničí ve vládě Edvarda Beneše.

Právě tato odpovědnost ho ale za brány tohoto zařízení dovedla. Odpovědnost ke jménu, k odkazu jeho otce, k zemi, která se vydala cestou politiky ústupků, appeasementu. Masaryk se v předválečné době ocitl na diplomatické misi, která na něj kladla nároky, jimž nemohl dostát. Nejen z hlediska vrozených predispozic psychického charakteru, ale především vzhledem k charakteru mezinárodního konfliktu, jehož se Československo stalo součástí.

Excentrický diplomat, známý jako velký bonviván, milovník života a zábavný společník, muž bohémský, s uměleckou duší, sázející na kouzlo své osobnosti, ve chvílích krize a přijetí obrovské odpovědnosti za osud národa konečně jako muž dozrává.

Zároveň ho tato odpovědnost vede k sebedestruktivnímu chování. Alkohol, drogy, večírky, nevázaný sex. A také k velkému vnitřnímu sebetrýznění, silnějšímu o to, jak při obhajobě československých zájmů a zachování státnosti cítil izolaci nejen ze strany spojeneckých mocností, ale i zájmů československých představitelů, včetně jeho pragmatického „náhradního“ otce Edvarda Beneše (Oldřich Kaiser). Masaryk vyzýval k silnému postoji vůči agresorovi a přípravě na boj, Beneš vojenské řešení vylučoval.

Zrcadlení velkých a malých, osobních dějin

Hovory v sanatoriu s doktorem Steinem se stávají zastřešujícím rámcem vyprávění, které nás nelineární, flashbackovou formou seznamuje se všemi zlomovými body před a po mnichovské doby (zabrání Sudet, všeobecná mobilizace). Velká historie se tu prolíná se subjektivním prožíváním muže, který cítí, že v ní neobstál.

Jeho vnitřní stav se stává odrazem stavu odepsané země. Jakoby se malé a velké dějiny v jeho osobě v sobě zrcadlily. Masaryk se snaží vystoupit ze stínu svého otce a o to silnější je pak jeho kolaps ze selhání, když se mu nepodaří jej nejen překročit, ale ani mu dostát.

TGM ale není jedinou autoritativní figurou, k níž se vztahuje a zároveň s ní bojuje. Tou druhou je Beneš. Na jedné straně k němu cítí odpovědnost závazku, jež dal svému otci. Na té druhé pak to, že bude opět ve vleku něčích přání. Otec mu předurčil, že se stane politikem a ne umělcem. Beneš limity diplomatické mise. Doba mantinely, které nemohl překročit, i kdyby sebevíc chtěl.

Kokain a milenky

Tato labilní figura, plnící přání druhých, jež otcovo jméno vnímá jako závazek i prokletí, se v sanatoriu setká s další autoritou. Aby byla společná terapie úspěšná, musí k němu nejdříve trucovitě vzdorující Masaryk získat důvěru. Což jde ze začátku těžko, když mu dává najevo kvůli jeho národní příslušnosti své předsudky.

Vnitřní neklid, démoni, kteří ho pronásledují (smrt bratra Herberta), rozpor mezi povinnostmi diplomata a bohémskou stránkou osobnosti, zodpovědnost za národ, které nemůže dostát. Režisér Ševčík těží dramatický potenciál látky z tíživé doby, před níž Masaryk utíká do bujarého veselí. Je to ale trochu jako tanec na potápějícím se Titanicu.

Masaryk šňupe kokain srolovanou bankovkou s podobiznou jeho otce, spí s manželkami politických představitelů i zpěvačkami (Eva Herzigová), extaticky tančí. V halucinogenních vizích vidí, jak po stropě leze jeho mrtvý bratr ve scéně alá Trainspotting.

Bulvární přístup se protíná se seriózním

Bulvární přístup se tu protíná se seriózním, subjektivita prožívání dějin s jejich objektivním chodem. Tvůrci volí podobný přístup jako Robert Sedláček v Českém století nebo Bohémě. Fakta se posouvají a zjednodušují pro potřeby koncentrovaného příběhu. Masaryk potkává svou přítelkyni, americkou spisovatelkou a hudební kritičkou Marciu Davenport (Arly Jover) v roce 1939, ve skutečnosti tomu bylo o dva roky později.

Historické události a role jednotlivých postav v nich okolo stěžejního Mnichova jsou součástí rozhovorů postav. Jako když Jan Patočka osvětloval své teze v dílu Českého století Je to jen rock'n'roll při otevírání konzervy v kuchyni. Zde se probírají na recepcích, v drahých restauracích, ale i na ilegálních boxerských zápasech, v ložnicích nebo koňské stáji.

Masarykova horečnatá aktivita velvyslance v Londýně, který se snažil britské, ale i francouzské politiky přesvědčit, aby ve vztahu k agresorovi nepodléhali politice appeasementu, vedla po Mnichovské dohodě k pocitu těžkého osobního a politického zklamání a vyhoření. Z něho se pak rodí portrét zrazeného a osamělého politika, který v sanatoriu sbírá síly k tomu, jak pokračovat dál.

Řemeslná i herecká stránka filmu na výši

Karel Roden všechny stránky jeho osobnosti umí ve svém hereckém výkonu věrohodně ztvárnit a odstínit. Šarm, zábavnost, křehkost, odhodlanost, nejistota, zuřivost, zklamání. Emoce jsou tím, čím oslňuje Masaryk společnost. Ať už tu politickou či dámskou.

Mezinárodní herecký casting je vůbec velmi povedený, k čemuž přispívá i to, že herci mluví v jazyku svých postav. Oldřich Kaiser jako Edvard Beneš si stejně jako Karel Roden Českého lva zaslouží, po právu bylo oceněno i řemeslné zpracování snímku.

Julius Ševčík dal už noirově expresivním Normalem najevo, že chce, aby jeho díla vypadala filmově a ne jako dražší televizní filmy. Kamera Martina Štrby prací s nasvícením scén vytváří opar barové melancholie. Jazzová a swingová hudba Michala Lorence a Kryštofa Marka podtrhuje rytmus vyprávění. Střih, zvuk, kostýmy, výprava, práce v postprodukci, to vše nese pečeť hollywoodské kvality.

Problém vězí spíš ve struktuře vyprávění, která je až příliš fragmentovaná. V časových skocích se pohybujeme mezi Československem, Amerikou a Velkou Británií, kdy drtivý chod dějin ukazuje, jak se z diplomata stává pacient v psychiatrické klinice a zpětně díky terapii politik, který chce znovu pomoci své zemi. Jak tuto jeho pomoc ocenila nastupující komunistická moc, víme z okolností dodnes neobjasněné smrti Jana Masaryka pod oknem koupelny jeho bytu v Černínském paláci. Ale to už je jiný příběh, který čeká na své filmové zpracování.

Masaryk

  • Žánr: biografické drama
  • www.infilm.cz/cs/filmy/masaryk.html?show=reviews
  • Česko / Slovensko, 2016
  • Scénář: Alex Koenigsmark, Petr Kolečko, Julius Ševčík
  • Režie: Julius Ševčík
  • Hrají: Karel Roden, Hanns Zischler, Oldřich Kaiser, Arly Jover, Eva Herzigová, Zuzana Kronerová, Emília Vášáryová, Jiří Vyorálek, Robert Jašków, Kevin Clarke
  • Distribuce: Bioscop
  • Distribuční premiéra v ČR: 09. 03. 2017
Masaryk
film   7

 

 

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze filmů, Recenze, CES

Netflix a 30 nejoblíbenějších filmů a seriálů v únoru 2023: Kraluje Wednesday, Na nože i Jan Žižka

Netflix a 30 nejoblíbenějších filmů a seriálů v únoru 2023: Kraluje Wednesday, Na nože i Jan Žižka

Tyto filmy a seriály jsou teď na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o souhrnnou oblíbenost za poslední týdny, kterou zjišťuje web FlixPatrol.

Ondřej Králík
Netflix
Samsung ani po sedmi letech neudělal krok vpřed. Řada Galaxy S23 stále nepodporuje zdvojenou partition

Samsung ani po sedmi letech neudělal krok vpřed. Řada Galaxy S23 stále nepodporuje zdvojenou partition

** Zdvojená partition měla být nutností, Samsung ale dost výjimku ** Řada Galaxy S23 tak nepodporuje „bezešvé“ updaty ** Dočkat se máme až u podzimní nadstavby One UI 6.0

Martin Chroust
Project TrebleGalaxy
Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Hra o trůny (Game of Thrones) je legendární seriál televize HBO. Od roku 2011 v osmi sezónách popisoval boj šlechtických rodů o vládu a moc. Hra o Trůny sice skončila, ale tady jsou další seriály podobného charakteru, které by se vám mohly líbit.

Ondřej Králík
Filmy, které musíte vidět
Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2022. Všechny mají český dabing nebo titulky

Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2022. Všechny mají český dabing nebo titulky

Tyto filmy byly v roce 2022 na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o oblíbenost, kterou sleduje web FlixPatrol a počítá z ní souhrnné žebříčky.

Ondřej Králík
Netflix
Galaxy Store od Samsungu obsahoval vážnou zranitelnost. Mohl instalovat aplikace bez vědomí uživatele

Galaxy Store od Samsungu obsahoval vážnou zranitelnost. Mohl instalovat aplikace bez vědomí uživatele

** Aplikační obchod od Samusngu měl problém v zabezpečení ** Z obchodu obchodu instalovat aplikace bez vědomí uživatele ** Chyby byly opraveny, je třeba však nechat obchod aktualizovat

Martin Chroust
Galaxy StoreZranitelnostObchod s aplikacemi
Nejničivější bomba v historii lidstva. Rusko zveřejnilo dokument o testu Car-bomby

Nejničivější bomba v historii lidstva. Rusko zveřejnilo dokument o testu Car-bomby

David Polesný
Sovětský svazAtomová bombaJaderný útokZbraně
30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

Éra sexuálního uvolnění 60. let se projevila i ve filmu a stvořila takové sex symboly, jako jsou Raquel Welch, Claudia Cardinale nebo Catherine Deneuve. První Češka se svlékla pro Playboy. Znáte její jméno?

Marek Čech
Filmy a seriály
Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

** Sdílení účtů mezi kamarády je jen začátek ** Dnes letí nákupy předplatných v Indii nebo na Aliexpressu ** Superlevné „netflixy“ ale mohou nakonec spíš škodit

Lukáš Václavík
PředplatnéNetflixSpotify
Nejpirátěnější filmy: Co se teď nejvíc stahuje (aktualizace únor 2023)

Nejpirátěnější filmy: Co se teď nejvíc stahuje (aktualizace únor 2023)

Vzali jsme týdenní přehledy nejstahovanějších filmů, které se objevují na torrentech, a spojili je do jednoho žebříčku. Tohle jsou aktuálně filmy, o které je na světě největší zájem, které se nejvíc pirátí.

Ondřej Králík
Filmy a seriály
40 ženských sex symbolů 21. století

40 ženských sex symbolů 21. století

Tyto filmy a jejich hvězdy, které se nestyděly, máme ještě v živé paměti. Oproti minulým dekádám se filmaři nebáli otevírat dosud tabuizovaná témata.

Marek Čech
Filmy a seriály
Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Bývalý vývojář Messengeru tvrdí, že aplikace na pozadí může vybíjet telefony. A to zcela záměrně

Bývalý vývojář Messengeru tvrdí, že aplikace na pozadí může vybíjet telefony. A to zcela záměrně

** Bývalý vývojář Messengeru odhalil nekalé praktiky aplikace ** Na dálku může dojít ke spuštění náročných výpočetních testů ** Díky tomu může dojít k velmi rychlému vybití telefonu

Martin Chroust
BaterieMessengerAndroid