Mé druhé já: recenze filmu

22. října 2007
TWEET SDÍLET
Má člověk právo vzít spravedlnost do svých rukou? Co se stane, když překročíme hranici, ze které už není návratu?

Dvojnásobná držitelka Oscara Jodie Fosterová velmi pečlivě zvažuje nabízené projekty a je známá svou vybíravostí při přijímání nových rolí. Již v minulosti prokázala, že více než romanticko-historické látky (Návrat Sommersbyho, Anna a král) jí sednou thrillery, ve kterých představuje silné, nezávislé a odvážné hrdinky, usilující o respekt a rovnoprávnost ve světě ovládaném muži. Že akčně thrillerovému žánru dokáže dát nový, feministicky zabarvený obsah, dokázala jak v klaustrofobickém Úkrytu, tak v hitchcockovském Tajemném letu, kde si v obou případech zahrála ženu v ohrožení života.

Tento film na DVD/Blu-ray si můžete zakoupit na www.Filmopolis.cz

Bezpečí je jen iluze

V psychologicky laděném dramatu s prvky krimithrilleru Mé druhé já v režii Neila Jordana představuje rozhlasovou moderátorku Ericu, která po násilné smrti svého snoubence hledá v ulicích New Yorku tenkou hranici mezi spravedlností a osobní odplatou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
 
Film začíná záběry New Yorku a zvukem relace Street Talk (Procházky městem), kterou vede Erica Bainová, která na rozhlasových vlnách v esotericky zaměřeném pořadu přemítá nad neustálými proměnami milované metropole. Erica je šťastná a chystá se na svatbu se svým snoubencem, doktorem Kirmanim (Naveen Andrews ze Ztracených). Večerní procházka v Central Parku při venčení psa ale promění její život. Z růžového snu se náhle stane děsivá noční můra. Banda výrostků napadne pár a Erica se po třech týdnech v komatu dozvídá, že její snoubenec brutální útok nepřežil.

Probuzení a návrat domů je provázený nejen všetečnými otázkami policie, ale také nedůvěrou šéfa v rozhlasu – ten nevěří, že je Erica schopna pracovat. Erica se po snoubencově smrti musí vyrovnat se ztrátou pevné půdy pod nohama a učí se znovu žít. Iluze bezpečí je pryč a fyzicky a hlavně psychicky zraněná žena odmítá vycházet z domu. Postupně musí přemáhat paranoidní hrůzu ze zvuku lidských hlasů i kroků kolemjdoucích lidí. To, spolu s lhostejností úředníků i policistů k obětem zločinu a pochopením skutečnosti, jak obtížně je vymahatelné právo ji dovede až k pokoutnímu prodejci nelegálních zbraní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Beznaděj a vztek ustupuje a otupěle vyhaslý a vyděšený uzlíček nervů se mění v odhodlanou mstitelku, která bere samozvaně spravedlnost do svých rukou. Erika odmítá zůstat obětí a cestu zpět sama k sobě nachází v odplatě všem narušitelům pořádku. Po setmění začne pátrat v ulicích města, které ji najednou připadá tak cizí a nebezpečné, po pachatelích, zodpovědných za její neštěstí. Zbraň poprvé použije v sebeobraně, ale posupně se její fóbie strachu promění v závislost vymítit všechnu špínu a nepravost světa, na kterou narazí. Erica se stává někým, kdo se radikálně liší od všech představ, které o sobě kdy měla, koho sama neznala, svým druhým já, bytostí, již v četných vnitřních i vnějších monolozích nazývá „cizincem“.

Herecké výkony předčí scénář

Nepříliš komplikovaný, již mnohokrát viděný a tedy předvídatelný děj, v němž Jodie Fosterová představuje jakousi ženskou obdobu Charlese Bronsona nebo Clinta Eastwooda v úloze mstitele, získává velkou devízu v citlivém režijním vedení irského režiséra Neila Jordana (Hra na pláč, Interview s upírem, Snídaně na Plutu). Ten se více než na thrillerový příběh pomsty se všemi klady i neduhy, které tento žár i typ filmů přináší, zaměřuje hlavně na realistické zachycení toho, co se stane s psychikou oběti násilného přepadení.

Výbornou, emocionálně působící scénu, jež se nám zadře pod kůži a nejlépe přiblíží hloubku a intenzitu Eričina vztahu k snoubenci i bolesti z jeho ztráty, předvádí Jordan hned v úvodu filmu, když promíchává záběry doteků a vzplanutí milenců s jejich zkrvaveně domlácenou podobou po napadení.

Kamera Philippe Rousselota nás provází do temnot Eričiny fyzicky i psychicky ztrápené existence. Noční scény, podkreslené působivým hudebním jazzovým doprovodem, mají atmosféru a kamera dobře využívá možností světelné škály k zachycení temnoty a šera. Rozostření, naklánění a celkový pohyb kamery pak věrně kopíruje vnitřní neklid postavy Ericy, okolo které se točí veškerý děj a jejímž pohledem příběh jakoby sledujeme.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Právě výkon Jodie Fosterové v roli moderátorky Ericy tvoří více jak polovinu celkového pozitivního dojmu z filmu. Fosterová věrně vystihuje psychiku napadnuté oběti a přechod z obyčejné ženy na chladnokrevný nástroj pomsty vyznívá v jejím podání přirozeně a uvěřitelně. Herečka je typově velmi dobře vybraná, za její skořápkou drobné blondýnky se skrývá žena stejně něžně křehká a zranitelná, jako odhodlaně tvrdohlavá a posedlá. Věříme ji každý záchvěv strachu, nejistoty i zloby a v jejích chladných očích nalézáme odpověď na otázku, proč se díky pomstychtivosti mění v psychicky zničeného amorálního „cizince“.

Zdatného partnera, který tvoří protipól jejího temného já, nachází Fosterová v Terrencovi Howardovi v úloze detektiva Mercera. Ten vyšetřuje její případ i následné tajemné vraždy, jež jsou evidentně propojeny a nesou rysy msty. Mercera Erica přitahuje, ale jejich vztah brzdí stejně tak zdrženlivost, jako spojuje tiché spiklenectví dvou lidí, kteří ztratili své životní partnery i situace, kdy při vyšetřování případu ten druhý ví, co jeho protějšek tuší. Mercer je Erice psychickou oporou, ale na rozdíl od ní věří v systém a zákon, jehož je představitelem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Slabinu naopak vykazuje film ve scénáři, kde je nakumulováno až příliš mnoho konstrukcí a shod okolností, jimiž hrdinka prochází a jež zažívá. Podle nich by New York musel být smrtelně nebezpečné místo, kde stále tatáž postava zažívá takřka na běžném denním pořádku případy násilně kriminálního charakteru.

Jordanovi se podařilo prostřednictvím šablonovitě vystavěného příběhu nakouknout do nitra ženy, jež prošla obrovskou tragédií. Díky jeho režijnímu přístupu i excelentnímu výkonu představitelky hlavní role, se mu podařilo zkombinovat napínavý příběh s komorním psychodramatem se sociálním přesahem, jež přináší řadu otázek. Má právo člověk vzít spravedlnost do svých rukou, když selžou možnosti zástupců zákona? Co se stane, když překročíme hranici, ze které už není návratu a co to udělá s naším svědomím? Odpovědi budeme hledat ještě dlouho po odchodu z kina.

Mé druhé já

Klepněte pro větší obrázek

  • Žánr: drama
  • thebraveone.warnerbros.com
  • Původní název: The Brave One
  • USA 2007
  • Režie: Neil Jordan
  • Scénář: Roderick Taylor, Bruce A. Taylor, Cynthia Mortová
  • Hrají: Jodie Fosterová, Terrence Howard, Nicky Katt, Naveen Andrews, Mary Steenburgenová
  • Distribuce: Warner Bros.
  • Distribuční premiéra v ČR: 18. 10. 2007

AVmania.cz hodnotí
filmKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek7/10

Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Recenze

Určitě si přečtěte

40 sex symbolů italského filmu

40 sex symbolů italského filmu

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Laura Antonelli, Ornella Muti nebo Monica Bellucci. Největší hvězdy italského filmu poodhalují závoj své nevšední krásy.

Marek Čech

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

73 Jaromír Puk

Jak levně připojit mobil v autě k napájení i reproduktorům

Jak levně připojit mobil v autě k napájení i reproduktorům

Jednoduché tipy na co se zaměřit a co vybrat, když chcete přehrávat hudbu z mobilu přes vaše autorádio.

32 Tomáš Holčík

Bourák: Ivan Trojan jako rokenrolový frajer, kterému teče do baráku i do manželství [recenze]

Bourák: Ivan Trojan jako rokenrolový frajer, kterému teče do baráku i do manželství [recenze]

Šlápnutí vedle dvojice Ondřej Trojan a Petr Jarchovský v žánrově i stylisticky nekonzistentním tvaru, v němž jsou postavy pouhými karikaturami, k nimž si obtížně hledáme cestu.

8 Marek Čech

10× nebezpečná epidemie ve filmu. Od realistických začátků po apokalyptické konce

10× nebezpečná epidemie ve filmu. Od realistických začátků po apokalyptické konce

Jedním z vedlejších efektů současné koronavirové krize je i to, že takřka ustal nebo dostává jinou podobu společenský život, mezi nějž patří i návštěvy kina. Ta jsou zavřená a vy se tak mnohem více než jindy obracíte k nabídce televizního vysílání, streamovacích platforem nebo k obsahu vaší domácí videotéky.

11 Marek Čech

10 nejlepších filmů o lásce s lesbickou tématikou

10 nejlepších filmů o lásce s lesbickou tématikou

Láska je láska, Vrcholné umění, Loving Annabelle, Děcka jsou v pohodě. Proč vyobrazení vášně v lesbických romancích působí opravdověji?

32 Marek Čech

Kde je moje tělo? – nejlepší animovaný film roku 2019 na Netflixu [recenze]

Kde je moje tělo? – nejlepší animovaný film roku 2019 na Netflixu [recenze]

Imaginativní poema o lásce, vyrovnání se s tíhou minulosti i nalezení sebe sama, oceněná francouzským Césarem.

2 Marek Čech